40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 سوسک‌های رباتیک، محیط‌ زیست را زیر نظر خواهند گرفت

سوسک‌های رباتیک، محیط‌ زیست را زیر نظر خواهند گرفت

در ژاپن، محققان از یک نوع حشره الکترونیکی عجیب (سوسکی رُباتیک) رونمایی کرده‌اند که می‌تواند در هر محیط طبیعی با کمک یک ماژولِ کنترل‌ازراهِ‌دور و تنها یک باتری خورشیدی کوچک حرکت کند؛ طول این میکرورُبات سوسک مانند، کمی بیش از 6 سانتی‌متر است و حرکت نسبتاً طبیعی دارد.

سوسک رباتیک

ایده این اختراع این‌ است که به این رُبات‌های سوسکی کوچک، مأموریت‌های نظارت بر محیط ‌زیست، در مکان‌هایی که دسترسی به آن‌ها دشوار است، واگذار شود.

یک تیم بین‌المللی به سرپرستی محققان مؤسسه تحقیقاتی Riken از ژاپن این میکرورُبات سوسک مانندِ الکترونیکی را ساخته است. این حشره رباتیک مجهز به یک ماژولِ کنترلِ بی‌سیم بسیار کوچک و سبک است و انرژی‌ آن توسط یک باتری خورشیدی بسیار کوچک که می‌تواند با استفاده از انرژی خورشیدی در چند دقیقه شارژ شود، تأمین می‌شود.

مواد نازک، سبک و منعطفِ به‌کاررفته در ساخت آن، به این حشره رباتیک عجیب اجازه می‌دهد تا برای استفاده‌های عملی به‌راحتی حرکت کند.

البته این دستاورد، یعنی کوچک بودن ربات تا این ‌جای کار اصلاً مهم نیست؛ چراکه ایده اصلی چیز دیگری است. ایده اینجا این است که بتوانیم این میکرورُبات‌ها را از راهِ دور کنترل کنیم و ابزار گیرنده و فرستنده اطلاعات روی آن سوار کنیم. البته بدیهی است که چالش کوچک کردن تمام اجزای آن، برای عملکرد صحیح آن لازم بوده است.

این ماشین رباتیک کوچک کمی بیش از 6 سانتی‌متر طول دارد و با حرکات نسبتاً طبیعی، درست مانند یک سوسک واقعی و ترسناک به‌نظر می‌رسد.

البته برخی از قطعات آن برای آنکه نیاز بود سطحی خمیده داشته باشند، به‌صورت سه‌بعدی چاپ شده‌اند. این قسمت‌های یگانه در کارکرد این سوسک رباتیک کوچک اهمیت فراوانی دارند؛ درست مانند باتری‌های خورشیدی که انرژی‌بخش این موجود رباتیک هستند. در همین حال، ماژول‌هایی که حاوی سلول‌های خورشیدی هستند، تنها 0.004 میلی‌متر ضخامت دارند و به طرز شگفت‌انگیزی عمل می‌کنند! این ماژول‌های شگفت‌انگیز اگر ضخیم‌تر می‌بودند، سرعتِ حرکتِ رُبات را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دادند و حتی اگر زمانی این حشره رُباتیک سقوط می‌کرد و به پشت روی زمین می‌افتاد، دیگر نمی‌توانست خودش را برگرداند و در جایگاه درست خود قرار بگیرد؛ به‌همین‌خاطر نیز تمام اجزای این حشره رباتیک به طرز کاملاً شگفت‌انگیزی کم‌وزن طراحی شده‌اند و در یک هارمونی کامل همراه با یکدیگر درست عمل می‌کنند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]