40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 خودکار شدن ۶۵ درصد مشاغل خرده‌فروشی تا سال ۲۰۲۵

خودکار شدن ۶۵ درصد مشاغل خرده‌فروشی تا سال ۲۰۲۵

در یک انبار بزرگ در شهر روزندال در جنوب هلند، انبار بزرگی وجود دارد که وسعتی بیش از ۱۵ زمین فوتبال دارد. در این انبار، جرثقیل‌های خودکار و وسایل نقلیه بدون سرنشین بدون حتی کوچک‌ترین صدا، لباس‌ها را برای فروشگاه‌های فرانسوی و ایتالیایی خرده‌فروش Primark به صورت متراکم روی هم می‌چینند و به‌نوعی نیاز به نیروی کار سخت و در نهایت هزینه‌ها را کاهش می‌دهند.

هرچند سرعت اتوماسیون خرده‌فروشی نسبت به بخش‌هایی مانند خودرو و الکترونیک کندتر بوده، اما در واقع در هر مرحله از کار، به‌خصوص استفاده از ربات‌ها و هوش مصنوعی در زنجیره‌های تأمین پیشرفت کرده است.

خودکار شدند مشاغل

طبق اعلام فدراسیون بین‌المللی رباتیک، نصب جهانی ربات‌های صنعتی در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل ۳۱ درصد رشد داشته، در حالی که فروش ربات‌های خدماتی ۳۷ درصد بیشتر بوده است.

مارک شرلی، رئیس بخش تدارکات در Primark در این باره می‌گوید: «سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیون یورویی در اتوماسیون سایت روزندال، باعث خواهد شد از سال چهارم ۸ میلیون یورو در سال سود به همراه داشته باشد. این مبلغ از هزینه اجاره سایت جداست.» او بر آن است که استفاده از جرثقیل‌های خودکار به جای لیفتراک‌های دستی، کارایی سایت را ۸۰ درصد افزایش داده است. همچنین استفاده از وسایل نقلیه خودران باعث شده است که شرکت دیگر مجبور نباشد در بازار کار پرتلاطم هلند رقابت کند و چالش ایجادشده در بسیاری از اقتصادهای پیشرفته را احساس کند.

به گمان شرلی، صنعت خرده‌فروشی ۴۰ درصد خودکار خواهد شد، اما پیش‌بینی می‌کند که طی سه تا چهار سال آینده به ۶۰ تا ۶۵ درصد خواهد رسید. برای مثال، می‌توان راه افتادن ربات‌ها را در فروشگاه‌های سراسر جهان به‌عنوان صنعتی کارا مشاهده کرد، چراکه در حقیقت فکر میلیون‌ها نفر مشغول هزینه‌های افزایش دستمزد، انرژی و کالاهای خام است. علاوه بر این، مشتریان در حال کاهش هزینه‌ها هستند و آمازون، بزرگ‌ترین خرده‌فروش آنلاین جهان، در این باره هشدار می‌دهد که بودجه خرید، به‌ویژه در اروپا، محدود شده است.

خرده‌فروشی در مناطق مختلف

در سرتاسر منطقه، خرده‌فروشان مختلف رویکردهای متفاوتی دارند. کارفور (CARR.PA)، بزرگ‌ترین خرده‌فروش مواد غذایی اروپا، تصمیم گرفته هزینه‌ها را کاهش دهد و محدوده خود را ساده‌تر کند، در حالی که تسکو (TSCO.L)، بزرگ‌ترین خرده‌فروش بریتانیا، پذیرفته است که اگر هزینه‌ای هم می‌پردازد، در عوض به سودش باشد.

در پوشاک،Inditex  (ITX.MC) مالک زارا قیمت‌ها را برای مقابله با افزایش هزینه‌ها افزایش داده، در حالی که AB Foods (ABF.L) مالک Primark گفته که خرده‌فروشی ارزان‌قیمت، افزایش قیمت‌ها را محدود خواهد کرد.

مشاغل خرده‌فروشی

مسئله اتوماسیون در خرده‌فروشی‌ها

با وجود آنکه فرایندهای خرده‌فروشی‌های آنلاین تا حد زیادی خودکارند، اما خرده‌فروشان سنتی، بخش‌های وسیعی از کارهای خود را هنوز به صورت دستی انجام می‌دهند. با نگاهی به صنعت مد، انتظار می‌رود شرکت‌های مد سرمایه‌گذاری در فناوری از ۱.۶ درصد به ۱.۸ درصد از درآمد خود در سال ۲۰۲۱ دوبرابر شوند و تا سال ۲۰۳۰ بین ۳.۰ تا ۳.۵ درصد افزایش یابند.

آن دسته از برندهای مد که فرایندهای دیجیتال را به طور کامل ادغام کرده‌اند، می‌توانند زمان عرضه یک محصول به بازار را به نصف کاهش دهند که این به‌نوبه‌خود می‌تواند منجر به افزایش ۸ درصدی در فروش کالاهای تمام قیمت و کاهش ۲۰ درصدی هزینه‌های تولید شود. در حقیقت، شرکت‌هایی که بر روی ربات‌های تمیزکننده، برچسب‌های الکترونیکی لبه قفسه‌ها و فناوری سرمایه‌گذاری می‌کنند، در بخش خرده‌فروشی مواد غذایی، اتوماسیون را پیش می‌برند.

خودکارسازی مشاغل خرده‌فروشی

آینده خرده‌فروشی‌ها

بزرگ‌ترین خواربارفروشی آنلاین بریتانیاییOcado  (OCDO.L) پیشگام شده و مشغول فروختن انبارهای خودکار و ربات‌های سبک‌وزن خود به خرده‌فروشان ایالات متحده، اروپا و آسیاست، با این امید که بتواند روزی تمام فرایند کار خود را از مزرعه و کارخانه گرفته تا یخچال خریدار، خودکار کند.

درWalmart (WMT.N) متعلق به زنجیره Sam’s Club در ایالات متحده، تقریباً ۶۰۰ ربات توسعه‌یافته توسط Brain Corp، هم می‌توانند کف فروشگاه‌ها را تمیز نمایند و هم قفسه‌ها را اسکن کنند، تا آمار و قیمت‌ها را بررسی کرده باشند.

به گفته میشل اسپرویجت، مدیر ارشد درآمد شرکت Brain Corp، ربات‌ها از نظر خرده‌فروشان، آینده کسب‌وکارهای این‌چنینی را در دست دارند و حتی می‌توانند کارگران را از کارهای خسته‌کننده نجات دهند. شرکت او همچنین رباتیک برای هایپرمارکت‌های Schnucks، Kroger، Carrefour و Albert را فراهم می‌کند.

به نظر می‌رسد تمرکز مجدد بر اتوماسیون، فرصت‌هایی را برای گروه‌های لجستیک، شرکت‌های رباتیک و امثال آمازون ایجاد نماید. با وجود آنکه برخی فروشگاه‌ها از دوربین‌ها به جای تسویه‌حساب مشتریان استفاده می‌کنند، اما واحد خدمات وب آمازون با گروه‌هایی از جمله آدیداس و زالاندو برای افزایش سریع محصولات محبوب و فروش آن‌ها همکاری نموده است.

با این حال، برخی اتحادیه‌های کارگری، در استفاده از اتوماسیون پیشرفتی نکرده‌اند و حتی اتحادیه مغازه‌داران USDAW در بریتانیا گفته است که کارفرمایان اغلب پول خود را صرف فناوری‌هایی می‌کنند که به‌درستی کار نمی‌کند و آموزش‌های لازم را ارائه نمی‌دهند، هرچند همیشه بین چابکی و انعطاف‌پذیری یک رویکرد انسانی در مقابل کارایی یک رویکرد خودکار تفاوت بسیاری وجود دارد.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]