40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 دوربین پلاک خوان چیست و چگونه عمل می‌کند؟

دوربین پلاک خوان چیست و چگونه عمل می‌کند؟

تشخیص پلاک خودرو یک فناوری جدید است که از تشخیص کاراکتر نوری یا همان OCR در تصاویر برای خواندن پلاک خودرو و ایجاد اطلاعاتی از مکان خودرو استفاده می‌کند. دوربین پلاک خوان با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، موقعیت پلاک در انواع خودرو را ردیابی می‌کند سپس به تقسیم‌بندی کاراکترها و تشخیص آن‌ می‌پردازد. می‌تواند به‌طور خودکار شماره پلاک خودرو و سایر اطلاعات مرتبط را تشخیص دهد.

دوربین‌های ضبط پلاک، که به‌عنوان دوربین‌های پلاک خوان و یا LPR نیز شناخته می‌شوند، نوع تخصصی دوربین‌های نظارت تصویری هستند که برای ثبت اعداد و حروف پلاک‌ها در وسایل نقلیه ثابت یا در حال حرکت طراحی‌شده‌اند. این دوربین‌ها از تشخیص کاراکتر نوری یا همان OCR در تصاویر برای خواندن پلاک خودرو و ایجاد اطلاعاتی از مکان خودرو استفاده می‌کند.  دوربین های LPR پیشرفته با نرم‌افزار و سخت‌افزار داخلی به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که سرعت خودرو، آب‌وهوا و تابش نور چراغ‌های جلو نتوانند درروند تشخیص پلاک خدشه‌ای وارد کنند.

خواندن پلاک ماشین

ویژگی‌های دوربین پلاک خوان

اگر صاحب یک پارکینگ یا کسب‌وکاری هستید که باید ماشین‌هایی را که در حال ورود یا خروج از محل هستند نظارت و ضبط کنید، نصب دوربین تشخیص پلاک می‌تواند بهترین انتخاب شما برای هوشمند سازی پارکینگ باشد. برخلاف سایر دوربین های امنیتی، دوربین های پلاک خوان به‌طور خاص برای ضبط و ذخیره اطلاعات پلاک خودرو در هر محیط بیرونی طراحی‌شده‌اند. این دوربین‌ها انواع مختلفی دارند و هرکدام ویژگی‌های منحصربه‌فردی را در بردارند که در ادامه مقاله دوربین پلاک خوان چیست به برخی از این ویژگی‌ها اشاره‌شده است.

  • توانایی تشخیص پلاک در شب و یا محیط‌های تاریک
  • پلاک خوانی در شرایط آب‌و‌هوایی نامناسب مانند بارانی، برفی و یا مه
  • تشخیص پلاک‌های کثیف و گل‌آلود
  • وضوح‌بالای تصاویر ضبط‌شده
  • خواندن پلاک ماشین در سرعت‌های بالا همچون ۱۲۰ کیلومتر در ساعت

کاربردها و قابلیت های دوربین پلاک خوان

داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط دوربین پلاک خوان در شناسایی پلاک برای طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها استفاده می‌شود که به شرکت‌ها و دولت‌ها اجازه می‌دهد تا سیاست‌های هوشمندانه‌ و مؤثرتری اتخاذ کنند، خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهند و هم‌زمان آلودگی هوا را کاهش دهند. در ادامه برخی از کاربردهای برنامه ثبت پلاک توسط دوربین پلاک خوان شرح داده‌شده است. پس با ما همراه باشید:

افزایش امنیت

نیروهای پلیس در حال حاضر از سیستم تشخیص پلاک برای افزایش امنیت و اجرای قانون از طریق دوربین های تعبیه‌شده بر روی وسایل نقلیه خود در جهت شناسایی وسایل نقلیه سرقت شده، تحت تعقیب، بیمه نشده و یا متخلفین در رانندگی استفاده می‌کنند.

پارکینگ هوشمند

دوربین تشخیص پلاک اجازه می‌دهند تا افراد بتوانند تأسیسات پارکینگ بدون دخالت انسان، اصطکاک و بدون بلیت فیزیکی برای ورود و خروج ایجاد کنند که در آن پارک کننده‌ها برای ورود، پرداخت یا خروج مجبور به توقف در پارکرهای موانعی نباشند. این امر سبب ایجاد یک تجربه پارک راحت‌تر و سریع‌تر با حداقل سرمایه‌گذاری می‌شود.

تشخیص پلاک خودرو

شهرهای هوشمند

شهرهای هوشمند از تشخیص پلاک خودرو برای ایجاد خط‌مشی‌های بهتر بر اساس درک بالاتر ترافیک استفاده می‌کنند. در همین راستا استفاده از دوربین‌های تشخیص پلاک در بسیاری از شهرهای پرجمعیت با استقبال زیادی مواجه شده است.

کنترل دسترسی

اقامتگاه‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی از سرویس‌های تشخیص هوشمند پلاک خودرو برای خودکارسازی و بهینه‌سازی مدیریت کنترل دسترسی استفاده می‌کنند. همچنین این سیستم‌ها در تأمین امنیت این مراکز نیز نقش به سزایی دارند.

عوارض جاده‌ای

تشخیص هوشمند پلاک خودرو در توسعه راه‌حل‌های جدید عوارض جاده‌ای به لطف اضافه شدن دوربین های LPR به سیستم‌های موجود برای ارتقای قابلیت‌های نظارت بر خودروها و مکان‌یابی آن‌ها، تأثیر بسیار زیادی داشته است.

انواع دوربین پلاک خوان

اصطلاح “پلاک خوان” آن‌قدرها هم که به نظر می‌رسد ساده نیست: دوربین های پلاک خوان در چند نوع مختلف وجود دارند که بر نحوه جمع‌آوری و ذخیره داده‌های مربوط به پلاک خودرو تأثیر می‌گذارد. دوربین‌ های پلاک خوان به دودسته دوربین های تشخیص پلاک و دوربین های ضبط پلاک تقسیم می‌شوند. اگرچه این دو به نظر شبیه به نظر می‌رسند، اما به روش‌های بسیار متفاوتی عمل می‌کنند.

دوربین های ضبط پلاک

دوربین های ضبط پلاک مانند دوربین‌های امنیتی معمولی عمل می‌کنند، اما وضوح‌بالا، سرعت شاتر و جبران نور چراغ‌های جلو که برای خواندن دقیق و مداوم پلاک‌ها لازم است رادارند. نکته اصلی که باید در نظر داشت این است که این دوربین ها فقط تصاویر صفحات را می‌گیرند و درواقع آن‌ها را نمی‌خوانند و به داده تبدیل نمی‌کنند.

ثبت پلاک خودروها

دوربین های تشخیص پلاک

دوربین‌های تشخیص پلاک پیشرفته‌تر هستند، زیرا آن‌ها نرم‌افزار تخصصی و قابلیت‌های تشخیص کاراکتر نوری یا همان او سی آر را ترکیب می‌کنند و درواقع شماره پلاک‌ها را اسکن یا “خواندن” می‌کنند و هر عددی را که می‌خواند ذخیره می‌کنند. این کار پلاک خوانی را به سطح بعدی می‌برد. دوربین‌های LPR از تشخیص کاراکتر نوری ویژه (OCR) استفاده می‌کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد هر کاراکتر روی صفحه را تشخیص دهند و آن را به داده‌های دیجیتال ترجمه کنند. دوربین‌های تشخیص پلاک از سنسورهای با وضوح‌بالا و جبران تابش خیره‌کننده استفاده می‌کنند تا مطمئن شوند که تصاویر پلاک‌ها به‌اندازه کافی واضح گرفته می‌شوند.

فناوری دوربین پلاک خوان

فناوری تشخیص هوشمند پلاک، همچنین به‌عنوان فناوری LPR شناخته می‌شود و به اپراتورها اجازه می‌دهد تا به‌سرعت و با دقت پلاک خودرو را بخوانند. ابتدا داده‌ها با استفاده از دوربین های مخصوص تشخیص پلاک خودرو جمع‌آوری می‌شود. سپس، هنگامی‌که به یک سیستم اجرای پارکینگ مبتنی بر ابر متصل می‌شود، این داده‌ها بلافاصله پردازش می‌شوند. سیستم تشخیص پلاک (LPR) به افسران نیروی انتظامی این امکان را می‌دهد که صدها پلاک خودرو را در مدت‌زمان کوتاهی اسکن کنند. این امر نیاز افسران را برای واردکردن شماره پلاک به‌صورت دستی را برطرف می‌کند. اجرای ثبت پلاک هوشمند در سطح کلان ‌شهرها می‌تواند منجر به‌صرفه جویی قابل‌توجهی در زمان و هزینه شود.

کیفیت و میزان دقت دوربین پلاک خوان

دقت دوربین پلاک خوان به سخت‌افزارهایی است که در آن استفاده می‌شود. اگر به دنبال نظارت ۲۴ ساعته هستید، دوربین شما باید دید خوب در نور کم و عملکرد مادون‌قرمز (IR) داشته باشد. همچنین می‌توانید از نورپردازی خارجی مانند Illuminators Raytec برای بهبود تشخیص تصویر خود استفاده کنید. دوربین هایی وجود دارند که به‌طور خاص برای تشخیص پلاک طراحی‌شده‌اند. این دوربین ها کمی گران‌تر از سایر دوربین ها هستند اما عملکرد بسیار بالاتری را شامل می‌شوند.

وقتی یک وسیله نقلیه از کنار دوربین تشخیص پلاک می‌گذرد چقدر سریع می‌رود؟ اگر می‌خواهید از ماشینی که با سرعت در حال حرکت است عکس بگیرید، به دوربینی باقابلیت فریم بالا نیاز دارید. نرخ فریم بالا در ترکیب با وضوح چند مگا پیکسلی، به تولید نتایج دقیق کمک می‌کند. به‌عنوان‌مثال، استفاده از ۶۰ فریم در ثانیه به جای ۳۰ فریم در ثانیه، فریم های دو برابری را برای تجزیه‌وتحلیل نرم‌افزار شما فراهم می‌کند.

وضوح عکس گرفته شده از پلاک خودرو

اجزای اصلی دوربین پلاک خوان

اجزای یک سیستم تشخیص پلاک (LPR) شامل یک دوربین، یک موتور LPR که بر روی پردازنده مناسب کار می‌کند، پایگاه ذخیره‌سازی و همچنین سایر موارد اختیاری مانند رله‌های IP و دستگاه‌های صوتی است. در این میان می‌توان دوربین را به‌عنوان مهم‌ترین آن‌ها گفت. مشخصات دوربین زیر معیارهای استانداردی است که برای اطمینان از تصویربرداری کامل از پلاک خودرو به‌منظور ایمن کردن نتیجه لازم است.

مشخصات استاندارد دوربین های LPR نصب‌شده بر روی خودروهای اجرایی مشابه دوربین هایی است که در ورودی و خروجی پارکینگ قرار دارند. آن‌ها معمولاً به‌عنوان موجودی پلاک خودرو (LPI) نامیده می‌شوند.

  • مشخصات دوربین رنگی

۱۰۸۰p، وضوح کامل باکیفیت بالا (HD). “p” مخفف “اسکن پیش‌رونده” است که به حداقل رساندن تاری ناشی از حرکت کمک می‌کند.

  • مشخصات روشنایی LPR

نور مادون‌قرمز از طریق ویژگی‌های بازتابی آن از فلز، تصویر واضحی از پلاک خودرو را ثبت می‌کند. این نوع نورپردازی برای چشم انسان نامرئی است و به فناوری LPR اجازه می‌دهد نور ساطع کند و تصویری واضح در شرایط تاریک، خاکستری و ابری را ثبت کند. ویژگی‌های بازتابی آن نیز از فضای سفید روی پلاک خودرو منعکس می‌شود و به‌این‌ترتیب شماره پلاک خودرو به‌وضوح خوانده می‌شود.

هنگام خرید یک سیستم LPR، اطمینان از مادون‌قرمز بودن مشخصات نور دوربین (IR) برای تشخیص طیف رنگ و طیف نور قرمز ضروری است.

[irp posts=”۲۱۴۹۶″]

نحوه انجام کار دوربین پلاک خوان

دوربین‌های پلاک خوان‌ از شماره پلاک‌ها عکس می‌گیرند و موقعیت جغرافیایی آن‌ها را همراه بازمان و تاریخ حضور در آن محل ثبت می‌کنند. این دوربین‌ها می‌توانند ثابت باشند. در این صورت اغلب به مکان‌های ثابتی مانند رمپ‌های خروجی خودروها، تیرهای تلفن، چراغ‌های راهنمایی و یا تیر‌های تعبیه‌شده برای این دوربین‌ها در کنار جاده متصل می‌شوند. برخی دیگر از دوربین‌های تشخیص پلاک می‌توانند متحرک باشند. مانند پلاک ‌خوان‌هایی که به ماشین‌های پلیس متصل هستند تا اطلاعات پلاک خودروها را در جاده‌های عمومی ضبط کنند.

تشخیص پلاک زمانی کار می‌کند که دوربین موردنظر ویدیویی از پلاک خودرو ضبط می‌کند و سپس آن را برای بررسی بعدی ذخیره می‌کند یا تصویر را از طریق نرم‌افزار تجزیه‌وتحلیل ویدیو اجرا می‌کند تا آن را با پایگاه داده شماره‌های پلاک ذخیره‌شده مقایسه کند. دوربین‌های LPR می‌توانند در هر دقیقه اطلاعات هزاران صفحه را جمع‌آوری کنند و سپس در سرور مرکزی آپلود کنند. این داده‌های تجاری جمع‌آوری‌شده نه‌تنها با مجریان قانون، بلکه این امکان رادارند تا در صورت لزوم با شرکت‌های بیمه، بانک‌ها و یا سازمان‌های دولتی نیز به اشتراک گذاشته شوند. بیشترین استفاده از داده‌های دوربین‌های تشخیص پلاک برای تعیین اینکه آیا وسایل نقلیه درصحنه جرم بوده‌اند و یا برای ردیابی افراد برای جریمه تخلفات جزئی راهنمایی و رانندگی استفاده می‌شود، اما این داده‌ها همچنین می‌توانند برای نظارت و حتی هدف قرار دادن رانندگانی که در رویدادهای سیاسی و یا اجتماعی شرکت می‌کنند استفاده شوند.

نحوه انجام کار دوربین پلاک خوان

دوربین پلاک خوان در شب

یکی از چالش‌های اساسی این فناوری پایین آمدن دقت دوربین پلاک خوان در شب و محیط‌هایی با نور کم است. زیرا گرفتن یک تصویر باکیفیت را دشوار می‌کند. نور در اکثر محیط‌های کاربردی دوربین پلاک خوان تا حد زیادی غیرقابل‌کنترل است. عواملی مانند سطوح مختلف نور محیط به دلیل تغییرات آب‌وهوا، انعکاس‌های نور از سطوح مختلف، سایه‌ها یا تابش نور چراغ‌های جلو خودرو می‌توانند بر کیفیت هر تصویری که دوربین‌ها می‌گیرند، تأثیر بگذارند.

هیچ‌کس هرگز نمی‌گوید که گرفتن تصاویر باکیفیت در شرایط محیطی با نور کم‌کار غیرممکنی است، اما منصفانه است که بگوییم ضبط پلاک خودرو با وضوح مناسب در شب از هر فاصله‌ای معمولاً فراتر از توان اکثر دوربین‌های امنیتی خانگی معمولی است، اما تخصصی‌ترین سیستم‌های نظارتی در شهرها که وظیفه حفظ امنیت و کنترل ترافیکی رادارند،  با استفاده از لنزها و سخت‌افزارهای پیشرفته این امکان رادارند که در شب نیز از خودروهای در حال حرکت تصاویر واضح و باکیفیتی ثبت و پلاک آن‌ها را شناسایی کنند.

دوربین پلاک خوان ایرانی

با گسترش هوشمندی در سطح کلان‌شهرهای ایران عزیزمان نیز، شرکت‌های بسیاری در حوزه‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین دست به توسعه محصولات پلاک خوان زده‌اند. امروزه دوربین پلاک خوان ایرانی توسط شرکت‌های ایرانی و با تکیه‌بر توانمندی محققین داخلی ساخته‌شده است. سازمان‌ها، شرکت‌ها، مراکز تفریحی و خریدی، پارکینگ‌ هوشمند و حتی نیروی انتظامی نیز می‌توانند این دوربین‌ها را باکیفیت و دقت بالا از این شرکت‌ها خریداری کنند.

تمامی شرکت‌های تولیدکننده دوربین پلاک خوان ایرانی، این محصول را با توجه به شرایط و نوع پلاک خودروها در ایران و متناسب با استفاده کاربران فارسی‌زبان توسعه داده‌اند تا کاربری بهتر و تجربه رضایت‌بخش‌تری را برای کاربران ایجاد کنند.

پلاک خوان ایرانی

سوالات متداول در خصوص دوربین پلاک خوان

دوربین پلاک خوان برای چیست؟
این دوربین ها علاوه بر پلاک، تصاویری از عابر پیاده، دوچرخه و سایر اشیاء یا حیوانات می‌گیرند. در شب، دوربین ها از فناوری مادون‌قرمز برای ثبت تصاویر و پردازش اطلاعاتی مانند شماره پلاک و مدل خودروها استفاده می‌کنند.
پلاک خوآن‌ها برای چه مصارفی استفاده می‌شوند؟
اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط دوربین های پلاک خوان به افسران پلیس برای یافتن مکان یک خودرو درگذشته، تعیین اینکه آیا یک وسیله نقلیه درصحنه جنایت بوده است یا خیر و یا برای شناسایی الگوهای سفر استفاده می‌شود. مهم‌ترین استفاده این دوربین ها در پارکینگ هوشمند و ثبت تخلفات خودرویی در شهرها و جاده‌ها است.
دوربین LPR چیست؟
دوربین LPR نوعی دوربین نظارت تصویری تخصصی است که برای ثبت اعداد و حروف پلاک خودروهای در حال حرکت طراحی‌شده است.
چرا دوربین های نمای کلی با دوربین های LPR توصیه می‌شوند؟
اکثر دوربین های LPR طوری تنظیم‌شده‌اند که فیلم‌هایی با کنتراست فوق‌العاده بالا سیاه‌وسفید ضبط کنند. این برای گرفتن پلاک خودرو عالی است اما برای گرفتن نمای کلی از خودرو خیلی خوب نیست. همچنین، دوربین های LPR معمولاً بر روی یک منطقه کوچک (در حدود عرض یک خط ترافیک) متمرکز می‌شوند، به‌طوری‌که صفحه به‌وضوح در فوکوس قرار می‌گیرد. داشتن یک نمای کلی رنگی از وسایل نقلیه و یک تصویر واضح از صفحه آن‌ها به مراتب بهتر است.
پلاک خوان‌ها چقدر دقیق هستند؟
دقت دوربین پلاک خوان به عوامل مختلفی بستگی دارد که ازجمله آن‌ها سخت‌افزار و نرم‌افزار مورداستفاده و شرایط محیطی و آب‌وهوایی منطقه است. اما یک پلاک خوان موردنیاز نیروهای پلیس باید نرخ دقتی معادل ۹۸% و یا بیشتر داشته باشند.
الگوریتم مورداستفاده برای تشخیص پلاک چیست؟
تقسیم‌بندی کاراکترها، الگوریتمی است که کاراکترهای عددی آلفا را بر روی یک پلاک قرار می‌دهد. سپس کاراکترهای تقسیم‌بندی شده با استفاده از تکنیک‌های تشخیص کاراکتر نوری (OCR) به یک ورودی متنی عددی آلفا ترجمه می‌شوند.
آیا دوربین های ۴K می‌توانند پلاک ها را بخوانند؟
دوربین‌های امنیتی که می‌توانند فیلم‌های نظارتی را ضبط کنند و تصاویر را باکیفیت ۱۰۸۰p و K4 ultra HD ثبت کنند، بهترین گزینه‌ها در نظر گرفته می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، دوربین های امنیتی ۴، ۵ و ۸ مگا پیکسلی (۴K) برای ضبط پلاک خودرو با محدوده کانونی باریک، اعداد پلاک خودرو را بسیار واضح‌تر می‌گیرند.
چه دوربینی می‌تواند پلاک ها را بخواند؟
دوربین های ANPR تصاویری از وسایل نقلیه در حال حرکت می‌گیرند که کاربران را قادر می‌سازد تا پلاک‌های ثبت‌نام‌شده را کنترل کنند. تشخیص خودکار شماره پلاک معمولاً توسط پلیس به‌منظور کمک به شناسایی وسایل نقلیه دزدیده‌شده و وسایل نقلیه‌ای که برای بیمه ثبت‌نام نکرده‌اند استفاده می‌شود.
پلاک خوان‌ها چه چیزی را نشان می‌دهند؟
دوربین های تشخیص پلاک به‌طور خودکار تمام شماره‌های پلاک خودرو را به همراه مکان، تاریخ و زمان ضبط می‌کنند. داده‌ها که شامل عکس‌های خودرو و گاهی اوقات راننده و سرنشینان آن است، در سرور مرکزی آپلود می‌شوند.
کدام فناوری هوش مصنوعی تشخیص دهد که پلاک کدام خودرو متعلق به خودروهای سرقتی است؟
تشخیص خودکار پلاک فناوری است که از تشخیص نویسه نوری یا همان او سی آر روی تصاویر برای خواندن پلاک‌های خودرو جهت ایجاد اطلاعات مکان خودرو استفاده می‌کند.

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]