40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 تأثیرگذاری هوش مصنوعی بر اکثر مشاغل در آینده‌ای نزدیک

تأثیرگذاری هوش مصنوعی بر اکثر مشاغل در آینده‌ای نزدیک

تحلیل جدیدی که در خصوص فناوری هوش مصنوعی انجام گرفته، گویای این مسئله است که به واسطه به کارگیری این فناوری از طریق پلتفرم‌های ارائه‌دهنده هوش مصنوعی مولد و نیز دموکراتیزه شدن آن‌ها، احتمالاً در آینده‌ای نزدیک، هوش مصنوعی وظایف محوله را در ۸۰ درصد از همه مشاغل تغییر خواهد داد. لازم به ذکر است، هرچند در بسیاری از موارد، حداقل نیمی از وظایف افراد ممکن است تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار گیرد، اما در واقع بیشترین تأثیر این فناوری بر مشاغلی خواهد بود که به تحصیلات دانشگاهی نیاز دارند. البته این نکته حائز اهمیت است که اینگونه مشاغل، جایگزین نمی‌شوند، بلکه تحت تأثیر هوش مصنوعی مولد قرار می‌گیرند یا از طریق این فناوری تقویت می‌شوند.

این تحلیل که توسط تیمی از محققان از OpenAI ،OpenResearch و دانشگاه پنسیلوانیا منتشر شده است، به بررسی پیامدهای بالقوه مدل‌های GPT و فناوری‌های مرتبط با مشاغل می‌پردازد و ارزیابی می‌کند که چه میزان از این مشاغل در معرض قابلیت‌های GPT قرار خواهند گرفت. این محققان تخمین می‌زنند که یافته‌های آن‌ها گویای این مسئله است که تقریباً ۸۰ درصد از نیروی کار ایالات متحده می‌توانند حداقل ۱۰ درصد از وظایف کاری خود را تحت تأثیر GPT انجام دهند، در حالی که حدود ۱۹ درصد از کارگران ممکن است حداقل ۵۰ درصد از وظایف‌شان را تحت تأثیر این فناوری انجام دهند.

همچنین آن‌ها تخمین می‌زنند که این تأثیرگذاری، تمامی سطوح دستمزد را در بر می‌گیرد، هرچند مشاغلی که درآمد بالاتری دارند و به مدرک دانشگاهی نیازمندند، احتمال تأثیر آن بیشتر خواهد بود. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که آن‌ها دریافته‌اند با در نظر گرفتن هر شغل به عنوان مجموعه‌ای از وظایف، به‌ندرت می‌توان شغلی را یافت که به کمک ابزارهای هوش مصنوعی، همه کارها را بتواند انجام دهد.

مشاغل

این محققان، پژوهش‌های خود را بر اساس GPT-4 قرار داده‌اند و از اصطلاحات مدل‌های زبان بزرگ (LLM) و GPT به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. بر اساس یافته‌های آن‌ها، مهارت‌های برنامه‌نویسی و نوشتن، بیشتر تحت تأثیر هوش مصنوعی مولد قرار می‌گیرند. از سوی دیگر، مشاغل یا وظایفی که شامل علوم و مهارت‌های تفکر انتقادی است، کمتر تحت تأثیر این فناوری قرار می‌گیرند. از نظر آن‌ها مشاغلی که هوش مصنوعی مولد، بیشترین نفوذ را بر آن‌ها خواهد داشت، شامل این مواردند:

  • مترجمان
  • پژوهشگران نظرسنجی
  • شاعران
  • دانشمندان علوم حیوانات
  • متخصصان روابط عمومی
  • نویسندگان
  • ریاضیدانان
  • کارشناسان مالیات
  • تحلیلگران مالی
  • طراحان رابط وب و دیجیتال

بر اساس بررسی‌های این محققان، GPT‌ها با گذشت زمان، هرچقدر برای مجموعه‌ای از وظایف و مشاغل پیچیده مفیدتر باشند، کامل‌تر و پیشرفته‌تر خواهند شد. همچنین با وجود آنکه می‌دانیم ظرفیت فنی GPTها نیروی انسانی را کارآمدتر می‌کنند، اما این نکته حائز اهمیت است که به‌جز این فناوری، عوامل زیادی مشخص می‌کنند که نیروی کار تا چه میزان بهره‌وری خواهند داشت.

با این حال، این تحلیلگران هشدار می‌دهند که: «پیش‌بینی دقیق برنامه‌های کاربردی LLM در آینده، یک چالش مهم محسوب می‌شود، حتی برای کارشناسان این فن. برای مثال، کشف قابلیت‌های جدید و نوظهور، تغییراتی در سوگیری‌های ادراک انسان و نیز تغییراتی در توسعه فناوری، همگی می‌توانند بر پیش‌بینی‌های مربوط به تأثیر GPT بر وظایف کارگران و توسعه این فناوری تأثیر بگذارند.»

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]