پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 دستیار صوتی سیری زمینه‌ساز توسعه رابط کاربری اپل خواهد بود

دستیار صوتی سیری زمینه‌ساز توسعه رابط کاربری اپل خواهد بود

زمان مطالعه: 4 دقیقه

دستیار صوتی سیری امروزه نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده است. این ترفندها سبب شده است تا کاربران محصولات اپل بتوانند رابط کاربری جذابی را تجربه کنند. در حال حاضر شرکت‌های بسیاری از دستیارهای صوتی برای تقویت تجربه کاربران استفاده می‌کنند که در این میان شرکت اپل خود را با معرفی دستیار سیری مطرح کرده است. این دستیار صوتی مخصوص محصولات و شرکت اپل است. در اظهار نظرهای بسیاری که از سوی مسئولان شرکت اپل به‌عمل‌آمده، این‌طور بیان شده است که دستیار صوتی سیری صرفاً بر روی محصولات این شرکت توسعه خواهد یافت و هرگز بر روی اندروید راه‌اندازی نمی‌شود؛ بنابراین ایده نصب سیری برای سامسونگ یا سایر گوشی‌های اندرویدی ممکن نیست. یا حتی نمی‌توان انتظار داشت نسخه سیری برای اندروید به بازار ارائه شود.

دستیار صوتی سیری

با این اوصاف، از زمان نصب سیری، یعنی در نسخه S4 آیفون در سال 2011 تا به امروز چالش‌های بسیاری را تجربه کرده است. نقطه فعلی این فناوری اگرچه وضعیت مطلوبی به‌حساب نمی‌آید، اما ترفندها و امکاناتی که در خود دارد امید بسیاری از متخصصان را بیدار نگه‌داشته است. امید به اینکه در ادامه مسیر توسعه هوش مصنوعی در محصولات شرکت اپل، شاهد رشد فناوری دستیار صوتی سیری باشیم.

فعال کردن siri

فعال‌سازی سیری

اگر صاحب یکی از محصولات شرکت اپل هستید، بدون شک باید به نحوه فعال‌سازی دستیار صوتی سیری فکر کرده باشید. بسیار خب، در این بخش سعی می‌کنیم تا حدودی شما را با این ابزار و نحوه فعال‌کردن آن آشنا کنیم. در ادامه سه روش کلی را برای فعال‌سازی سیری مرور می‌کنیم که در تمامی محصولات اپل کاربرد دارد.

  • روش نخست آن است که سیری را صدا بزنید. به این صورت که با صدایی رسا بگویید «Hi Siri». سپس دستیار صوتی به شما پاسخ می‌دهد و می‌توانید درخواست‌هایی که دارید را به او اعلام کنید.
  • روش دوم آن است که از دکمه Side استفاده کنید. با نگه‌داشتن این دکمه می‌توانید دستیار صوتی سیری را فعال نمایید. این روش در آیفون، آی‌پد و هوم‌پادهای سری X کاربرد دارد.
  • روش دیگر نگه‌داشتن دست بر روی دکمه Home است. این روش در گوشی‌های سری آیفون S4 قابل‌استفاده است.
  • علاوه‌برآن اگر صاحب ساعت‌های هوشمند اپل هستید، می‌توانید با نگه‌داشتن دستتان بر روی چرخ‌دنده‌های دیجیتالی آن، در سمت راست ساعت، سیری را فعال نمایید.
  • همچنین اگر از ایرپادهای اپل استفاده می‌کنید. می‌توانید با دو بار ضربه‌زدن به آن‌ها، سیری را فعال کنید و از طریق ایرپاد خود درخواست‌های لازم را به سیری بدهید.

بنابراین شاهد هستید درصورتی‌که کاربر هرکدام از محصولات اپل باشید، می‌توانید از دستیار صوتی سیری استفاده کنید. در ادامه درباره این دستیار صوتی و کاربردهای آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

نمونه دستورهای سیری

به‌عنوان کاربر محصولات اپل می‌توانید طیف متنوعی از دستورات را به سیری بدهید. به طور مثال برقراری تماس با یکی از مخاطبینتان. خواندن محتویات جعبه دریافت ایمیل و یا صندوق پیامک‌های دریافت شده. تنظیم زمان قرار ملاقات یا تغییر زمان آن و اطلاع دادن به شخصی که می‌خواهیم با او ملاقات کنیم تنها بخش کوچکی از قابلیت‌های این دستیار صوتی به‌حساب می‌آید. اگر به زبان انگلیسی تسلط کافی دارید، به شما تبریک می‌گوییم، زیرا در این صورت کار با سیری برایتان بسیار آسان است. اغلب دستورهایی که باید به این دستیار صوتی بدهید به زبان انگلیسی است.

به طور مثال زمانی که می‌خواهید به مادرتان اطلاع دهید که به‌زودی به خانه می‌رسید، می‌توانید بگویید Tell Mom I am on my way. یا برای خواندن و بررسی پیام‌هایی که دریافت کرده‌اید می‌توانید از Read my New Messages یا Check email استفاده کنید. یا به طور مثال می‌توانید برای چک کردن وضعیت آب‌وهوای امروز از عبارت ?What is the weather like today استفاده کنید.

انواع زبان سیری

زبان‌های سیری

سیری از غالب زبان‌های رسمی جهان پشتیبانی می‌کند. زبان‌هایی نظیر ایتالیایی، سوئدی، نروژی، روسی، انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، ژاپنی، آلمانی و ترکی استانبولی. همان‌طور که شاهد هستید برنامه سیری فارسی در این دستیار صوتی جایگاهی ندارد. بر اساس اطلاعات منتشر شده درباره توسعه زبان در سیری، همچنان اپل ایده‌ای برای اضافه‌کردن زبان فارسی به گزینه‌های موجود در این دستیار صوتی نداشته است. اگر کاربر محصولات اپل هستید، جای نگرانی نیست، زیرا برنامه‌ای تحت عنوان Shortcuts وجود دارد که می‌تواند زبان فارسی را به لیست زبان‌های موجود اضافه کند.

امکانات جدید دستیار صوتی سیری

بیشتر بخوانید: دستیار هوشمند با قابلیت گفتگو به زبان فارسی

امکانات جدید سیری

سیری به‌عنوان یک دستیار صوتی قدرتمند، توانسته است در جدیدترین تحقیق و توسعه‌ای که بر روی آن انجام شده، امکانات بیشتری کسب کند. به‌نحوی‌که غالب کاربران از تجربه استفاده سیری اظهار هیجان و خاطره‌انگیزی کنند. شمای کوچکی از امکانات موجود در هوش مصنوعی سیری شامل موارد زیر خواهد بود.

  • برنامه‌ریزی و یادآوری. شما می‌توانید از سیری به‌عنوان یک Reminder استفاده کنید. به شکل یک درخواست. می‌توانید به او اعلام کنید که در زمان مشخصی به شما اطلاع دهد چه زمانی قرار ملاقات دارید و یا چه ساعتی باید داروهایتان را مصرف کنید.
  • می‌توانید تنظیمات تلفن همراهتان را از سیری بخواهید. به طور مثال خاموش یا روشن‌کردن وای‌فای گوشی‌تان و یا تأیید یا عدم تأیید درخواست‌های دریافت شده از سوی دستگاه‌ها برای جفت‌سازی.
  • جستجو کردن. یکی از جذاب‌ترین امکانات سیری جستجو است. چه در تلفن همراه و داده‌های آن و چه در فضای اینترنت. شما می‌توانید از جدیدترین فیلم‌ها، اخبار روز، مطالب خواندنی، ویدئو کلیپ‌های مفرح و یا مستندهای علمی به کمک سیری اطلاع پیدا کنید. حتی می‌توانید از آخرین مطالب علمی منتشر شده در مجلات معتبر جهان نیز با یک فرمان صوتی اطلاع پیدا کنید.
  • مسیریابی. اگر در مسیریابی دچار مشکل شوید، می‌توانید با درخواست از سیری، بخواهید که آدرس دقیقی که در آن واقع شده‌اید را برای شما قرائت کند.
  • سرگرمی. اگر طرف‌دار دیدن فوتبال هستید. می‌توانید از سیری بخواهید تا شما را از مسابقات در حال برگزاری فوتبال و نتایج رقابت‌ها مطلع سازد.

دستیار صوتی سیری

نمونه‌های مشابه سیری

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، شرکت‌های بسیاری به دنبال استفاده از هوش مصنوعی در محصولاتشان هستند. اپل، تنها یکی از برندهای پرقدرت موجود در این میدان است. می‌توانیم برندهای دیگری نظیر هوآوی، سامسونگ، مایکروسافت، گوگل و حتی پلتفرم آمازون را نام ببریم که هر لحظه در حال کوشش برای توسعه هوش مصنوعی در محصولاتشان هستند. بر این‌ اساس می‌توان نمونه‌های قابل‌رقابت با سیری را در دستیارهای صوتی جستجو کرد نظیر:

  • کورناتا مایکروسافت
  • دستیار صوتی گوگل
  • بیکس‌بی سامسونگ
  • سلیا در هوآوی
  • الکسا در آمازون

همه چیز درباره سیری آیفون

بدون تردید دستیارهای صوتی از مهم‌ترین مباحث هوش مصنوعی در قرن آینده خواهند بود. در این مسیر تمامی شرکت‌ها در صدد هستند تا بتوانند نسخه‌های کامل‌تری از دستیارهای صوتی خود ارائه کنند. این موضوع متکی بر شناخت دقیق ضعف نسخه‌های موجود است. به همین دلیل کارشناسان برای آنکه بتوانند همه چیز را درباره سیری گفته باشند، سعی کرده‌اند نقاط ضعف آن را نیز برشمرند. برخی از این نکات عبارت است از:

  • نداشتن لحن انسانی و مبتنی بر شناخت دقیق بار احساسی موجود در جملات.
  • نقطه‌ضعف دیگر این تکنولوژی آن است که نمی‌تواند در محیط‌های نویزی به‌خوبی عمل کرده و صدای کاربر را تشخیص دهد.
  • عدم شناسایی محیط‌هایی که کاربر در آن واقع شده است. این موضوع می‌تواند در هنگام شب و باتوجه‌به سکوتی که حکم‌فرما شده است خود را نشان دهد.

بنابراین پیداست فناوری‌ها با شناسایی جامع و کامل از نقاط قوت و ضعف‌هایشان پیشرفت می‌کنند. با این احتساب می‌توان انتظار داشت سیری در آینده نزدیک کاربران اپل را بیش از امروز شگفت‌زده کند.

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف را در هوشیو بخوانید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]