40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 رقابت استارتاپ هوش مصنوعی Mistral با OpenAI

رقابت استارتاپ هوش مصنوعی Mistral با OpenAI

هوش مصنوعی Mistral فرانسه با اینکه استارتاپی است که تنها چهار هفته از عمرش می‌گذرد، در یک حرکت بی‌سابقه توانسته در مقابل OpenAI قرار بگیرد و در ساخت، آموزش و کاربرد مدل‌های زبان بزرگ و هوش مصنوعی مولد، سرمایه اولیه ۱۱۳ میلیون دلاری در اختیار بگیرد.

مختصری در خصوص هوش مصنوعی Mistral

استارتاپ هوش مصنوعی Mistral در پاریس مستقر است و توسط دانشمندان جوانی از DeepMind و Meta گوگل به نام‌های Mensch، Lacroix و Lample تأسیس شده. تمرکز این شرکت ضمن هدف قرار دادن شرکت‌ها، بیشتر بر راه‌حل‌های منبع‌باز است تا بتواند به بهترین شکل، هوش مصنوعی را به عنوان بزرگ‌ترین چالشی که در حال حاضر به وجود آمده، به کار گیرد. جالب این است که این شرکت قصد دارد اولین مدل‌های خود را برای هوش مصنوعی مبتنی بر متن در سال ۲۰۲۴ منتشر نماید. سهامداران اصلی در این شرکت به‌جز بانک سرمایه‌گذاری فرانسوی Bpifrance و مدیرعامل سابق گوگل اریک اشمیت، عبارت‌اند از: Lightspeed Venture Partners که پیشتاز است و خاویر نیل، JCDecaux Holding، Rodolphe Saadé و Motier Ventures در فرانسه، La Famiglia و Headline در آلمان، Exor Ventures در ایتالیا و Sofina در بلژیک، First Minute Capital و LocalGlobe در بریتانیا.

نکته اینجاست که طبق منابع موثق، بودجه ۱۱۳ میلیون دلاری، معادل ارزش ۲۶۰ میلیون دلاری هوش مصنوعیMistral  است. البته این همان عددی است که حدود یک ماه پیش در مطبوعات فرانسوی، شایعه شده بود. به همین دلیل بود که مؤسسان این استارتاپ، این مسئله را فرصتی دانستند، تا کارها را به گونه‌ای متفاوت به پیش ببرند. در واقع، هدف آن‌ها ساخت مدل‌هایی است که از داده‌های قابل دسترس استفاده می‌کند، تا از مشکلات قانونی که برخی دیگر در طول آموزش با آن مواجهند، جلوگیری شود.

استارتاپ هوش مصنوعی Mistral با OpenAI

همانطور که پیشتر گفتیم، تمرکز این شرکت بیشتر بر راه‌حل‌های منبع‌باز است. در واقع، یکی از مزایای استفاده از منبع‌باز، ایجاد امنیت و غلبه کردن بر سوءاستفاده‌هاست؛ اما آنچه در اینجا دارای اهمیت است این است که این استارتاپ به طور ویژه بر شکافی تمرکز دارد که در بازار برای کمک به مشتریان ایجاد شده است، برای اینکه چه کاری باید انجام دهند و چگونه می‌توانند آن را انجام دهند. بهترین روش در این باره، استفاده از هوش مصنوعی است که در برخی موارد، بسیار مفید عمل می‌کند. از طریق این فناوری می‌توان ابزارهایی را در اختیار افراد گذاشت که به وسیله آن‌ها می‌توانند محصولاتشان را بهتر ایجاد نمایند.

موفقیت هوش مصنوعی Mistral در مقایسه با سایرین

آنتوان مویرود، یکی از سرمایه‌گذاران Lightspeed در این باره می‌گوید: «ما در Lightspeed، این شانس را داشتیم که چند تیم فنی قوی را ملاقات کنیم که به دنبال جمع‌آوری بودجه برای ساخت LLM در سراسر هند، ایالات متحده و اروپا بودند، اما چیزی که کم بود این بود که در حالی که از نظر فنی قوی بودند، به این فکر نمی‌کردند که کجا و چگونه می‌شود LLM اعمال شود.» وی کارکرد هوش مصنوعی Mistral را تحسین می‌کند، به طوری که درباره این استارتاپ گفته است: «پس از آن فکر کردیم چه کسانی در اینجا معتبرترند؟ تا اینکه با بنیانگذاران Mistral ملاقات کردیم. این یک تیم بسیار بااستعداد است، به طوری که در حال حاضر تنها ۷۰ تا ۱۰۰ نفر در جهان وجود دارند که در مدل‌های زبانی و بهینه‌سازی تخصص دارند. Lample که یکی از مؤسسان استارتاپ Mistral است، توسعه LLaMA، مدل زبان بزرگ متا را رهبری کرد. او پیشتر، تیم LLM را در متا رهبری می‌کرد.»

Mistral، استارتاپی امیدوارکننده

نکته قابل توجه این است که استارتاپ‌های هوش مصنوعی از VCها برای باز کردن دسته‌چک‌های خود استفاده می‌کنند و گوگل، اپل، متاس، آمازون، مایکروسافت و… قطعاً در این فضا بازی خواهند کرد، اما این واقعیت که استارتاپ‌های جوانی در این زمینه فعال‌اند، ما را به این موضوع واقف می‌کند که هنوز همه چیز به پایان نرسیده و قدرت می‌تواند جابه‌جا شود. Mistral در حقیقت همچون باد شمالی است که در اروپا می‌وزد و هوای خوب را در روزهای بعد به ارمغان می‌آورد. البته باید تلاشی اساسی از سراسر جهان برای ساخت و مالکیت بر نحوه توسعه هوش مصنوعی انجام بگیرد و این حرکت را Mistral تا حدودی بر عهده دارد. برای انجام این مسئولیت می‌بایست با استفاده از بودجه سعی شود یک تیم کلاس جهانی جمع‌آوری گردد، تا بهترین مدل‌های منبع‌باز ایجاد گردند.

استارتاپ در جهان

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]