40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 نظارت بر ساخت‌وسازهای غیرقانونی با پهپادهای هوشمند

نظارت بر ساخت‌وسازهای غیرقانونی با پهپادهای هوشمند

محققان توانسته‌اند از فناوری پهپادها برای تشخیص تغییراتی که در نمای ساختمان‌ها ایجاد می‌شود، استفاده کنند. در واقع، با ظهور شهرهای دیجیتالی و دوقلوهای دیجیتالی، این امکان فراهم شده است که تغییرات مختلف در ساختمان‌ها، اعم از خارجی و داخلی مشاهده گردد و این موضوع باعث می‌شود فرصت‌های جدیدتری برای گرفتن چنین داده‌هایی وجود داشته باشد.

حقیقت آن است که پردازش تصویر در فضای بازِ برخی شهرها به دلیل موانع مختلفی مانند سیم‌ها و تیرهای چراغ‌برق، برآمدگی‌ها و سایر بخش‌های ساختمان و همچنین تغییرات آب‌وهوایی که بر کیفیت تصاویر پهپادها تأثیر می‌گذارد، دشوار است.

ساخت پهپادهای هوشمند

تیمی از محققان دانشگاه صنعتی کاوناس (KTU)، تصمیم گرفتند بر روی نماهای ساختمان‌ها مطالعه کنند. از نظر آن‌ها نماهای قدیمی نیازمند استفاده از راه‌حل‌های پردازش سیگنال هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی است، تا ساختمان‌ها در پس‌زمینه کلی شهر، شناسایی و طبقه‌بندی شوند. در صورتی که پیش از این، با استفاده از مدل‌های ریاضی ابتدایی، محققان تنها می‌توانستند ساختمان‌هایی با نمای ساده را شناسایی کنند. علاوه بر این، ساختمان‌هایی که قرار بود طبقه‌بندی شوند، باید از یکدیگر جدا می‌شدند، یعنی هیچ دیوار مشترکی نداشتند یا حداقل از نظر سبکی قابل تشخیص بودند.

ارزیابی وضعیت فنی ساختمان‌ها توسط پهپادها

به خاطر اهمیت نمای ساختمان‌ها در معماری‌های شهری و از آن رو که نما، هویت یک ساختمان محسوب می‌شود، محققان تلاش نموده‌اند با پژوهش بر روی پهپادها ساخت‌وساز غیرقانونی یا آسیب شهری را به وسیله آن‌ها به ثبت برسانند. در واقع، همان‌طور که پهپاد در شهر پرواز می‌کند و از نماهای ساختمان‌ها عکس می‌گیرد، داده‌ها به صورت بی‌سیم به یک پلتفرم محاسباتی ارسال می‌شود که می‌تواند تعیین کند که چه تغییرات غیرقانونی بر روی یک ساختمان انجام گرفته است.

جالب این است که عکس‌های پهپاد از نماهای ساختمان می‌تواند برای ارزیابی وضعیت فنی ساختمان‌ها از جمله نفوذ آب از طریق درزها، ترک‌ها در دکور یا سازه، تغییر رنگ عناصر نما یا حتی فرورفتگی‌های بالقوه در سطوح مورد استفاده قرار گیرد.

آگاهی از تغییرات ساخت‌وساز شهرهای شلوغ

وجود این پهپادها برای جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرقانونی به کار گرفته می‌شوند، چراکه دیدن بالای ساختمان‌های بلند و بلوک‌های آپارتمانی، برای آگاهی از ساخت‌های غیرقانونی دشوار است.

در واقع، دشوارترین کار برای استخراج اطلاعات مفید برای الگوریتم، شلوغی یک شهر است، چراکه ساختمان‌ها در مراکز شهر اغلب توسط اشیاء مختلفی مانند سیم‌ها، درختان و حتی تزئینات و تبلیغات پنهان می‌شوند و این مسئله باعث می‌گردد تغییراتی که در ساختمان‌ها ایجاد می‌شوند، درست دیده نشوند. با وجود این، این پهپادها می‌توانند یک تصویر دقیق و با کیفیت بالا از نما را از همه زوایا جمع‌آوری کنند. نکته دیگر این است که شناسایی ساختمان‌هایی که ساختار نمای مشابهی دارند، مشکلات زیادی از جمله تشخیص کاذب خطوط عناصر نما در اثر سایه‌ها یا زاویه لنز دوربین را ایجاد می‌کند. این دلایل باعث شده‌اند محققان از راهکارهای پردازش سیگنال مبتنی بر هوش مصنوعی در این مطالعه استفاده کنند.

در مجموع تصاویر مناظر شهری که توسط پهپادها گرفته می‌شوند، می‌توانند برای شناسایی نقص‌ها در ساختمان‌های تاریخی و مکان‌های میراث فرهنگی یا برای برنامه‌ریزی توسعه شهری استفاده شوند.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]