40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 تشخیص سریع سرطان با استفاده از هوش مصنوعی

تشخیص سریع سرطان با استفاده از هوش مصنوعی

بر طبق یک تحقیق تازه در مجله علمی Nature Communications، جمعی از محققان دانشگاه تولین به تازگی به این نتیجه رسیدند که هوش مصنوعی قدرت این را دارد تا با اسکن بافت روده بزرگ احتمال و یا وجود توده سرطانی را حتی بهتر از متخصصان حاضر در این حوزه تشخیص دهد و در واقع در تشخیص سریع سرطان توانمند است.

به گزارش تحریریه هوشیو و به نقل از حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان و مدیکال اکسپرس، این تحقیق طی همکاری متخصصانی از دانشگاه تولین در مرکز چین، علوم بهداشتی دانشگاه اوکلاهما، دانشگاه تمپل و دانشگاه ایالتی فلوریدا گردآوری و در راستای پاسخ به این پرسش بوده است که آیا هوش مصنوعی این قدرت را دارد تا به عنوان یک ابزاری کارآمد در پاتولوژی داخلی بدن عمل کند و تشخیص سریع سرطان را انجام دهد؟

تشخیص سریع سرطان

باید در نظر داشته باشید که پاتولوژیست‌ها اسکن‌های متعددی را بر طبق فاصله زمانی منظم مورد بررسی قرار می‌دهند تا به تشخیص وجود یا عدم وجود سرطان پی‌ببرند. همین روند طولانی منجر می‌شود تا حجم بررسی افزایش پیدا کرده و کسالت‌بار شود. به گونه‌ای که گاه باعث تفسیر اشتباه و غیرعمدی می‌شود.

هونگ ون دنگ، از محققان دانشگاه تولین در این زمینه گفته است: اگر چه اغلب روال‌های آسیب‌شناسان تکراری است، اما بیشتر آن‌ها بسیار پُر کار هستند، زیرا درخواست برای دریافت خدمات ایشان زیاد است. از طرفی جهان با کمبود پاتولوژیست، به خصوص در کشورهای در حال توسعه، مواجه است. در این شرایط کمک گرفتن از هوش مصنوعی می‌تواند یک تحول بی‌نظیر باشد. زیرا در تحقیقات‌مان دریافتیم که با استفاده از این فناوری می‌توان به روشی بسیار کم‌هزینه سرطان روده بزرگ را شناسایی کرده و فشار کار پاتولوژیست‌ها را کاهش داد.

[irp posts=”۱۹۱۹۴″]

بررسی سرطان کولورکتال

در این مطالعه، دکتر دنگ و همکارانش بالغ بر ۱۳ هزار تصویر از سرطان کولورکتال را مورد بررسی قرار دادند که از مؤسسه سرطان‌شناسی واقع در چین، آلمان و آمریکا جمع‌آوری شده بود. محققان تصاویر گردآورده شده را به صورت تصادفی به یک ماشین که با هوش مصنوعی طراحی شده است می‌دهند، تا بتواند سرطان کولورکتال که یکی از مهم‌ترین علل مرگ‌ومیر در کشورهای اروپایی و آمریکا شمالی به حساب می‌آید را شناسای کند.

به گفته این استاد دانشگاه: از جمله مشکلات ما در این تحقیق سایز بیش از اندازه تصاویر، پیچیدگی اشکال و تشخیص وضعیت بافت‌ها و رنگ آمیزیشان در طبق پزشکی هسته‌ای است. به گفته دنگ: در هر صورت زمانی که بخواهیم تکنولوژی هوش مصنوعی را در شیوه‌های سنتی پاتولوژی مقایسه کنیم، نتایج نشان می‌دهد که آسیب‌شناسی به نحو بهتری در مقایسه با پاتولوژیست‌ها صورت گرفته است.

[irp posts=”۱۸۶۷۰″]

همچنین در طی مقایسه آزمایشی مشخص شد که نمره دقت یک پاتولوژیست کهنه‌کار که داده‌ها را به شیوه سنتی بازخوانی می‌کرد، ۹/۹۶ بود. در حالی که بررسی‌های به دست آمده از طریق هوش مصنوعی دقتی در حدود ۹۸ درصد داشت.

هوش مصنوعی و تشخیص سریع سرطان

امروزه شاهد آن هستیم که به کار بردن فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای تشخیص سریع سرطان تازه پا به این عرصه گذاشته است. همین موضوع باعث شده زیاد مورد پذیرش قرار نگیرد. دکتر دنگ با توجه به این مطالعه تصور می‌کند که در آینده و با اثبات عملکرد مطلوب آسیب‌شناسی به کمک هوش مصنوعی، پزشکان بیشتری برای استفاده از این فناوری ترغیب شوند.

[irp posts=”۱۸۴۳۱″]

در این رابطه دکتر دنگ اعلام کرده است: مطالعات انجام شده هنوز فاز ابتدایی خود را پشت سر می‌گذارد و برای تجاری شدن آماده نیست. چراکه لازم است کاربری آن ساده‌تر شده و آزمایش‌های متعددی را جهت حصول اطمینان از سر بگذارند. همچنین، هم‌زمان که در حال توسعه این تکنولوژی هستیم، انتظار داریم تا در آینده از آن برای شناسایی و درمان گونه‌های متفاوت سرطان استفاده کنیم. این تکنولوژی می‌تواند علاوه بر زمانِ فرایند درمان، هزینه آن را نیز به نحو مطلوبی کاهش دهد.

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]