40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 نظرسنجی درباره هوش مصنوعی : مردم جهان دیدگاه‌های متفاوتی در زمینه تأثیر هوش مصنوعی بر جامعه دارند

نظرسنجی درباره هوش مصنوعی : مردم جهان دیدگاه‌های متفاوتی در زمینه تأثیر هوش مصنوعی بر جامعه دارند

امروزه، تکنولوژی هوش مصنوعی نقش فزاینده‌‌ای در زندگی روزمره مردم در سراسر جهان دارد. بر اساس نظرسنجی اخیر که از طرف مرکز تحقیقات Pew انجام شد، دیدگاه‌‌های عموم مردم درباره تأثیر هوش مصنوعی بر جامعه در ۲۰ کشور جهان متفاوت است.

نظرات درباره‌ی هوش مصنوعی

تحلیلی که پیش رو دارید، براساس نتایج یک نظرسنجی درباره هوش مصنوعی تدوین شده است. این نظرسنجی در بازه زمانی ۲۰ اکتبر ۲۰۱۹ تا مارس ۲۰۲۰ در سراسر اروپا، روسیه، آمریکا و منطقه آسیا و اقیانوسیه برگزار شد. این نظرسنجی‌ در کشورهای روسیه، لهستان، جمهوری چک، هند و برزیل به صورت مصاحبه‌‌های حضوری انجام گرفت و در دیگر مکان‌‌ها، از طریق تلفن انجام شده است. در همه نظرسنجی‌‌ها، پاسخ‌‌دهندگان افراد بالای ۱۸ سال و بزرگسالان بوده‌‌اند. در این‌جا سوالاتی که طی این نظرسنجی از افراد گوناگون پرسیده شد، همراه با پاسخ‌‌ها و نظر آن‌ها درج شده است.

نظرات درباره هوش مصنوعی

طی این بررسی مشخص شد، به‌‌طور میانگین حدود نیمی از پاسخ‌‌دهندگان (۵۳٪) معتقدند که توسعه هوش مصنوعی یا استفاده از سیستم‌‌های رایانه‌‌ای که برای تقلید از رفتارهای انسانی طراحی شده‌‌اند، تغییر خوبی برای جوامع و کشورها بوده است، در حالی که ۳۳٪ پاسخ‌‌دهندگان معتقد بودند که این اتفاق، تغییری بد بوده است.

نظرات درباره پیشرفت‌های مهم فناوری

همچنین نظرات مردم درباره یکی دیگر از پیشرفت‌های مهم فناوری به دو دسته عمده تقسیم می‌‌شود. آیا استفاده از روبات‌ها برای خودکارسازی بسیاری از مشاغلی که در گذشته به دست نیروهای انسانی انجام می‌‌گرفته است، اتفاق خوبی است یا بد؟ به‌‌طور میانگین، ۴۸٪ پاسخ‌‌دهندگان معتقدند خودکارسازی مشاغل اتفاق خوبی بوده است؛ در حالی که ۴۲٪ مردم می‌‌گویند این تحول، تأثیری منفی بر جامعه و کشورشان داشته است.

این نظرسنجی در اواخر سال ۲۰۱۹ و اوایل سال ۲۰۲۰ در ۲۰ مکان در سراسر اروپا، قاره آسیا و کشورهای اقیانوسیه و در ایالات متحده، کانادا، برزیل و روسیه انجام شد. در حالی که خودکارسازی فرایندها در محیط‌‌های کاری، مسیر خود را در سراسر جهان پیدا کرده و به جریان اصلی تبدیل شده است. امروزه هوش مصنوعی به‌‌طور فزاینده‌‌ای در شبکه‌‌های اجتماعی مورد استفاده قرار می‌‌گیرد و نیازهای همه افراد جامعه را به نوعی تأمین می‌‌کند. الگوریتم‌‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، فناوری دیپ فیک یا جعل عمیق در محتواها و رسانه‌‌ها، در فناوری موجود در اتومبیل‌‌های خودران، در دستیارهای صوتی و لوازم روزمره ما جای خود را باز کرده‌‌اند.

از بین افرادی که از قاره آسیا مورد بررسی قرار گرفتند، عموم مردم، دیدگاه‌های مثبتی درباره توسعه و بکارگیری هوش مصنوعی داشتند: حدود دو سوم پاسخ‌‌دهندگان یا بیشتر از این تعداد در کشورهای سنگاپور (۷۲٪)، کره جنوبی (۶۹٪)، هند (۶۷٪)، تایوان (۶۶٪) و ژاپن (۶۵٪) اظهار داشتند که هوش مصنوعی فناوری خوبی برای جامعه بوده است. از طرف دیگر، بسیاری از نقاط آسیا به عنوان رهبران جهانی در فناوری هوش مصنوعی ظاهر شده‌‌اند.

در بیشتر مکان‌های دیگری که در این بررسی حضور داشتند، اکثریت پاسخ‌‌دهندگان گفته‌اند هوش مصنوعی برای جامعه‌شان مفید بوده است. البته در بعضی کشورها نیز در مقایسه با دیگر جوامع پاسخ‌‌ها متفاوت بوده است. به عنوان مثال، در فرانسه، دیدگاه‌‌های مردم درباره این فناوری منفی بوده است و فقط ۳۷٪ پاسخ‌‌دهندگان معتقد بودند هوش مصنوعی برای جامعه مفید است. در مقابل، ۴۷٪ از فرانسوی‌‌ها معتقدند فناوری هوش مصنوعی برای جامعه مضر است. در ایالات متحده و انگلستان، به گفته بسیاری از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی درباره هوش مصنوعی، این فناوری یک تحول خوب برای جامعه بوده است. در مقایسه با این کشورها، مردم کشورهای سوئد و اسپانیا جزء معدود کشورهای خارج از منطقه آسیا و اقیانوسیه هستند که اکثریت پاسخ‌‌دهندگان‌شان (۶۰٪) هوش مصنوعی را از هر نظر مثبت می‌‌بینند.

عموم افرادی که در قاره آسیا در نظرسنجی درباره هوش مصنوعی شرکت داشتند، دیدگاه نسبتاً مثبتی درباره تأثیر خودکارسازی فرایندهای شغلی داشتند و از این نظر، آسیایی‌‌ها نسبت به بقیه کشورها به هوش مصنوعی خوش‌بین‌‌تر هستند. از سوی دیگر، بسیاری از مردم آسیا گام‌‌های بلندی در توسعه دانش روباتیک و هوش مصنوعی برداشته‌‌اند. به عنوان مثال، صنایع الکترونیکی در کره جنوبی و سنگاپور دارای بالاترین حجم از به‌کارگیری روبات‌‌های هوشمند هستند و از این جنبه، رتبه دوم در دنیا را دارند. سنگاپور همچنین هدف خود را برای تبدیل‌شدن به اولین «ملت هوشمند» در جهان دنبال می‌‌کند و دولت سنگاپور هوش مصنوعی را به عنوان یکی از زمینه‌‌های اصلی توسعه شناسایی کرده است. ژاپن همچنین مدت‌هاست که در تولید و توسعه صنایع روباتیک حرف اول را می‌‌زند و به نوعی رهبر جهانی دنیای روباتیک است. روبات‌‌ها و هوش مصنوعی به‌‌طور فزاینده‌‌ای در زندگی روزمره ژاپن ادغام شده‌اند و انجام کارهای مختلف را به‌خوبی به عهده گرفته‌اند؛ از کارهای خانه و روزمره گرفته تا مراقبت از سالمندان، روبات‌‌ها در این کشور به انسان‌‌ها کمک می‌‌کنند.

در ۱۵ مکان از ۲۰ مکان مورد بررسی در این نظرسنجی، مردان به‌‌طور قابل توجهی بیش از زنان معتقدند هوش مصنوعی فناوری خوبی برای جامعه بوده است. به عنوان مثال، در ژاپن تقریباً سه چهارم مردان (۷۳٪) دیدگاه‌‌های مثبتی نسبت به هوش مصنوعی دارند، در حالی که ۵۶٪ زنان نظر مثبتی به هوش مصنوعی دارند. در ایالات متحده، ۵۳٪ از مردان می‌‌گویند هوش مصنوعی اتفاق مثبتی بوده است، در حالی که ۴۰٪ از زنان در این کشور معتقد بودند هوش مصنوعی فناوری خوبی است.

نظرسنجی هوش مصنوعی

افرادی که تحصیلات بیشتری دارند نیز احتمالاً دید مثبتی نسبت به هوش مصنوعی دارند. این شکاف در کشور هلند بسیار برجسته است؛ کشوری که بیشتر کسانی که تحصیلات دانشگاهی یا بالاتر دارند (۶۱٪) هوش مصنوعی را مطلوب می‌‌بینند، در حالی که تنها ۴۳٪ از کسانی که تحصیلات پایین‌تری دارند، هوش مصنوعی را مطلوب قلمداد کردند. از میان کشورهای مورد بررسی، پاسخ‌‌دهندگان ۱۱ کشور نشان دادند که سن عامل مهمی در شکل‌گیری دیدگاه مثبت یا منفی درباره هوش مصنوعی است. به‌‌طوری که افراد جوان نسبت به افراد مسن در این کشورها دیدگاه مثبت‌تری نسبت به این فناوری داشتند.

مشابه این الگو در جنسیت و تحصیلات پاسخ‌‌دهندگان نیز دیده شد. به‌‌طوری که در پاسخ به سوال خودکارسازی مشاغلی که در گذشته با نیروی انسانی انجام می‌‌گرفت، مردان و تحصیل‌کرده‌ها دیدگاه مثبت‌تری نسبت به این تحول داشتند. اختلاف نظر افراد با توجه به تحصیلاتشان در بعضی جاها بیشتر به چشم می‌‌خورد. به عنوان مثال، در ایتالیا حدود دو سوم افراد با حداقل تحصیلات دانشگاهی (۶۵٪) می‌‌گویند خودکارسازی مشاغل برای جامعه امری خوب بوده است، در حالی که فقط ۳۸٪ افراد با تحصیلات کمتر معتقد بودند این تغییر یک اتفاق مثبت است. در میان بزرگسالان نیز آن افرادی که تحصیلات بیشتری داشتند و یا کسانی که سه یا چند دوره تحصیلی را گذرانده‌‌اند، خودکارسازی مشاغل با هوش مصنوعی را مثبت‌تر از افرادی می‌‌دانند که مدارج علمی کمتری را گذرانده‌‌اند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید.

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]