Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 برندگان نوبل فیزیک 2024: پیشگامان یادگیری ماشین

نوبل فیزیک 2024

برندگان نوبل فیزیک 2024: پیشگامان یادگیری ماشین

زمان مطالعه: < 1 دقیقه


جان هاپفیلد و جفری هینتون، از پیشگامان توسعه شبکه‌های عصبی و تکنیک‌های یادگیری ماشین برنده جایزه نوبل شدند.

برندگان نوبل فیزیک 2024 معرفی شدند

در تاریخ 8 اکتبر 2024، آکادمی سلطنتی علوم سوئد در استکهلم اعلام کرد که جان هاپفیلد از دانشگاه پرینستون در نیوجرسی و جفری هینتون از دانشگاه تورنتو در کانادا، برندگان جایزه نوبل فیزیک 2024 شدند. این دو محقق، جایزه 11 میلیون کرون سوئدی (حدود یک میلیون دلار آمریکا) را برای تلاش‌های خود در زمینه توسعه شبکه‌های عصبی مصنوعی دریافت کردند.

انقلاب در یادگیری ماشین

اعضای کمیته نوبل با بیان اینکه کشفیات این دو محقق، بخش‌های بنیادی یادگیری ماشین را شکل داده، افزودند که این تکنیک‌ها به انسان‌ها کمک می‌کند تا تصمیمات سریع‌تر و قابل اعتمادتری بگیرند. هینتون و هاپفیلد با استفاده از دانش فیزیک، روش‌هایی را برای توسعه شبکه‌های عصبی مصنوعی ایجاد کردند که می‌توانند مفاهیم انتزاعی را یاد بگیرند.

توسعه شبکه‌های عصبی

هاپفیلد در سال 1982، شبکه‌ای را معرفی کرد که ارتباطات بین نودها را به عنوان نیروهای فیزیکی توصیف می‌کرد. این سیستم با ذخیره الگوها به عنوان یک حالت کم‌انرژی، می‌توانست تصویر را هنگام دریافت یک الگوی مشابه بازسازی کند. هینتون با استفاده از اصول فیزیک آماری، نسخه‌ای پیشرفته‌تر از شبکه هاپفیلد را ایجاد کرد که قادر به شناسایی و طبقه‌بندی تصاویر بود.

هینتون در تماس تلفنی خود به محض اطلاع از برنده شدن جایزه نوبل گفت: «این خبر مانند یک رعد و برق بود. واقعاً شگفت‌زده شدم و هیچ تصوری از این اتفاق نداشتم.» او افزود که پیشرفت‌های یادگیری ماشین «تأثیر بزرگی خواهد داشت و قابل مقایسه با انقلاب صنعتی خواهد بود، اما به جای برتری در قدرت فیزیکی، در توانایی‌های ذهنی انسان‌ها برتری خواهد داشت.»
با تقدیر از تلاش‌های این دو پژوهشگر، مشخص می‌شود که یادگیری ماشین و شبکه‌های عصبی نه تنها به پیشرفت‌های علمی کمک می‌کنند، بلکه در آینده‌ای نزدیک ممکن است روش‌های زندگی و کار ما را به‌طور چشم‌گیری تغییر دهند. با توجه به اهمیت روزافزون این تکنیک‌ها، انتظار می‌رود که انقلابی مشابه با آنچه در دوران انقلاب صنعتی شاهد بودیم، در دنیای هوش مصنوعی شکل گیرد.

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]