40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 آشنایی با گوشی های هوشمند و دارای هوش مصنوعی

آشنایی با گوشی های هوشمند و دارای هوش مصنوعی

هوش مصنوعی هر روز در دنیای ما جای بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد. شاید تصور عمومی این باشد که گستره نفوذ فناوری هوش مصنوعی بیشتر مربوط به علوم و صنایع است؛ اما هر یک از ما در زندگی روزمره خود به نوعی از هوش مصنوعی بهره می‌بریم و پرکاربردترین محصولی که در این زمینه می‌توان از آن یاد کرد گوشی‌های دارای هوش مصنوعی یا همان گوشی های هوشمند است. کمتر کسی است که در این زمانه از گوشی هوشمند استفاده نکند یا با آن آشنایی نداشته باشد.

نسل اول گوشی‌های همراه، تنها در ارتباط صوتی کاربرد داشتند؛ ولی به‌تدریج به قابلیت‌ها و امکانات گوشی‌ها افزوده شد؛ به نحوی که می‌توان گفت امروز کمترین کاری که از گوشی‌های همراه انتظار داریم برقراری تماس صوتی است. البته حتی روش همان تماس صوتی نیز در گوشی های هوشمند عوض شده و به‌مراتب باکیفیت‌تر، آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر از گذشته برقرار می‌گردد.

گوشی های هوشمند

گوشی های هوشمند در مقایسه با گوشی‌های قبلی از قدرت سخت‌افزاری بیشتری برخوردارند و به همین دلیل دارای سیستم‌عامل‌های پیشرفته‌تری مانند اندروید و آی او اس (iOS) هستند. در ایران سیستم‌عامل اندروید، به دلیل رایگان بودن، بیشتر از سایر سیستم‌عامل‌های گوشی های هوشمند کاربرد دارد.

هوش مصنوعی با ورود به عرصه گوشی های هوشمند در ارتقای سطح کیفی بخش‌های مختلف آن‌ها تأثیرات بزرگی گذاشت و تغییرات شگرفی ایجاد کرد تا جایی که می‌توان گفت کاربرد هوش مصنوعی در گوشی های هوشمند جدید، رکن اساسی قدرت این گوشی‌ها به حساب می‌آید و میزان موفقیت پیشتازان این عرصه در جهان، با میزان بهره‌گیری آن‌ها از دستاوردهای جدید هوش مصنوعی ارتباط مستقیم دارد.

با وجود اهمیت هوش مصنوعی در اکثر بخش‌های گوشی های هوشمند به نظر می‌رسد بر اساس تمایلات و نیازهای کاربران توجه و تمرکز روی بخش دوربین در گوشی های هوشمند بیشتر است و شرکت‌های مختلف با بهره‌گیری از هوش مصنوعی سعی دارند مدام خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی خود را در این بخش ارتقا دهند تا در بازار رقابت از رقیبان خود عقب نمانند. شاید در نگاه اول دوربین مجهز به هوش مصنوعی شگفت‌انگیز جلوه نکند.

اما اگر در مقام مقایسه با محصولات دیگر برآییم به‌خوبی به قدرت فراوان هوش مصنوعی و موفقیت‌های به‌دست‌آمده در زمینه ساخت گوشی های هوشمند پی می‌بریم. به طور معمول تراشه‌ هوش مصنوعی در جایگاه موتور عصبی یا به عبارت بهتر به عنوان واحد پردازش عصبی در گو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شی های هو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شمند کار می‌کند. هوش مصنوعی از طریق این چیپست (مجموعه تراشه)، برای پردازش پرشتاب‌تر وارد عمل می‌شود. این تراشه‌ها با کاهش حجم کاریِ پردازنده‌ها در حفظ شارژ باتری گوشی های هوشمند نیز نقش مؤثری ایفا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه هوش مصنوعی گوشی را فعال کنیم؟

مطرح‌ترین گوشی های هوشمند

بعد از این مقدمات و اطلاعات کلی در مورد گوشی های هوشمند، در این مقاله از میان تعداد زیادی از گوشی‌های دارای هوش مصنوعی که امروز در سطح جهان به مردم عرضه می‌شود، شما را با برخی از مطرح‌ترین گوشی های هوشمند آشنا می‌کنیم.

هوش مصنوعی در گوشی‌های آیفون

شرکت فناوری آمریکایی چندملیتی اپل از سال ۲۰۰۷ تولید و عرضه گوشی های هوشمند آیفون را آغاز کرده و در سال‌های اخیر مشارکت اپل در جامعه‌ هوش مصنوعی افزایش یافته است. گوشی آیفون که بدون صفحه‌کلید است و تنها یک کلید برای انتقال به صفحه اصلی یا خانه دارد، با سیستم‌عامل آی‌اواس کار می‌کند. هوش مصنوعی تقریباً در همه امکانات گوشی‌های آیفون وجود دارد.

دستیار هوش مصنوعی

اپل علاوه بر هوشمندسازی بخش‌های مختلف گوشی‌های آیفون به ساخت دستیار هوش مصنوعی برای گوشی های هوشمند هم دست زده است. این دستیار صوتی هوش مصنوعی آیفون که «سیری» (Siri) نام دارد از نخستین دستیارهای طراحی‌شده برای گوشی های هوشمند است و پس از عرضه با استقبال کم‌نظیر کاربران گوشی‌های آیفون مواجه شد. از میان کاربردهای متنوع دستیار هوش مصنوعی آیفون می‌توان به این موارد اشاره کرد: برقراری تماس با استفاده از فرمان صوتی، چک کردن پیام‌ها و ایمیل‌ها و قابلیت خواندن آن‌ها، ثبت قرار ملاقات‌ها و یادآوری تاریخ‌های مهم، یافتن آهنگ مورد علاقه کاربر و پخش آن، و فرستادن متن و پست در شبکه‌های اجتماعی.

هوش مصنوعی آیفون

قابلیت Face ID

قابلیت Face ID گوشی‌های هوشمند اپل نیز از افرادی که در استفاده از روش‌های سنتی باز کردن قفل تلفن یا تبلت مشکل دارند، پشتیبانی می‌کند. این ویژگی با پشتوانه هوش مصنوعی قادر است، حتی زمانی که کاربر ماسک زده قفل دستگاه را برای او باز نماید.

این غول فناوری هوش مصنوعی را عمیقاً در سیستم‌عامل iOS خود ادغام کرده است و از طیف وسیعی از قابلیت‌ها از جمله Deep Fusion برای افزایش کیفیت تصویر استفاده می‌کند. علاوه بر بهبود فناوری دوربین، اپل ویژگی‌های مختلفی از جمله تشخیص سقوط، تصادف و همچنین نظارت بر ضربان قلب مبتنی بر هوش مصنوعی را در گوشی‌های آیفون و ساعت‌های اپل واچ خود فعال کرده است.


کمک به کاربران دارای اختلالات بینایی یا ناتوانی‌های حرکتی

اپل همچنین ویژگی‌های جدیدی برای کمک به کاربران دارای اختلالات بینایی یا ناتوانی‌های حرکتی منتشر کرده که یکی از این ویژگی‌ها Door Detection است که از LiDAR، دوربین و یادگیری ماشینی برای تشخیص درها، باز یا بسته بودن و فاصله آن‌ها و حتی شناسایی علائم یا نمادهای اطرافشان استفاده می‌کند. قابلیت تشخیص درب به کاربران در باز کردن درهای بسته نیز کمک می‌نماید.

این شرکت دو ویژگی جدید دیگر را نیز به برنامه Magnifier برای کاربران دارای اختلالات بینایی یا کم بینایی اضافه کرده که این ویژگی‌ها شامل تشخیص افراد و توصیف تصویر می‌شود.


شناسایی مسیرهای پیاده‌روی

نقشه‌های اپل اکنون به کاربرانی که VoiceOver را فعال کرده‌اند کمک می‌کند تا نقاط شروع مسیرهای پیاده‌روی را شناسایی نمایند.


کمک به افراد دارای ناتوانی‌های جسمی و حرکتی

علاوه بر این، اپل واچ را می‌توان با استفاده از قابلیت جدید Apple Watch Mirroring از راه‌دور کنترل کرد. این به افراد دارای ناتوانی‌های جسمی و حرکتی کمک می‎کند، زیرا می‌توانند به جای ضربه زدن روی صفحه ساعت، از ورودی‌های مختلف مانند دستورات صوتی استفاده نمایند.


پردازنده هوش مصنوعی A11 Bionic

از سوی دیگر پردازنده هوش مصنوعی A11 Bionic مورد استفاده در گوشی‌های اپل، تاثیر زیادی بر تجربه کاربری دارد و قادر است کارهای پیچیده را به‌سرعت انجام دهد. این تراشه امکان پردازش تصویر بهتر را برای کاربران امکان‌پذیر می‌سازد و در نتیجه عملکرد فوکوس را در محیط‌های کم نور بهبود می‌بخشد و به این ترتیب کیفیت عکاسی پرتره را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، قابلیت یادگیری ماشینی پیشرفته پردازنده A11 Bionic اپل به کاربران این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های بیشتری را به‌صورت همزمان اجرا کنند و سریع بین برنامه‌ها جابه‌جا شوند. به طور خلاصه، اپل با استفاده از پردازنده A11 Bionic، قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند خود را به طرز قابل‌توجهی افزایش داده است و به کاربران این امکان را داده تا در زمان کمتری کارهای بیشتری انجام دهند و در عین حال از نمایش دقیق‌تر، واقعی‌تر و روان‌تر تصاویر لذت ببرند.

آیفون

هوش مصنوعی در گوشی‌های ریلمی

شرکت چینی ریلمی که ذیل سازمان مادر بی‌بی‌کی الکترونیکس کار می‌کند از سال ۲۰۱۸ به عرضه گوشی های هوشمند مشغول شده است و در مدت کوتاهی که از شروع کار آن می‌گذرد با گوشی‌های دارای هوش مصنوعی خود موفق به جلب مشتریان بسیاری شده است. گفته می‌شود نسل جدید گوشی‌های ریلمی دارای سریع‌ترین فناوری شارژ گوشی هوشمند در جهان هستند.

  • گوشی ریلمی جی‌تی (Realme GT) که در سال ۲۰۲۱ به بازار آمده از توانمندترین گوشی های هوشمند ریلمی است و الگوریتم‌های هوش مصنوعی این گوشی در کنار فناوری یادگیری ماشین قادر به اجرای مدیریتی همه‌جانبه در این گوشی است. ابزارهای فوق‌العاده ریلمی جی‌تی کنترل کامل سیستم‌عامل اندروید را برای کاربران مقدور می‌سازد. همچنین اپلیکیشن دوربین ریلمی جی‌تی از ویژگی بهبود صحنه مبتنی بر هوش مصنوعی برخوردار است.

  • Realme همچنین ویژگی‌ها و برنامه‌های هوش مصنوعی مختلفی مانند بهبود دوربین، تشخیص صدا و سایر ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را به گوشی‌های خود اضافه کرده است که می‌تواند تجربه شخصی‌سازی‌شده‌تری را برای کاربران فراهم نماید. به عنوان مثال، گوشی هوشمند Realme 5 برای بهبود عملکرد، قابلیت‌های هوش مصنوعی را به چیپ‌ست خود اضافه کرده است، در حالی که Realme C1 چندین ویژگی هوش مصنوعی مانند Beautify و تشخیص صحنه را ارائه می‌کند. علاوه بر این، گوشی هوشمند Realme 8i این قابلیت را دارد که از طریق هوش مصنوعی نرخ رفرش را تا ۱۲۰ هرتز تنظیم نماید و عملکرد و بهره‌وری انرژی خود را بهینه کند. گوشی هوشمند Realme GT NEO 3T دارای ویژگی‌های تشخیص صحنه با هوش مصنوعی است.

  • نسل چهارم موتور هوش مصنوعی در ریلمی X2 نیز می‌تواند، از ویژگی‌هایی مانند تشخیص بهتر صحنه‌ها و تصاویر هنگام عکس‌برداری، مسدود کردن تماس‌های هرزنامه، ارائه دستیارهای صوتی و تنظیم خودکار روشنایی صفحه پشتیبانی کند که این امر تجربه کاربر را در استفاده از این تلفن‌همراه لذت‌بخش‌تر می‌کند. این ابزار همچنین می‌تواند به دستگاه کمک کند تا برنامه‌ها را سریع‌تر راه‌اندازی نماید و به صرفه‌جویی در مصرف باتری و عملکرد بهتر گوشی هنگام اجرای بازی‌ها کمک می‌کند.
ریلمی

هوش مصنوعی در گوشی‌های سامسونگ

شرکت کره‌ای چندملیتی سامسونگ الکترونیکس تولیدکننده مجموعه‌ای از دستگاه‌های هوشمند با نام گلکسی (Galaxy) یا سامسونگ گلکسی است. به طور معمول گوشی های هوشمند سامسونگ از سیستم‌عامل اندروید ساخته‌شده توسط گوگل و یک قالب نرم‌افزاری طراحی‌شده به دست متخصصان شرکت سامسونگ بام نام وان یو‌آی (One UI) بهره می‌برند.

در حال حاضر گو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شی های هو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شمند سامسونگ گلکسی از پرفروش‌ترین گوشی‌های دارای هوش مصنوعی جهان شمرده می‌شوند. گو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شی های هو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شمند سری‌ S ,Note ,A و M از مشهورترین سری‌های گوشی سامسونگ هستند.

  • فناوری واحد پردازش شبکه (NPU): سامسونگ همواره در تلاش است تا هوش مصنوعی را در گوشی‌های هوشمند خود قدرتمندتر سازد. از جدیدترین دستاوردهای سامسونگ در این زمینه رونمایی از فناوری واحد پردازش شبکه (NPU) است که موجب تسریع عملکرد هوش مصنوعی تا ۸ برابر و در عین حال کاهش مصرف انرژی و اشغال فضای کمتر در گوشی‌های سامسونگ می‌شود. سامسونگ از این فناوری برای انجام کارهای رایج مانند تشخیص اشیا یا چهره‌ها استفاده می‌کند. NPU همچنین می‌تواند وظایف پیچیده‌تری را بدون اتکا به سرورهای خارجی انجام دهد. این یک دستاورد قابل‌توجه برای فناوری هوش مصنوعی سامسونگ است که تلفن‌های هوشمند آن را قدرتمندتر و کارآمدتر از همیشه می‌کند.

  • دستیار هوش مصنوعی Bixby: سامسونگ همچنین ویژگی‌ها و برنامه‌های هوش مصنوعی دیگری را نیز به گوشی‌های خود اضافه کرده است، مانند دستیار هوش مصنوعی Bixby که به طور خاص برای گوشی‌های هوشمند گلکسی طراحی شده و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد خود را دارد. این دستیار مجازی به شکلی طراحی گردیده که با پردازش الگوهای زبانی و گفتاری، درخواست‌های کاربر را اجرا می‌کند. یکی از قابلیت‌های خاص بیکسی آن است که با آنالیز رفتارهای کاربر می‌تواند، یک روتین روزانه از درخواست‌های فرد را مشخص و اجرا نماید. همچنین درصورت مجهز بودن وسایل منزل به سیستم «SmartThings»، بیکسبی می‌تواند آن‌ها را از طریق موبایل مدیریت و کنترل نماید.
سامسونگ گلکسی
  • علاوه بر این، دوربین‌های سامسونگ نیز مجهز به فناوری هوش مصنوعی هستند که با کمک تکنولوژی تشخیص چهره، بهینه‌سازی نور و رنگ می‌توانند تصاویری با وضوح و کیفیت بالا به ثبت برسانند. دسته‌بندی تصاویر بر اساس چهره افراد نیز از دیگر عملکردهای AI در گوشی‌های هوشمند سامسونگ است. در دوربین سلفی نیز زمانی که جمعیت حاضر در عکس بیشتر از فضای کادر باشند، هوش مصنوعی به‌صورت خودکار حالت لنز را به واید تغییر می‌دهد. واقعیت مجازی و واقعیت افزوده نیز قابلیتی است که به لطف هوش مصنوعی در نسل جدید گوشی‌های سامسونگ قرار داده شده تا تجارب به مراتب بهتری را برای کاربران سامسونگ رقم بزند.

  • سیستم امنیتی بیومتریک: سامسونگ برای تأمین امنیت گوشی‌هایش، هوش مصنوعی را در قالب سیستم امنیتی بیومتریک پیاده‌سازی کرده است، بنابراین با قابلیت شناسایی چهره (Face Id) و اثر انگشت (Fingerprints) گوشی‌های سامسونگ می‌توان در سریع‌ترین زمان ممکن قفل گوشی را باز کرد.

  • کنترل از راه دور Air Action: علاوه بر این، سامسونگ ویژگی‌های کنترل از راه دور Air Action را در سری گلکسی نوت ۱۰ خود قرار داده است که به کاربران اجازه می‌دهد با تکان دادن قلم S Pen در هوا، گوشی خود را از راه دور کنترل نمایند. Air Actionها در سایر دستگاه‌های سامسونگ نیز در دسترس هستند، مانند Galaxy S21 Ultra، Galaxy S22 Ultra و Galaxy S23 Ultra. این دستگاه‌ها از حسگرهای حرکتی برای تشخیص حرکات کاربر استفاده می‌کنند و آنها را به دستوراتی تبدیل می‌سازند که می‌توان از آنها برای کنترل گوشی استفاده کرد.کنترل از راه دور Air Action


  • توان گرافیکی: به‌نظر می‌رسد این شرکت با تمام توان گرافیکی که در اختیار دارد، مشغول توسعه یک سیستم هوش مصنوعی بزرگ نیز هست. این سیستم جدید یک مدل زبانی بزرگ است که احتمالا سامسونگ با توسعه آن قصد دارد به رقابت با سایر مدل‌های زبان بزرگ دنیا یعنی بارد و ChatGPT بپردازد.

  • ویرایش تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی: از سوی دیگر، سامسونگ از یک اپلیکیشن ویرایش تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی با نام Galaxy Enhance-X رونمایی کرده که در حال حاضر گوشی‌های پرچمدار خانواده Galaxy S23 می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند. این اپلیکیشن مبتنی‌بر هوش مصنوعی می‌تواند ایرادات هر تصویری را تشخیص داده و بنابر تکنولوژی روز دنیا شروع به ویرایش آنها نماید. براساس اعلام سامسونگ، اپلیکیشن Galaxy Enhance-X در آینده‌ای نزدیک برای گوشی‌های پرچمدار دیگر این شرکت یعنی Galaxy S22 و سری Galaxy A منتشر خواهد شد.


  • رابط‌های مجهز به هوش مصنوعی: گوشی‌های هوشمند سامسونگ همچنین دارای رابط‌های مجهز به هوش مصنوعی، واحدهای ویژه پردازش بینایی و الگوریتم‌های پیشرفته برای کاهش نویز در پردازش سیگنال تصویر هستند که عملکرد دستگاه‌های سامسونگ را بهبود می‌بخشند.
هوش مصنوعی سامسونگ

هوش مصنوعی در گوشی‌های شیائومی

شرکت چینی شیائومی از سال ۲۰۱۱ با عرضه نخستین گوشی های هوشمند شیائومی در این عرصه مطرح شد و در ادامه نخست در چین و سپس در سطح جهان توانست به سطح بزرگی از بازار گو‌‌‌‌‌‌‌شی ها‌‌‌‌‌‌ی هو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شمند مسلط شود. شیائومی ردمی نوت پنج پرو (Xiaomi Redmi Note 5 Pro)، شیائومی ردمی ۵ (۵Xiaomi Redmi) و شیائومی می آ ۲ (Xiaomi Mi A2) در صدر جدول پرفروش‌ترین گوشی های هوشمند سال ۲۰۱۸ قرار دارند. از دیگر محصولات گو‌‌‌‌‌‌شی ها‌‌‌‌‌‌‌‌ی هو‌‌‌‌‌‌شمند شیائومی می‌توان به بلک شارک ۲ (Xiaomi Black Shark 2) اشاره کرد. گوشی شیائومی بلک شارک ۴ پرو گیمینگ نیز نخستین گوشی هوشمند مجهز به سنسور مجاورت مجازی هوش مصنوعی «اینر بیوتی» (INNER BEAUTY) است.

شیائومی می سی‌سی‎۹ پرو (Xiaomi Mi CC9 Pro) معروف به می نوت ۱۰ یا می نوت ۱۰ پرو که در سال ۲۰۱۹ از آن رونمایی شده با سیستم‌عامل اندروید ۹ (پای) و رابط می یوآی ۱۱ (قابل ارتقا تا اندروید ۱۰ و می یوآی ۱۲) نخستین گوشی دارای دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی و نیز دومین گوشی دارای ۵ دوربین است.

  • فناوری بازگشایی قفل گوشی با هوش مصنوعی: گوشی‌های هوشمند شیائومی دارای فناوری بازگشایی قفل گوشی با هوش مصنوعی، هستند. در واقع این شرکت برای تأمین امنیت موبایل‌هایش از سیستم امنیتی بیومتریک مجهزی کمک گرفته است. کاربران می‌توانند از طریق فعال‌سازی قفل اثر انگشت، شناسایی چهره و عنبیه از این قابلیت موبایل‌های شیائومی بهره‌مند گردند.

  • عملکرد بهتر با هوش مصنوعی: گوشی‎‌های شیائومی همچنین از رابط‌ها و الگوریتم‌های مجهز به هوش مصنوعی برای عملکرد بهتر استفاده می‌کنند. علاوه بر این، اپلیکیشن Notion AI در این گوشی‌ها به جمع‌بندی، خلاصه کردن و پردازش یادداشت‌ها کمک می‌کند. گوشی‌های شیائومی همچنین دارای واحد پردازش هوش مصنوعی (APU) برای بهبود عملکرد دوربین هستند.

  • قابلیت پردازش با هوش مصنوعی: فناوری هوش مصنوعی علاوه بر کاربردهای ذکر شده، در دوربین‌ گوشی‌های شیائومی نیز حضور پررنگی دارد. این گوشی‌ها هنگام تصویربرداری در شرایط نوری شدید، به صورت خودکار تصاویر را به حالت عکس‌برداری چندتایی در نور کم تغییر می‌دهند تا به این ترتیب کاربر کیفیت عکس بهتری داشته باشد. این گوشی‌ها همچنین از لنزهای جداشدنی دوربین با قابلیت پردازش هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کنند و شیائومی روی قابلیت نوردهی عمیق (DeepExposure) به وسیله هوش مصنوعی در دوربین گوشی‌‌های خود کار کرده تا از این طریق لذت عکاسی و دقت ثبت جزئیات تصاویر را دوچندان ساخته باشد.

  • قابلیت پایش زلزله: یکی از متفاوت‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در محصولات شیائومی، قابلیت پایش زلزله است. این قابلیت در رام سفارشی MIUI  گوشی‌های هوشمند شیائومی قرار داده شده است. سنسورهای تعبیه‌شده در این گوشی‌ها حساس به لرزش هستند و در صورت دریافت اطلاعات صحیح در این خصوص، داده‌های مربوطه را به صورت هم‌زمان از چند تلفن همراه، به مرکز کنترل و کاهش بلایای طبیعی ارسال می‌نمایند. شیائومی همانند دیگر برندها از قافله عقب نمانده و با راه‌اندازی دستیار مجازی Xiao Ai به کمک کاربرانش آمده است. این دستیار صوتی مجازی می‌تواند تمام کارها را به خوبی انجام دهد و همچنین با اتصال به سایر گجت‌های هوشمند، کنترل آن‌ها را از راه دور به دست گیرد.
شیائومی

هوش مصنوعی در گوشی‌های وان پلاس

شرکت چینی وان پلاس از شرکت‌های موفق جهان در ساخت گوشی های هوشمند است. بعد از گوشی‌های وان پلاس ۷ و ۷ پرو که دوربینشان مجهز به هوش مصنوعی بود، گوشی وان‌پلاس ۹ پرو که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد از نمونه‌های شناخته‌شده گوشی‌‌‌‌‌‌‌ های هو‌‌‌‌‌‌‌‌‌شمند وان‌پلاس است که در شمار برترین گوشی‌های مجهز به هوش مصنوعی قرار دارد. فناوری هوش مصنوعی در دوربین وان پلاس ۹ پرو قابلیت عکاسی خودکار را ایجاد کرده است. الگوریتم‌ هوش مصنوعی در گوشی وان‌پلاس ۹ پرو توانایی تشخیص دادن و تفکیک اشیاء و افراد از محیط پس‌زمینه را دارد.

وان پلاس همچنان در حال پیشرفت است و طبق اطلاعات نشریافته در مورد وان پلاس ۱۰ که در آینده‌ای نزدیک عرضه خواهد شد، این گوشی‌های وان پلاس به تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۱ مجهز خواهند بود. تراشه اسنپدراگون ۸ پیشرفته‌ترین چیپست جی‌فایو موبایل شرکت اسنپدراگون است که گو‌‌‌‌‌‌‌‌شی های هو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شمند آینده وان پلاس با استفاده از آن می‌توانند علاوه بر برخورداری از دوربینی بهتر، به سرعت دانلود حیرت‌انگیز ۱۰ گیگابیت بر ثانیه دست پیدا کنند.

گوشی های هوشمند وان پلاس

هوش مصنوعی در گوشی‌های هواوی

شرکت فناوری چینی چندملیتی هواوی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان در زمینه ساخت گوشی های هوشمند است. متخصصان هواوی تمرکز ویژه‌ای روی استفاده از هوش مصنوعی در محصولات خود دارند و با هدف ایجاد تجربه متفاوت برای کاربرانِ گوشی‌های هواوی، در بخش‌های گوناگون از این فناوری بهره برده‌اند. تأثیر استفاده از هوش مصنوعی در گوشی‌های هواوی در اموری چون مدیریت بهره‌گیری از حافظه، مدیریت مصرف انرژی و یادگیری عادات کاربران در به‌کارگیری گوشی های هوشمند مشهود است؛ اما شاید برترین نقطه قوت استفاده از فناوری هوش مصنوعی در گوشی‌های هواوی در بخش دوربین باشد؛ زیرا تشخیص سوژه، اعمال بهترین تنظیمات نوری و رنگی، ایجاد افکت‌های بوکه (Bokeh) و… با استفاده از هوش مصنوعی در دوربین گوشی‌های هواوی میسر شده است.

  • عکاسی حرفه‌ای: به صورت خاص، آنچه سبب تحول در عکاسی حرفه‌ای با گوشی‌های سری HUAWEI Mate 20 شده آن است که دوربین می‌تواند سناریوهای مختلف و تفاوت هر بک گراندی را از سواحل شنی گرفته تا مسیرهای برفی تشخیص دهد و به صورت خودکار پارامترهای لازم را بر اساس آن تنظیم نماید. البته، قابلیت Master AI در گوشی‌های هوشمند هواوی، طیف وسیع‌تری از کارکردها شامل شناسایی چهره و اشیا با جزئیات و دقت بسیار بالا در زمان واقعی ارائه می‌دهد.
هوآوی
  • و قابلیت هوش مصنوعی HiTouch و HiVision: توجه خاص گروه هواوی به نظر و خواست کاربرانش منجر به توسعه دو قابلیت هوش مصنوعی HiTouch و HiVision در گوشی‌های هواوی شده تا زندگی روزمره را برای کاربران ساده و آسان‌تر نماید. برای فعال‌سازی قابلیت HiTouch، کاربر می‌تواند از دو انگشت برای فشار بر تصویر روی صفحه نمایش استفاده کند یا از پیامی که اپلیکیشن درصفحه وب می‌دهد، بهره بگیرد و ازاین طریق هوش مصنوعی روی گوشی برای ارایه اطلاعات بیشتر فعال می‌گردد.

  • HiVision مترجم و راهنمای سفر هواوی نیز برای کاربران علاقمند به سفر همراه مناسبی است. برای استفاده از این ویژگی کافیست که کاربر دوربین گوشی را روی یک شی خاص نگه دارد تا از طریق اتصال به Cloud با راهنما یا سایر آثار اختصاصی در آن زمینه در کشورهای دیگر متصل گردد. همچنین کاربران می‌توانند درصورت نیاز به ترجمه فوری، دوربین گوشی خود را روی متن قرار دهند تا ترجمه آن را به زبان مورد‌نظر مشاهده نمایند.

هفت گوشی برتر جهان در لیست بنچمارک (Benchmark) متعلق به گوشی های هوشمند شرکت هواوی است و طبق اظهارات مدیر عامل بخش کالاهای مصرفی شرکت هواوی این شرکت در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ با کسب ۳۶٫۷ میلیارد دلار سود و فروش ۱۰۵ میلیون دستگاه گو‌‌‌‌‌‌‌شی هو‌‌‌‌‌شمند هواوی، در بین تولیدکنندگان گو‌‌‌‌‌‌‌‌شی های هو‌‌‌‌‌شمند و دارای هوش مصنوعی در سراسر جهان به جایگاه نخست دست یافته است.

از میان گوشی های هوشمند هواوی می‌توان به هواوی میت ۲۰ (۲۰ Huawei Mate) و میت ۲۰ پرو، پی ۲۰ و پی ۲۰ پرو، و پی ۴۰ پرو (P40 Pro) اشاره کرد.

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف را در هوشیو بخوانید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]