Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 استفاده از هوش مصنوعی برای یافتن زمین‌نگاره‌ها در صحرای نازکا

استفاده از هوش مصنوعی برای یافتن زمین‌نگاره‌ها در صحرای نازکا

تیم کوچکی از باستان‌شناسان در دانشگاه یاماگاتای ژاپن با همکاری باستان‌شناسی از دانشگاه پاریس و دو محقق هوش مصنوعی از مرکز تحقیقاتی واتسون آی بی ام، از یک مدل هوش مصنوعی برای یافتن زمین‌نگاره‌های بیشتری در صحرای نازکا پرو استفاده کردند.

این تیم یک مدل هوش مصنوعی ساختند که قادر به شناسایی نشانه‌های ضعیف زمین‌نگاره در میان چشم‌انداز طبیعی صحرای نازکا است و این کار را با تجزیه و تحلیل تصاویر گرفته شده با هواپیماهای بدون سرنشین انجام می‌دهد.

در طول قرن گذشته، باستان‌شناسان، مورخان و سایر محققان، مجذوب زمین‌نگاره‌های حک شده بر روی زمین بیابانی نازکا شدند، که بسیاری از آنها را می‌توان به طور کامل تنها از فواصل دور دید.

تحقیقات قبلی نشان داده است که آنها توسط تمدن نازکا در طول سال‌های ۲۰۰ قبل از میلاد تا ۷۰۰ پس از میلاد ایجاد شده‌اند. تصاویر غول پیکر حاصل، اکنون زمین‌نگاره نامیده می‌شوند.

قبل از این مطالعه جدید، ۴۳۰ زمین‌نگاره در پرو کشف و مورد مطالعه قرار گرفت، اگرچه سرعت یافتن موارد جدید کاهش یافته است. محققان گمان می‌کنند که تعداد بیشتری از آنها هنوز کشف نشده‌اند. در حال حاضر تلاش‌ها برای یافتن آنها به دلیل اندازه و وضوح آنها با مشکلاتی روبرو شده است.

برای این مطالعه جدید، تیم ژاپنی به متخصصان هوش مصنوعی در IBM برای کمک به جستجو مراجعه کردند. آنها با هم یک برنامه هوش مصنوعی ایجاد کردند که قادر به شناسایی زمین‌نگاره‌ها از تصاویر هوایی است و مهم نیست که چقدر این زمین‌نگاره‌ها کم رنگ باشند. این مدل هوش‌ مصنوعی توانست ۳۰۳ زمین‌نگاره را پیدا کند که وجود آن‌ها توسط باستان‌شناسان و در سایت‌های زمینی تایید شده است.

همانطور که انتظار می‌رفت، بسیاری از خطوط زمین‌نگاره‌های تازه یافت شده، کم‌رنگ بودند. این تیم قصد دارد به استفاده از برنامه هوش مصنوعی برای جستجوی نمونه‌های بیشتری از هنر باستانی ادامه دهد.

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]