40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 دادگاه هوش مصنوعی حق ثبت اختراع را برای این سامانه‌ها به رسمیت نمی‌شناسد

دادگاه هوش مصنوعی حق ثبت اختراع را برای این سامانه‌ها به رسمیت نمی‌شناسد

دادگاه فدرال آمریکا بر منع ثبت اختراعات هوش مصنوعی پافشاری می‌کند. تلاش‌های دکتر استفن تالر در دادگاه هوش مصنوعی برای دفاع از حق ثبت اختراعات هوش مصنوعی، در مسیری نامعلوم سیر می‌کند. او باور دارد که دادگاه هوش مصنوعی باید حق اختراع هوش مصنوعی را به رسمیت بشناسد.

چندین سال قبل، تالر، بنیان‌گذار Imagination Engines، دستگاهی به نام DABUS اختراع کرد که از چندین شبکه‌ عصبی تشکیل شده است. هرچند که حق ثبت اختراع آن را ندارد، ولی این دستگاه تاکنون چندین اختراع انجام داده است که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به چراغ هشدار اضطراری و یک محفظه نگهدارنده غذا با قابلیت حمل‌ونقل و انتقال دما اشاره کرد.

در ماه اوت ۲۰۲۱، دادگاه هوش مصنوعی فدرال استرالیا رأی به این داد که در چارچوب قوانین ثبت اختراع، سیستم‌های هوش مصنوعی را می‌توان به عنوان مخترع به رسمیت شناخت. راین ابوت، استاد دانشگاه سوری، درخواست ثبت اختراع را به نیابت از دکتر تالر در استرالیا به ثبت رساند.

حق اختراع هوش مصنوعی، آرزویی که زیاد دوام نیاورد

این اتفاق در دادگاه هوش مصنوعی برای تالر دستاورد بزرگی بود، چون درخواست‌های مشابه وی برای حق اختراع هوش مصنوعی در بریتانیا، ایالات متحده و نیوزیلند رد شده بودند.

در ماه آوریل ۲۰۲۰، پس از دو مرتبه رد ثبت اختراعات DABUS، دفتر ثبت اختراعات و نشان تجاری آمریکا (USPTO) حکمی صادر کرد مبنی بر این‌که هوش مصنوعی نمی‌تواند از نظر قانونی، به عنوان مخترع ثبت شود و نباید اختراع هوش مصنوعی را به رسمیت شناخت. این درخواست‌ها از طریق AIP (پروژه مخترع مصنوعی) ارائه شد که ادعا می‌کند تالر هیچ تجربه‌ای در ساخت کالاهای مصرفی نداشته و به همین دلیل، نمی‌تواند مسئول اختراع این محصولات باشد. برای این ماجرای دادگاه هوش مصنوعی ابوت در همان زمان طی مصاحبه‌ای، توضیح داد: «اگر من به عنوان استاد به دانشجوها یک چیزی بیاموزم و آن‌ها به ایده‌ای جدید و پیچیده برسند، من نمی‌توانم خودم را مخترع و مسئول آن ایده بدانم. پس چرا در مورد ماشین‌ها و اختراع هوش مصنوعی باید این‌طور باشد؟»

حق اختراع هوش مصنوعی، آرزویی که زیاد دوام نیاورد

یک سال پس از این اتفاقات، دفتر دارایی‌های ذهنی بریتانیا نیز بعد از رد این درخواست‌ها، اعلام کرد که طبق قوانین ثبت اختراع کشور و قوانین هوش مصنوعی، تنها انسان‌ها را می‌توان به عنوان مخترع به رسمیت شناخت. پرونده به دادگاه عالی لندن رسید و آن‌جا هم شکست خورد. در مرحله‌ بعد، حتی دادگاه استیناف نیز این درخواست را رد کرد.

قوانین هوش مصنوعی حق ثبت اختراع را به فناوری نمی‌دهند

لیانگ، یکی از دادستان‌های حاضر در دادگاه استیناف، بیان کرد: «در قوانین هوش مصنوعی ثبت اختراع یکی از حقوق قانونی است که تنها باید به انسان‌ها تعلق بگیرد. تنها انسان‌ها می‌توانند حق و حقوق داشته باشند، نه ماشین‌ها.»

طی هفته‌های گذشته، بنابه دلایلی مشابه با دلایل دادگاه هوش مصنوعی بریتانیا، پرونده‌ تالر باری دیگر در دادگاه استیناف آمریکا نیز با شکست مواجه شد.

قاضی پرونده، لئونارد پی‌استارک، طی حکم دادگاه گفت: «قوانین هوش مصنوعی مصوب‌شده را اغلب می‌توان مورد تفاسیر منطقی گوناگون قرار داد، اما این پرونده جزو این موارد نیست. در این پرونده، فقط و فقط باید به معنای قوانین رجوع کرد که بدون هرگونه ابهامی می‌گوید حق ثبت اختراع تنها متعلق به موجودات طبیعی، یعنی انسان‌ها است.»

تالر و ابوت دلسرد نشده‌اند و قصد دارند به درخواست بازبینی این احکام ادامه دهند.

بعد از صدور آخرین حکم، ابوت به Bloomberg Law گفت: «چنین احکامی تنها ماهیت قوانین هوش مصنوعی و ثبت اختراع را زیر سؤال می‌برند و نتیجه این می‌شود که اختراع هوش مصنوعی اکنون در ایالات متحده قابلیت ثبت ندارند، امری که مطمئناً تبعات منفی اجتماعی برای قوانین هوش مصنوعی به دنبال خواهد داشت.»

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]