40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 کدام فناوری‌ها را جزو شگفتی های هوش مصنوعی می‌دانید؟

کدام فناوری‌ها را جزو شگفتی های هوش مصنوعی می‌دانید؟

هوش مصنوعی (AI) شاخه‌ای از علم و فناوری است که ماشین‌های هوشمند و برنامه‌های رایانه‌ای را برای انجام وظایفی که معمولاً توسط انسان انجام می‌شود، توسعه می‌دهد. این در حالی است که توانایی هوش مصنوعی برای انجام وظایفی که انسان قادر به انجام آن‌ها نیست، کاربردهای متعددی دارد که در نتیجه بهره‌وری و عملکرد را افزایش می‌دهد. این فناوری با ارائه طیف وسیعی از کاربردها در زمینه‌های مختلف و در قالب شگفتی های هوش مصنوعی توانسته است کیفیت زندگی مردم و در نتیجه عملکرد و بهره‌وری آن را به طرز خارق‌العاده‌ای بهبود ببخشد. زمینه‌هایی همچون صنعت، آموزش، حقوق، مراقبت‌های بهداشتی و امنیت. در مقاله سعی داریم دریابیم که کدامیک از فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی جزو شگفتی‌های آن محسوب می‌شوند.

فهرستی از شگفتی های هوش مصنوعی

با گذشت زمان، اختراعات در هوش مصنوعی به سرعت در حال رشد هستند و در هر سال، انسان‌ها را شگفت‌زده می‌کند. فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی، رباتیک، اینترنت و واقعیت مجازی پیشرفته منجر به نوآوری‌هایی با آینده امیدوارکننده شده است. در اینجا به فهرستی از شگفتی های هوش مصنوعی که دنیا را متحول می‌کنند، اشاره می‌کنیم:

سیری

همه با سیری، دستیار شخصی اپل، آشنا هستند. او کامپیوتر فعال صوتی دوستانه‌ای است که افراد هر روز با آن در تعامل‌اند. این دستیار شخصی به کاربران در پیدا کردن اطلاعات کمک می‌کند، مسیرها را به آن‌ها نشان می‌دهد، رویدادها را به تقویم افراد اضافه می‌کند و به آن‌ها در ارسال پیام و… کمک می‌کند. سیری یک دستیار شخصی دیجیتال شبه‌هوشمند است. او از فناوری یادگیری ماشینی استفاده می‌کند، تا باهوش‌تر شود و بتواند سؤالات و درخواست‌های زبان طبیعی ما را پیش‌بینی و درک کند.

الکسا

ظهور الکسا برای تبدیل شدن به هاب خانه‌های هوشمند، تا حدودی شبیه شهاب‌سنگ بوده است. زمانی که آمازون برای اولین بار الکسا را معرفی کرد، بسیاری از نقاط جهان را تحت تأثیر قرار داد. با این حال، مفید بودن و توانایی غیرعادی آن در رمزگشایی گفتار از هر نقطه در اتاق، آن را به محصولی انقلابی تبدیل کرده است که می‌تواند به ما در جست‌وجوی وب برای اطلاعات، خرید، برنامه‌ریزی قرار ملاقات، تنظیم آلارم و میلیون‌ها چیز دیگر کمک کند.

فهرستی از شگفتی های هوش مصنوعی

تسلا

اگر تسلا ندارید، چیزی را از دست داده‌اید که روحتان هم خبر ندارد. این احتمالاً یکی از بهترین خودروهایی است که تاکنون ساخته شده است. نه‌تنها به خاطر اینکه جوایز زیادی دریافت کرده است، بلکه به دلیل قابلیت‌های پیش‌بینی، ویژگی‌های خودران و «خنک بودن» فناوری محض آن است. هر کسی که به فناوری و اتومبیل علاقه دارد، باید تسلا داشته باشد و این وسایل نقلیه فقط به لطف به‌روزرسانی‌های هوایی خود، هوشمندتر و هوشمندتر می‌شوند.

کوگیتو

Cogito که در اصل توسط مدیرعامل، Joshua Feast و دکتر Sandy Pentland تأسیس شد، جزو فهرستی از شگفتی های هوش مصنوعی در سال‌های اخیر و یکی از قوی‌ترین نمونه‌های سازگاری رفتاری برای بهبود هوش هیجانی نمایندگان پشتیبانی مشتری است که امروزه در بازار وجود دارد. این شرکت تلفیقی از یادگیری ماشین و علوم رفتاری برای بهبود تعامل با مشتری برای متخصصان تلفن است. این امر در مورد میلیون‌ها میلیون تماس صوتی که به صورت روزانه انجام می‌شود، صدق می‌کند.

باکسور

Boxever، که توسط مدیرعامل، دیو اوفلانگان، بنیانگذاری شده است، شرکتی است که به‌شدت بر یادگیری ماشینی تکیه می‌کند، تا بهترین تجربه سفر را برای مشتریان ایجاد کند و در واقع تجربیاتی را ارائه دهد که مشتریان را در طول مسیر خوشحال می‌کند. این شرکت به کاربران خود کمک می‌کند، تا راه‌های جدیدی برای جذب مشتریان خود در سفرهایشان بیابند.

جان پل

جان پل که نمونه قدرتمند دیگری از فناوری هوش مصنوعی است، یک شرکت نگهبان مسافرتی لوکس است که توسط بنیانگذار زیرک آن دیوید آمسلم اداره می‌شود. این شرکت با استفاده از هوش مصنوعی در الگوریتم‌های پیش‌بینی برای تعاملات موجود با مشتری، قادر به درک و شناخت خواسته‌ها و نیازهای آن‌ها در سطح حاد است. این شرکت خدمات دربانی را برای میلیون‌ها مشتری از طریق بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان مانند VISA، Orange و Air France ارائه می‌کند.

آمازون

هوش مصنوعی تراکنشی آمازون چیزی است که برای مدتی طولانی وجود داشته است و به آن اجازه می‌دهد، تا مقادیر نجومی پول آنلاین به دست آورد و به همین دلیل آن را جزو فهرستی از شگفتی های هوش مصنوعی آورده‌ایم. هر سال که الگوریتم‌های این شرکت بیشتر و بیشتر پیشرفت می‌کند، قادر است بر اساس رفتار آنلاین خود، هوشمندانه آنچه که ما به خرید آن علاقه‌مندیم، پیش‌بینی کند. در واقع، آمازون در آینده قصد دارد محصولات را قبل از اینکه بدانیم به آن‌ها نیاز داریم برای ما ارسال کند.

نتفلیکس

نتفلیکس فناوری پیش‌بینی بسیار دقیقی را بر اساس واکنش مشتری به فیلم‌ها ارائه می‌کند. این فناوری میلیاردها رکورد را تجزیه و تحلیل می‌کند، تا بر اساس واکنش‌ها و انتخاب‌های قبلی‌تان، فیلم‌هایی را به شما پیشنهاد دهد. این فناوری هر سال با رشد مجموعه داده هوشمندتر و هوشمندتر می‌شود. با این حال، تنها ایراد این فناوری این است که فیلم‌هایی که برچسب‌های کوچک دارند، مورد توجه قرار نمی‌گیرند، بلکه فیلم‌های مطرح سینما رشد می‌کنند و روی پلتفرم بالون می‌روند.

پاندورا

پاندورا احتمالاً یکی از انقلابی‌ترین فناوری‌هایی است که امروزه وجود دارد و به DNA موسیقی معروف است. بر اساس ۴۰۰ ویژگی موسیقایی، هر آهنگ ابتدا به صورت دستی توسط تیمی از نوازندگان حرفه‌ای بر اساس این معیارها تجزیه و تحلیل می‌شود. این سیستم به طور باورنکردنی آهنگ‌هایی را توصیه می‌کند که با اینکه کمتر به چشم می‌آیند، اما مردم ذاتاً آن‌ها را دوست دارند.

فهرستی از شگفتی های هوش مصنوعی

نست (لانه)

ترموستات یادگیری Nest که اکنون می‌تواند توسط الکسا به صورت صوتی کنترل شود، نیازهای گرمایش و سرمایش شما را از طریق الگوریتم‌های رفتاری پیش‌بینی می‌کند و دمای خانه یا محل کار شما را بر اساس نیازهای شخصی خود تنظیم می‌نماید. دوربین‌های Nest هم در راهند.

BrainBox

فناوری BrainBox از هوش مصنوعی خودانطباق‌دهنده استفاده می‌کند که بدون دخالت انسان به سرعت مصرف انرژی در ساختمان‌ها را بهبود می‌بخشد که این موضوع خود یکی از بزرگ‌ترین عوامل تغییر آب‌وهوا است. هوش مصنوعی BrainBox کنترل HVAC را با استفاده از یادگیری عمیق، محاسبات ابری و اتوماسیون بهبود می‌بخشد، تا تأثیر آن بر مصرف انرژی به حداکثر برسد. با استفاده از آن، ساختمان‌های تجاری می‌توانند هزینه‌های کل انرژی را تا ۲۵ درصد کاهش دهند.

پلتفرم سلامت دیجیتال

شاید به جرئت بتوان گفت سیستم هوش مصنوعی TrailJectory که به بیماران سرطانی اجازه می‌دهد علائم بیماری سرطان را ردیابی کنند، جزو فهرستی از شگفتی های هوش مصنوعی به حساب می‌آید. این سیستم، بیماران را قادر می‌سازد بر سرطان و تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط یابند و بتوانند تصمیمات آگاهانه بگیرند و سپس برنامه درمانی مرتبط با وضعیت بیمار توسط این سیستم ارائه می‌شود.

Embodied Moxie

Embodied Moxie روباتی است که خلق‌وخوی مهربان‌تر، ملایم‌تر و مهارت‌های انسانی مدرن‌تری را در بین کودکانی که در هجوم روزافزون نفرت و نژادپرستی اسیر شده‌اند، توسعه می‌دهد. این فناوری با ارتباط طبیعی، تماس چشمی، حالات چهره و سایر رفتارها می‌تواند تجربه یادگیری منحصربه‌فرد و شخصی کودک را ایجاد کند و پس از پردازش، پاسخ دهد. این ابزار رباتیک نوظهور به بهبود سلامت جسمانی کودکان از طریق فعالیت‌هایی مانند تنفس و مدیتیشن هدایت‌شده کمک می‌کند.

رباتیک عاطفی LOVOT

LOVOT نوعی فناوری است که برای آوردن آرامش عاطفی به خانه طراحی شده است. این ربات احساسی مدلی است که خلق و خوی افراد را حس می کند و بر این اساس روحیه کسانی را که از یک اتفاق شخصی و احساسی گذر کرده‌اند، بهبود می‌بخشد. این یک مکمل عالی برای یک محیط آرام، دوست‌داشتنی و خانگی است. این فناوری از بیش از ۵۰ حسگر برای ایجاد رفتاری شبیه انسان استفاده می‌کند.

Apache Hadoop

برنامه Apache Hadoop برای شناسایی و رسیدگی به خرابی‌های لایه طراحی شده است، تا یک سرویس قابل‌دسترس برای رایانه‌های پیشرفته ارائه دهد که هر کدام ممکن است در معرض خطر خرابی قرار گیرند. این فناوری داده‌ها را به‌گونه‌ای جمع‌آوری می‌کند که توزیع و پردازش مجموعه داده‌های بزرگ را در بین گروه‌های کامپیوتری با استفاده از مدل‌های برنامه‌نویسی ساده تسهیل می‌کند.

NoSQL؛ سریع‌ترین پایگاه داده جهان

پایگاه داده NoSQL به طور گسترده توسط شرکت‌های فناوری بزرگ مانند گوگل و آمازون استفاده می‌شود که از طریق آن چندین مدل می‌توانند به داده‌ها دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را مدیریت کنند و به همین دلیل، جزو فهرستی از شگفتی های هوش مصنوعی به حساب می‌آید. این پایگاه داده به طور خاص برای مدیریت و نظارت بر حجم داده‌های بالا، تأخیر کم و مدل‌های داده انعطاف‌پذیر طراحی شده است. برنامه‌هایی مانند موبایل، وب و بازی‌هایی که به پایگاه داده انعطاف‌پذیر، مقیاس‌پذیر، با کارایی بالا و بسیار کاربردی نیاز دارند، از آن استفاده می‌کنند.

L’Oreal Perso

برند لوازم آرایشی L’Oreal Perso که توسط یک ابزار واقعیت مجازی توسعه یافته است، مراقبت‌های آرایشی شخصی را به کاربر ارائه می‌دهد. این فناوری وضعیت عمومی پوست شامل چین و چروک‌های عمیق، خطوط ریز، دایره‌های تیره و… را نشان می‌دهد. همچنین عواملی مانند موقعیت جغرافیایی، شرایط محیطی و آب‌وهوایی را که بر پوست انسان تأثیر می‌گذارد، بررسی می‌کند.

فهرستی از شگفتی های هوش مصنوعی

Meeting Owl

به دلیل همه‌گیری COVID-19، اکثر جلسات و کنفرانس‌ها به سیستم‌عامل‌های آنلاین منتقل شده‌اند. در آینده‌ای نزدیک فناوری Meeting Owl به طور خاص برای کار با مکان‌های مختلف طراحی شده است. این بهترین ابزار برای راه‌اندازی کار از راه دور است که شامل یک میکروفون، دوربین و بلندگو در یک دستگاه خودکار است که کاربر فقط باید آن را به لپ‌تاپ متصل کند.

فناوری‌های شگفت‌انگیز اکنون، جزء عادی زندگی آینده خواهند بود

بدون شک، هوش مصنوعی تا حدی در زندگی ما نفوذ کرده است که نمی‌توانیم زندگی بدون آن را تصور کنیم. اگر بر طبق تعریف درست این فناوری که «هوشی شبیه انسان است که توسط کامپیوتر، ربات یا ماشین‌های دیگر به نمایش گذاشته می‌شود» بخواهیم آینده را پیش‌بینی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که این هوش آنقدر سریع در حال پیشرفت است که قادر خواهیم بود کل جهان را در آینده نزدیک به عنوان یک سیاره در حال تغییر در جهان تصور کنیم! چراکه بدون شک، فناوری‌های شگفت‌انگیز اکنون، جزء عادی زندگی آینده ما خواهند بود. به عبارت دیگر، هرچند این تغییر و تحولات در حال حاضر، جزو شگفتی های هوش مصنوعی جلوه می‌کنند، اما به طور حتم در آینده‌ای نزدیک، جزو جدایی‌ناپذیر زندگی انسان‌ها خواهند شد.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]