40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 تأثیر برنامه های هوشمند در تحول زندگی ما

تأثیر برنامه های هوشمند در تحول زندگی ما

تأثیر برنامه های هوشمند در تحول زندگی ما در این دهه‌ها شتاب بیشتری گرفته است. برنامه‌های هوشمند با استفاده از قدرت هوش مصنوعی قادر به کمک به انسان و سرعت بخشیدن به کسب‌وکارها هستند. هوش مصنوعی (AI) این امکان را برای ماشین‌ها فراهم می‌کند که از تجربه یاد بگیرند، با ورودی‌های جدید سازگار شوند و کارهایی شبیه انسان، انجام دهند. بیشتر نمونه‌های هوش مصنوعی که امروزه درباره آن‌ها می‌شنوید – از رایانه‌های شطرنج‌باز گرفته تا ماشین‌های خودران – به‌شدت به یادگیری عمیق و پردازش زبان طبیعی متکی هستند.

هوش مصنوعی به لطف طراحی الگوریتم بهتر، قدرت محاسباتی شبکه‌ای بزرگ‌تر و توانایی بهبود یافته برای ضبط و ذخیره مقادیر انبوه داده، به سرعت توسعه یافته است. بررسی برنامه‌های برتر هوش مصنوعی نشان می‌دهد هوش مصنوعی چگونه در حال متحول ساختن جهان است و باعث تحول و پیشرفت کسب‌وکارها در حوزه‌های مختلف شده است. فرایندی که با خودکار شدن ماشین‌ها یا اتوماسیون آغاز شد و اکنون با فهم زبان انسانی و پردازش داده‌ها قادر به انجام خواسته‌های انسانی است. هوش مصنوعی با پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشینی قادر به تجزیه و تحلیل داده‌ها است و بر همین اساس توانایی تحلیل و انجام کار دارد.

برنامه های هوشمند

برای شناسایی برنامه‌های هوش مصنوعی، بهتر است بدانیم هوش مصنوعی خود به دو نوع هوش مصنوعی محدود و عمومی تقسیم می‌شود؛ برنامه‌های هوش مصنوعی به دلیل به عهده گرفتن وظایف خاص، جزو هوش مصنوعی محدود هستند که برنامه بر اساس وظیفه تعریف شده خاصی، عمل می‌کند. اشکال فعلی هوش مصنوعی باریک یا ضعیف در نظر گرفته می‌شوند که برای انجام یک کار تکراری طراحی شده‌اند – مانند تشخیص گفتار در دستگاه‌های تلفن همراه یا ماشین‌های خودران.

هوش مصنوعی عمومی به سیتسمی گفته می شود که قادر به انجام هر کار کلی که از آن خواسته می‌شود، هست. این سیستم بسیار پیچیده‌تر از هوش مصنوعی محدود است و ایده‌آل آن توانایی پردازش داده‌های نامحدود با توانی برتر از انسان است؛ مطمئناً هوش مصنوعی عمومی آینده جهان را دگرگون خواهد کرد. بسیاری از محققان به دنبال توسعه چیزی هستند که به عنوان هوش مصنوعی عمومی یا قوی شناخته می‌شود، با رفتارهایی که به اندازه انسان‌ها انعطاف‌پذیر و ماهر هستند (مانند حافظه، یادگیری مستقل و پاسخ به احساسات). برای ما در بخش توسعه، این پیشرفت‌ها نوید قدرت بخشیدن به دولت‌ها، جوامع و شرکا را برای ارائه راه‌حل‌های مؤثرتر برای برخی از بزرگ‌ترین آسیب‌های اجتماعی می‌دهد.

اما تأثیر برنامه های هوشمند در تحول زندگی ما چیست و برنامه‌های هوش مصنوعی که به کمک آنها تا کنون شاهد تحولات جهان در حوزه‌های مختلف صنعتی بهداشتی آموزشی کسب و کار و… بوده ایم، چه هستند.

۱ـ دستیار گوگل (Google Assistant)

دستیار مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل، عمدتاً در گوشی‌های هوشمند و دیگر پلت‌فرم‌های خانگی الکترونیکی موجود است. این برنامه بر اساس مجموعه‌ای از فن‌آوری‌های طراحی شده برای مدیریت زبان‌هایی مانند انگلیسی، اسپانیایی، آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، ژاپنی، پرتغالی، چینی و…. ساخته شده است. کاربران ممکن است با استفاده از گفتار طبیعی و ورودی صفحه کلید، با دستیار Google تعامل داشته باشند. این دستیار هوش مصنوعی وظایف مختلفی انجام می‌دهد که مردم انتظار دارند انجام دهد، مانند پخش موسیقی، جستجوی رستوران مورد علاقه، تماس تلفنی با افراد و حتی کمک به آن‌ها در به دست آوردن اطلاعات حیاتی از گوگل. دستیار گوگل در سرعت بخشیدن به خواسته‌های ما در هنگام استفاده از گوگل نقش مهمی دارد و تأثیر برنامه‌های هوشمند در تحول زندگی ما را آشکار می‌کند.

دستیار گوگل (Google Assistant)

۲ـ الکسا (Alexa)

الکسا دستیار روباتیک آمازون با هوش مصنوعی است. این برنامه هوش مصنوعی با آمازون اکو کار می‌کند. به طور معمول، آمازون الکسا، دستورات صوتی، پردازش زبان طبیعی (NLP) و سایر فناوری‌ها را بهبود می‌بخشد تا طیف وسیعی از قابلیت‌ها را به مصرف‌کنندگان خود بدهد، مانند تعامل صوتی، پخش موسیقی، راحتی جستجو و ….

همچنین می‌تواند فهرست کارها را ایجاد کند، آلارم تنظیم کند، پادکست‌ها را دانلود کند، کتاب‌های صوتی پخش کند، و اطلاعات بی‌درنگ درباره آب‌وهوا، حمل‌ونقل، اخبار، ورزش و موضوعات دیگر ارائه دهد. الکسا گفتار را به متن تبدیل می‌کند و از زبان Wolfram برای ارائه بهترین پاسخ‌ها به تمام سؤالات مشتریان استفاده می‌کند. فهرست کارهایی که الکسا به تنهایی برای ما انجام می‌دهد، خود می‌تواند تأثیر برنامه‌های هوشمند در تحول زندگی بشر را نشان دهد.

الکسا (Alexa)

۳ـ برنامه سلامت روان Youper

Yourper یک برنامه دستیار سلامت روان، مبتنی بر هوش مصنوعی است که در اندروید و iOS قابل دسترسی است. وقتی افراد در ارتباط‌های خود به مشکل برمی‌خورند، این نرم افزار می تواند به آنها کمک کند تا از سلامت روان خود مراقبت کنند. کاربران می توانند از طریق مراقبه‌های سفارشی، توسط Youper هدایت شوند.

با کمک Youper، کاربران ممکن است بهتر خود را درک کنند و حالات خود را دنبال کنند. Youper از هوش مصنوعی برای سفارشی کردن انواع رویکردها استفاده می‌کند. این برنامه در اپ‌ استورها امتیازات بسیار خوبی دریافت کرده است و بسیار مورد توجه متخصصان قرار گرفته است. از آنجا که توجه به روانشناسی وسلامت روان در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه جوامع و دولت‌ها قرار گرفته است؛ این برنامه بسیار کاربردی است و به حفظ سلامت روان جامعه کمک می‌کند و تأثیر برنامه‌ های هوشمند در تحول زندگی ما را افزایش می‌دهد.

برنامه سلامت روان Youper

۴ـ سیری (Siri)

سیری بر اساس پرسش‌های گفتاری و تجربه کاربر زبان طبیعی است. این دستیار صوتی، مجهز به هوش مصنوعی، تماس‌های تلفنی برقرار می‌کند، پیام های متنی ارسال می‌کند، به سوالات پاسخ می‌دهد و توصیه‌هایی را ارائه می‌دهد. سیری در طول زمان از استفاده از زبان، جستجوها و انتظارات کاربرانش یاد می‌گیرد.  سیری یک دستیار مجازی هوش مصنوعی است که به وسیله آن می‌توانیم در دستگاه‌های مبتنی بر سیتسم عامل اپل درخواست‌های خود را از هوش مصنوعی بخواهیم.

سیری (Siri)

۵ـ فایل ( Fyle)

فایل یک برنامه ردیابی هزینه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی است که برای رایانه‌های شخصی، اندروید و iOS در دسترس است. فایل یکی از بازیگران مهم، در حسابداری مخارج هوشمند است و در اتصال مستقیم با Google G Suite و Microsoft Office 365 قرار دارد. این برنامه در پیشرفت حسابداری نقش مهمی دارد و نمایانگر تأثیر برنامه های هوشمند در تحول زندگی ماست.

فایل ( Fyle)

۶ـ دیتابات (DataBot)

دیتابات یک دستیار مجازی مجهز به هوش مصنوعی است که در ویندوز ۱۰، اندروید و iOS قابل دسترسی است. همچنین بر روی ایکس باکس وان، تبلت‌های اندروید، آی‌پد، آی پاد و دستگاه‌های ویندوز موبایل منتشر شده است. این برنامه از صدا برای پاسخ به سؤالات شما و بحث در مورد مسائلی که برای شما مهم هستند، استفاده می‌کند. DataBot پلتفرم‌های دیجیتالی را ارائه می‌دهد که تصاویر، اطلاعات و ارائه‌های تعاملی را با محوریت موضوع انتخابی شما، ارائه می‌دهند.

شما می‌توانید DataBot را بر اساس لهجه، صدا و سایر تنظیمات برگزیده خود سفارشی کنید. DataBot زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی و پرتغالی را می‌داند و به آن‌ها صحبت می‌کند.

دیتابات (DataBot)

۷ـ ELSA Speak

دامنه تأثیر برنامه‌های هوشمند در زندگی ما، حوزه‌های آموزشی را نیز دربرگرفته و ما را به سمت یادگیری بیشتر وسریعتر سوق داده است؛ ELSA Speak یک نرم افزار محبوب یادگیری زبان انگلیسی با کمک هوش مصنوعی است. این برنامه به کاربران اجازه می‌دهد تا تلفظ انگلیسی و مکالمه به زبان را در فواصل کوتاه تمرین کنند.

آنها می‌توانند امیدوار باشند که پیشرفت سریعی داشته باشند، زیرا هوش مصنوعی به آنها ارزیابی‌های به موقع می‌دهد. خریدار باید ELSA Pro را در دوره آزمایشی که هفت روز طول می‌کشد، سفارش دهد. ELSA Speak برای اندروید و iOS قابل دسترسی است، با این حال، در زمان انتشار، هیچ نسخه PC یا Mac در دسترس نبود.

ELSA Speak

 ۸ـ  کورتانا (Cortana)

کورتانا، دستیار مجازی مایکروسافت، فناوری هوش مصنوعی است که نیاز به معرفی دارد. Invoke، Microsoft Band، Windows Mixed Reality (MR)، Amazon Alexa، Windows 10، Windows Smartphone، Android، iOS و Xbox One همگی از این دستیار مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کنند. کورتانا به تقویت هندزفری کمک می‌کند، به پرسش‌ها پاسخ می‌دهد، یادداشت‌برداری می‌کند، تکالیف را مدیریت می‌کند و در برنامه‌ریزی کمک می‌کند.

برنامه کورتانا به مرور زمان «یاد می‌گیرد» و در کارهای پیچیده‌تر شرکت می‌کند. کورتانا با استفاده از پردازش زبان طبیعی، موتور جستجوی بینگ و برنامه‌های کاربردی، توصیه‌های مناسبی را ارائه می‌کند و شامل یک API است که می‌تواند با انواع ویندوز و برنامه‌های شخص ثالث ارتباط برقرار کند.

کورتانا (Cortana)

۹ـ سقراتیک (Socratic)

گوگل اخیرا اعلام کرده است که Socratic را خریداری کرده است، یک نرم افزار مجهز به هوش مصنوعی که به بچه‌ها در انجام پروژه‌های مناسب کمک می‌کند. دانش‌آموزان از تلفن همراه خود برای گرفتن عکس استفاده می‌کنند و Socratic از ابزارهای هوش مصنوعی خود برای ارائه مثال‌های بصری برای مفاهیمی که باید یاد بگیرند، استفاده می‌کند.

Socratic یک برنامه پردازش متن و صدا است که می‌تواند به دانش آموزان در یادگیری فیزیک، ریاضی، هنر و علوم اجتماعی و سایر موضوعات کمک کند. این اپلیکیشن با آی‌پد سازگار بوده و برای اندروید و iOS موجود است. کاربران فقط باید یک اسکرین‌شات از تکلیف خود بگیرند تا از این نرم افزار کمک بگیرند. این برنامه مفاهیم مربوطه را به آن‌ها ارائه می‌دهد تا برای حل سریع مسائل از آنها استفاده کنند. این برنامه نیز در راستای پیشرفت آموزش ارائه شده است و تأثیر برنامه های هوشمند در تحول زندگی ما را از جنبه‌ای دیگر نشان می‌دهد.

سقراتیک (Socratic)

۱۰ـ ریپلیکا (Replika)

ریپلیکا که به‌طور گسترده به عنوان بهترین دوست هوش مصنوعی شناخته می شود، با کاربران خود طوری صحبت می‌کند که گویی یک شخص است.  این برنامه در ابتدا برای کاربران اپل ایجاد شد، اما اکنون برای کاربران اندروید نیز در دسترس است. این نرم‌افزار ممکن است ترجیحات و رفتارهای کاربر را بیاموزد، از پاسخ‌های کلی شروع کرده و به پاسخ‌های دقیق‌تر و شخصی‌تر برسد. اکنون زمان دوستی انسان و هوش مصنوعی رسیده است و برنامه های هوش مصنوعی میتوانند بر اساس شناخت روحیات ما با ما صحبت کنند و این تأثیر برنامه های هوشمند در تحول زندگی ما را چند برابر می‌کند.

ریپلیکا (Replika)

نتیجه‌گیری

هوش مصنوعی اکنون راه خود را  فراتر از برنامه‌های کاربردی تجاری، به دنیای واقعی باز کرده است و در گوشی‌های هوشمند و برنامه‌های کاربردی مبتنی بر وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. برنامه‌های مجهز به هوش مصنوعی به طور فزاینده‌ای، در بازار مصرف سیستم عامل‌های موبایل iOS و اندروید جاسازی می‌شوند. شیوع روزافزون گوشی‌های هوشمند، در حال تبدیل شدن به یک نیروی محرکه حیاتی در توسعه برنامه‌های کاربردی قدرتمند هوش مصنوعی است.

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف را در هوشیو بخوانید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]