40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 هشت فناوری تحول آفرین هوش مصنوعی در عصر جدید

هشت فناوری تحول آفرین هوش مصنوعی در عصر جدید

پیدایش هوش مصنوعی منجر به ظهور فناوری‌هایی شده است که با سرعت زیاد در حال تغییر و تحول دنیای پیرامون ما هستند.
نسل جدید از نظر فناوری پیشرفته است و این توسعه و پیشرفت با شتابی پیوسته و بدون وقفه در حال افزایش است. به نظر می‌رسد عصر حاضر که در آن زندگی می‌کنیم، تعیین‌کننده‌ترین برهه‌ زمانی برای این فناوری تحول آفرین هوش مصنوعی باشد.

از کشف آتش در هزاران سال گذشته گرفته تا اختراع چرخ، تولید محصولات باکیفیت بالا در قرن ۱۷ و ۱۸ و نهایتاً تا عصر حاضر که دوران پیشرفت‌ فناوری‌ها و عمده‌ی اختراعات است، پیشرفت جوامع انسانی همواره یک منحنی نمایی داشته است.

اختراعات و اکتشافات دو تا سه دهه‌ اخیر در کل دو برابر محصولاتی بوده‌اند که در گذشته تولید شده‌اند. با افزایش روز به روز هوش انسانی و همچنین پیشرفت هوش مصنوعی و تحلیل داده، فناوری‌های مدرن هوش مصنوعی تأثیری بی‌سابقه بر دنیا و آینده‌ آن خواهند گذاشت.

شاید از خود بپرسید چه چیزی سرعت این تحول را کاهش داده و در مسیر دستیابی به سطحی عالی از هوش و اختراعات (همچون پدیده‌هایی که در فیلم‌های علمی-تخیلی می‌بینیم) مانع ایجاد کرده است؟

بیشتر از یک قرن است که مفاهیم هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و شبکه های عصبی بر سر زبان‌ها جاری هستند. با این حال، بعد از موفقیتی که در آغاز کار به دست آوردند، درخشش چندانی نداشته‌اند. شاید دلیل اصلی، این باشد که عرصه‌ فناوری‌ هنوز تمام پتانسیل خود را محقق نساخته‌ است. علاوه بر این، مدل‌های یادگیری عمیق و شبکه‌های عصبی داده‌های لازم برای دستیابی به تأثیرگذاری در سطح وسیع را در اختیار نداشته‌اند.

تنها یک دهه از به اوج رسیدن محبوبیت یادگیری عمیق می‌گذرد. تمرکز مجدد بر شبکه‌های عصبی از رویدادی در سال ۲۰۱۲ آغاز شد؛ تیمی به هدایت جورج ای‌دال George E. Dahl برای پیش‌بینی زیستی-مولکولی یک دارو از شبکه‌های عصبی عمیق چندمسئله‌ای Multi-task deep neural networks استفاده کرد و برنده‌ی «چالش فعالیت مولکولی مرک Merck Molecular Activity Challenge» شد. بعد از این رویداد، یادگیری عمیق و شبکه‌های عصبی به صورت پیوسته در مسائل گوناگون (همچون قطعه‌بندی تصویر، تشخیص شیء و مسائلی از این دست) به کار رفتند.

در این نوشتار قصد داریم از ۸ فناوری تحول آفرین هوش مصنوعی سخن بگوییم که تاکنون تأثیر شگرفی بر دنیای ما گذاشته‌اند و یا در آینده این تأثیرگذاری را خواهند داشت. در نتیجه، روی فناوری‌های موجود یا آتی نسل مدرن تمرکز خواهیم کرد و توضیح می‌دهیم که جوامع انسانی چطور می‌توانند با پیشرفت هوش مصنوعی تحول یابند.

۱. هوش مصنوعی در گوشی‌های هوشمند

فناوری تحول آفرین هوش مصنوعی

بحث خود را از چیزی شروع می‌کنیم که در عین عادی بودن، نقشی پررنگ و تأثیرگذار در زندگی روزمره‌ی ما دارد. تلفن‌های هوشمند را از هرنظر می‌توان نمود اصطلاح «فناوری تحول آفرین هوش مصنوعی» دانست. این اختراعات زمینه‌ را برای فناوری‌های آتی را تحکیم کرده و معیار خوبی برای مقایسه‌ی دستاوردهای بعدی‌ هستند.

این گوشی‌های همراه تنها اندازه‌ی یک کف دست هستند، اما می‌توانند کارکردهای متنوعی داشته باشند؛ برای مثال، سیستم موقعیت‌یابی جهانی (GPS)، پیام‌رسانی، تماس تلفنی، ردیابی دستگاه‌های خاص، معاملات آنلاین، سیستم بلوتوث، دسترسی به رسانه‌های جمعی، جستجو در شبکه و هزاران هزار برنامه‌ی کاربردی دیگر را در خود جای می‌دهند.

صرف نظر از این امکانات، چه چیزی گوشی‌های هوشمند را تا این حد برجسته می‌کند؟

یکپارچه‌سازی هوش مصنوعی با این دستگاه‌ها موجب ارتقای آن‌ها می‌شود. بدین معنی که عملکرد آن‌ها تقویت می‌شود تا نتایج مقبول‌تری تولید کرده و برای مسائل و مشکلات روزمره، راهکارهای بهتری ارائه دهند.

از کاربردهای هوش مصنوعی در گوشی‌های هوشمند می‌توان به سیستم‌ قفل صفحه‌ای اشاره کرد که بر مبنای شناسایی چهره عمل می‌کند. به کمک این سیستم‌ها، فرد دیگری بدون اجازه‌ی صاحب گوشی امکان دسترسی به آن را نخواهد داشت؛ بلکه تنها به فردی که چهره‌اش ثبت شده اجازه‌ی دسترسی داده می‌شود. برای دستیابی به این فناوری از مفاهیم بینایی کامپیوتری، یادگیری عمیق و شبکه‌ی عصبی مصنوعی استفاده شده است.

کارکرد دیگر هوش مصنوعی در گوشی‌های هوشمند مربوط به نوآوری‌های حوزه‌ی پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشینی (مثل قابلیت‌های تصحیح خودکار و تکمیل خودکار Auto complete) است. این فناوری‌ها به منحصر به فرد بودن، کارآیی و راحتی کاربران در استفاده از دستگاه‌ها می‌افزایند.

ویژگی‌ تصحیح و تکمیل خودکار در گوشی‌های همراه، مبتنی بر مباحث یادگیری عمیق و اصولی همچون حافظه‌ی کوتاه‌مدت بلند Long short-term memory، ترنسفورمرها، مدل‌های seq2seq با مکانیزم توجه ، و از همه مهم‌تر اصول و مفاهیم پردازش زبان طبیعی هستند.

در آخر، یک ویژگی خارق‌العاده‌ی دیگر از گوشی‌های هوشمند را معرفی می‌کنیم که از کاربرد هوش مصنوعی مجازی در این دستگاه‌ها میسر شده و قابلیت‌هایی همچون هوش مصنوعی گوگل و Siri را تولید کرده است.

۲. خودروهای خودران هوش مصنوعی

فناوری تحول آفرین هوش مصنوعی

خودروهای خودران یا خودکار هوش مصنوعی ترندی رو به رشد هستند. بسیاری از شرکت‌ها و غول‌های فناوری دنیا منابع ارزشمند خود را صرف طراحی و ساخت خودروهای خودران مدرن می‌کنند.

خودروهای خودران، همانطور که از اسمشان برمی‌آید، کاملاً خودکار هستند و بدون دخالت کاربر (راننده) یا دستیار، حرکات خود را هماهنگ می‌کنند. می‌توان این خودروها را روی حالت فرمان خودکار گذاشت، موقعیت تقریبی مقصد را مشخص کرد و باقی کار را به خودرو سپرد.

وسایل نقلیه‌ی خودکار در ترافیک‌ها نیز حرکت می‌کنند، از محل بازرسی رد می‌شوند و تا رسیدن به مقصد همه‌ی مسیر را پوشش می‌دهند. در کارکرد این وسایل نقلیه از چندن مؤلفه‌ی اضافی استفاده می‌شود.

برخی از این مؤلفه‌ها عبارت‌اند از: مسافت یابی و ردیابی به وسیله سیگنال های نوری Light Detection and Ranging (LIDAR) برای کنترل ۳۶۰ درجه، دوربین‌های چندگانه، و چرخ‌های ایمنی. اما در این نوشتار روی جنبه‌ی هوش مصنوعی این خودروها تمرکز می‌کنیم.

هوش مصنوعی نقشی کلیدی در طراحی این خودروهای پیشرفته دارد. یکی از مفاهیم اساسی در مرحله‌ی آموزش خودروهای خودران، استفاده از شبکه های عصبی پیچشی Convolutional neural network است. برای آموزش خودرهای خودران می‌توان از شبکه‌های عصبی پیچشی عمیقی استفاده کرد که مجموعه‌ی بزرگی از پارامترهای قابل آموزش دارند.

برای آموزش بیشتر، از تکنیک‌های قطعه‌بندی تصویر Image segmentation ،masking و تکینک‌های دستکاری داده استفاده می‌شود. این مدل‌ها بعد از چند دور آموزش می‌توانند عملکرد نسبتاً خوبی داشته باشند و به تدریج نیز سطح عملکرد خود را بهبود می‌دهند. این خودروها می‌توانند موانع را تشخیص داده و با نرخ نسبتاً یکنواختی رانندگی کنند.

کارخانه‌ی تسلا یک نمونه از شرکت‌هایی است که به طراحی و تولید خودروهای خودران مدرن می‌پردازند. این شرکت، به مدیریت ایلان ماسک، قصد دارد با استفاده از فناوری تحول آفرین هوش مصنوعی خودروهای برقی تولید کند. این خودروها در آینده می‌توانند از حوادث و تصادف‌ها (که انسان‌ها ممکن است مرتکب شوند) جلوگیری کنند. علاوه بر این، به کاهش آلودگی نیز کمک می‌کنند.

۳. هوش مصنوعی در بازی‌های ویدئویی

فناوری تحول آفرین هوش مصنوعی

گیمرها، چه حرفه‌ای و چه مبتدی، به جزئیات بازی‌های ویدئویی توجه کرده و علاقه‌مندند این دنیای مجازی را کشف کنند.
با توجه به کنسول‌های بازی متنوع، مثل PlayStation ،Nintendo و Xbox، گیمینگ جریانی صعودی در پیش گرفته و به نظر نمی‌آید توقفی داشته باشد. NVIDIA اخیراً کارت گرافیک ۳۰۸۰ RTX را منتشر کرده است که عملکردی خارق‌العاده نسبت به کارت‌های گرافیک گذشته دارد و زیبایی بی‌سابقه‌ای به بازی‌ها می‌افزاید.

بعضی از اولین بازی‌های طراحی‌شده از توالی‌هایی استفاده می‌کنند که به طور اختصاصی کدگذاری شده‌اند. در بازی‌های FPS یا اول شخص تیرانداز First person shooter، برای تعیین اثر تیراندازی، از فناوری hitscan استفاده شده است.

با توسعه‌ی هوش مصنوعی، شخصیت‌های غیربازیکن Non player character (NPC) واقع‌بینانه‌تر شده‌اند و در موقعیت‌های مختلف واکنش‌های واقع‌بینانه‌ای از خود نشان می‌دهند. در این بافت، واقع‌بینی کلمه‌ای کلیدی است.

فناوری، از شخصیت‌های پیکسلی تا رویکردهای گرافیک‌محورتر، مسیری طولانی طی کرده است. مفهوم تقویت (از مفاهیم هوش مصنوعی) نقشی مهم در یادگیری جنبه‌ی خاصی از بازی‌ها ایفا می‌کند. می‌توانید هوش مصنوعی خود را با روش hit and trial آموزش دهید تا بازی را انجام دهد و به شبکه اجازه دهید بدین طریق تفکر تحلیلی خود را توسعه بخشد.

تحول بازی‌ها را می‌توان در چنین سیری درنظر گرفت:

کلیک کنید

تا بالاخره در حال حاضر به این سطح رسیده‌اند:

کلیک کنید

بازی flappy bird نمونه‌ای از کاربرد یادگیری تقویتی (یادگیری حاصل از شکست‌های متوالی) است. شبکه‌ی عصبی هوش مصنوعی در چندین نسل با شکست مواجه می‌شود؛ با این حال بعد از چند دور آموزش، درک بهتری به دست آورده و به عملکرد بسیار خوبی می‌رسد که از ظرفیت‌های انسانی هم پیشی گرفته است. از نمونه‌های دیگر در رابطه با تحول صنعت گیمینگ، می‌توان به شبکه‌های عصبی در موتورهای شطرنج اشاره کرد که عملکرد خیلی خوبی دارند و به استادان شطرنج کمک می‌کنند حرکات بهتر و جدیدی را خلق کنند.

۴. GPT-3

تحول آفرین هوش مصنوعی

یکی از برجسته‌ترین دستاوردهای سال ۲۰۲۰، مدل GPT-3 بود که توسط تیم OpenAI ساخته شد. مدل GPT-3 روی ۱۷۵ میلیارد پارامتر یادگیری ماشینی آموزش دیده و یک فناوری تحول‌آفرین هوش مصنوعی در نسل جدید به شمار می‌رود. قابلیت‌ها و ظرفیت محاسباتی این مدل باعث شده‌ است در عرصه‌ی پردازش زبان طبیعی، در حال حاضر، هیچ رقیب و همتایی نداشته باشد.
مدل GPT-3 (نسخه‌ی سوم از ترنسفورمرهای مولد از پیش آموزش دیده شده Generative pre-trained transformer) یک مدل زبانی اتورگرسیو Autoregressive است که از یادگیری عمیق برای تولید متون نوشتاری شبه انسانی استفاده می‌کند. این فناوری سومین نسل از مدل‌های پیش‌بینی زبان در مجموعه‌ی GPT است که توسط OpenAI، یک آزمایشگاه تحقیقاتی هوش مصنوعی در سانفرانسیسکو، طراحی شده‌اند.
GPT-3 را می‌توان الگوریتم تولید زبان در نظر گرفت که می‌تواند متون نوشتاری بی همتایی تولید کند. این مدل را می‌توان برای پیش‌بینی کلمات و جملات گوناگون، پاسخدهی به سؤالات (همچون یک ربات سخنگو chatbot) و تولید متن جدید و منحصر به فرد به کار برد. مدل GPT-3 می‌تواند یک مقاله‌ی کامل (مانند اخبار، مجلات، و غیره) را از ابتدا بنویسد. خصوصیت جالب این فناوری تحول آفرین هوش مصنوعی در این است که این نوشته‌ها را به سختی می‌توان از کار یک انسان تمیز داد.

پیشنهاد می‌کنم به مقالات قبلی که در مورد «پیش‌بینی کلمات در جمله» نوشته‌ام مراجعه کنید؛ هرچند به اندازه‌ی معماری GPT-3 پیشرفته نیستند اما کمک می‌کنند ذهنیتی کلی از مفاهیم پردازش زبان طبیعی، یادگیری عمیق، شبکه‌های عصبی و کاربرد آن‌ها به دست آورید.

برخی مدل GPT-3 را مورد انتقاد قرار داده‌اند، زیرا کیفیتی بالا و هوشی پایاپای هوش انسانی دارد. قدرت محاسباتی و قابلیت مدل در تولید خروجی‌های (متون) جدید در هر بار استفاده راه را برای کلاهبرداری‌ها باز کرده است. با این حال این مبحث از حوصله‌ی این نوشتار خارج است، زیرا اینجا قصد داریم تنها روی جنبه‌های مثبت تمرکز کنیم. به نظر می‌رسد GPT-3 حتی در سال‌های آینده نیز جایگزینی پیدا نخواهد کرد.

۵. هوش مصنوعی در رباتیک

فناوری تحول آفرین هوش مصنوعی

ربات‌های شبه‌انسانی که بر کل دنیا سیطره پیدا می‌کنند همواره یکی از موضوعات پرطرفدار فیلم‌های علمی تخیلی بوده‌اند. اما در حال حاضر از این چشم‌انداز خیلی فاصله داریم و هنوز به آن سطح عملکرد عالی در هوش مصنوعی دست نیافته‌ایم. از ربات و رباتیک تعاریف مختلفی وجود دارد. ما اینجا روی توضیح عمومی ربات‌ها تمرکز داریم. طبق تعریف سازمان استانداردهای بین‌المللی (ISO) یک ربات صنعتی:

یک بازوی مکانیکی manipulator چندکاره است که قابلیت برنامه‌ریزی مجدد دارد، کنترل آن به صورت خودکار انجام می‌شود، در سه یا چندین محور قابل برنامه‌نویسی است و ممکن است به صورت ثابت در یک محل قرار بگیرد یا این‌که (در برنامه‌های اتوماسیون صنعتی Industrial automation) قابلیت حرکت داشته باشد

تعریف بالا فقط یکی از تعاریفی است که از ربات‌ها ارائه شده است. تعریفی که به نظر من جالب و کامل است ربات را شیئی الکترومکانیک می‌داند که می‌تواند جابجا شود، یک وظیفه‌ی خاص را به طور خودکار انجام دهد و برای جامعه نیز مفید باشد. به لطف داستان‌ها و فیلم‌ها، رابطه‌ی ربات‌ها و هوش مصنوعی قدمتی طولانی دارد.

با این‌که برخی از جنبه‌های این تعاریف ممکن است، در حال حاضر، انتظاراتی غیرواقع‌بینانه به نظر برسند، موارد استفاده‌ی بالقوه‌ی زیادی برای هوش مصنوعی و رباتیک وجود دارد. تجهیزات رباتیک با هوش مصنوعی برنامه‌نویسی می‌شوند تا قادر به اجرای خودکار مسائل باشند.

برخی از مسائلی که می‌توان با ترکیب ربات‌ها و هوش مصنوعی (ربات‌های هوشمند) انجام داد عبارت‌اند از: گردآوری دقیق برنامه‌های کاربردی برای مونتاژ قطعات، بررسی و اعتبارسنجی مجدد Cross-checking و بسته‌بندی محصولات در صنایع، ربات‌های سرویسی برای بالا بردن رضایت مشتریان، و ربات‌های متن‌باز برای اجرای مسائل گوناگون.

در فاصله‌ای نه چندان دور شاهد رشد ربات‌های شبه‌انسان و واقع‌بینانه‌تری خواهیم بود که با هوش مصنوعی ترکیب شده‌اند تا دنیایی کارآمدتر و موفق‌تر بسازند.

۶. دستیار مجازی

فناوری تحول آفرین هوش مصنوعی

دستیاران مجازی Virtual assistant را می‌توان دستگاه‌هایی دانست که برای ارائه‌ی راهنمایی و کمک به افراد برای اجرای مسائل گوناگون (مثل پخش موسیقی، برقرای تماس، ارسال پیام، و مواردی از این دست) ساخته شده‌اند. محبوبیت دستیاران مجازی مثل Google AI، Siri، Alexa و Cortana (و موارد مشابه دیگری که توسط شرکت‌های مختلف تولید شده‌اند) در حال افزایش است و دلیل این موضوع امکانات، قابلیت‌ها و راحتی است که برای کاربران فراهم می‌کنند.

دستیارهای مجازی هوش مصنوعی پتانسیل این را دارند که همه‌ی امور واقع‌بینانه را خودکار کنند. این دستیاران مجازی روندی رو به رشد و بازار خوبی دارند. شما نیز می‌توانید از مهارت‌های هوش مصنوعی خود برای ساخت یک سیستم اتوماسیون استفاده کنید که با استفاده از این دستیارهای مجازی، برنامه‌نویسی شده و می‌تواند بر عملیات‌های گوناگون نظارت داشته و آن‌ها را کنترل کند.

ساخت مدل به شما کمک می‌کند درک بهتری از نحوه‌ی کار ربات‌های سخنگو پیدا کنید و دیدگاه بهتری در مورد دستیاران مجازی و کارکرد مدل GPT-3 به دست آورید. برای مشاهده‌ی این مقاله می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

نقش دستیاران مجازی در دنیای مدرن امروزی، به خصوص با توجه به توسعه‌ی سایر فناوری‌ها، رو به افزایش است. نیاز به این دستیاران مجازی و میزان استفاده از آن‌ها تا آینده‌ای نزدیک همچنان افزایش خواهد یافت. بنابراین اکنون زمان مناسبی است که فناوری‌های به کاررفته در دستیاران مجازی را بیاموزید و آزمایش کنید.

۷. واقعیت افزوده و هوش مصنوعی

فناوری تحول آفرین هوش مصنوعی

واقعیت افزوده تجربه‌ای است که به بینندگان اجازه می‌دهد تجربه‌ای تعاملی از دنیا و محیط اطرافشان داشته باشند و بدین ترتیب تعاملات واقع‌بینانه‌ای تولید کنند. این تصاویر اغلب توسط کامپیوترها یا نرم‌افزارها تولید می‌شوند، اما با تصاویر و مدل‌های پیچیده‌تری که تولید می‌کنند، به ساخت دنیایی طبیعی‌تر کمک می‌کنند.

چندین نوع واقعیت وجود دارد که روز به روز به محبوبیتشان افزوده می‌شود. واقعیت افزوده، واقعیت مجازی ، و واقعیت ترکیبی برخی از این واقعیت‌ها هستند. تا اینجا در مورد واقعیت افزوده صحبت کردیم. یک نمونه از واقعیت افزوده بازی پرطرفدار Pokemon Go است.

واقعیت افزوده تنها روی یک محیط تعاملی تأثیر می‌گذارد، اما واقعیت مجازی کاربر را وارد تجربه‌ای کامل می‌کند. واقعیت ترکیبی نیز ترکیبی از واقعیت مجازی و افزوده است (برای اطلاعات بیشتر در این مورد به منبع ۶ رجوع کنید).

ترکیب فناوری مجازی و مصنوعی نتیجه‌ای خارق‌العاده به دست می‌دهد. ترکیب این دو عامل با هم می‌تواند ویژگی‌ها و انتظاراتی پویا از دنیای مجازی ایجاد کند؛ امری که زمانی غیرممکن به نظر می‌رسید. برای بررسی نمونه‌ای از واقعیت مجازی، به مبحث بازی‌ها بر می‌گردیم.

در سال ۲۰۲۰ (سال انتشار این مقاله) شرکت بازی Valve یک بازی به نام Half-Life Alyx تولید کرد که از هر نظر عالی است. با کمک واقعیت افزوده و هوش مصنوعی می‌توانید وارد دنیای مجازی شوید که واقع‌نگرانه است و شباهتی بی‌نظیر به دنیای واقعی دارد. ویژگی‌های هوش مصنوعی، مثل ربات‌های دشمن یا شخصیت‌های غیربازیکن (NPC) مواد و محتوای بیشتری به این دنیای مجازی می‌افزایند.

زمانی که واقعیت افزوده و هوش مصنوعی با هم ترکیب می‌شوند امکانات بی‌شماری به وجود می‌آورند. فکر کردن به این امکانات و همه‌ی ترکیب‌های احتمالی گوناگون و منحصر به فرد به ما نشان می‌دهد این حوزه در سال‌های آینده چشم‌اندازی زیبا خواهد داشت.

۸. ترکیب دستگاه‌های IOT با هوش مصنوعی

فناوری تحول آفرین هوش مصنوعی

اینترنت اشیاء (IoT) هنر کنترل مؤلفه‌های تعاملی در محیط با کمک اینترنت است. طی چندین سال اخیر، به خاطر کمیت و کیفیت محصولاتی که می‌توان با هوش مصنوعی تولید کرد، محبوبیت آن خارج از حد و مقیاس بوده است.

با کمک دستگاه‌هایی مثل Arduino ،Raspberry Pi ،Nvidia Jetson Nano و ترکیب سنسورها، موتورها، و سایر مؤلفه‌های فیزیکی که می‌توانند با یک ماژول بلوتوث یا وای فای (همان اینترنت) کنترل شوند، می‌توان محصولاتی خارق‌العاده خلق کرد.

تا کنون تأیید شده است که IoT یک فناوری چشمگیر و عالی است و محصولات آن به موفقیت بالایی می‌رسند. اما از ترکیب هوش مصنوعی با IoT (که به آن AIoT نیز گفته می‌شود) فناوری‌هایی به دست می‌آیند که در توسعه‌ی دنیا نقشی تحول‌آفرین خواهند داشت.

فناوری تحول آفرین هوش مصنوعی با اینترنت اشیاء ما را قادر می‌سازند محصولات و فناوری‌های متعددی خلق کنیم. برخی از آن‌ها، همچون خودروهای خودران و یا ربات‌هایی که مسئله‌ی خاصی را انجام می‌دهند، پیش از این مورد بررسی قرار گرفتند.

از ترکیب اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی می‌توان چیزهای جدیدی خلق کرد که چشم‌انداز آینده را به کل تغییر می‌دهند.Tensorflow نسخه‌های متعددی همچون Tensorflow-lite دارد که از سیستم‌های تعبیه‌ای پشتیبانی می‌کنند.

شرکت‌هایی همچون گوگل برای ساخت تراشه‌های کوچک‌تری سرمایه‌گزاری کرده‌اند و بدین منظور در این عناصر (که اندازه‌ای در حد تنها چند نانومتر دارند) از هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند. ترکیب هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء تحولی نوین خواهد بود که آینده‌ی انسان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نتیجه‌گیری

فناوری تحول آفرین هوش مصنوعی

در این قسمت چندین نقل قول از افراد مشهور را در مورد آینده‌ی فناوری‌های هوش مصنوعی با هم می‌بینیم:

اندرو ان‌جی : «هوش مصنوعی مانند اختراع برق، همه‌ی صنایع را متحول و ارزش اقتصادی عظیمی ایجاد خواهد کرد.»

ایلان ماسک: «در خوش‌بینانه‌ترین حالتی که می‌توانم از آینده تصور کنم، یک هوش مصنوعی مردمی وجود دارد. یک فرد دیکتاتور که بر جامعه‌ای حکومت می‌کند، انسانی است که بالاخره می‌میرد. اما هوش مصنوعی مرگ ندارد و برای همیشه زنده خواهد بود. پس اگر این هوش مصنوعی مردمی و قابل کنترل نباشد، یک دیکتاتور جاودانه خواهیم داشت که نمی‌توانیم از آن فرار کنیم.»
در این نوشتار ۸ مورد از فناوری‌های تأثیرگذار و تحولی هوش مصنوعی را معرفی کردیم که می‌توانند آینده‌ی دنیا را تغییر داده و جوی مدرن ایجاد کنند که کیفیت زندگی را به صورت همه‌جانبه بهبود می‌بخشد. این فناوری‌ها به سرعت رشد کرده و همگام با پیشرفت‌ها و به روزرسانی‌های حوزه‌های مختلف در حال توسعه هستند.
اکنون اجازه دهید ۸ موردی که بیان کردیم را به صورت مختصر و خلاصه مرور کنیم. مورد اول مربوط به فناوری‌هایی بود که به صورت روزمره روی تلفن‌های هوشمند استفاده می‌شوند. نقش هوش مصنوعی را در این دستگاه‌ها دیدیم و مشاهده کردیم چطور می‌تواند به تجربه‌ی کاربر کمک کند. در قسمت دوم، به هوش مصنوعی در خودروهای خودران و نقشی که در آینده‌ای نزدیک خواهند داشت پرداختیم.
مورد بعدی به تأثیر هوش مصنوعی در صنعت گیمینگ پرداخت و روند تحولی آن را طی چند دهه‌ی اخیر بررسی کرد. سپس به یکی از پرطرفدارترین موضوعات سال گذشته یعنی مدل GPT-3 پرداختیم که نقطه‌عطف نوآوری در فناوری تحول آفرین هوش مصنوعی محسوب می‌شود.
فناوری‌های رباتیک و دستیاران مجازی با هوش مصنوعی را مورد بحث قرار دادیم و توضیح دادیم که در راستای مدرنیته کردن دنیا یک رویه‌ی جدید در پیش گرفته‌اند. سپس در مورد گزینه‌های احتمالی این موارد در آینده نیز بحث کردیم.
در مورد واقعیت افزوده و واقعیت مجازی و ترکیب آن‌ها با هوش مصنوعی در راستای کمک به پیشرفت دنیا در ابعاد و جنبه‌های گوناگون نیز صحبت کردیم. در آخر این لیست از فناوری‌های اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی سخن گفتیم که محصولات کیفی را بهبود بخشیده و چشم‌اندازی مدرن برای آینده شکل می‌دهند.

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]