پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 سکته قلبی در زنان با کمک هوش مصنوعی کاهش می‌یابد

سکته قلبی در زنان با کمک هوش مصنوعی کاهش می‌یابد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

سکته قلبی در زنان یکی از رایج‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در سراسر دنیاست؛ در این میان، نرخ مرگ به‌خاطر سکته قلبی در زنان بیشتر از مردان است. این موضوع چندین دهه است که ذهن متخصصان قلب را به خود مشغول کرده و آغازگر مباحث علمی زیادی از جمله هوش مصنوعی در درمان در جامعه پزشکی بوده است، مباحثی که به پیشامدها و پیامدهای شکافِ سکته قلبی در زنان می‌پردازند.

هوش مصنوعی در درمان سکته قلبی در زنان از شناخت نشانه‌ها شروع می‌کند، چرا که تفاوت یادشده میان زنان و مردان از نشانه‌های بیماری شروع می‌شود؛ هنگام سکته قلبی، بیشتر مردان در ناحیه سینه دردی را احساس می‌کنند که به دست چپ‌شان منتقل می‌شود. با این حال، سکته قلبی در ز‌‌‌‌‌نان معمولاً به صورت ناراحتی در ناحیه شکمی نمایان می‌شود که به پشت کشیده شده و به حالت تهوع و استفراغ منتهی می‌گردد. متأسفانه در بسیاری از موارد، بیماران و حتی درمان‌گرها این نشانه‌ها را به مسائل دیگر ربط می‌دهند و بدین ترتیب، عواقب مصیبت‌باری پیش می‌آید.

به تازگی، پژوهشگران با رویکرد جدیدی به این موضوع نگاه کرده‌اند و از هوش مصنوعی در درمان برای حل آن کمک گرفته‌اند؛ آن‌ها یافته‌های خود را در ژورنال The Lancet به چاپ رسانده‌اند.

سکته قلبی در زنان

این گروه بین‌المللی، به سرپرستی توماس اف‌لاشر، استاد مرکز کاردیولوژی مولکولی دانشگاه زوریخ، نقش جنسیت بیولوژیک افراد در سکته قلبی، مخصوصاً سکته قلبی در زنا‌‌‌‌‌ن را با دقت مورد بررسی قرار داده‌اند. لاشر توضیح می‌دهد: «شکی نیست که فنوتیپ بیماری میان زنان و مردان تفاوت‌های چشمگیری دارد. مطالعات ما نشان داده‌اند که زنان و مردان از نظر پروفایل ریسک‌شان در ورود به بیمارستان تفاوت‌های اساسی دارند. وقتی تفاوت سنی و عوامل ریسک، همچون فشار خون یا دیابت، در بدو ورود به بیمارستان مدنظر قرار نگیرند، نرخ مرگ در میان زنانی که به سکته قلبی دچار شده‌اند، از مردان بیشتر می‌شود و همین آمار، سکته قلبی در زنان را بالا می‌برد. با این حال، هوش مصنوعی در درمان زنان ورود کرده و در تلاش است نرخ مرگ‌ومیر هر دو گروه را برابر کند.

بیماری‌های زنان با مدیریت کنونی بیشتر خواهد شد

برای درمان بیماری‌های زنان و حل مسئله سکته قلبی در ز‌‌‌‌‌نان، پژوهشگران سوئیسی و بریتانیایی داده‌های مربوط به 420,781 نفر را که در سطح اروپا به یکی از انواع سکته قلبی مبتلا شده بودند، تحلیل کردند. فلوریان ای‌ونزل، پژوهشگر مرکز پزشکی مولکولی دانشگاه زوریخ و نویسنده مقاله، می‌گوید: «مطالعات نشان دادند که مدل‌های ریسکی که امروزه در مدیریت بیماران به کار می‌روند، دقت پایین‌تری برای بیماری‌های زنان دارند و به درمان ناکافی این گروه می‌انجامند. ما موفق شدیم با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی و بزرگ‌ترین دیتاست اروپا، یک معیار ریسک جدید برای درمان سکته قلبی در زنان، مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی کنیم که تفاوت‌های جنسیتی در خط‌پایه پروفایل ریسک را در نظر می‌گیرد و بدین ترتیب، پیش‌بینی نرخ مرگ‌ومیر را در هر دو گروه ارتقاء می‌دهد و کمک بزرگی برای بیماری‌های زنان خواهد بود.»

سکته قلبی در زنان

بهبود بیماری‌های زنان با کمک هوش مصنوعی در درمان

بهبود بیماری‌های زنان باوجود تمام چالش‌های پیش‌رو، با کمک هوش مصنوعی بهتر می‌شود. بسیاری از پژوهشگران بیماری‌های زنان و شرکت‌های زیست‌فناروی که برای هوش مصنوعی در درمان بیماران کار می‌کنند، بر سر این نکته توافق نظر دارند که در مسیر ارائه درمان‌های شخصی‌سازی‌شده به بیماران، هوش مصنوعی در درمان و تحلیل کلان‌داده‌ها، گامی بزرگ به شمار می‌روند. ونزل در راستای بهبود بیماری‌های زنان توضیح می‌دهد: «این پژوهش نویدبخش ورود به عصری است که در آن، هوش مصنوعی برای درمان سکته قلبی در زنان و بهبود بیماری‌های زنان به کار می‌رود. الگوریتم‌های پردازشی مدرن می‌توانند با تکیه بر پایگاه‌های داده‌ بزرگ، بیاموزند تا امر تشخیص‌گذاری منحصربه‌فرد بیماری‌های زنان را که کلید درمان‌های شخصی‌سازی‌شده است، به صورت دقیق انجام دهند.»

لاشر و همکارانش معتقدند که هوش مصنوعی در درمان و بهبود بیماری‌های زنان، پتانسیل بالایی دارد؛ این فناوری می‌تواند، هم برای مدیریت بیماری‌های قلبی، هم در سکته قلبی در زنان و هم در مردان کار کند. لاشر در انتها اضافه می‌کند: «امیدواریم پیاده‌سازی این رویکرد جدید در الگوریتم‌های درمانی بتواند راهبردهای درمانی موجود را بهبود ببخشد، نابرابری‌های جنسیتی را کاهش دهد و در نهایت، امکان نجات بیماران سکته‌ قلبی، چه زن و چه مرد را بهبود ببخشد.»

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]