40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 هوش مصنوعی مولد و افزودن سالانه ۴.۴ تریلیون دلار به اقتصاد جهانی

هوش مصنوعی مولد و افزودن سالانه ۴.۴ تریلیون دلار به اقتصاد جهانی

چیزی که این روزها رهبران شرکت‌ها و سازمان‌ها را بر آن می‌دارد که برای معرفی یا پذیرش ابزارهای جدید هوش مصنوعی عجله کنند، هنرنمایی هوش مصنوعی مولد است؛ اما واقعیت چیست و این فناوری چه تأثیری بر اقتصاد جهانی خواهد داشت؟ این موضوع از سوی رهبر مشاوره جهانی، مک کینزی و تیم او به منظور دریافتن پتانسیل اقتصادی هوش مصنوعی مولد، در حال بررسی است.

نگاهی اجمالی به گزارش‌های هوش مصنوعی مولد

طبق گزارش‌هایی که در این خصوص انجام گرفته است، GenAI به عنوان نمونه‌ای از هوش مصنوعی مولد، قادر است سالانه ۲.۶ تا ۴.۴ تریلیون دلار به اقتصاد جهانی بیفزاید. این رقم معادل اقتصادی اضافه کردن یک کشور جدید به اندازه و بهره‌وری بریتانیا به کره زمین است! برای تهیه این گزارش، تحلیلگران مک کینزی ۸۵۰ شغل و ۲۱۰۰ فعالیت کاری را در ۴۷ کشور مورد بررسی قرار دادند که این میزان بیش از ۸۰ درصد از نیروی کار جهانی را تشکیل می‌دهند.

حقیقت آن است که تأثیر اقتصادی که رقم ۲.۶ تا ۴.۴ تریلیون دلاری نشان می‌دهد، نسبت به برآوردهای قبلی مک کینزی که در سال ۲۰۱۷ در خصوص تأثیر حوزه هوش مصنوعی بر اقتصاد جهانی انجام داد، بسیار زیاد است، چراکه این رقم ۱۵ تا ۴۰ درصد نسبت به قبل افزایش یافته است. در واقع، دلیل چنین افزایشی، استقبال زیاد از ابزار GenAI توسط شرکت‌های بزرگ و کوچک است. علاوه بر این، مک‌ کینزی دریافته است که در حال حال حاضر، هوش مصنوعی مولد، پتانسیل این را دارد که فعالیت‌های کاری را خودکارسازی کند و ۶۰ تا ۷۰ درصد از زمان کارمندان فعلی را به خود اختصاص دهد.

هوش مصنوعی مولد واقتصاد جهانی

آیا با وجود هوش مصنوعی مولد، شغل‌ها از دست می‌روند؟

الکس سوخاروفسکی، شریک ارشد و رهبر جهانی QuantumBlack، در این باره می‌گوید: «به کار گرفتن هوش مصنوعی مولد، بدان معنا نیست که شغل‌هایی قرار است از دست برود، بلکه برعکس، اساساً انجام پاره‌ای کارها بسیار سریع‌تر و دقیق‌تر انجام می‌گیرند.» وی افزود: «این به معنای افزودن سالانه ۰.۲ تا ۳.۳ درصد به رشد بهره‌وری کل اقتصاد جهانی است. با این حال، کارگران برای یادگیری مهارت‌های جدید به حمایت نیاز خواهند داشت و برخی مشاغل را تغییر خواهند داد. اگر بتوان انتقال کارگران و سایر خطرات را مدیریت کرد، هوش مصنوعی مولد می‌تواند به رشد اقتصادی کمک کند و از جهانی پایدارتر و فراگیر حمایت نماید.»

خودکار شدن مشاغل و وظایف توسط هوش مصنوعی مولد

در حالی که هوش مصنوعی مولد توجه زیادی را به خود جلب نموده، مک کینزی معتقد است که سایر برنامه‌ها و فناوری‌های هوش مصنوعی نیز نقش مهمی در تغییر شکل اقتصاد جهانی خواهند داشت، به طوری که ظهور GenAI برای اتوماسیون محل کار، بسیار افزایش یافته و این توانسته در تخمین‌های قبلی مک‌کینزی کمی تغییر ایجاد کند و احتمال می‌رود نیمی از فعالیت‌های کاری بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۶۰ خودکار شوند.

سوخاروفسکی در این باره می‌گوید: «وقتی مردم امروز درباره GenAI صحبت می‌کنند، انگار که دارند از هوش مصنوعی و رباتیک حرف می‌زنند.» دلیل این کار این است که هوش مصنوعی مولد و مدل‌های زبان بزرگ (LLM) برای انواع خاصی از وظایف همچون اتوماسیون یا کارهای فیزیکی همچون ساخت‌وساز، مهندسی، حمل‌ونقل، معدن و جست‌وجو و نجات مفید و مناسب‌ باشند. هر دو در مختل کردن کار، بی‌تأثیر نیستند و فقط زمان کمتر یا بیشتری برای حصول نتیجه صرف می‌شود.

اما واقعیت این است که انواع هوش مصنوعی برای انجام کاری که کیفیت‌ بیشتری داشته باشد، به کار می‌آیند: اینکه چگونه یک اثر هنری بهتر خلق کنید؟ چگونه کتاب بهتری بنویسید؟ چگونه فیلم بهتری تولید کنید؟ چگونه راه‌حلی بهتری برای بهبود جهان از بلایای طبیعی سخت ایجاد کنید؟

تولد وظایف و مشاغل جدید با وجود هوش مصنوعی مولد

در حقیقت، پس از ظهور هوش مصنوعی مولد، بسیاری از وظایف و مشاغل جدید ایجاد خواهند شد، به طوری که به‌زودی بر مهندسان LLM افزوده خواهد شد، هرچند بعید نیست که در بلندمدت، صنایع کمی تعدیل شوند.

طبق گزارش‌ها چهار کاری که در این خصوص بیشترین ارزش افزوده را دارند، عبارت‌اند از: «عملیات مشتری»، «بازاریابی و فروش»، «مهندسی نرم‌افزار» و «تحقیق و توسعه» که احتمالاً ۷۵ درصد از ارزش افزوده GenAI را تشکیل می‌دهند.

گزارش‌هایی در خصوص عملیات مشتری

مک کینزی در خصوص عملیات مشتری گفته: «تحقیقات نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از تماس‌های مشتریان که توسط بانک‌ها، مخابرات و شرکت‌های خدمات آب‌وبرق در آمریکای شمالی برقرار می‌شود، توسط ماشین‌ها و هوش مصنوعی، انجام می‌شود. با این حال، پیش‌بینی می‌کنیم که هوش مصنوعی مولد می‌تواند حجم تماس‌های خدمات انسانی را بسته به سطح اتوماسیون موجود یک شرکت، تا ۵۰ درصد کاهش دهد.»

گزارش‌هایی در خصوص بازاریابی و فروش

برای بازاریابی و فروش، مک‌ کینزی دریافت که ایجاد محتوای شخصی‌تر و هوشمندانه‌تر با GenAI می‌تواند بر بهره‌وری عملکرد بازاریابی با ارزشی بین ۵ تا ۱۵ درصد از کل هزینه‌های بازاریابی بیفزاید و بهره‌وری هزینه‌های فروش را ۳ تا ۵ درصد در سطح جهانی افزایش دهد.

گزارش‌هایی در خصوص مهندسی نرم‌افزار

طبق پیش‌بینی‌های مک‌ کینزی در خصوص مهندسی نرم‌افزار، این فناوری بر سرعت فرایند تولید پیش‌نویس‌های کد اولیه، تصحیح کد و بازآفرینی، تجزیه و تحلیل ریشه‌ای و ایجاد طرح‌های جدید سیستم می‌افزاید که منجر به افزایش ۲۰ تا ۴۵ درصدی بهره‌وری در هزینه‌های نرم‌افزار می‌شود.

گزارش‌هایی در خصوص تحقیق و توسعه

وقتی صحبت از تحقیق و توسعه به میان می‌آید، مک کینزی معتقد است که هوش مصنوعی مولد به طراحان محصول کمک می‌کند، تا با انتخاب و استفاده کارآمدتر از مواد، هزینه‌ها را کاهش دهند. همچنین می‌تواند با بهینه کردن طرح‌های تولید، هزینه‌ها را در لجستیک و تولید کاهش دهد.

هوش مصنوعی، کاتالیزور فناوری برای رشد اقتصادی

به طور کلی، پیش‌بینی مک‌ کینزی در خصوص GenAI یک «کاتالیزور فناوری» است، چراکه قادر است صنایع را به سمت سفرهای اتوماسیون پیش ببرد و البته کارکنان را نیز در این زمینه خلاق‌تر کند. این این باره سوخاروفسکی نیز گفته است که «ما در حال ورود به عصر خلاقیت هستیم.» وی با گفتن نکته جالبی که مفهومی اساسی را در بر داشت، این مبحث را پایان داد: «در حالی که داده‌های گزارش فعلی، تاحدی توسط هوش مصنوعی تحلیل شده است، کل گزارش مک کینزی در سال ۲۰۲۳ که در مورد تأثیر اقتصادی هوش مصنوعی نوشته شده، به وسیله نویسندگان انسانی انجام گرفته است.»

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]