پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 هوش مصنوعی می‌تواند سرعت تشخیص سکته را افزایش دهد

هوش مصنوعی می‌تواند سرعت تشخیص سکته را افزایش دهد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

پیش از توضیح در این باره که هوش مصنوعی چطور می‌تواند سرعت تشخیص سکته را افزایش دهد، باید کمی درباره اهمیت مواردی خاص بدانید. شناسایی دقیق و به‌موقعِ ضایعه‌های سکته انسدادی حاد (AIS) در تصاویر ام‌آرآی اهمیت خارق‌العاده‌ای برای بیماران دارد و می‌تواند مراحل درمانی قلبی را ارتقاء بخشد.

تفکیک یا شناسایی ضایعه از جمله فرایندهای روتین به شمار می‌رود که طی آن، رادیولوژیست‌ها بخش‌های غیرعادی در تصاویر مغزی را به صورت کِیفی و دستی برمی‌گزینند. با این حال، شناسایی ضایعه‌های بدن به صورت دستی به زمان زیادی احتیاج دارد و ممکن است تشخیص درستی صورت نگیرد. بر همین اساس، روش‌های کارآمد و مقرون به‌صرفه‌ای برای بررسی ضایعه‌های ناشی از سکته انسدادی حاد معرفی شده است.

تشخیص سکته

هوش مصنوعی و تشخیص سکته

تحقیق حاضر، روشی جدید و کاملاً خودکار برای شناسایی و تفکیک ضایعه‌های ناشی از سکته انسدادی حاد در تصاویر ام‌آرآی عرضه می‌کند و منجر به تشخیص سکته با سرعت بالاتر خواهد شد؛ بنابراین، تصاویر به دست آمده به شکل کارآمدتری در قالب «سکته» و «غیر سکته» دسته‌بندی می‌شوند. این روش شناسایی نابهنجاری که به صورت کاملاً خودکار انجام می‌شود، تصاویر وزنی DWI و تصاویر ضرایب ADC را با تصاویر افراد سالم مقایسه می‌کند.

آن بخش‌هایی که در DWI و ADC با شدت بیشتری نشان داده شده‌اند، به عنوان ضایعه یا زخم تشخیص داده می‌شوند. روش تفکیک ضایعه در میان حدود 100 فرد بررسی شده است. از آنجا که خطرِ شناسایی اشتباه ضایعه‌ها به دلیل آرتیفکت‌ها، نویزها یا کیفیت پایین تصویر وجود دارد، پوشش‌های ضایعه‌ای (Lesion masks) ایجاد شده در این روش از طریق یک ابزار طبقه‌بندی صفر و یک مورد پایش و فیلتر قرار می‌گیرند. بنابراین، مشخص می‌شود که پوشش ضایعه‌ایِ ایجاد شده دربردارنده‌ی AIS واقعی است یا خیر. عملکرد طبقه‌بندی در حدود 200 ام‌آرآی ارزیابی شده است.

نتایج تحقیق که در مجله «روش‌های علوم عصب‌شناختی» منتشر شده است، سازگاری خوبی با ضایعه‌هایی دارد که کارشناسان به صورت دستی کِشیده‌اند. روش نوین از کارایی و سرعت بالایی بهره می‌برد و به حافظه یا قدرت محاسباتی بالایی نیاز ندارد.

محقق پروژه – ساناز نظری فارسانی – از مرکز Turku PET بیان کرد: «ما معتقدیم که این روش از ظرفیت لازم برای اجرا در بسیاری از مراحل تشخیص ضایعه برخوردار است و می‌تواند در فرایندهای تشخیص بالینی بیمارستان‌ها در دستور کار باشد. این روش به رادیولوژیست‌ها کمک می‌کند تا سرعت تشخیص ضایعه افزایش و سوگیری اپراتور نیز کاهش یابد.»

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]