پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 با برترین شرکت های هوش مصنوعی و کلان‌داده دنیا بیشتر آشنا شویم

با برترین شرکت های هوش مصنوعی و کلان‌داده دنیا بیشتر آشنا شویم

زمان مطالعه: 6 دقیقه

پیشرفت‌های اخیر هوش مصنوعی باعث شده است که شرکت‌ها، راه‌های درآمدزایی خود از زنجیره ارزش را متنوع‌تر سازند. افزایش بیش از دو برابری سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در هوش مصنوعی (5/93 میلیارد دلار در سال 2021) نشان می‌دهد که شرکت‌ها همچنان به توسعه‌ راهکارهای هوش مصنوعی ادامه می‌دهند. ماهیت کاربردی این پیشرفت‌ها باعث می‌شود دسترسی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط (SMB)، توسعه‌گرها و کاربران نهایی به هوش مصنوعی افزایش یابد و بدین ترتیب، به مردمی‌شدن این فناوری کمک می‌کند. با بررسی برترین شرکت های هوش مصنوعی همراه ما باشید.

برترین شرکت های هوش مصنوعی

اقدامات شرکت‌های فعال در این حوزه به تحقق پیش‌بینی‌ها مبنی بر رشد سالم بازار هوش مصنوعی کمک می‌کند. بازار هوش مصنوعی را به‌طور‌کلی می‌توان به سه بخش نرم‌افزارها، سخت‌افزارها و خدمات هوش مصنوعی تقسیم کرد. در این میان، پیش‌بینی می‌شود که درآمد حاصل از نرم‌افزارهای هوش مصنوعی که بزرگ‌ترین دسته هستند، 21 درصد در سال افزایش یابد تا در سال 2022 به 5/62 میلیارد دلار برسد.

با وجود این طی 5 سال آینده، بخش خدمات هوش مصنوعی با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) 22 درصدی، بیشترین سرعت رشد را خواهد داشت؛ بخش سخت‌‌افزاری نیز با CAGR 21 درصدی در رتبه‌ دوم قرار می‌گیرد. نوشتار حاضر قصد دارد چهار مورد از برترین شرکت های هوش مصنوعی و کلان‌داده در دنیا و شرکت‌های حاضر در ETF (صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله) فناوری و هوش مصنوعی جهانی (AIQ) را مورد بررسی قرار دهد، شرکت‌هایی که به مسیر رشد فناوری‌ها در موازات زنجیره ارزش هوش مصنوعی جهت می‌دهند:

  • مایکروسافت (MSFT): ارائه هوش مصنوعی دسترسی‌پذیر به‌عنوان راهکارهای Alaas به بازار گسترده.
  • IBM (IBM): تحقق رایانش کوآنتومی به کمک اولین پردازشگر 127 کوبیتی دنیا.
  • Nvidia (NVDA): افزایش بهره‌وری کارخانجات و انبارها از طریق ربات‌های حمل‌ونقل هوشمند.
  • علی‌بابا (BABA): پیاده‌سازی راهکارهای زنجیره‌تأمین هوشمند به‌منظور ارتقای کارآیی، بهره‌وری و درآمدزایی.

تحکیم جایگاه مایکروسافت در میان برترین شرکت های هوش مصنوعی با در دست‌گرفتن بازار Alaas

مایکروسافت در کنفرانس Microsoft Build 2022 اعلام کرده است که علاوه بر به‌روزرسانی محصولات موجود، قصد دارد قابلیت‌های جدیدی به مجموعه محصولات Alaas اضافه کند؛ این کنفرانس رویدادی سالانه است که برای توسعه‌گرها و مهندسان نرم‌افزار برگزار می‌شود. Alaas به مشتریان اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه کلان روی ساخت قابلیت‌های داخلی، از مزایای هوش مصنوعی از‌جمله مدل‌های بینایی، گفتار، زبان و تصمیم‌گیری پیشرفته، نهایت بهره‌ را ببرند. این خدمات می‌توانند بهره‌وری صنایع گوناگون همچون تجارت الکترونیک، بهداشت‌ودرمان و مخابرات را به میزان چشمگیری افزایش دهند.

تحکیم جایگاه مایکروسافت در میان برترین شرکت های هوش مصنوعی با در دست‌گرفتن بازار Alaas

مایکروسافت از به‌روزرسانی خدمات شناختی و خدمات هوش مصنوعی کاربردی Azure خبر داده است؛ این خدمات خانواده‌ای از مدل‌های هوش مصنوعی هستند که به‌عنوان API کاربرد دارند. مایکروسافت با ارائه‌ خدماتی همچون خلاصه‌سازی مکالمات، تحلیل ویدئو و تولید تصویر می‌تواند به مردمی‌سازی هوش مصنوعی سرعت ببخشد. با هوشمندتر‌شدن نرم‌افزارهای هوش مصنوعی، این قابلیت‌ها ارتقاء یافته و کاربردهای جدید پیدا می‌کنند. برای مثال، در حوزه‌ بهداشت و درمان، راهکار Dax از Nuance با تکیه بر هوش مصنوعی، جلسات بیمار را ثبت کرده و بدین‌ترتیب، از بار کاری درمانگران می‌کاهد. این دست قابلیت‌ها در صنایع دیگر نیز کاربرد دارند. پلتفرم CRM (مدیریت روابط مشتریان) مایکروسافت به نام Dynamics 365، مکالمات مشتریان را به‌صورت خودکار خلاصه‌سازی می‌کند تا اطلاعات مفید آن‌ها را به دست آورده و به متخصصان مربوطه انتقال دهد.

خدمات مایکروسافت به این‌جا ختم نمی‌شوند. پلتفرم هوشمند داده مایکروسافت می‌تواند تحلیل داده، دیتابیس‌های عملیاتی و مدیریت داده را با یکدیگر ادغام کند. این یکپارچه‌سازی در دنیای امروزی که نرم‌افزارها هوشمند شده و در لحظه عمل می‌کنند، از اهمیت زیادی برخوردارند. در حوزه‌ تجارت الکترونیک، پلتفرم مذکور را می‌توان برای شکل‌دهی به تجارب شخصی، از‌جمله پیشنهاد محصولات به کار برد؛ چون علایق مشتریان را ثبت کرده و با سوابق آن‌ها انطباق می‌دهد. مشتریان می‌توانند نرم‌افزارهای موردنظرشان را روی دیتابیس Cosmos (Cosmos DB) یا هایپراسکیل SQL (زبان کوئری ساختاریافته) بسازند. به‌علاوه، یادگیری ماشینی Azure به کاربران اجازه می‌دهد، مدل‌های موجود را با تکیه بر یادگیری لحظه‌ای، مجدداً آموزش دهند. هوش تجاری Power (Power BI) نیز به به اشتراک‌گذاری اطلاعات در سطح شرکت را امکان‌پذیر می‌سازد.

از سوی دیگر، خدمات ابری مایکروسافت هم به رشد خود ادامه می‌دهند. طبق گزارشات، بالاترین نرخ رشد در سه‌ماهه‌ اول سال 2022 با مقدار 26 درصد (1/19 میلیارد)، متعلق به بخش فناوری‌های هوشمند ابری بوده است. در میان خدمات این حوزه، رتبه‌ اول (46 درصد) مربوط به Azure و سایر خدمات ابری بوده است. میانگین نرخ رشد درآمدزایی بخش فناوری‌های هوشمند ابری طی هشت دوره‌ سه‌ماهه‌ قبلی برابر با 24 درصد بوده است. تمامی این موارد در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، تا شرکت مایکروسافت در میان برترین شرکت های هوش مصنوعی دنیا قرار بگیرد.

سهم IBM در پیشرفت رایانش کوآنتومی کاربردی

طی چهار سال اخیر، پیشرفت‌های رایانش کوآنتومی به تحول عرصه‌ فناوری نزدیک شده‌اند. پردازش اطلاعات با استفاده از کوبیت دلیل قدرت بی‌نهایت کامپیوترهای کوآنتومی است. کامپیوترهای معمولی برای پردازش اطلاعات از بیت استفاده می‌کنند؛ هر بیت می‌تواند 0 یا 1 باشد. کامپیوترهای کوآنتومی از کوبیت استفاده می‌کنند که می‌تواند به‌صورت همزمان، هم 0 و هم 1 را نشان دهد. این پدیده که تحت عنوان «برهم‌نهی حالات» شناخته می‌شود، به کامپیوترهای کوآنتومی اجازه می‌دهد، تا محاسبات متعدد را به‌صورت موازی انجام دهند. تفاوت دیگر این است که در کامپیوترهای معمولی با افزودن ترانزیستور، توان کامپیوتر به‌صورت خطی افزایش می‌یابد؛ اما توان کامپیوترهای کوآنتومی با افزودن کوبیت جدید به‌صورت نمایی بیشتر می‌شود.

یکی از برترین شرکت های هوش مصنوعی و برجسته‌ترین بازیگر عرصه‌ رایانش کوآنتومی، IBM است که اخیراً محصولاتی بنیادین برای تسریع کاربرد این فناوری معرفی کرده است. از این میان، می‌توان به اولین پردازشگر 127 کوبیتی دنیا، به نام IBM Eagle اشاره کرد که توانست محدودیت‌های پیش روی سیستم 120 کوبیتی قبلی را زیر پا بگذارد. با افزودن هر کوبیت، مقدار حافظه‌ موردنیاز برای اجرای الگوریتم‌ها دو برابر می‌شود. افزایش سرمایه‌گذاری‌های IBM روی تحقیق ‌و توسعه، هوش مصنوعی و فناوری‌های ابری هیبرید بر تعهد شرکت به رایانش کوآنتومی مهر تأیید زده است.

IBM اخیراً از نقشه‌راه جدیدش برای تحقق رایانش کوآنتومی کاربردی پرده‌برداری کرد و اعلان داشت که قصد دارد در سال 2022، پردازشگر 433 کوبیتی Osprey، در سال 2023، پردازشگر Condor با بیش از 1000 کوبیت و در سال 2025، پردازشگری با بیش از 4,000 کوبیت ارائه دهد. علاوه بر این، شرکت قصد دارد تا سال 2023، برای این‌که سهولت و انعطاف‌پذیری کار با سیستم‌های معمولی و کوآنتومی را برای توسعه‌گرها افزایش دهد، یک رویکرد بدون سرور را از طریق Qiskit Runtime توسعه دهد.

هدف از این اقدامات این است که کامپیوترهای کوآنتومی در کنار کامپیوترهای معمولی، برای حل مسائل پیچیده همچون کمک به بانک‌ها در مدیریت سیستماتیک ریسک، به کار بروند. برای نمونه می‌توان به الگوریتم کوآنتومی اشاره کرد که بانک اسپانیایی BBVA با همکاری شرکت نرم‌افزارهای کوآنتومی Zapata، واقع در ماساچوست، برای تعدیل ارزیابی اعتبار (CVA) می‌سازند. شاخص CVA که بعد از رکود بزرگ سال 2008 معرفی شد، ارزش بازار ریسک اعتباری طرف مقابل را اندازه می‌گیرد. به گفته‌ مدیر ارشد فنی Zapata، این الگوریتم قادر خواهد بود محاسبات موردنیاز را با مصرف یک‌صدم یا یک‌هزارم منابع کوآنتومی انجام دهد. کامپیوترهای کوآنتومی فعلی حدود 158 میلیون بار از پیشرفته‌ترین ابرکامپیوترهای موجود سریع‌تر هستند ؛ بنابراین، مسئله‌ای را که حلش برای یک ابرکامپیوتر معمولی 10,000 سال طول می‌کشد، کامپیوتر کوآنتومی می‌تواند طی چهار دقیقه انجام دهد.

فروشندگان خدمات رایانش کوآنتومی و دولت‌ها رویکردهایی راهبردی برای به‌کارگیری این فناوری در پیش گرفته‌اند، تا از مزایای بی‌شمار آن بهره‌مند شوند. فروشندگان قصد دارند با انتشار نقشه‌راه‌های رایانش کوآنتومی، روش‌های احتمالی برای گسترش مقیاس کوبیتی و اصلاح خطا را مورد بررسی قرار دهند. دولت‌ها نیز از توسعه‌ فناوری‌های کوآنتومی پشتیبانی به عمل می‌آورند. چندین کشور میلیاردها دلار روی رایانش کوآنتومی سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ اتحادیه اروپا تا‌کنون بیش از 7 میلیارد دلار به این حوزه اختصاص داده است. سرمایه‌گذاری‌هایی از‌این‌دست عرصه را برای رشد بازار رایانش کوآنتومی طی سال‌های آینده آماده می‌سازند. برآوردها نشان می‌دهند که ارزش این بازار می‌تواند از 412 میلیون در سال 2020، به 6/8 میلیارد دلار در سال 2027 برسد.

Nvidia، پیشتاز فناوری خودروهای خودران در کارخانجات و انبارها

Nvidia، پیشتاز فناوری خودروهای خودران در کارخانجات و انبارها

برای اینکه یکی دیگر از برترین شرکت های هوش مصنوعی را بشناسیم، باید به سراغ شرکت Nvidia برویم. مدیرعامل Nvidia به‌تازگی اعلام کرده است که با ارائه خدمات گوناگون به کارخانجات و شرکت‌ها، سال 2022 سال بزرگی برای خودروهای خودران (AV) شرکت خواهد بود. سیستم‌های Jetson AGX این شرکت با تکیه بر یادگیری ماشینی، بینایی کامپیوتری، مسیریابی و فناوری‌های دیگر، قابلیت‌های یادگیری، انطباق و تکامل به ربات‌ها می‌بخشند. تنها کاربرد Jetson AGX را می‌توان ربات‌های حمل‌ونقل هوشمند یا STRها دانست که بسته‌ها را به‌صورت خودکار به مقصد موردنظر می‌رسانند.

یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان STRها شرکت BMW است که قصد دارد با همکاری Nvidia، کارخانجات خودروسازی بدعت‌آفرین بسازد و در این مسیر، از رایانش و مصورسازی پیشرفته هوش مصنوعی (برای ربات‌های لوجیستیک) و از تحلیل داده و شبیه‌سازی رزولوشن‌بالا (برای آموزش ربات‌ها و برنامه‌ریزی کارخانه) استفاده کند. BMW در انبارهایش از STRها استفاده می‌کند تا بیش از 30 میلیون قطعه خودرو را برداشته و در صفحات مختلف قرار دهد. STRها می‌توانند در خطوط مونتاژ BMW نیز کاربرد داشته باشند؛ در هر 56 ثانیه، یک خودروی جدید از خط تولید BMW خارج می‌شود و گاهی اوقات، 10 مدل مختلف به‌صورت همزمان در یک خط ساخته می‌شوند. STRها باید به‌صورت لحظه‌ای قطعات مناسب را بردارند، مرتب کنند و به خودروی مدنظر برسانند. بخش عمده‌ای از 10,000 سفارش خودرویی که BMW به‌صورت روزانه دریافت می‌کند، سفارشات شخصی هستند.

برای تضمین این‌که STRها قادر به تسهیل ارتباطات و مدیریت محیط‌های بزرگ‌تر و پیچیده‌تر نیز هستند، آن‌ها را با استفاده از شبکه‌ شبیه‌ساز Isaac از Nvidia آموزش می‌دهند؛ طی این فرایند، شبیه‌سازی‌هایی با بی‌شمار سناریوی احتمالی تولید و اجرا می‌شوند. فناوری‌هایی از‌این‌دست، صرفه‌جویی مقیاس، تضمین سهام بازار و توسعه‌ راه‌های جدید درآمدزایی می‌توانند قدرت و امکانات لازم برای بهره‌گیری از محبوبیت AVها را، به‌ویژه در بخش خودکارسازی و تولید هوشمند، در اختیار Nvidia قرار دهد.

در همین حال، مرکز داده و بخش بازی Nvidia نیز توانسته‌اند در سه‌ماهه اول 2022، به درآمدزایی بی‌سابقه‌ای دست یابند؛ به‌نحوی‌که مرکز داده به بزرگ‌ترین پلتفرم شرکت تبدیل شده است. کاربرد روزافزون هوش مصنوعی و گرافیک در صنایع عمده و افزایش نیازهای محاسباتی را می‌توان از جمله عوامل تأثیرگذار بر این رشد دانست (چون این نیازهای محاسباتی را دیگر نمی‌توان با CPUهای معمولی، مثلاً x86، پاسخگو بود). رایانش گسترده در مرکز داده نیز یکی دیگر از عوامل مهم است. به گفته‌ Nvidia، سهم شتاب‌دهنده‌ها در ابررایانش به بیش از 90 درصد می‌رسد و 70 درصد از این آمار، مربوط به ابرکامپیوترهای TOP500 است.

تأثیر راهکارهای هوشمند زنجیره‌تأمین علی‌بابا بر رشد درآمدزایی

تأثیر راهکارهای هوشمند زنجیره‌تأمین علی‌بابا بر رشد درآمدزایی

علی‌بابا، بزرگ‌ترین پلتفرم تجارت الکترونیک جهان و از برترین شرکت های هوش مصنوعی دنیا، در عملیات‌های روزمره‌اش همچون پیش‌بینی خرید مشتریان، از هوش مصنوعی استفاده می‌کند. حجم Parcel در چین 30 درصد در سال 2021 افزایش یافته است، این در حالی است که بخش عمده‌ این رشد مربوط به تجارت الکترونیک بوده است. Cainiao، بازوی لوجیستیک علی‌بابا، بهر‌ه‌گیری از این رشد را برای شرکت‌ امکان‌پذیر کرده است. بر اساس گزارش‌ها، طی شش ماه منتهی به 30 سپتامبر 2021، میانگین حجم بسته‌های روزانه با نرخ 88 درصد در سال افزایش یافته است و میانگین حجم بسته‌های روزانه نیز به 64 میلیون رسیده است.

Cainiao از پلتفرم ابری IaaS علی‌بابا برای رهگیری بسته‌هایش در سراسر زنجیره‌تأمین استفاده می‌کند. پرتال ابری عمومی Cainiao به نام Link به‌اشتراک‌گذاری لحظه‌ای اطلاعات لوجیستیک در مورد بسته‌ها را امکان‌پذیر می‌سازد. به‌منظور افزایش کارآیی و کارآمدی این خدمات، Cainiao از مدل‌ها و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی برای حل مسائلی همچون پیش‌بینی حجم استفاده می‌کند.

Cianiao قصد دارد با کاربرد اینترنت اشیاء در ارسال اطلاعات مربوط به دما و موقعیت (دو عامل مهم در حمل‌ونقل کالاهای فاسدشدنی) خدمات خود را ارتقاء دهد. از جمله موضوعات موردعلاقه‌ Cainiao و علی‌بابا می‌توان به استفاده از رایانش لبه برای افزایش کارآیی زنجیره‌تأمین و به‌کار‌گیری IoT و رایانش لبه در ربات‌های توزیع‌کننده اشاره کرد .

طبق گزارش مالی سه‌ماهه اول 2022، کاربرد راهکارهای هوشمند و یکپارچه Cianiao در رابطه با محصولات FMCG (کالاهای تندمصرف) توانسته است درآمدزایی از بازرگانان خارجی را در کشور چین بیش از 30 درصد افزایش دهد. به‌علاوه، Cianiao به افزایش کاربرد خودروی خودران Xiaomanly در امر توزیع و انتقال بسته نیز کمک می‌کند؛ در همین راستا، از 17 سپتامبر 2020 (تاریخ راه‌اندازی‌اش) تا 31 مارس 2022، بیش از 10 میلیون بسته را به مقصد رسانده است.

میانگین نرخ رشد پیش‌بینی شده خدمات لوجیستیک علی‌بابا طی چهار دوره‌ سه‌ماهه‌ بعدی، برابر با 9 درصد است؛ این رقم فاصله‌ چندانی با نرخ رشد بخش رایانش ابری این شرکت (11 درصد) ندارد.

برترین شرکت های هوش مصنوعی

جمع‌بندی

جدیدترین گزارشات سودآوری برترین شرکت های هوش مصنوعی حاکی از این هستند که محیط چالش‌برانگیز اقتصاد کلان، تعهدشان نسبت به ارتقاء و پیشبرد خدمات هوش مصنوعی موجود و توسعه‌ محصولات جدید را به خطر نینداخته است. شرکت‌ها به سرمایه‌گذاری سنگین در هوش مصنوعی ادامه می‌دهند؛ در سال 2021، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه در سراسر جهان بیشتر از دو برابر شده است. درخواست‌های اختراعی که در ارتباط با هوش مصنوعی به ثبت رسیده‌اند نیز در سال 2021، نسبت به سال گذشته‌اش، تقریباً دو برابر شده و به 141,000 رسیده است. به نظر می‌رسد چهار شرکت مذکور و پیشرفت‌های اخیرشان از نظر زنجیره‌تأمین هوش مصنوعی می‌توانند مسیر پیشرفت این فناوری را جهت ببخشند. پیروی از راه‌های درآمدزایی مناسب، این شرکت‌ها را به برجسته‌ترین بازیگران صنعت در سال‌های آینده تبدیل می‌کند.

چکیده

  • پیشرفت‌های اخیر هوش مصنوعی شرکت‌ها را به‌سمت تنوع راه‌های کسب درآمدشان از زنجیره ارزش سوق داده است.
  • نوشتار حاضر چهار شرکت حاضر در ETF جهانی فناوری و هوش مصنوعی (AIQ) را مورد بررسی قرار می‌دهد که مسیر زنجیره ارزش هوش مصنوعی را به پیش می‌رانند.
  • گزارشات سودآوری شرکت‌های بزرگ هوش مصنوعی نشان می‌دهند که محیط اقتصاد کلان امروزی که بسیار چالش‌برانگیز است، تعهد آن‌ها به پیشبرد و ارتقای خدمات و تولیدات هوش مصنوعی را تحت تأثیر قرار نداده است.

    جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]