40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 از جایگاه هوش مصنوعی در مالزی شگفت‌زده شوید!

از جایگاه هوش مصنوعی در مالزی شگفت‌زده شوید!

پیش از ظهور فناوری هوش مصنوعی، توانایی استدلال و یادگیری، تنها مختص انسان بود و در حال حاضر این کار‌ها به کمک این فناوری هوشمند، توسط یک ماشین صورت می‌گیرد. به منظور روشن شدن مطلب می‌توان به اتومبیل‌های خودران اشاره کرد که قابلیت هوش مصنوعی را در درک محیط اطراف خود و تصمیم‌گیری بدون دخالت انسان، به‌خوبی نشان می‌دهد. حقیقت آن است که قابلیت‌های ارزنده فناوری هوش مصنوعی باعث شده است تقاضا برای مهارت‌های این فناوری طی سه سال گذشته دوبرابر شود و این خود دلیلی قاطع برای افزایش ۱۱۹ درصدی آگهی‌های شغلی هوش مصنوعی بوده است. پیش‌بینی‌های اخیر در خصوص روند کسب‌وکار در حوزه این فناوری هوشمند بدین گونه است که انتظار می‌رود مشاغل کامپیوتر و فناوری اطلاعات در ده سال آینده ۱۱ درصد رشد داشته باشند. در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی این فناوری در زمینه‌های مختلف، به کشور مالزی سفر کنیم و با ارائه پژوهش‌ها در خصوص این فناوری، جایگاه هوش مصنوعی در مالزی را مورد بررسی قرار دهیم.

ظهور هوش مصنوعی در مالزی

پیشرفت مداوم هوش مصنوعی در مالزی گواه این است که شرکت‌های بیشتری در این کشور به اهمیتِ گنجاندن هوش مصنوعی در فرایندهای سازمانی خود پی برده‌اند. این فناوری توانسته است در صنایع مختلف، به طور فزاینده‌ای نمایان شود و نه‌تنها برای بهبود فرایندهای داخلی یک سازمان، بلکه برای جذابیت بیشتر محصولات و خدمات برای مصرف‌کنندگان قابل استفاده باشد.

در واقع، شواهدی گویا در مورد پیشرفت هوش مصنوعی در مالزی وجود دارد و آن دیجیتالی شدن انبوه شرکت‌هاست که در طول دوره همه‌گیری کووید-۱۹ شتاب گرفت. نیاز ناگهانی به تغییر فرایندهای دستی به فرایندهای خودکار به این معنی بود که سازمان‌هایی که به طور سنتی بر تراکنش‌های فیزیکی و دستی متکی بودند، مجبور بودند نوعی از فناوری و هوش مصنوعی را در تلاش‌های دیجیتالی‌سازی خود تطبیق داده و ادغام کنند. پرداخت‌های بدون نقد، چت‌بات‌ها و تشخیص چهره، از جمله ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی بودند که جایگاه هوش مصنوعی در مالزی را به مرور تثبیت می‌کردند.

در حقیقت، توانایی شرکت‌هایی مانند Grab و Foodpanda در گسترش خدمات خود، به وضوح نشان می‌دهد که چگونه هوش مصنوعی به سرعت به ابزاری ضروری برای رشد و پایداری برای سازمان‌های کشور مالزی تبدیل شد. در حال حاضر، ثابت شده است که ادغام هوش مصنوعی در مالزی در ارائه نتایج به کسب‌وکارهای امروزی، از جمله بهبود تجربیات مشتری، افزایش نیروی کار و خودکارسازی فرایندهای تکراری برای افزایش بهره‌وری و کارایی، بسیار اهمیت دارد.

ظهور هوش مصنوعی در مالزی

اهمیت هوش مصنوعی در مالزی

از آنجایی که جهان به سمت مجازی شدن پیش می‌راند، اکثر کشورها نیز برای انجام امور خود تا رسیدن به این هدف، هوش مصنوعی را ابزاری ضروری برای اطمینان از رقابت سازمان‌های مختلف خود می‌دانند. کشور مالزی نیز این‌گونه است. در واقع، کشورهایی مانند ایالات متحده، چین و کره جنوبی دارای اکوسیستم‌های هوش مصنوعی قوی و پویا هستند که آن‌ها را قادر می‌سازد، تا نیروی محرکه اقتصاد جهان باشند. بنابراین، توسعه و اهمیت هوش مصنوعی در مالزی فرصت‌های بهتری را برای همکاری و مشارکت با این قدرت‌های جهانی باز می‌گذارد. در اینجا به چند موردی که اهمیت جایگاه هوش مصنوعی در مالزی را نشان می‌دهد، اشاره می‌کنیم:

۱- حل مشکلات: با استفاده از هوش مصنوعی، کسب‌وکارها در مالزی قادر خواهند بود مشکلات بی‌شماری را که ممکن است قبلاً با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کردند، حل کنند. شناسایی تقلب، بهبود بهره‌وری، ارائه تحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده، خودکار کردن فرایندهای تکراری و… تنها تعداد انگشت‌شماری است از آنچه هوش مصنوعی به سازمان‌ها ارائه می‌دهد.

۲- کشف فرصت‌های جدید: هوش مصنوعی همچنین سازمان‌های این کشور را قادر می‌سازد، تا فرصت‌های تجاری را شناسایی کرده و وارد بازارهای جدید شوند. سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) مبتنی بر هوش مصنوعی، کسب‌وکارها را قادر می‌سازد، تا سفر خرید مشتریان خود را دنبال کنند و از برآورده شدن خواسته‌هایشان اطمینان حاصل نمایند.

۳- ساده کردن فرایندها: یکی دیگر از مواردی که گویای اهمیت هوش مصنوعی در مالزی است، این است که این فناوری هوشمند سازمان‌ها را قادر می‌سازد، تا فرایندهای خود را در سطوح مختلف بهبود ببخشند. این امر شرکت‌ها را قادر می‌سازد، تا در مدیریت نیروی کار مؤثرتر باشند، تا بر وظایف مهم‌تر و تصمیم‌گیری بهتر تمرکز کنند و در نتیجه خطاهای انسانی کاهش یابند.

اهمیت هوش مصنوعی در مالزی

بهره‌مندی صنایع از هوش مصنوعی در مالزی

اگر بخواهیم جایگاه هوش مصنوعی در مالزی را به طور دقیق بررسی کنیم، باید به حوزه صنایع گام بگذاریم. در واقع، صنایع و کسب‌وکارهای مختلف در سطح جهانی، از مزایای رشد و توسعه مداوم هوش مصنوعی بهره‌مند شده‌اند. در کشور مالزی نیز فناوری هوش مصنوعی در صنایع مختلف به کار گرفته شده است، از جمله:

مراقبت‌های بهداشتی: سیستم مراقبت‌های بهداشتی مالزی با اجرای هوش مصنوعی بسیار بهبود یافته است. دولت در این کشور، یک سیستم گوشی پزشکی مجهز به هوش مصنوعی راه‌اندازی کرده است که به پزشکان و متخصصان پزشکی اجازه می‌دهد، به صداهای قلب و ریه با فناوری تقویت و فیلتر پیچیده گوش دهند که منجر به تشخیص سریع‌تر و دقیق‌تر می‌شود. سپس این نتایج برای ایجاد یک امضای بیومتریک شخصی برای بیماران جداگانه تجزیه و تحلیل می‌شوند.

تجارت الکترونیکی: بهره‌مندی صنایع از هوش مصنوعی را می‌توان در تجارت الکترونیکی نیز یافت. در حقیقت، با توجه به همه‌گیری کنونی، پلتفرم‌های تجارت الکترونیک افزایش زیادی در استفاده و محبوبیت داشته‌اند. پلتفرم‌های تجارت الکترونیک هوش مصنوعی را در نرم‌افزار و برنامه‌های خود تزریق کرده‌اند، تا رفتار خرید مصرف‌کننده را در طول زمان بیاموزند و در نتیجه برای پیش‌بینی اولویت‌های خرید و توصیه محصولات و خدماتی که برای مشتریان هدف خاص جذاب هستند، در زمان مناسب استفاده می‌شود.

بانکداری: سهولتی که عملکردهای پرداخت الکترونیکی فراهم می‌کند، بانک‌های مالزی را بر آن داشته است، تا از هوش مصنوعی برای ساده‌سازی فرایند پرداخت استفاده کنند. الگوریتم‌های هوشمند اکنون به سپرده‌های آنلاین، انتقال پول و… امکان می‌دهند تقریباً در هر زمان و هر مکان قابل دسترسی باشند. هوش مصنوعی همچنین با جلوگیری از تراکنش‌های تقلبی، ارزش خود را در بهبود امنیت نشان داده است.

صرف نظر از بهره‌مندی صنایع از هوش مصنوعی، این فناوری از نظر مزایایی که به صاحبان مشاغل ارائه می‌کند، کسب‌وکارهای زیادی را از فناوری‌های به‌روز خود بهره‌مند می‌سازد. این فناوری قادر است محصولات و خدمات بهتری را تولید و ارائه کند، مشکلات را شناسایی نماید، خطرات را کاهش دهد، رفتارهای مصرف‌کننده را درک کند، در مورد نوآوری‌های محصول و خدمات، تصمیم‌گیری‌های بهتری داشته باشد و در نهایت، تولیدکننده را از طریق فروش و بازاریابی فوق‌العاده‌ای بهره‌مند سازد.

بهره‌مندی صنایع از هوش مصنوعی در مالزی

رشته تحصیلی هوش مصنوعی در دانشگاه‌های مالزی

مالزی یکی از مقاصد برتر برای دانشجویان بین‌المللی برای انتخاب دانشگاه بوده است. این کشور برای چندین دهه، در رشد صنعتی و ثبات سیاسی پیشرو بوده است. نکته حائز اهمیت این است که دانشگاه‌های مالزی استانداردهای بالای خود را در حفظ بخش آموزشی و صنایع برتر خود در رتبه‌های بالای جهانی در جدول‌های رتبه‌بندی خود حفظ کرده‌اند. علاوه بر این، بسیاری از پردیس‌های شعبه بین‌المللی دانشگاه‌های کشورهای دیگر در مالزی قرار دارند. دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه ناتینگهام انگلستان و دانشگاه موناش استرالیا آن دسته از دانشگاه‌هایی هستند که از طریق این کشور فعالیت می‌کنند.

رشته تحصیلی هوش مصنوعی از فناوری‌های نوپایی محسوب می‌شود که در سراسر جهان در حال بلوغ است و در آینده‌ای نزدیک، به طور حتم تحصیلات بالا در این رشته، آیندگان را حیرت‌زده خواهد کرد. در واقع، در میان کشورهایی که به نحو احسن در حال اجرایی کردن این فناوری حتی در سطح دانشگاهی در حوزه خود هستند، مالزی جزو اولین‌هاست و می‌توان ادعا کرد جایگاه هوش مصنوعی در مالزی جایگاهی مناسب است.

حدود ۱۷ دانشگاه در مالزی وجود دارد که مدرک و دوره‌های هوش مصنوعی را به علاقه‌مندان ارائه می‌دهند. بهترین دانشگاه‌های مالزی در رشته هوش مصنوعی به ترتیب عبارت‌اند از: دانشگاه فناوری مالزی (شماره ۳۱۳ در جهان)، دانشگاه Multimedia مالزی (شماره ۴۲۰ در جهان)، دانشگاه علوم مالزی (شماره ۴۳۸ در جهان) و دانشگاه ملی مالزی (شماره ۴۹۱ در جهان).

تحصیل هوش مصنوعی در مالزی، شروع خوبی برای یادگیری این دانش است؛ زیرا نمایی کلی از پیشرفت‌های این فناوری را برای داوطلبان ارائه می‌دهد و جایگاه هوش مصنوعی در مالزی را در حوزه علمی نشان می‌دهد. از طرفی، دوره هوش مصنوعی در مالزی نحوه استفاده از ریاضیات، علوم کامپیوتر و مهندسی پیشرفته را برای ایجاد سیستم‌ها و ماشین‌هایی مانند ربات‌ها و پهپادها آموزش می‌دهد که قادر به حل مشکلاتی هستند که عموماً به هوش طبیعی نیاز دارند. داوطلبانی که در رشته هوش مصنوعی از یکی از دانشگاه‌های مالزی فارغ‌التحصیل می‌شوند، مهارت‌های کدنویسی و تفکر انتقادی و تجزیه و تحلیل خود را توسعه می‌دهند.

آن‌ها در دوره‌های آموزشی هوش مصنوعی در مالزی، با نمونه‌هایی از اختراعات این فناوری، از جمله ماشین‌های خودران، پهپادهای نظامی و سیستم‌های تشخیص چهره آشنا می‌شوند. در حقیقت، دریافت مدرک در رشته هوش مصنوعی از یکی از دانشگاه‌های مالزی، طیف گسترده‌ای از گزینه‌های شغلی را برای افراد ایجاد می‌کند و امکان سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مرتبط را برای آن‌ها محیا می‌‌سازد. مدت زمان تحصیل در رشته هوش مصنوعی در دانشگاه‌های مالزی، سه سال است.

دوره‌های علوم داده، رباتیک و هوش ماشینی نیز انتخاب مناسبی برای تحصیل هوش مصنوعی در این کشور است. در این رشته‌ها ضمن آشنایی با اصول عملکرد ربات‌ها، نحوه‌ نمایش روابط فضایی دوبعدی و سه‌بعدی و برنامه‌ریزی سیستم‌های ربات‌های هوشمند آموزش داده خواهند شد.

رشته تحصیلی هوش مصنوعی در دانشگاه‌های مالزی

مشاغل هوش مصنوعی در مالزی

هوش مصنوعی فرصت‌های شغلی بسیار خوبی ایجاد کرده است و چشم‌انداز شغلی فوق‌العاده‌ای دارد. بنابراین، برای ایجاد یک حرفه مناسب در این رشته، باید مهارت‌های برنامه‌نویسی عالی کسب کرد. در کشور مالزی نیز، وضع به همین منوال است. مشاغل هوش مصنوعی را در این کشور می‌توان در محیط‌های مختلفی از جمله شرکت‌های خصوصی، آموزش، هنر، امکانات مراقبت‌های بهداشتی، سازمان‌های دولتی و ارتش جست‌وجو کرد. علاقه‌مندان در یافتن شغل مناسب در حوزه هوش مصنوعی، معمولاً به مدرک لیسانس یا بالاتر در علوم کامپیوتر، مهندسی یا فناوری اطلاعات نیاز دارند. همچنین تجربه‌ کار با چندین زبان برنامه‌نویسی از جمله جاوا، سی، پایتون، R، جاوا اسکریپت و SQL و نیز سابقه کاری در علم داده، شانس بزرگی برای جویندگان مشاغل هوش مصنوعی است. موقعیت‌های شغلی برتر هوش مصنوعی در مالزی، عبارت‌اند از:

۱- مهندس یادگیری ماشین: رایج‌ترین نقش در هوش مصنوعی که جایگاه هوش مصنوعی در مالزی را به‌خوبی در این حوزه نمایان می‌سازد، نقش مهندس یادگیری ماشین است. این متخصصان هوش مصنوعی مسئول ساخت و مدیریت پلتفرم‌های پروژه یادگیری ماشینی، استفاده از مدل‌های پیش‌بینی و پردازش زبان برای خرد کردن مجموعه‌های داده عظیم هستند.

۲- دانشمند داده: دانشمندان داده با استفاده از تجزیه و تحلیل پیش‌بینی و یادگیری ماشین، مجموعه داده‌ها را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌کنند. این متخصصان همچنین به توسعه الگوریتم‌هایی کمک می‌کنند که جمع‌آوری و تمیز کردن داده‌ها را آسان‌تر می‌کنند و آن‌ها را برای تجزیه و تحلیل آماده می‌کنند. در واقع، در سه برابر شدن فرصت‌های شغلی دیجیتال در مالزی در یکی دو سال اخیر، دانشمندان داده و تحلیلگران، نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

۳- مهندس رباتیک: اگر در میان مشاغل هوش مصنوعی، بیشتر به کار با رباتیک و ماشین‌آلات علاقه دارید، تبدیل شدن به یک مهندس رباتیک می‌تواند راهی برای شما باشد. این متخصصان شکاف بین مکانیک، الکترونیک، علوم کامپیوتر و روان‌شناسی را برای طراحی برنامه‌هایی برای ربات‌های مؤثر پر می‌کنند.

۴- مهندس داده‌های کلان: مهندسان یا معماران کلان‌داده برخی از پردرآمدترین متخصصان هوش مصنوعی هستند که نقشی حیاتی در توسعه محیطی برای سیستم‌های تجاری برای جمع‌آوری داده‌ها و برقراری ارتباط با یکدیگر ایفا خواهند کرد. برخلاف دانشمندان داده، مهندسان و معماران کلان‌داده به‌شدت درگیر برنامه‌ریزی، طراحی و توسعه محیط‌های کلان‌داده هستند.

مشاغل هوش مصنوعی در مالزی

اهمیت هوش مصنوعی در آینده مالزی

این که بگوییم هوش مصنوعی در آینده مالزی نقشی حیاتی دارد، سخنی به بیراهه نگفته‌ایم. تصور غلطی که در این خصوص وجود دارد این است که هوش مصنوعی جایگزین نیروی انسانی خواهد شد، در صورتی که اتفاقاً وجود متخصصان ماهر با مهارت‌ها و تخصص‌های مورد نیاز برای هدایت هوش مصنوعی در مالزی امری ضروری به نظر می‌رسد.

حقیقت آن است که هوش مصنوعی به‌آرامی، اما به‌طور پیوسته راه خود را به مشاغل مختلف در سراسر جهان باز کرده است و کشور مالزی نیز به عنوان یکی از مستعدترین کشورهایی که در این حوزه توانسته به پیشرفت قابل‌توجهی در زمینه تحصیل و کسب درآمد نائل گردد، از قافله عقب نمانده است. هرچند مالزی پیشرفت زیادی در بهبود صنعت بهداشت و مد داشته است، اما این کشور تقاضای فزاینده‌ای نیز برای هوش مصنوعی در صنایع داشته است که بر اساس پژوهش‌ها جایگاه هوش مصنوعی در مالزی یکی از استوارترین موقعیت‌های فناورانه در کشورهای آسیایی و در آینده‌ای نزدیک، در سطح جهانی خواهد بود.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]