40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 انتقاد ایلان ماسک از واگذاری مدل GPT-3

انتقاد ایلان ماسک از واگذاری مدل GPT-3

در روزهایی که گذشت غول اینترنتی مایکروسافت قراردادی با شرکت تحقیقاتی OpenAI  امضا کرد تا حق انحصاری استفاده از مدل GPT-3 را به دست آورد. GPT-3  یک مدل زبانی مبتنی ‌بر هوش مصنوعی است که در تابستان ۲۰۲۰ رونمایی شد و اولین نامه خود را نیز چندی پیش خطاب به انسان‌ها نوشت، اما به نظر می‌رسد ایلان ماسک مدیر کمپانی تسلا و بنیان‌گذار OpenAI  خیلی از این قرارداد راضی نیست. ماسک روز پنجشنبه در توئیتی نوشت:

“به نظر می‌رسد که این مخالف سیاست ِ ‌باز است. با این کار OpenAI  توسط مایکروسافت اسیر شده است.”

OpenAI که در ابتدا به‌عنوان یک شرکت تحقیقاتی غیر انتفاعی راه‌اندازی شد، توسط ماسک تأسیس شد و از همان ابتدا اهداکنندگان بسیاری از جمله پیتر تیل و مایکروسافت از آن حمایت کردند.

کوین اسکات، معاون اجرایی و مدیر ارشد فناوری مایکروسافت در یک پست وبلاگی نوشت که این اقدام به مایکروسافت اجازه می‌دهد تا بتواند نوآوری‌های فنی برای توسعه و انتشار راهکارهای پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی را برای مشتریان استفاده کند. او همچنین گفت به دنبال ایجاد راهکارهای جدید است تا از قدرت شگفت‌انگیز تولید زبان طبیعی این نرم‌افزار بهره‌برداری کنند. اسکات همچنین خاطرنشان کرد که GPT-3 همچنان از طریق پلت فرم رابط برنامه‌نویسی برنامه OpenAI در دسترس است.

ماسک در فوریه ۲۰۱۸  در پی اوج‌گیری تلاش‌های تسلا درزمینهٔ توسعه هوش مصنوعی و کم‌کردن احتمال یک درگیری در آینده، از سمت ریاست شرکت OpenAI استعفا داد. هنوز مشخص نیست که مجوز خریداری‌شده مایکروسافت تا چه حد امکان کنترل‌کردن GPT-3 را ارائه می‌دهد. اسکات در بیانیه‌ی مایکروسافت گفت OpenAI قصد دارد همچنان امکان دسترسی به مدل GPT-3 را از طریق API اختصاصی‌اش ارائه دهد.

نبرد میلیاردهای هوش مصنوعی

باوجود سرمایه‌گذاری‌های خود ماسک در زمینه هوش مصنوعی، این میلیاردر سرشناس یکی از جدی‌ترین منتقدان این فناوری نیز است. ایلان ماسک در سال ۲۰۱۷ هوش مصنوعی را “تهدیدی وجودی” برای بشریت خواند و همچنین طی چند سال چندین بار با دیگر افراد سرشناس تکنولوژی در این باره بحث کرده است. وی پیش از این یک بار گفته بود مارک زاکربرگ درک محدودی در مورد هوش مصنوعی دارد. او همچنین با بنیانگذار مایکروسافت بیل گیتس درگیر شده است. گیتس دیدگاه مخالفی با ماسک دارد. ماسک معتقد است که مسابقه جهانی فناوری هوش مصنوعی منجر به جنگ جهانی سوم خواهد شد و نسبت به آینده هشدار داده است.

گیتس در مصاحبه مشترک با مدیرعامل مایکروسافت ساتیا نادلا گفت:”چیزی که ایلان ماسک از آن تحت عنوان مشکل کنترل هوش مصنوعی نام می‌برد و نگران‌اش است موضوعی نیست که مردم باید احساس کنند حتمی و قریب الوقوع است.” او افزود: “من و ایلان در این موضوع اختلاف نظر داریم. ما نباید در این مورد وحشت کنیم. همچنین نباید واقعیت را نادیده بگیریم که سرانجام این مشکل ممکن است به‌وجود آید.”

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید.

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]