40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 چطور هوش مصنوعی گوشی را فعال کنیم؟

چطور هوش مصنوعی گوشی را فعال کنیم؟

هوش مصنوعی گوشی موبایل امروزه به یک محور رقابت در میان برندهای سازنده گجت‌های هوشمند تبدیل شده است. به بیان دیگر اغلب برندهای برتر جهان در این زمینه با پی‌بردن به اهمیت نقش هوش مصنوعی در توسعه امکانات گوشی، به تولید گجت‌های هوشمند با قابلیت‌های متفاوتی روی آورده‌اند. برندهایی همچون سامسونگ، هوآوی، اپل، شیائومی و اوپو از جمله سردمداران استفاده از هوش مصنوعی در گوشی به‌حساب می‌آیند.

هوش مصنوعی در گوشی‌های اندرویدی علاوه بر آنکه توانسته است سرعت پردازش‌ها را افزایش دهد، باعث شده امکانات جالبی در موبایل‌ها فراهم شود. به‌طوری‌که کاربران بتوانند امکانات کاربری جذاب‌تری را با آن تجربه کنند. در ادامه بیشتر درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.

چگونه هوش مصنوعی گوشی را فعال کنیم؟

دستیارهای صوتی امروزه یکی از عمومی‌ترین ویجت‌های هوش مصنوعی به‌حساب می‌آیند. تلفن همراه شما، با اتصال به یک اینترنت، می‌تواند به پایگاه‌داده متصل شده و به کمک هوش مصنوعی گفتار انسانی را پردازش کند. به طور خاص، دستیارهای صوتی به کمک فناوری پردازش زبان طبیعی هوش مصنوعی در گوشی‌های اندرویدی ایجاد شده‌اند. کاربران می‌توانند از آن به‌عنوان ابزار کنترل تلفن همراهشان استفاده کنند. دستیارهای صوتی در گوشی‌ها مانند چشم شما عمل می‌کنند، آن‌ها می‌توانند گزینه‌ها را بخوانند، دکمه‌ها را تشخیص دهند، عملکرد و وظایف هر دکمه را بفهمند و با تشخیص دستوری که از سوی شما صادر می‌شود به عمل یا عکس‌العمل در گوشی اقدام کنند.

اما فعال‌سازی هوش مصنوعی گوشی همواره از یک قاعده یکسانی تبعیت نمی‌کند. به بیان دیگر هر گجتی دستورالعمل خاص خود را دارد و باید بر اساس آن دستورالعمل به فعال‌سازی دستیار صوتی اقدام کنید. نخستین نکته آن است که از وجود دستیار صوتی در تلفن همراهتان مطمئن شوید. این موضوع را می‌توانید از پشتیبانی فروشنده محصول پیگیری کنید. سپس می‌توانید با رفتن به صفحه تنظیمات گوشی، بخش دستیار صوتی را پیدا کنید. اگر گوشی شما بر روی زبان فارسی تنظیم نشده باشد، باید به دنبال گزینه Voice Assistant بگردید. با یافتن این گزینه، صرفاً از طریق روشن‌کردن آن می‌توانید از سرویس دستیار صوتی استفاده کنید. در نظر داشته باشید که فعال‌شدن هوش مصنوعی در گوشی منوط به اتصال شما به اینترنت است.

یک راه دیگر نیز برای فعال‌کردن دستیار صوتی که در تلفن همراهتان وجود دارد استفاده از کلیدهای میان‌بر است. این موضوع نیز در گوشی‌ها و برندهای متفاوت فرق دارد و می‌توانید اطلاعات مربوط به فعال‌سازی دستیار صوتی به کمک میان‌برها را از فروشنده گوشی یا دفترچه راهنما به دست آورید.

هوش مصنوعی گوشی

هوش مصنوعی برای گوشی اندروید

هوش مصنوعی در اندروید کاربری بسیار جذابی برای دارندگان گوشی‌های هوشمند فراهم می‌کند. آن‌ها می‌توانند با استفاده از دوربین گوشی خود عکس‌های خلاقانه و ظریفی بگیرند. می‌توانند بدون استفاده از صفحه لمسی اطلاعاتی را در تلفن همراهشان فراخوانی کنند و یا درخواست تماس یا ارسال پیام داشته باشند. می‌توانند با تلفن همراهشان وارد یک رابطه پیچیده‌تر شوند. در واقع این از شگفتی‌های هوش مصنوعی در گوشی است، زیرا با توسعه گوشی تلفن همراه به کمک فناوری داده‌کاوی که از فناوری‌های هوش مصنوعی به‌حساب می‌آید. تلفن همراه می‌تواند حتی زمان خواب شبانه شما را تشخیص داده و خاموش شود. همچنین، اگر عادت داشته باشید که در هنگام خواب شبانه گوشی‌تان را در حالت بی‌صدا قرار دهید. بعد از مدتی تلفن همراهتان این عادت شما را تشخیص می‌دهد و روزانه در همان زمان بی‌صدا خواهد شد.

بیشتر بخوانید: نقاشی با هوش مصنوعی در گوشی‌های همراه

این کاربردها نشان می‌دهد که هوش مصنوعی در اندروید نیز مانند سایر عرصه‌هایی که از این فناوری استفاده می‌شود، جذابیت خاصی پیدا کرده است. به‌طورکلی اینکه یک دستگاه یا ماشین بتواند شبیه به انسان فکر کند و تصمیم بگیرد، بسیار شگفت‌آور است. به‌خصوص اگر در گوشی‌های هوشمند به کار برود. هوش مصنوعی در گوشی تلفن همراهتان همان‌طور که گفته شد شما را به ارتباط جدیدی با تلفن همراه مشغول می‌کند و تمامی ویژگی‌های تلفن همراه با شما، عادت‌های شما، سبک زندگی شما و نحوه رفتار شما با تلفن همراه منطبق خواهد شد. به بیان دیگر، گوشی همراه مانند موم در دستان شما خواهد بود و بنا بر سلایق و علاقه‌هایتان شخصی‌سازی می‌شود.

هوش مصنوعی گوشی

هوش مصنوعی گوشی چیست؟

هوش مصنوعی در گوشی شامل سخت‌افزارهای پردازشگر نیرومندی است که می‌توانند با رابط کاربری‌هایی که به کمک فناوری‌های هوش مصنوعی توسعه یافته‌اند، انطباق پیدا کنند. به طور مثال دوربین‌هایی که به فناوری پردازش تصویر مجهز هستند، نمونه‌ای از نقش هوش مصنوعی در گوشی به‌حساب می‌آیند. زیرا آن‌ها به‌مانند هوش انسانی، می‌توانند موقعیت جغرافیایی محیط را تشخیص داده، چهره را شناسایی کنند و باتوجه‌به موقعیت نورپردازی محیط اطراف، میزان نور و کیفیت فیلم‌برداری یا عکس‌برداری را تنظیم نمایند.

چگونه هوش مصنوعی سامسونگ را فعال کنیم

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد هوش مصنوعی امروزه در برندهای متفاوت گوشی‌های تلفن همراه به کار برده شده است. به نحوی که به یک موضوع داغ برای رقابت برندها تبدیل شده است. به طور مثال در برند سامسونگ، گوشی‌هایی نظیر سامسونگ اس ۸، سامسونگ اس ۸ پلاس و نیز نوت ۸ از پردازنده‌ها و رابط کاربری‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کند.

برند Apple به ارائه پردازنده‌های قدرتمند در جهان مشهور است. در میان سری‌های گوشی که از سوی این کمپانی ارائه شده است، سری iPhone X از نمونه‌های کاربرد هوش مصنوعی در اپل است. همچنین، در برند شیائومی، می‌توان در سری Redmi در نسخه Y1 شاهد استفاده از هوش مصنوعی باشیم. در برند هوآوی نیز سری View در نسخه ۱۰ توانسته است خود را وارد میدان رقابت گوشی‌های هوشمند کند. علاوه‌برآن برندها کمتر شناخته شده در ایران مانند اوپو در سری F و نسخه ۵ توانسته است از هوش مصنوعی در محصولات خود استفاده کند. به‌این‌ترتیب شاهدیم که هوش مصنوعی در شیائومی، سامسونگ، هوآوی، اپل و اوپو به کار برده شده است و رفته‌رفته نیز برندهای دیگر به این جمع خواهند پیوست؛ لذا می‌توان پیش‌بینی کرد که این رقابت در آینده بسیار پرالتهاب‌تر از امروز شود.

هوش مصنوعی گوشی

هوش مصنوعی گوشی چه کاربردی دارد؟

هوش مصنوعی در گوشی می‌تواند تجربه کاربری را عمیق‌تر کند. در واقع این یگانه کارکرد اصلی هوش مصنوعی است که می‌توان از یک گوشی هوشمند یا اندروید تقویت شده به کمک فناوری هوش مصنوعی انتظار داشت. به طور مثال هوش مصنوعی در سامسونگ منجر به ایجاد رابط کاربری دستیار صوتی شده است. شما می‌توانید با استفاده از این امکان تجربه کاربری بهتری داشته باشید. یا وجود فناوری پردازش تصویر و شناسایی چهره مالک گوشی می‌تواند امنیت تلفن همراه را با استفاده از مشخصه‌های بیومتریک تضمین کند؛ بنابراین به‌طورکلی هوش مصنوعی در گوشی، در صدد است تا با عمق‌بخشی به رابط کاربری، تجربه کاربران را جذاب‌تر کند.

مزیت هوش مصنوعی در تلفن همراه

اگرچه این موضوع قدری شخصی به نظر می‌رسد، اما واقعیت آن است که در آن دسته از تلفن‌های همراه که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، شما با طیف مشخصی از امکانات و مزیت‌ها مواجه هستید. در ادامه برخی از آن‌ها را ذکر می‌کنیم.

  • یکی از مزیت‌های هوش مصنوعی در گوشی تلفن همراه شخصی‌سازی شدن امکانات تلفن همراه با عادت‌های شما است. این انطباق به کمک فناوری داده‌کاوی که از سوی گوشی شما به کار برده می‌شود انجام خواهد گرفت؛ بنابراین با گذشت دوره انطباق هوش مصنوعی گوشی با سبک زندگی‌تان دیگر نیازی به دستور صوتی یا استفاده از ابزارهای کنترلی نخواهید داشت. زیرا تلفن همراه روتین شما را فهمیده است
  • با کاربرد هوش مصنوعی در تلفن همراه، شما می‌توانید یک کتابخانه سیار داشته باشید. به طور مثال هوش مصنوعی در هوآوی با استفاده از فناوری پردازش تصویر که نام آن را HiVision نهاده است، می‌تواند با دریافت تصاویری از کالاها یا آثار هنری، به یک مخزن اطلاعات به‌صورت Cloud متصل شود و مشخصات دقیقی از آن کالا و نمونه‌های مشابه آن را نمایش دهد. به نظر می‌رسد با اضافه‌شدن فناوری دستیارهای صوتی بله HiVision می‌توان در آینده شاهد خوانش اطلاعات دریافت شده از سوی این تکنولوژی باشیم و دیگر زحمت مطالعه نیز از انسان گرفته شود.
  • از دیگر مزیت‌های هوش مصنوعی مبحث امنیت است. به طور مثال برند اپل در سری iPhone نسخه X توانسته است از الگوریتم هوش مصنوعی تشخیص چهره استفاده کند. نام این فناوری Face ID است و بر مبنای این فناوری کاربر به کمک مشخصات بیومتریک می‌تواند قفل ورود دستگاه را باز کند.
  • همان‌طور که گفته شد تنوع امکانات گوشی مجهز به هوش مصنوعی بسیار زیاد است. علاوه بر امنیت، می‌توان از عکس‌برداری‌های حرفه‌ای، راهنمای سفر، راهنمای خرید، مدیریت برنامه غذایی و یا ورزشی و بسیاری از برنامه‌های دیگر استفاده کرد. در یک معنا تجهیز گوشی به هوش مصنوعی می‌تواند آن را به یک موجود زنده تبدیل کند.
هوش مصنوعی گوشی

معرفی گوشی‌هایی که هوش مصنوعی دارند

همان‌طور که گفته شد برندهای متفاوتی به توسعه هوش مصنوعی در گوشی اقدام کردند. البته هزینه این تکنولوژی و توسعه آن نیز بسیار است. به همین دلیل عموماً در گوشی‌های پرچم‌دار هر برند شاهد کاربست هوش مصنوعی در اندروید هستیم. برخی از گوشی‌هایی که دارای هوش مصنوعی هستند عبارت‌اند از:

  • OnePlus 9 Pro
  • Xiaomi Mi 11 Pro
  • Huawei P40
  • IPhone 12 Pro Max
  • Oppo F5

هوش مصنوعی گوشی

هوش مصنوعی در دوربین گوشی

شاید یکی از بخش‌هایی که کاربرد هوش مصنوعی در آن برجسته‌تر به نظر برسد، دوربین‌های تلفن همراه باشد. زیرا اغلب کاربران از آن استفاده‌های زیادی می‌کنند. دوربین‌های گوشی به کمک هوش مصنوعی امروزه امکانات جذابی را ارائه می‌دهند. به طور مثال می‌توانند چهره کاربر را تشخیص دهند، می‌توانند تعداد افرادی که در کادر دوربین قرار دارند را شناسایی کنند و یا حتی درصورتی‌که بر روی دوربین‌های کنترل جاده نصب شوند، قادر خواهند بود تا پلاک خودروها را شناسایی کنند. این فناوری اخیر به کمک هوش مصنوعی و شناسایی محتواهای متنی در تصاویر ویدئویی توسعه‌یافته است.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی در دوربین گوشی‌های همراه

هوش مصنوعی گوشی

تراشه‌های هوش مصنوعی در گوشی

مشخص شد که یکی از نقاط رقابت خیز بین شرکت‌های فعال در عرصه هوش مصنوعی، طراحی تراشه‌ها و پردازنده‌های هوش مصنوعی است. امروزه برند آمریکایی کوالکام از تراشه SDK، اپل از تراشه A12 Bionic و هوآوی از تراشه‌های Ascend 310 و ۹۱۰ استفاده می‌کند. در این میان برندهای تولیدکننده دیگری نظیر مدیاتک با پردازشگر هوش مصنوعی Helio p90 و سامسونگ با پردازنده Exynos8920 توانسته است گوی سبقت را از سایر رقبا برباید.

بنابراین ناگفته پیداست که در عرصه تکنولوژی و کاربرد هوش مصنوعی در گوشی، جنگی در جریان است که هم به لطف این رقابت پرالتهاب گوشی‌ها و برندهای متفاوت آن در حال و تکامل هر چه بیشتر هستند. بااین‌وصف باید در آینده نزدیک شاهد توسعه فناوری‌های بیشتر از هوش مصنوعی در تلفن‌های همراه و گجت‌های کوچک‌تر از ابعاد دسکتاپ باشیم.

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]