40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 کمک‌ها و استفاده‌های بینایی ماشین در اقتصاد چیست؟

کمک‌ها و استفاده‌های بینایی ماشین در اقتصاد چیست؟

برای آن‌که کاربرد بینایی ماشین در اقتصاد را بدانیم، نخست باید مفهوم بینایی ما‌‌‌‌‌شین را بشناسیم. چرا که شناخت این مفهوم به درک کارکرد و جایگاه این فناوری در دانش اقتصاد کمک فراوانی به ما خواهد کرد. در حقیقت بینایی ماشین یا به زبان انگلیسی Machine vision مجموعه‌ای از فن‌آوری‌ها و روش‌هایی ا‌ست که با آن به بازرسی خودکارِ مبتنی بر تصویربرداری می‌پردازند.

بر پایه این گزاره مفهوم بینایی ماشین مشاهده یک سوژه و تجزیه و تحلیل آن برای کاربردهایی خاص است؛ کاربردهایی مانند بازرسی خودکار، کنترل فرآیند و هدایت رباتیک. معمولاً برای درک کاربرد بینایی ماشین در ا‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌قتصاد، ابتدا کاربرد این فناوری در صنعت را بررسی می‌کنند؛ چرا که صنعت بیشترین تأثیر را بر اقتصاد هر منطقه‌ای می‌گذارد. به‌طور کلی در صنعت، مفهوم بینایی ماشین به بسیاری از فناوری‌ها، محصولات نرم‌افزاری، سخت‌افزاری، سیستم‌های یکپارچه، اقدامات، روش‌ها و تخصص‌هایی که به درک و تحلیل تصویر سوژه بینجامد اشاره دارد. البته این نکته نیز باید درنظر گرفته شود که بینایی ماشین با بینایی رایانه‌ای تفاوت دارد و کارکرد این‌دو جداست.

بینایی ماشین چیست

بینایی ما‌‌‌‌‌‌‌‌شین تلاش می‌کند تا فناوری‌های موجود را با روش‌های جدید ادغام کند و آن‌ها را برای حل مشکلات دنیای واقعی به کار گیرد. معمولاً اصطلاحات رایجی که به شناخت مفهوم بینایی ماشین می‌رسد، وابسته عملکرد این سیستم در محیط‌های اتوماسیون صنعتی است؛ با این‌حال این عملکرد در سایر فضاها، مانند راهنمایی خودرو نیز استفاده می‌شود. کاربرد بینایی ماشین در اقتصاد و صنعت، شامل فرآیندی کلی می‌شود که نیازمند شناخت پروژه‌ها، برنامه‌ریزی جزئیات و سپس ایجاد یک راه حل برای سیستم است.

بنر بورس، بانک و بیمه
مشاوره با شرکت هوش

به‌هنگام اجرای پروژه، فرآیند بینایی ماشین با تصویربرداری شروع می‌شود و سپس تجزیه و تحلیل خودکار تصویر و استخراج اطلاعات مورد نیاز، برای هدفی خاص انجام می‌شود. اطلاعات استخراج شده می‌تواند یک سیگنال ساده یا مجموعه پیچیده‌ای از داده‌ها باشد، مانند شناسه، وضعیت و جهت هر سوژه در یک تصویر.

کاربردها و ویژگی‌های بینایی ما‌‌‌‌شین کدامند؟

شناخت کاربرد بینایی ماشین در ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌قتصاد قبل از هرچیز نیازمند این است که بدانیم این فناوری چگونه نیازهای اقتصاد را برطرف می‌کند. اصولاً دو کاربرد اصلی برای این کار وجود دارد؛ یکی به‌صورت مستقیم و دیگری غیرمستقیم است. روش نخست آن است که از کاربردها و ویژگی‌های بینایی ماشین به صورت مستقیم در فعالیت‌های اقتصادی، مانند سیستم‌های بانکی فعالیت داشته باشند و دومین روش کمک به زیرمجموعه‌های یاریگر اقتصاد است.

برای مثال در روش نخست، بینایی ماشین با فناوری‌های احراز هویت نقش اصلی در سیستم بانکداری ایفا می‌کند. در روش دوم از آن‌جایی که اقتصاد همیشه وابسته به صنعت بوده و صنعت یکی از چرخ‌های اصلی اقتصاد به حساب می‌آید، کاربردها و ویژگی‌های بینایی ماشین با کمک به بخش صنعت، موجب رونق اقتصاد می‌شوند.

کاربردهای بینایی ماشین

اصلی‌ترین کاربرد بینایی ماشین در اقتصاد صنعتی، بازرسی خودکار عملیات است، چرا که این فناوری در کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و تولیدی‌ها به بالارفتن کیفیت محصول کمک می‌کند. اولین مرحله در بازرسی خودکار عملیات، به دست‌آوردن تصویر از سوژه‌هاست؛ معمولاً با استفاده از دوربین‌ها، لنزها و نورپردازی که برای ارائه تمایز مورد نیاز در پردازش تصویر طراحی شده، تصویر مورد نظر از سوژه به دست‌ می‌آید.

کاربردها و ویژگی‌های بینایی ماشین با استفاده از بسته‌های نرم‌افزاری گسترش می‌یابد. بسته‌های نرم‌افزاری بینایی ماشین و برنامه‌های توسعه‌ یافته در آن‌ها، از تکنیک‌های مختلف پردازش تصویر دیجیتال برای استخراج اطلاعات مورد نیاز استفاده می‌کنند و اغلب بر اساس اطلاعات استخراج‌شده، تصمیم‌ می‌گیرند.

بینایی ما‌‌‌‌شین د‌‌‌‌ر اقتصادِ صنعتی چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که قبل‌تر به آن اشاره کردیم، تقریباً اصلی‌ترین کاربرد بینایی ماشین د‌‌‌‌‌‌ر اقتصاد وابسته به جایگاه بینایی ماشین در اقتصاد صنعتی است. واژه اقتصاد صنعتی دلالت بر آن بخش از جهان اقتصاد دارد که شدیداً وابسته به صنعت است و بدون تولید، هیچ سود و سرمایه‌ای برایش به ارمغان نخواهد آورد. پس اصلی‌ترین نیاز بینایی ماشین در اقتصاد صنعتی تولید بیشتر است، چرا که تولید بیشتر به معنی سود بیشتر و گسترش چرخ‌های اقتصاد خواهد بود.

به‌همین خاطر نیز بازرسی خودکار عملیات، مهم‌ترین کاربرد بینایی ماشین د‌‌‌‌‌ر اقتصاد است. یکی از راه‌حل‌های شرکت‌ها برای رسیدن به تولید و سود بیشتر، استفاده از فناوری‌های هوشمندتر در این زمینه است‌؛ به همین دلیل نیز آن‌ها به ترکیب بینایی ماشین و یادگیری عمیق روی آورده‌اند که به آن‌ها اجازه اندازه‌گیری، دقت بالا، کارایی برتر و رشد مالی را می‌دهد. برای این کار آن‌ها مجموعه گسترده‌ای از دوربین‌های هوشمند با کارایی بالا را به کار گرفته‌اند.

این مجموعه‌ پیشرفته به حل چالش برانگیزترین بازرسی‌های دو بعدی، سه بعدی و برنامه‌های روباتیک کمک می‌کند. در همین‌حال طیف گسترده‌ای از بارکدخوان‌ها و تأییدکننده‌های مبتنی بر تصویر که «مجهز به الگوریتم‌های پیشرو» در بینایی ماشین در اقتصاد صنعتی هستند، به روند تولید سریع‌تر کمک می‌کنند. دیگر کاربرد بینایی ماشین د‌‌‌‌ر اقتصاد، حذف نیروی کار انسانی و استفاده از سیستم‌های رباتیک و محصولات پیشرفته خودکار است.

بینایی ماشین در اقتصاد صنعتی

این محصولات که به راحتی قابل استفاده، نصب و نگهداری هستند، برای حداکثر انعطاف‌پذیری و پیدا کردن راه‌حل‌های بلادرنگ طراحی شده‌اند. آنها بی‌نیاز از دستمزد، بسیار سریع‌تر و دقیق‌تر از نیروی کار انسانی به تولید محصولات بهتر کمک می‌کنند. تلاش برای بهتر کردن کاربرد بینایی ماشین در اقتصاد صنعتی، به ساخت خط تولیدهای هوشمند منجر شده است. در خط تولیدهای نوین، بینایی ماشین برای بازرسی مواد، شناخت اشیا، شناخت الگوهای متفاوت، تجزیه و تحلیل اجزای الکترونیکی، شناخت امضاهای مختلف، تشخیص کاراکترهای نوری و شناسایی پول استفاده می‌شود.

یکی دیگر از کاربردهای بینایی ماشین در اقتصاد صنعتی سرعت بخشیدن به حمل‌ونقل محصولات تولیدی است. زمانی که در بسیاری از کارخانه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی نیاز به جابه‌جایی هوشمند محصول احساس شود، بینایی ماشین این کار را ساده و سریع می‌کند.

بینایی ماشین با ترکیب فناوری‌های موجود و با یافتن راه‌های جدید، به چالش جابه‌جایی و حمل و نقل کمک می‌کند. همان‌طور که کاربرد بینایی ما‌‌‌شین د‌‌‌‌‌‌‌‌ر ا‌‌‌‌‌‌‌‌قتصاد صنعتی معمولاً با این مهارت‌ها در اتوماسیون مرتبط است، در زمینه‌های دیگر مانند امنیت و ناوبری خودرو نیز استفاده می‌شود. بینایی ماشین با بهتر کردن امنیت حمل و نقل و کمک به ناوبری خودروهای جدید کمک فراوانی به بهتر شدن اقتصاد در این زمینه می‌کند.

به نظر می‌رسد، همان‌طور که انقلاب صنعتی، اقتصاد کهن را دگرگون کرد و اقتصادی نوین به وجود آورد، فناوری‌های بینایی ماشین نیز در حال ساخت انقلابی بزرگ در این زمینه هستند و در همین زمان زیرساخت‌های اقتصاد را دگرگون می‌کنند.

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف را در هوشیو بخوانید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]