40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 هوش مصنوعی و بلا‌کچین: فناوری چطور باعث ارتقا پلتفرم‌ها می‌شود

هوش مصنوعی و بلا‌کچین: فناوری چطور باعث ارتقا پلتفرم‌ها می‌شود

گروه علوم و فناوری‌های نوین پژوهشگاه فضای مجازی ضمن بررسی دو فناوری نوظهور هوش مصنوعی و بلا‌کچین، درباره به‌کارگیری این دو تکنولوژیگفت: «دو تکنولوژی هوش مصنوعی و بلا‌کچین به ندرت در کنار هم به کار گرفته می‌شوند، اما ادغام این دو فناوری می‌تواند انبوهی از کاربردهای بلاکچین را آشکار کند.»

فناوری هوش‌مصنوعی و بلاکچین هر دو به عنوان تکنولوژی‌هایی شناخته می‌شوند که آینده ما انسان‌ها را تحت تاثیر قرار خواهند داد. اما موضوع مهم درباره این دو حوزه ایناست که این دو فناوری، دو دنیای متفاوت از هم هستند. در حالی که هردو به‌تنهایی نوآوری‌های شگفت‌انگیزی دارند، اما ارتباط بسیار کمی بین آن دو وجود دارد. به همین دلیل، کمبود پروژه‌هایی که هوش‌مصنوعی و بلا‌کچین را با یکدیگر ادغام کند و تمام توانمندی‌های این دو فناوری نوظهور را آشکار کند، به‌خوبیاحساس می‌شود.

عامل اصلی عدم ارتباط میان این دو فناوری، موانع فنی هستند و به دلیل همین موانع فنی است که ادغام هوش‌مصنوعی و بلاکچین یاهمان قراردادهای هوشمندعملاً غیرممکن است. هوش مصنوعی و بلاکچین،وابسته به پارادایم‌های برنامه‌نویسی کاملاً متفاوتی هستند: در حالی که بلاکچین برای کاهش هزینه‌های تراکنش، از کمترین میزان داده استفاده می‌کند، بسیاری از مدل‌های هوش‌مصنوعی برای تصمیم‌گیری، از مقادیر عظیمی از داده به همراه میزان بالایی از منابع رایانشی استفاده می‌کنند.

قراردادهای هوشمند همچنین بسیار سخت‌گیر هستند، به این معنا که تنها هنگامی می‌توان به یک خروجی دست‌یافت که دامنه‌ای از پارامترهای سخت‌گیرانه برآورده شوند. در نتیجه قراردادهای هوشمند می‌توانند برای دنیای هوش‌مصنوعی نامناسب باشند، جایی که رسیدن به دقت ۱۰۰ درصدی دشوار است، مخصوصاً در زمینه تشخیص تصویر و صوت.

این تقاضا برای انعطاف‌پذیری، نیاز به نسلی جدید از قراردادهای هوشمند را ایجاد کرده است، قراردادهای هوشمندی که قادرند از پس ورودی‌هایی با دقت بالا (هرچند ناقص) برآیند، و یک خروجی بی‌نقص دریافت کنند.

فروم زنجیره بلوکی اتحادیه اروپا اخیراً در گزارشی اعلام کرد که ادغام این دو فناوری نه تنها مطلوب بلکه یک ضرورت است. اظهار نظری که در این باره وجود دارد این است که: «در دنیای واقعی، به خصوص در موارد کاربرد در مقیاس وسیع، بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا احتمالاً در ارتباط با هم کار خواهند کرد. در یک شهر هوشمند، بلاکچین می‌تواند در سطحی زیرساختی با اینترنت اشیا و هوش‌مصنوعی ادغام شود. این ادغام در جهت مدیریت سیستم‌های حیاتی که شهرها به آن‌ها وابسته هستند و همچنین بهبود کیفیت زندگی برای ساکنان شهرها از طریق طراحی محیط‌های شهری بهتر و امن‌تر خواهد بود.»

موارد کاربرد هوش مصنوعی و بلاکچین

سوالی که مطرح می‎شود این  است که یکی شدن دو فناوری هوش‌مصنوعی و بلاکچین دقیقاً در عمل به چه معنا خواهد بود؟ این دو فناوری در کنار هم چه کاربردهای ملموسی دارند که کاربران نهایی مشتاقانه به انتظار آن‌ها بنشینند؟

برای پاسخ به این پرسش، می‌توان چند نمونه از کاربردها را مرور کرد. پروژه‌های مربوط به هوافضامی‌توانند با استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز، فرصتی برای پیشرفته‌تر شدن به دست آورند. هوش‌مصنوعی می‌تواند راهبردهای معاملاتی را هوشمندانه‌تر کند و بلاکچین می‌تواند بسیار منعطف‌تر شود. پلتفرم‌های زنجیره بلوکی فرصت ارائه جایگزین مناسب برای کلیدهای خصوصی را دارند. به‌خاطر سپردن و ذخیره ایمن این کلیدها اغلب می‌تواند دشوار باشد؛ به‌خصوص که کاربران امکان دسترسی به حساب‌های بانکی خود از طریق فناوری تشخیص چهرهو هوش مصنوعی را به دست آورده‌اند.

هوش‌مصنوعی و بلاکچین همچنین می‌توانند در کنار هم در بسیاری از زمینه‌های تکنولوژی‌های برتر از جمله کلان‌داده و اینترنت اشیا، بیمه، تولید صنعتی، خدمات درمانی، لجستیک و بسیاری دیگر به کار گرفته شوند. در تمام موارد، هوش‌مصنوعی نقش مهمی را در پردازش داده یا خودکارسازی وظایف انسانی در جهت تغذیه‌رسانی اطلاعات به بلاکچین ایفا می‌کند.

متخصصان معتقدند که هوش‌مصنوعی می‌تواند در بسیاری از تسک‌ها، به اندازه انسان‌ها مؤثر عمل کند و حتی از انسان‌ها بهتر باشد. هوش‌مصنوعی می‌تواند به صورت ۲۴ ساعته و در همه اوقات شبانه‌روزبه بهترین نحو عمل کند، بی‌آنکه دچار خستگی یا خطای انسانی شود. به طور مشابه، زنجیره‌های بلوکی نیزهر روز بیشتر و بیشتر در فراهم‌آوری داده ها و ایجاد یک فضای امن برای تراکنش‌هابه کمک کاربران می‌آیند.

هوش‌مصنوعی و بلاکچین در Oraichain

یکی از شرکت‌هایی که برای ورود هوش‌مصنوعی به بلاکچین تلاشی جدی داشته، Oraichainاست. این شرکت،موارد کاربرد بسیار جالبی را در این مسیر کشف کرده‌است. به این صورت که قراردادهای هوشمند را از طریق ایجاد امکان دسترسی امن آن‌ها به هوش‌مصنوعی از راه API ها بهبود می‌بخشد و در این مسیر داده‌های پایا را آشکار می‌سازد.از ماه فوریه، بیش از ۱۰۰ مورد از این API ها به همراه معرفی Oraichain Mainnetبه روی عموم باز هستند.

پلتفرم Oraichain Studioکه به منظور یکپارچه‌سازی این API ها با قراردادهای هوشمند توسعه داده شده است، در ماه آوریل سال ۲۰۲۱ معرفی شد. کار این پلتفرم تأیید صحت خروجی هوش‌مصنوعی و سپس پخش داده تولیدی در چندین زنجیره بلوکی، بدون کنترل متمرکز است. این موضوع می‌تواند دسترسی به مدل‌های هوش‌مصنوعی کاملاً آموزش‌دیده را گسترش دهد و در نتیجه، تعداد بیشتری از افراد را به استفاده از قابلیت‌های این فناوری قادر سازد.

شرکتOraichain با ایجاد این پلتفرم، بازاری را ایجاد کرده که متخصصان می‌توانند در آن خدمات و محصولات خود را که حاصل ادغام دو فناوری هوش مصنوعی و بلا‌کچین است، به فروش برسانند؛ از کشت سود بهبودیافته با هوش‌مصنوعی گرفته تا پیش‌بینی قیمت و ابزار اصالت‌سنجی چهره. مدیران این طرح همچنین معتقدند که این پلتفرمبه شرکت‌های کوچک امکان می‌دهد در مقابل غول‌های این صنعت که بر اکوسیستم تسلط دارند، عرض اندام کنند و از یک فضای رقابتی عادلانه بهره‌مند شوند.

این شرکت همچنین در صدد معرفی یک سامانه جدید به نام aiRight است. این سامانه که به عنوان اولین پلتفرم چندکاره تولید NFT و مدیریت کپی‌رایت شناخته می‌شود که مجموعه کاملی از خدمات را از جمله تولید NFT ها توسط هوش‌مصنوعی و ایمن‌سازی حق کپی برای بازار NFT ارائه می‌دهد. خدمات هوش‌مصنوعی همچنین کاربران را قادر می‌سازد تا به راحتی یگانگی و اصالت NFT ها را تأیید کنند.

در مجموع به نظر می‌رسد که این قبیل همکاری‌ها به عنوان سکوی پرتابی برای موفقیت این تجارت عمل کنند و به شرکت‌هایی مثل Oraichain کمک کنند تا با فناوری‌های هوش‌مصنوعی و بلا‌‌کچین، حضور پررنگ‌تری در کشورهایی چون ایالات‌متحده و ژاپن داشته باشند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]