40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 نحوه عملکرد هوش مصنوعی در اینستاگرام و کاربردهای آن

نحوه عملکرد هوش مصنوعی در اینستاگرام و کاربردهای آن

من باور دارم ما باید لیست علایق واقعی‌مان را از اینستاگرام بخواهیم، البته دست یافتن به این لیست علایق به لطف عملکرد هوش مصنوعی در اینستاگرام صورت می‌پذیرد. به عنوان مثال من تا قبل از اینکه در اینستا با نمونه‌هایی از صفحات گردشگران و هیچ هایکر‌ها مواجه نشده بودم، از شدت عطشم نسبت به سفر و گردشگری باخبر نبودم. باید بگویم گویا این تب تند همواره با من بوده و به واسطه الگوریتم هوش مصنوعی در اینستاگرام آن را کشف کردم. البته ناگفته نماند که با کمک هوش مصنوعی و پیشنهاداتی که همواره در این شبکه اجتماعی و براساس علایقم به من می‌شد، توانستم به یکی از رویاهای شیرین دوران کودکی‌ام نیز جامه عمل بپوشاندم. ممکن است برایتان سؤال باشد که تمامی این موارد چگونه برای من اتفاق افتاده؟ یا هوش مصنوعی اینستاگرام چطور علایق ما را شناسایی می‌کند؟ جواب این سؤالات را در متن و با بررسی نحوه عملکرد هوش مصنوعی اینستاگرام به شما خواهم گفت.

اینستاگرام در هوش مصنوعی

کاربرد هوش مصنوعی اینستاگرام به چه صورت است؟

نمی‌دانم تا چه حد با هوش مصنوعی در اینستاگرام آشنایی دارید، اما اگر برایتان جای سؤال دارد که اینستا چطور به موضوعات مورد علاقه ما آگاهی کاملی، حتی بهتر از خودمان دارد؟ و دقیقا همان محتواهایی را به صورت دائمی به ما پیشنهاد می‌کند، که خواستار آن هستیم؟ باید بگویم تمامی این ریز‌بینی‌ها در انتخاب بهترین و مرتبط‌‌‌‌ترین محتوا برای نشان دادن به ما، زیر سر هوش مصنوعی اینستاگرام است.

هوش مصنوعی که در این پلتفرم برای پیش‌بینی رفتار کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد، مبتنی بر یادگیری ماشین بوده. یعنی در‌عین‌حال که این سیستم، کار روتین خود در پیشنهاد و نشان دادن علاقه‌مندی‌‌هایمان را به صورت روزانه و لحظه‌ای پیش می‌برد، در‌عین‌حال هوش مصنوعی در اینستاگرام از طریق مشاهده رفتار ما به عنوان کاربر، در‌حال یادگیری موضوعات جدیدی در ‌موردمان نیز هست. با این اوصاف اگر شما ناگهان از علاقه به موضوعی خاص به زمینه‌ای دیگر تغییر فاز دهید، این سیستم هوشمند آن را سریعاً شناسایی کرده و پیشنهادات خود را براساس علاقه‌مندی‌‌های جدیدتان به شما ارائه می‌دهد.

البته ممکن است نتوانید رد پای هوش مصنوعی را در صفحاتی که دنبال می‌کنید چندان مشاهده نمایید. اما اگر کمی دقتتان را در زمان سر زدن به صفحه اکسپلورتان بیشتر کنید، متوجه می‌شوید اغلب پست‌هایی که در این صفحه برای شما به نمایش در می‌آید، منطبق با علاقه‌مندی‌‌های شما هستند. چنانچه بخواهید در مورد چگونگی کاربرد هوش مصنوعی اینستاگرام بیشتر بدانید باید بگویم، اصولاً این سیستم هوشمند‌محور همواره در حال جوابگویی به ۳ پرسش اساسی در مورد شماست، این پرسش‌ها عبارتند از:

  • شما به عنوان یک کاربر نسبت به چه اکانت‌هایی علاقه نشان می‌دهید؟
  • از چه محتوایی لذت بیشتری می‌برید؟
  • با چه محتوایی تعامل و ارتباط بیشتر و بهتری برقرار می‌کنید؟

البته کاربرد هوش مصنوعی اینستاگرام به همین‌جا ختم نمی‌شود، بلکه در هر عکس، فیلم و نوشته‌ای که شما از خودتان به اشتراک می‌گذارید یا از صفحات دیگر باز‌نشر می‌دهید هم، این سیستم دست به کار شده و در حین تجزیه و تحلیل اطلاعات شما، به دنبال پاسخ سؤالاتی از این قبیل می‌گردد.

  • محتوای نفرت‌آمیز
  • محتوای خطرناک
  • محتوای افراطی‌گرایانه

الگوریتم هوش مصنوعی در اینستاگرام و در پیشگیری از انتشار محتوای نامناسب به حدی توانسته خوب عمل کند که از پلتفرم یوتیوب هم پیشی گرفته است. اگر بخواهم از چالش‌های حال حاضر اینستاگرام برایتان بگویم، که البته سایر رسانه‌های اجتماعی هم با این چالش‌ها دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و اینستاگرام در این زمینه تنها نیست، باید به رواج نشر محتواهای تنفرآمیز و غلط در اینستا مانند سایر رسانه‌های اجتماعی بپردازم.

مکانیزمی همچون فالو کردن پیج‌ها گاه موجب می‌شود که، فالورها به سمت دیدگاه‌های افراطی و خاصی همچون تبلیغات منفی علیه واکسن جذب شوند و این موضوع تأثیر انکارناپذیری روی دیدگاه آنها خواهد گذاشت. این مکانیزم حتی می‌تواند درخصوص موضع‌گیری‌های سیاسی نیز تأثیرگذار واقع گردد و رقم‌زننده مسائل سیاسی نیز گردد. بر همین اساس از هوش مصنوعی این پلتفرم انتظار می‌رود، نقشی اساسی در پیشگیری از انتشار این قبیل موارد ایفا نماید.

عملکرد هوش مصنوعی در اینستاگرام

اینستا همواره به دنبال کشف علاقه‌مندی‌های شماست

 ممکن است تا اینجای مطلب اینگونه تصور کنید که، استفاده از هوش مصنوعی در اینستاگرام تنها محدود به صفحه اکسپلور شماست. در‌حالی‌که اگر در فید اینستاگرام خود کمی دقت کنید، متوجه می‌شوید که این پلتفرم برای نمایش موضوعات مختلف به شما ترتیب خاصی را در نظر می‌گیرد و اولویت نمایش براساس علاقه‌مندی شما و برقراری ارتباط با اکانت‌های مورد‌نظرتان چیده می‌شود.

اینستا همواره به دنبال کشف علاقه‌مندی‌های شماست، برای جواب دادن به این پرسش که دقیقاً چگونه متوجه علایق ما می‌گردد؟ باید بگویم معیار هوش مصنوعی در اینستاگرام در این رابطه، پیشینه‌های رفتاری‌ است که شما از خود برجای گذاشته‌اید. برای مثال، اگر شما نسبت به غذایی خاص، هنری متفاوت و یا حوزه خاصی از اطلاعات علاقه نشان دهید، نمایش اطلاعات در فید شما نیز بر‌همین ‌اساس چیدمان خواهد شد. اگر بخواهم از تجربه شخصی‌ام در این خصوص برایتان مثالی بیاورم باید بگویم، من به دلایلی در حدود چند روز به اکانت خود سر نزدم، در‌حالی‌که در طول این چند روز هزاران پست از طریق فالوئینگ‌های من بارگذاری شده بود.

زمانی که پس از چند روز به صفحه شخصی‌ام مراجعه کردم، در صدر پست‌های صفحه فید من پست یکی از دوستان صمیمی‌ام قرار داشت، که اتفاقاً تاریخ بارگذاری آن چندان جدید هم نبود. برای من به شخصه جالب بود که هوش مصنوعی در اینستاگرام چطور به ارتباط بین ما از طریق چت‌های پرتعداد در دایرکت و دیدن منظم استوری‌های یکدیگر پی برده بود. در‌نتیجه ملاک این سیستم هوشمند بر میزان تعامل شما با پست‌ها و اکانت‌ها بوده و تاریخچه روابط شما همواره مورد بررسی موشکافانه این سیستم قرار دارد.

کاربرد هوش در اینستا

دیدگاه هوش مصنوعی در انتخاب موضوعات در تب اکسپلور

شیوه‌ای که در این بخش هوش مصنوعی به کار می‌گیرد، مبتنی بر «تعبیه کلمه» بوده و براساس کلمات خاص و هشتک‌هایی که در پست‌ها مورد استفاده قرار گرفته، کار بررسی را آغاز کرده و صفحاتی که احتمال می‌دهد نسبت به آنها علاقه‌مندی بیشتری دارید را در تب اکسپلورتان به شما نشان می‌دهد.

ممکن است این سؤال در ذهنتان ایجاد گردیده باشد که اینستا دقیقاً از چه طریقی متوجه علاقه‌مندی ما به آن کلمات گردیده. در واقع سرنخ این موضوع را خود شما زمانی که بارها از کلمه‌ای خاص استفاده کرده‌اید، به دست این پلتفرم داده‌اید. دیدگاه هوش مصنوعی در اینستاگرام این است که اگر محتوای شما و دیگران از حیث به کارگیری دو کلمه خاص با هم شباهت دارد، پس علایقتان هم باید با یکدیگر یکی باشد.

اگر بخواهم به شکلی ریزتر برای شما شیوه استخراج کلمات از طریق هوش مصنوعی را بگویم، باید دقتتان را به پست‌های لایک‌کرده‌تان در فید اینستاگرام جلب کنم یا مواردی که با دیگران به اشتراک می‌گذارید یا ذخیره می‌کنید. البته عکس این قضیه نیز برای علاقه‌شناسی شما صادق است، یعنی اگر از پستی بی‌اعتنا رد شده یا آن را لایک نکنید هم، گمانه‌زنی این سیستم هوشمند آن است که این موضوع در علاقه‌مندی‌های شما جایی ندارد و به‌راحتی آن را از تب اکسپلور شما حذف خواهد کرد.  

هوش مصنوعی و اینستاگرام

فیلتر هوش مصنوعی اینستاگرام را جدی بگیرید

در حقیقت، شما از طریق لایک و کامنت و به کارگیری هشتک با اینستاگرام حرف می‌زنید و به الگوریتم هوش مصنوعی این پلتفرم می‌گویید که از او چه انتظاراتی دارید. دقیقاً به همین علت است که همواره استادان آموزش اینستاگرام به پیج‌های کاری پیشنهاد می‌کنند که فیلتر هوش مصنوعی اینستاگرام را جدی بگیرند و از لایک و سیو کردن موضوعاتی غیرمرتبط با زمینه کاریشان در پیج‌های به اصطلاح حمایتی بپرهیزند. حتی دلیل اینکه این پیج‌های فروشگاهی را از استفاده کردن هشتک‌های غیرمرتبط به بهانه گرفتن بازدید بالاتر باز می‌دارند این است که بازدید بدون ری‌اکشن می‌تواند آسیب جدی به سلامت این قبیل پیج‌ها وارد آورد.

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]