40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 به‌زودی هوش مصنوعی در صنعت نفت و گاز تحولی عظیم ایجاد خواهد کرد

به‌زودی هوش مصنوعی در صنعت نفت و گاز تحولی عظیم ایجاد خواهد کرد

صنعت نفت و گاز به‌زودی شاهد تأثیرات باورنکردنی حضور فناوری هوش مصنوعی در سیستم خود خواهد بود، به طوری که این امکان وجود خواهد داشت که بزرگ‌ترین چالش‌ها در میدان نفتی از طریق این تکنولوژی حل و فصل شود. در واقع، شرکت‌هایی که به طور مؤثر از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، نسبت به سایرینی که درک دقیقی از مخازن، فرایندهای عملیاتی و دارایی‌های تولیدی خود ندارند، برتری دارند.

چیزی که باعث می‌شود دقت بیشتری برای تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه‌تر و کارآمدتر در خصوص صنعت نفت و گاز داشته باشیم، وجود مشکلاتی است که در برنامه‌ریزی سرمایه ایجاد می‌شود که این خود موجب افزایش ریسک‌های عملیاتی در این صنعت مهم می‌گردد. با فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، شرکت‌ها می‌توانند کاری کنند که سرمایه‌گذاران بازدهی مورد نیاز خود را به دست آورند، دارایی‌های خود را بهبود بخشند و بسیاری از داده‌های جمع‌آوری‌شده را به اطلاعاتی مفید و قابل استفاده تبدیل نمایند، تا در نهایت هوش مصنوعی در صنعت نفت و گاز پیشبرد لازم را کسب نماید.

هوش مصنوعی در نفت و گاز

ظهور هوش مصنوعی در صنعت نفت و گاز

واقعیت این است که اگر برای تولید انرژی از فناوری هوش مصنوعی استفاده شود، این کار برای کل زنجیره اقتصادی مزایای ارزشمندی خواهد داشت. برای مثال، هوش مصنوعی به شرکت‌های نفت و گاز کمک خواهد کرد، تا ارزش مخازن خاص را ارزیابی کنند، با توجه به زمین‌شناسی منطقه طرح‌های حفاری و تکمیل را سفارشی کنند و خطرات هر چاه را ارزیابی نمایند.

اگر بخواهیم تصور کنیم که این فناوری در بخش اکتشاف و تولید صنعت نفت و گاز به کار گرفته خواهد شد، در نتیجه کل حجم ذخیره قابل بازیافت پیش‌بینی خواهد شد، داده‌های اکتشاف تجزیه و تحلیل خواهند شد، گزینه‌های مختلف بارگذاری محرک و سیال، مدل‌سازی و شبیه‌سازی خواهند شد و پیش‌بینی‌های تولید مؤثرتر چاه‌های مادام‌العمر انجام خواهد گرفت.

در خصوص خدمات و تجهیزات میدان نفتی نیز چنانچه ظهور هوش مصنوعی در صنعت نفت و گاز اتفاق بیفتد، زنجیره تأمین، حفاری و استراتژی‌های تدارکات برای مواد اولیه مدیریت و بهینه‌سازی خواهد شد و چه‌بسا تقاضای مشتری و فعالیت حفاری در میان‌مدت و بلندمدت پیش‌بینی خواهد شد.

از طرفی، سازمان نفت و گاز (OGA) هوش مصنوعی را به طرق مختلف به کار می‌گیرد و این کار به آن‌ها در کشف پیش‌بینی‌های جدید نفت و گاز و افزایش تولید از زیرساخت‌های موجود کمک خواهد کرد. در واقع، ظهور هوش مصنوعی در صنعت نفت و گاز به شرکت‌ها اجازه می‌دهد، تا چشم‌اندازهای جدیدی نسبت به اکتشاف نفت و گاز داشته باشند و امکان استفاده بهتر از زیرساخت‌های موجود را فراهم نمایند.

نفت و گاز و هوش

تحول صنعت نفت و گاز با هوش مصنوعی

به جرئت می‌توان گفت اگر این امکان وجود داشته باشد که هر صنعتی از هوش مصنوعی بهره‌مند شود، صنعت نفت و گاز از جمله مواردی خواهد بود که بیشترین سود را از این بهره‌مندی نصیب خود خواهد کرد. نفت و گاز یکی از پرسودترین و در عین حال خطرناک‌ترین صنایع محسوب می‌شود و هوش مصنوعی در این خصوص عملیات تجاری، بهره‌وری و ایمنی را در این صنعت بهینه خواهد کرد. در اینجا به شش موردی که به‌طورحتم با ورود فناوری هوش مصنوعی، موجب تحول صنعت نفت و گاز خواهد شد، اشاره می‌کنیم:

تشخیص نقص و افزایش تضمین کیفیت

یکی از چالش‌های صنعت نفت و گاز، شناسایی رزوه‌گیری نامناسب در خطوط لوله یا نقص در مکانیزم‌های مستعد خطاست. عیوبی که در انتهای خط تولید پیدا شده است، برای کارخانه بسیار هزینه‌بر است. به عنوان مثال، اگر خط لوله یا ماشین معیوب نفت در مرحله تولید نصب شود، می‌تواند منجر به خسارات شدیدی شود. استقرار یک سیستم مبتنی بر بینایی کامپیوتر می‌تواند کیفیت تولید را تأیید کند و به طور کامل نقص را بیابد. در واقع، راه‌حل‌های تشخیص نقص با هوش مصنوعی، در مقایسه با فرایندهای رایج بسیار مقرون‌به‌صرفه‌اند.

اطمینان از ایمنی و استانداردهای امنیتی

پالایشگاه‌های نفت و گاز در محیط‌هایی با شرایط پرخطر همچون دماهای مختلف و بخارات سمی کار می‌کنند و عدم رعایت پروتکل‌های ایمنی مناسب می‌تواند صدمات جسمی و جریمه‌های مالی سنگینی را ایجاد کند؛ اما یک راه‌حل بینایی کامپیوتری مجهز به هوش مصنوعی می‌تواند بر محل کار نظارت داشته باشد، تا مطمئن شود کارگران از دستورات ایمنی پیروی می‌کنند. در واقع، با ورود هوش مصنوعی در صنعت نفت و گاز، داده‌های دوربین به یک الگوریتم هوش مصنوعی وارد می‌گردد و پس از آن برای ارسال هشدارهای پیشگیرانه تجزیه‌وتحلیل می‌شود. راه‌حل‌های هوش مصنوعی می‌توانند حتی برای کوچک‌ترین انحرافات در انطباق، به مدیریت هشدار دهند.

AI نفت و گاز

کاهش هزینه تولید و نگهداری

 هزینه سالانه خوردگی در صنعت تولید نفت و گاز میلیاردها دلار برآورد شده است. در واقع، به دلیل دماها و شرایط محیطی مختلف، اجزای نفت و گاز اغلب با تخریب مواد و خوردگی مواجه می‌شوند. عدم رسیدگی به این مشکل می‌تواند منجر به خسارات فاجعه‌باری شود که کل فرایند تولید را متوقف می‌کند. فناوری‌های هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء می‌توانند نشانه‌های خوردگی را با تجزیه و تحلیل پارامترهای مختلف شناسایی کنند و حتی زمان‌های خاموشی ماشین‌آلات را مطالعه کرده و زمان انجام فعالیت‌های تعمیر و نگهداری را پیش‌بینی نمایند که این موضوع موجب تحول صنعت نفت و گاز می‌گردد.

تصمیم‌گیری با تجزیه و تحلیل بهتر

کسب‌وکارهای نفت و گاز با داده‌های زیادی که از فرایندهای تولید به دست می‌آیند، سروکار دارند، اما به دلیل فقدان ابزارهای تحلیلی مناسب، نمی‌توانند از داده‌های عظیم موجود در سیلوهای داده سرمایه‌گذاری کنند. شرکت‌ها می‌توانند از مهندسان داده برای تجزیه و تحلیل دستی داده‌ها استفاده کنند که البته مزیت چندانی از نظر زمان و هزینه ندارد. فناوری هوش مصنوعی در صنعت نفت و گاز تا حدودی مشکل را حل خواهد کرد. برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی مبتنی بر داده‌های بزرگ، اطلاعات را از داده‌های عملیاتی زیادی استخراج می‌کنند. بدین صورت که الگوریتم‌های هوش مصنوعی، جریان‌های داده‌های مختلف را از حسگرها و ماشین‌آلات مختلف گیاهان مختلف یا کل داده‌های علوم زمین بررسی می‌کنند و تجزیه و تحلیل‌های بلادرنگ را استخراج می‌کنند، تا راهکارهای هوشمندانه‌ای بیابند.

 کسب‌وکارهای نفت و گاز

افزودن نیرویی به نام چت‌بات

 از آن رو که در مقایسه با سایر صنایع، انتقال کارکنان در صنعت نفت و گاز، بزرگ‌ترین چالش برای آن‌هاست، اپراتورهای میدانی از چت‌بات‌ها و عوامل مجازی بهره می‌برند و یک مؤلفه فعال‌کننده صوتی را به سیستم خود می‌افزایند. چت‌بات‌های دارای قابلیت صوتی می‌توانند به اپراتورها در پرسش‌ها و گزارش‌ها از طریق دستورات صوتی هندزفری کمک کنند. در واقع، چت‌بات‌ها منبع بسیار خوبی از اطلاعات‌اند و داده‌های بلادرنگ را جمع‌آوری کرده، درخواست‌های کمک را انجام می‌دهند. حتی وقتی با خرابی ماشین مواجه می‌شوند، می‌توانند از چت‌بات برای تعمیر، سؤال کنند.

کشف بینش‌های جدید در اکتشاف نفت و گاز

 فرایند اکتشاف نفت و گاز، فرایندی بسیار دقیق و پرهزینه است. در واقع، اکتشاف هیدروکربن برای به دست آوردن تصویری کامل از آنچه در سطح زمین است، بسیار اهمیت دارد. برای آسان‌تر کردن این فرایند و جمع‌آوری داده‌های دقیق، استفاده از ربات‌های خودکار مجهز به هوش مصنوعی برای کاوش یک راه‌حل عالی است. شرکت‌های بزرگ نفت و گاز از پهپادها برای جمع‌آوری تصاویر لرزه‌ای استفاده می‌کنند، درحالی‌که الگوریتم‌های پردازش تصویر اطلاعات را استخراج می‌کنند. بر اساس این تحلیل‌ها، اکتشافات انجام می‌شود. در واقع، این فرایند خطرات انسانی را به حداقل می‌رساند و این خود کارایی هوش مصنوعی در صنعت نفت و گاز را دوچندان می‌کند.

بینش‌های جدید در اکتشاف نفت و گاز

آیا همچنان باید بر حضور هوش مصنوعی در صنعت نفت و گاز تأکید داشته باشیم؟

هوش مصنوعی یک فناوری امیدوارکننده است که قرار است نقشی کلیدی در آینده نفت و گاز ایفا کند. در حال حاضر، میدان‌های نفتی که به طور کامل از حسگرها استفاده می‌کنند، از فرصت‌های بی‌شماری سود می‌برند که مملو از تجزیه و تحلیل داده‌هاست. از طرفی، پرسنل میدان نفتی با دستگاه‌های تلفن همراهی که در زندگی روزمره ما نفوذ کرده‌اند، در ارتباط هستند. ترکیب این فناوری‌ها منجر به انقلاب ارتباطی برای میادین نفتی می‌شود و هوش مصنوعی به بهترین شکل در این زمینه فعال است. با توجه به پتانسیل و حضور هوش مصنوعی در صنعت نفت و گاز، جای تعجب نیست که نظرسنجی اخیر EY نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد شرکت‌های نفت و گاز یا قبلاً بر روی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده‌اند یا در دو سال آینده این کار را انجام خواهند داد.

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]