40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 برد ۱۱۵ میلیارد دلاری طرفداران هوش مصنوعی در گوگل

برد ۱۱۵ میلیارد دلاری طرفداران هوش مصنوعی در گوگل

در این چند سال گذشته که شور و اشتیاق و تب فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی بالاگرفته بود، در ابرشرکت آلفابت که شرکت مادرِ گوگل نیز هست، سهامداران و تصمیم‌گیرندگان این شرکت به ۲ دسته اصلی تقسیم‌شده بودند. دسته نخست مخالفان هوش مصنوعی بودند که باور داشتند، تب هوش مصنوعی یک شور زودگذر است و شرکت باید روی فناوری‌های دیگر سرمایه‌گذاری کند؛ و دسته دوم طرفداران هوش مصنوعی بودند که باور داشتند شرکت باید تمامِ توانِ خود را روی گسترش و پیشرفت فناوری‌های هوش مصنوعی بگذارد تا در این رقابت تنگاتنگ عقب نمانند. این درگیری موجب شد گوگل در پیوستن به برنامه‌های گسترش هوش مصنوعی درنگ کند و همان‌طور که می‌دانید در رقابت با شرکت‌هایی مثل مایکروسافت یا اپل شکست سختی بخورد.

حال جنگ داخلی شرکت آلفابت (گوگل) هرچه که بود، درنهایت تصمیم بر این گرفتند که با تمام توان بر روی پروژه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کنند و این شرط‌بندی درنهایت باعث شد تا گوگل سود کلانی برای سرمایه‌گذاری خود برنده شود.

هوش مصنوعی در گوگل

سود ۱۱۵ میلیارد دلاری برای آلفابت

شرکت آلفابت پس از سرپیچی از مخالفان هوش مصنوعی، بیش از ۱۱۵ میلیارد دلار ارزش‌افزوده سهام داشته است. از زمانی که آلفابت از آخرین ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی خود رونمایی کرده است، سهام این شرکت ۱۲ درصد رشد کرده و بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار به ارزش بازار اضافه کرده است؛ این رویداد موجب شد تا عملکرد ضعیف این شرکت در برابر همتایان خود، مانند اپل و مایکروسافت برطرف شود و گوگل نیز به ابتدای خط مقدم برگردد.

حالا دوباره شرکت آلفابت، درزمینه فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به بازی برگشته است. سهام مالک گوگل در سال جاری به دلیل ترس از دست دادن جایگاه خود، در رقابت برای استقرار محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی از سایر مگاکاپ‌های این زمینه عقب‌مانده بود. بااین‌حال، از زمانی که این شرکت آخرین ابزارهای هوش مصنوعی خود را در کنفرانس توسعه‌دهندگان (که هفته گذشته برگزار شد) رونمایی کرده است، سهام آن ۱۲ درصد پیشرفت کرده، ۱۶۰ میلیارد دلار به ارزش بازار افزوده و عملکرد ضعیفش در برابر همتایان خود، مانند شرکت‌های اپل و مایکروسافت پاک‌شده است.

جیسون بنوویتز، مدیر ارشد پورتفولیوی دراین‌باره می‌گوید: «سرمایه‌گذاران این سؤال را مطرح می‌کنند که آیا آلفابت برنده بازی است یا بازنده؟ زیرا هوش مصنوعی چشم‌اندازها را را تغییر می‌دهد. من می‌گویم هوش مصنوعی ما را استوارتر در اردوی برنده قرار می‌دهد.»

آلفابت در روز سه‌شنبه نیز به همین عملکرد خوب خود ادامه داد و با افزایش ۳٫۳ درصدی ارزش سهامش، باقی شرکت‌های سرمایه‌گذار را به سمت خود جذب کرد. اواخر روز دوشنبه، صندوق تأمینی خرید، بیش از ۱۰ میلیون سهام کلاس A و کلاس C آلفابت را در سه ماهه اول به ارزش حدود ۱٫۲ میلیارد دلار به قیمت‌های فعلی خریداری کرد.

نجات آلفابت، دقیقاً در آستانه سقوط

آلفابت با مقاومتی که نیروهایش در برابر ساختار هوش مصنوعی داشتند، دستاوردهای خیره‌کننده‌ای را که بسیاری از همتایانش در فناوری هوش مصنوعی به‌دست آورده بودند را، ازدست‌داده بود. به‌خصوص که رشد سریع ChatGPT در OpenAI به‌عنوان یک تهدید بالقوه برای تسلط تجارت جستجوی آن در نظر گرفته می‌شود و این فناوری کمک کرد تا بینگ به یک رقیب جدی برای گوگل تبدیل شود.

به همین خاطر نیز، هفته گذشته گوگل یک موتور جستجوی مکالمه‌ای را به عموم معرفی کرد که می‌تواند با فناوری‌های مبتنی بر چت‌بات «همچون بینگ» جستجو کند؛ و این معرفی باعث تقویت به‌موقع ارزش سهام آن شد. 

برایان نواک «تحلیلگر وال‌استریت» پس‌ازاین رویداد در یادداشتی پژوهشی نوشت: «اگر این شرکت بتواند با موفقیت ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی را در محصولات خود که به صدها میلیون نفر خدمت می‌کنند، ادغام کند؛ باید اعتماد بیشتری به سهام این شرکت کرد، که البته دیگر وابسته به هوش مصنوعی است».

البته حتی بعد از چنین پیروزی بزرگی نیز، باز سهام آلفابت نسبت به همتایانش بالا نیست. ارزش سهام این شرکت حدوداً ۱۹ برابر، بیشتر از قیمت آن در ماه‌های اخیر است، ولی بازهم همچنان بسیار ارزان‌تر از سهام مایکروسافت و اپل به‌حساب می‌آید، که به ترتیب ۲۹ و ۲۷ برابر آن قیمت دارند.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]