40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 جزئیات ترور محسن فخری زاده در نیویورک‌تایمز ؛ توصیفی از عملکرد بی‌نقص هوش مصنوعی

جزئیات ترور محسن فخری زاده در نیویورک‌تایمز ؛ توصیفی از عملکرد بی‌نقص هوش مصنوعی

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز به فاصله ۱۰ ماه بعد از ترور محسن فخری زاده، معاون وزیر دفاع و دانشمند ارشد هسته‌ای ایران، جزئیاتی جدید از رویدادهای پشت پرده این ترور که توسط موساد انجام شد، منتشر کرده است.

به گزارش هوشیو و به نقل از اقتصاد برتر، نیویورک‌تایمز در ارائه جزئیات به عملکرد تیربار هوشمند از راه دوری که در مرکز عملیات قرار داشته و کنترل آن از هزاران کیلومتر دورتر انجام می‌شده، پرداخته است.

طبق ادعای این روزنامه قطعات مختلف این تیربار هوشمند اتوماتیک با هوش مصنوعی فعال شده و در خاک ایران مونتاژ و آماده فعالیت شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی، دو سال و نیم پیش از ترور فخری زاده از او به عنوان «پدر بمب هسته‌ای ایران» یاد کرده بود و گفته بود این نام را به خاطر بسپارید. سرانجام در آذرماه سال ۹۹ او را هنگام رانندگی با خودروی شخصی‌اش در جاده آبسرد دماوند ترور کرد. یوسی کوهن، رئیس وقت موساد، در نهایت در شرایطی که تنها چند روز تا پایان کارش در این مقام مانده بود، تائید کرد که ترور شهید فخری زاده کار موساد بوده است.

 

ترور محسن فخری زاده

سلاح خودکار ساخت بلژیک

ترور محسن فخری زاده طوری طراحی شده بود که در آن از فناوری هوش مصنوعی استفاده شد و آمریکا هم در جریان این طرح قرار گرفت. برای این عملیات ترور تیربار هوشمندی انتخاب شده بود که ترکیبی از سلاح خودکار ساخت بلژیک از نوع «فن مگس» بوده و سیستم رباتیک پیچیده‌ای روی آن سوار شده است. این ساختار سلاح ترور فخری زاده را شبیه به اتاق تیربار اتوماتیک موسوم به سنتینل ۲۰، ساخت کارخانه‌های اسلحه‌سازی اسپانیایی اسکریبنو شبیه می‌کرد. در نتیجه تیربار نهایی وزنی حدود یک تن داشت.

روزنامه آمریکایی مدعی شده این تجهیزات تا قبل از انتقال به ایران تا حد امکان به قطعات ریزتر تجزیه شده بود و تیم‌های درون ایران آن را بر روی یک وانت آبی‌رنگ معمولی «زامیاد» سوار کردند. با این روش این وانت آبی به بمبی سنگین مجهز شد تا بتواند هرکس که شاهد این سوء‌قصد باشد را هم از بین ببرد. در نهایت هم آن وانت را با برزنت و مصالح عادی پوشاندند تا این‌طور به نظر برسد که همه‌چیز عادی است. اما از داخل دوربین‌های درون وانت زاویه دیدی کاملا مناسب برای فعالیت‌ها فراهم کرده بود.

 

ترور محسن فخری زاده

چالش‌های ترور محسن فخری زاده

تیرباری که از آن برای ترور محسن فخری زاده استفاده شد، قادر به شلیک ۶۰۰ گلوله در دقیقه بود. احتمال لرزش وانت و تغییر مسیر گلوله وجود داشت که البته این اتفاق نیفتاد. فاصله دریافت تصاویر تا فعال کردن تیربار توسط هوش مصنوعی ۱.۶ ثانیه بوده است. در واقع طبق ادعای روزنامه آمریکایی برنامه هوش مصنوعی مطابق نیازها به‌روز و همه‌چیز آماده عملیات بوده است.

حدود یک کیلومتری پیچ ورودی آبسرد به جاده اصلی هم خودروی دیگری در کنار جاده قرار گرفته بود که آن خودرو هم مجهز به دوربین بود و تصاویر زنده را برای اتاق عملیات پخش می‌کرد. به ظاهر این خودرو پنچر شده و روی جک سوار بوده تا کسی به توقف آن شک نکند. از طرفی نیویورک‌تایمز نوشته بی‌اعتنایی محسن فخری زاده به توصیه‌های تیم امنیتی‌اش کار را برای تروریست‌ها ساده‌تر کرده بوده است.

 

ترور محسن فخری زاده

در روز ترور محسن فخری زاده چه اتفاقی افتاد؟

فخری‌زاده در خودروی خودش بود و تیم‌های محافظ او در دو خودروی دیگر بودند. خودروی جلویی در اشتباهی فاحش سریع‌تر از اتومبیل فخری زاده حرکت کرد تا بتواند به خانه برسد و شرایط آنجا را کنترل کند. اما این حرکت کار تروریست‌ها را ساده کرده است.

با شلیک نخستین گلوله‌ها فخری زاده زخمی شده و از خودرو بیرون آمده و در شرایطی که در خودرو باز بوده، روی زمین زانو زده است. اما گلوله‌های بعدی با کمک هوش مصنوعی سریع‌تر شلیک شدند. او به همسرش که برای کمک به سمتش دویده، گفته «تو دور شو، می‌خواهند مرا بکشند.»

حامد اصغری، ورزشکار جودوی ایران که یکی از محافظان فخری زاده بوده است، اولین کسی بوده که به سمتش دویده و بعد از آن به طور هراسان به سمت فردی دویده که فکر می‌کرده او به فخری زاده شلیک کرده است.

کل عملیات ترور حدود یک دقیقه زمان برده و برخلاف توان ۶۰۰ گلوله در یک دقیقه، در طول عملیات تنها به شلیک ۱۵ گلوله نیاز بوده است. هوش مصنوعی این تیربار به قدری دقیق عمل کرده که به گفته مقامات ایرانی، همسر فخری زاده با وجود این‌که تنها چند سانتی‌متر با او فاصله داشته، حتی زخمی هم نشده است.

قدرت انفجاری وانت برای منهدم کردن کامل آثار تیربار کافی نبوده و برخلاف برنامه موساد، مقامات ایران توانستند سرنخ‌هایی از چگونگی ترور محسن فخری زاده به دست آورند.

یوسی کوهن در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ دیدارهایی با دونالد ترامپ و جینا هسپل،رئیس وقت سی‌آی‌ای با محوریت این ترور داشته است. کوهن اصرار داشته این ترور زمانی انجام شود که تمامی افرادشان، از ایران بیرون بروند. ۳ ماه بعد هم کوهن در برنامه‌ای تلویزیونی اعلام کرد که تمامی افراد مربوط به این ترور سالم و در جایی امن هستند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]