40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 چگونه برندسازی با هوش مصنوعی می‌تواند بازاریابی کسب‌و‌کارها را متحول کند؟

چگونه برندسازی با هوش مصنوعی می‌تواند بازاریابی کسب‌و‌کارها را متحول کند؟

امروزه هوش مصنوعی در بسیاری از لایه‌های زندگی ما رسوخ کرده و در تصمیم‌گیری‌های ما تاثیر مستقیم و گاه غیرمستقیم دارد. یکی از مهم‌ترین تاثیرات هوش مصنوعی، تعیین رفتار مصرف‌کننده و ایجاد تعامل موثر او با برندهای موجود در بازار است. به لطف هوش مصنوعی، مشتریان کالا و خدمات خرید آسان‌تر و کارآمدتری را تجربه می‌کنند و می‌توانند باکیفیت‌ترین کالا را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کمترین قیمت خریداری کنند؛ در نتیجه حتی کوچک‌ترین واحدهای تجاری نیز تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار می‌گیرند. تاثیرپذیری برندها از هوش مصنوعی، دیگر یک انتخاب نیست بلکه از ضروری‌ترین بخش‌های فعالیت هر کسب‌وکار است؛ چرا که اگر خودشان هم تمایل به استفاده ازAI (Artificial intelligence) نداشته باشند، هوش مصنوعی در حال تاثیرگذاری مستمر بر فعالیت آنهاست و عدم استفاده بهینه از آن به معنی فراموش شدن برند در میان هزاران رقیب موجود در بازار است. جهت بررسی برندسازی با هوش مصنوعی (AI Marketing) با هوشیو همراه باشید.

تحول در بازاریابی برندها با ظهور هوش مصنوعی

امروزه برندها با ظهور هوش مصنوعی، رفتار مصرف‌کنندگان خود را تجزیه و تحلیل می‌کنند و بر اساس آن، متناسب‌ترین محتوای شخصی‌سازی‌شده براساس سلیقه مخاطب را به او عرضه می‌کنند تا بدین وسیله، مصرف‌کنندگان کالا و خدمات بیشترین تعامل را با برند داشته باشند.

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های هوش مصنوعی در راستای تحول در بازاریابی برندها، جمع‌آوری داده و اطلاعات مخاطبان و سپس تجزیه و تحلیل آنهاست، اما جمع‌آوری داده تا چه حد می تواند برای برندها در دسترس باشد؟ با بیشتر شدن کاربران یک برند، جمع‌آوری داده، ذخیره‌سازی کلان‌داده‌های کاربران و جداسازی اطلاعات مفید مورد نیاز تیم بازاریابی رفته رفته به امری پیچیده‌ تبدیل می‌شود؛ از همین رو بسیاری از برندها ترجیح می‌دهند به جای استقرار هوش مصنوعی در سازمان خود، از داده‌های شرکت‌های دیگر استفاده کنند تا علاوه‌بر صرفه‌جویی در هزینه و زمان، از قابلیت‌های هوش مصنوعی پیشرفته‌تری نیز بهره‌مند شوند. برای مثال، تبلیغاتی که در گوگل و فیسبوک انجام می‌شود، به صورت خودکار از سرویس هوش مصنوعی این شرکت‌ها استفاده می‌کند و محتوای تبلیغاتی به صورت هوشمند در اختیار مخاطبان هدف سازمان‌ها قرار می‌گیرد.

امروزه تنها شرکت‌های بزرگ و فعال در زمینه تکنولوژی مانند گوگل، آمازون و مایکروسافت نیستند که از برندسازی با هوش مصنوعی در جهت پیشبرد اهداف بازاریابی خود استفاده می‌کنند، بلکه اکثر برندهایی که در دنیای دیجیتال حضور ندارند نیز نمی‌توانند از منافع هوش مصنوعی در جلب رضایت مخاطب و افزایش مشتریان خود چشم‌پوشی کنند.

برای مثال برند آرایشی سفورا با توسعه یک چت‌بات هوشمند، به دنبال جست‌وجوی کاربران پیرامون یک محصول خاص، کوییزی را طراحی و از کاربر دعوت می‌کند که به آن پاسخ دهند و بر اساس نتایج کوییز، متناسب‌ترین محصول را با توجه به نیاز و سلیقه کاربر به او معرفی می‌کند. برند استارباکس نیز با طراحی یک نرم‌افزار مبتنی بر تلفن‌های هوشمند و آمازون اکو تحت عنوان my barista، از طریق دستورات صوتی سفارش مصرف‌کننده را ثبت می‌کند و با ذخیره‌سازی نوشیدنی‌های مورد علاقه کاربر، تجربه خرید قهوه را برای او به امری ساده و لذت‌بخش تبدیل می‌کند.

تحول در بازاریابی برندها با ظهور هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در چه زمینه‌هایی می‌تواند به برندسازی سازمان‌ها کمک کند؟

برندسازی با هوش مصنوعی، استفاده‌های زیادی در زمینه بازاریابی سازمان‌ها دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحلیل داده (data analysis)
  • پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing)
  • خرید رسانه‌ای
  • تصمیم‌گیری خودکار
  • تولید محتوا
  • شخصی‌سازی همزمان (real-time personalization)

شخصی‌سازی همزمان یا RTP را می‌توان یکی از موثرترین کاربردهای هوش مصنوعی در زمینه برندسازی سازمان‌ها برشمرد. به کمک RTP می‌توان با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری‌شده از مخاطب، محتوای مورد نظر و شخصی‌سازی‌شده را به صورت لحظه‌ای در اختیار کاربران قرار داد. این تعامل با مخاطب می‌تواند از طریق ایمیل، SMS، اپلیکیشن، وب‌سایت و کانال‌های دیگر باشد.

شخصی‌سازی همزمان یکی از قدرتمندترین راه‌های افزایش نرخ تبدیل در علم بازاریابی نوین است. بنا به نظرسنجی Kibo، استفاده از ویژگی شخصی‌سازی هوشمند در خریدهای آنلاین، توانسته سود بیش از ۲۰۰ درصدی را برای ۷۰% از سایت‌های بهره‌مند از هوش مصنوعی به ارمغان بیاورد.

برای مثال کاربری را در نظر بگیرید که برای خرید کالایی وارد یک سایت فروشگاهی می‌شود، اما پس از قراردادن آن کالا در سبد، خرید خود را نهایی نمی‌کند. او پس از مدتی ایمیلی دریافت می‌کند که محصولات مشابه کالای مورد نظرش به او معرفی می‌شود و همچنین با دریافت sms، کد تخفیفی جهت خرید آن کالا در اختیارش قرار می‌گیرد. این روند تا جایی ادامه می‌یابد که مصرف‌کننده مجاب شود کالای مورد نظرش را از سایت مذکور خریداری کند. در تمامی این روند، هوش مصنوعی اطلاعات کاربر را از طریق سیستم کامپیوتری، موبایل، نرم‌افزارهای CRM، رسانه‌های اجتماعی و کانال‌های دیگر دریافت می‌کند و با توجه به سلیقه مخاطب، با او تعامل می‌کند.

هوش مصنوعی در چه زمینه‌هایی می‌تواند به برندسازی سازمان‌ها کمک کند؟

آیا مصرف‌کنندگان نیز از تعامل با هوش مصنوعی در روند خرید خود رضایت دارند؟

پیش از این اشاره شد که برندسازی با هوش مصنوعی تا چه حد می‌تواند برای سازمان‌ها مفید باشد، اما آیا علاوه‌بر سازمان‌ها، خریداران نیز از تعامل با هوش مصنوعی استقبال می‌کنند؟ بنا به گزارش‌های تهیه‌شده، ۶۰% از کاربران فروشگاه‌های اینترنتی، پیشنهادات هوش مصنوعی را می‌پذیرند و از کالا و خدمات معرفی‌شده استفاده می‌کنند؛ ۵۴% از کاربران نیز علاقه‌مند بودند که هوش مصنوعی محصولات مورد نیازشان را به آنها معرفی کند. در نتیجه می‌توان استقبال مردم از هوش مصنوعی را مثبت ارزیابی کرد و برخلاف دیگر شیوه‌های تبلیغات و بازاریابی که معمولا با نارضایتی و عدم همراهی مصرف‌کنندگان همراه است، هوش مصنوعی در جلب نظر مخاطبان بسیار موفق بوده و توانسته تجربه آنها از خرید را بهبود ببخشد.

آیا مصرف‌کنندگان نیز از تعامل با هوش مصنوعی در روند خرید خود رضایت دارند؟

چالش‌های برندسازی با هوش مصنوعی

درحالی که هوش مصنوعی می‌تواند در روند توسعه یک برند تحولی عظیم ایجاد کند و رشد چشمگیری را به دنبال داشته باشد، چالش‌هایی را نیز با خود به همراه دارد که می‌تواند مشکلاتی را پیش پای تیم‌های بازاریابی قرار دهد. هوش مصنوعی علمی است که هنوز در اوایل مسیر توسعه خود قرار دارد و برای بسیاری از کسب‌و‌کارها مفهوم نوینی است که تا به حال تجربه استفاده گسترده از آن را نداشته‌اند و طبیعتا چالش‌های هوش مصنوعی و نحوه رویارویی با آنها نیز می‌تواند برای سازمان‌ها مشکل‌ساز باشد و تیم‌های بازاریابی باید بسیار در این زمینه هوشیار عمل کنند.

در ادامه به بررسی بعضی از مهم‌ترین چالش‌های برندسازی با هوش مصنوعی می‌پردازیم:

  • زمان مورد نیاز آموزش: پلتفرم‌های هوش مصنوعی از همان ابتدای استقرار به صورت هوشمند عمل نمی‌کنند و جهت عملکرد بهینه نیازمند آموزش مستمر هستند. این آموزش می‌تواند زمان و هزینه زیادی را برای تیم‌های بازاریابی به دنبال داشته باشد و علاوه بر زمان، هوش مصنوعی نیازمند دیتای دقیق است تا به وسیله آن بتواند درک درستی از فعالیت کاربران داشته باشد و آنها را ارزیابی کند. در صورتی که دیتای دریافت‌شده توسط هوش مصنوعی دقیق نباشد، در عملکرد این سیستم اختلال ایجاد می‌کند و نمی‌تواند به درستی منعکس‌کننده خواسته کاربران باشد.
  • حریم خصوصی: همان‌طور که پیش از این هم اشاره شد، حریم خصوصی بسیار برای کاربران و ارگان‌های نظارتی مهم است و نقض آن می‌تواند علاوه‌بر از بین بردن اعتماد مخاطب، تبعات پرهزینه حقوقی و قضایی برای سازمان‌ها داشته باشد. در نتیجه تعیین حد و حدود برای هوش مصنوعی و نظارت مداوم بر جهت نقض‌نشدن خطوط قرمز، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های تیم بازاریابی سازمان‌ها در مسیر پیشبرد اهداف برندسازی است.
  • تغییر موقعیت‌های شغلی: با ظهور هوش مصنوعی بسیاری از مشاغل نیز دستخوش تغییر می‌شوند و جای خود را به مشاغل جدید مرتبط با مهندسی دیجیتال و فناوری بازاریابی می‌دهد. تعیین چشم‌انداز بلندمدت برای موقعیت شغلی نیروهای انسانی، نیازمند توجه ویژه سازمان‌هاست که بتوانند با توجه با تغییرات در این زمینه، انعطاف لازم را به کار ببرند.

چالش‌های برندسازی با هوش مصنوعی

مزایای برندسازی با هوش مصنوعی

هر سازمان می‌تواند با توجه به نیاز مخاطب، از هوش مصنوعی در راستای منافع خود بهره ببرد. راه‌های استفاده از هوش مصنوعی در مسیر برندسازی یک کسب‌و‌کار بسیار پرتعداد است و هر سازمان می‌تواند با توجه به استراتژی خود، کاربرد هوش مصنوعی را شخصی‌سازی کند. مزایای استفاده از هوش مصنوعی در برندسازی، می‌تواند به صورت کمی (افزایش میزان بازدید از وبسایت، افزایش فروش و …) یا به صورت کیفی (افزایش رضایت مخاطب) قابل اندازه‌گیری باشد. در ادامه به تعدادی از مزایای هوش مصنوعی در برندسازی خواهیم پرداخت:

  • تصمیم‌گیری سریع‌تر و موثرتر: زمان که تیم بازاریابی یک برند در حال اجرای کمپین تبلیغاتی است، در حالت سنتی و پردازش اطلاعات توسط نیروی انسانی، باید تا به پایان رسیدن کمپین مذکور صبر به خرج دهند تا بتوانند نتایج آن را بررسی و بازخورد مخاطبان را ارزیابی کنند. این درحالی است که هوش مصنوعی به شکلی همزمان و بلادرنگ نتایج کمپین‌ها را در اختیار کارشناسان قرار می‌دهد و باعث می‌شود تیم بازاریابی بتواند در لحظه و در سریع‌ترین زمان ممکن، بهترین تصمیم را اتخاذ کند.
  • بهبود تعامل با مشتری: پیش از این با ذکر چند مثال، تاثیر هوش مصنوعی بر بهبود تعامل مابین مشتری و برند را بررسی کردیم. یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی در ارسال پیام‌های شخصی‌سازی‌شده به مخاطبان، شناسایی کاربران غیرفعال یا با نرخ تعامل پایین و مجاب کردن آنها به استفاده مجدد از کالا و خدمات مجموعه مورد نظر است.
  • افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI) کمپین‌های تبلیغاتی: هوش مصنوعی می‌تواند به صورت لحظه‌ای تعداد بسیار زیادی از پلتفرم‌های تبلیغاتی را بررسی کند و بهینه‌ترین مسیر سرمایه‌گذاری تبلیغاتی را پیش روی تیم بازاریابی یک سازمان قرار دهد تا به وسیله اطلاعات استخراج‌شده، بتوانند بهترین تخصیص بودجه ممکن را داشته باشند.

مزایای برندسازی با هوش مصنوعی

تغییر چشم‌انداز بازاریابی در آینده به لطف هوش مصنوعی

بسیاری از کمپانی‌های بزرگ و برندهای مطرح‌ جهانی، مدت زیادیست که به پتانسیل هوش مصنوعی پی‌برده‌اند و در چشم‌انداز بازاریابی خود به آن توجه ویژه‌ای دارند. برای مثال، در سال ۲۰۱۶ بیش از ۳۰ میلیارد دلار بودجه جهت تحقیق و توسعه‌ هوش مصنوعی درنظر گرفته‌ شده بود و این رقم هرساله به طور چشمگیری افزایش یافته است که این خود گواه بر اهمیت هوش مصنوعی نزد سازمان‌های آینده‌نگر است. طبیعیست با ظهور هوش مصنوعی اکثر بخش‌های سازمان‌ها، از فناوری و مهندسی گرفته تا خطوط تولید و آموزش و … دستخوش تغییر شده و بخش بازاریابی و برندسازی نیز از این قاعده مستثنا نیست. مدیران سازمان‌ها و تصمیم‌گیران بخش بازاریابی، اگر تا به امروز به کاربرد برندسازی با هوش مصنوعی در سازمان خود توجهی نداشتند، لازم است زمان را از دست ندهند؛ چرا که به صورت همزمان، سازمان‌های رقیب در حال بهره‌بردن از منافع هوش مصنوعی و افزایش روزافزون مخاطبان خود هستند.

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف را در هوشیو بخوانید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]