40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 معرفی استارتاپ‌های روبه‌رشدِ هوش مصنوعی: شرکتِ هوش مصنوعیِ Argo

معرفی استارتاپ‌های روبه‌رشدِ هوش مصنوعی: شرکتِ هوش مصنوعیِ Argo

شرکت هوش مصنوعی آرگو که در زبان انگلیسی به‌آن Argo.AI می‌گویند، نخستین استارتاپ هوش مصنوعی است که در مجموعه مقاله‌های «استارتاپ‌های روبه‌رشد هوش مصنوعی» به‌ معرفی آن می‌پردازیم.

آرگو یک شرکت مبتنی بر فناوری‌های هوش مصنوعی است که تمرکز خود را روی فناوری‌های «بینایی ماشین» گذاشته‌است. این شرکت در زمینه رانندگی مستقل و خودروهای خودران فعالیت می‌کند و مقر اصلی آن در پیتسبورگ، پنسیلوانیا است. شرکتِ هوش مصنوعی آرگو، در سال ۲۰۱۶ توسط «برایان سالسکی» و «پیتر رندر»، مهندسانِ کهنه‌کارِ برنامه‌های رانندگی خودکارِ گوگل و اوبر تأسیس شد. شرکت روبه‌رشد آرگو، یک شرکت مستقل است که نرم‌افزار، سخت‌افزار، نقشه‌ها و زیرساخت‌های پشتیبانی ابری، برای وسایل‌ نقلیه خودران می‌سازد و در تلاش ‌است تا خودروهای معمولی را با فناوری‌های خود به خودروی خودران تبدیل کند. آرگو دو سرمایه‌گذار عمده دارد: یکی شرکت فورد موتور که از سال ۲۰۱۷ سرمایه‌گذاری خود را روی این کمپانی شروع‌ کرده و دیگری گروه فولکس واگن که از سال ۲۰۲۰ روی این شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌است. فناوری سیستم خودران آرگو (SDS) در خودروهای تولیدشده، توسط خودروسازانی که با آن شراکت دارند، استفاده می‌شود.

تاریخچه شرکت

شرکت هوش مصنوعی آرگو در نوامبر ۲۰۱۶ توسط مهندسین روباتیک، برایان سالسکی و پیتر رندر تأسیس شد. از ژوئیه ۲۰۲۰ این شرکت بیش از ۱۰۰۰ کارمند با دفترهای پژوهشی در پیتسبورگ، دیترویت، پالو آلتو، کرانبری، نیوجرسی و مونیخِ آلمان استخدام ‌کرده‌است. در ژوئن ۲۰۲۰ سهام آرگو بیش از هفت میلیارد دلار ارزش داشت.

مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت «برایان سالسکی» در منطقه Woodhaven، MI خارج از دیترویت متولد شده‌است و سپس در پیتسبورگ، جایی که آرگو مستقر است، ساکن شده. او در سال ۲۰۰۲ مدرک کارشناسی مهندسی را از دانشگاه پیتسبورگ دریافت کرد و سپس در شرکت Union Switch & Signal تأمین‌کننده تجهیزات پیام‌رسانِ راه‌آهن شروع ‌به‌کار کرد و در آنجا روی نرم‌افزارِ ضد برخورد قطارها کار کرد. از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ او در مرکز ملی مهندسی روباتیک در مؤسسه روباتیک کارنگی ملون، جایی که رندر رئیس او بود، کار کرد. در سال ۲۰۰۷، سالسکی و «کریس اورمسون» تیم توسعه نرم‌افزار کارنگی ملون را برای سومین مسابقه خودروی بدون راننده دارپا، به‌نام چالش شهری رهبری کردند. از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶، سالسکی به‌عنوان مدیر توسعه سخت‌افزار برای بخش نوآوری‌های خودروی گوگل، که اکنون به عنوان Waymo شناخته می‌شود، خدمت کرد.

پیتر رندر، متولد میشیگان و فارغ‌التحصیل دانشگاه دیترویت مرسی، مدرک ارشد و Ph.D خود را از این دانشگاه به ‌دست ‌آورد. در دانشگاه کارنگی ملون CMU در رشته روباتیک تحصیل کرد و در کنار سالسکی در مرکز ملی مهندسی روباتیک کار کرد.

شرکت هوش مصنوعی آرگو، ابتدا در اواخر سال ۲۰۱۶ از طریق یک دور کوچک از یک منبع نامشخص تأمین ‌مالی شد. سپس در فوریه ۲۰۱۷، شرکت فورد اعلام کرد که قرار است طی پنج سال آینده یک میلیارد دلار در آرگو سرمایه‌گذاری کند، تا یک سیستم راننده‌ مجازی برای خودروهای خودران این خودروساز که در سال ۲۰۲۱ عرضه می‌شود، توسعه دهد. فورد بزرگ‌ترین سهام‌دار شرکت شد و آن‌ها توانستند تا ۲۰۰ کارمند دیگر از جمله اعضای تیم تحقیق ‌و توسعه فورد را استخدام کنند.

استارتاپ آرگو

در ژوئن ۲۰۲۰، فولکس‌واگن ۲.۶ میلیارد دلار در آرگو سرمایه‌گذاری کرد. طبق مفاد این قرارداد، فولکس‌واگن یک میلیارد دلار پول نقد به آرگو و واحد «رانندگی هوشمند خودکار» [a4] آن مستقر در مونیخ، به‌ارزش ۱.۶ میلیارد دلار اختصاص‌داد. درنتیجه واحد فناوری رانندگی هوشمند خودکار، با بیش‌از ۲۰۰ کارمند، برای توسعه فناوری خودروهای خودمختارِ فولکس‌واگن کار خود را شروع کرد. طبق مفاد قرارداد، فولکس‌واگن قرار بود، سهام آرگو را طی سه سال از فورد خریداری‌کند، در حالی که فورد بخشی از سهام باقی‌مانده خود را همچنان در شرکت سرمایه‌گذاری می‌کرد. در اجرای این قرارداد، تیم AID، مستقر در مونیخ، با آرگو ادغام شد تا مرکز مهندسی اروپایی این شرکت را تشکیل‌ دهد.

در مارس ۲۰۲۲، شرکت هوش مصنوعی آرگو یک دفتر مهندسی و توسعه جدید در لس‌آنجلس به ‌راه ‌انداخت.

گزارشی از رشد اقتصادی

بین مشارکت‌های اقتصادی، آرگو بیش از ۳.۶ میلیارد دلار جمع‌آوری کرده‌است. مالکیت آرگو درمیان بزرگ‌ترین سهامداران آن، یعنی فورد و فولکس‌واگن مشترک است و هریک از آن‌ها ۴۲ درصد از سهام شرکت را در اختیار دارند. باقی سهام شرکت، میان تیم مدیریت و کارکنان آن تقسیم شده‌است، تا به‌عنوان انگیزه‌ای برای کارمندان از آن استفاده شود. در همین ‌حال هیئت‌مدیره شرکت هوش مصنوعی آرگو، از دو صندلی فورد، دو صندلی فولکس‌واگن و سه صندلی آرگو تشکیل ‌شده‌است.

نمودار رشد

نمودار رشد ارزش سهام آرگو از سال ۲۰۱۷ تاکنون

  • درصد رشد سهام در ۵ سال: ۱۵۲% رشده کرده‌است.
  • وضعیت رشد سهام: به‌طور منظم رشد داشته‌است.
  • ارزش سهام: ۳.۶ میلیارد دلار.

فناوری‌های آرگو

شرکت آرگو ادعا می‌کند که فناوری‌اش می‌تواند سیستم‌های خودرانِ سطح ۴  (یعنی بدون نیاز به راننده) را برای وسایل نقلیه خودران (AV) ارائه دهد.

گونه‌های رانندگی خودکار، توسط انجمن مهندسان خودروی آمریکا تعریف شده‌است و به‌عنوان استانداردهای صنعتی توسط وزارت حمل‌ونقل ایالات‌متحده به‌کار می‌روند. برهمین‌اساس، فناوری‌هایی که توسط آرگو توسعه‌ یافته‌است، شامل تمامِ سیستم‌های خودران می‌شود؛ ازجمله پلت‌فرم‌های محاسباتی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، حسگرها، دوربین‌ها، رادارهای دیجیتال، رادارهای تشخیص نور و برد LIDAR که از برترین فناوری‌های بینایی ماشین در جهان هستند.

در اکتبر ۲۰۱۷، آرگو شرکتِ «پرینستون لایت ویو» تولیدکننده فناوری لیدار، مستقر در کرنبری، نیوجرسی را خریداری کرد. در سال ۲۰۱۹، آرگو نسل سوم خودروی‌های آزمایشی خود را براساس فورد فیوژن هیبریدی معرفی کرد؛ این خودروها دارای دوربین‌های قدرتمند راداری با وضوح بالاتر و دامنه‌های دینامیکی وسیع‌تر، افزایش قدرت پردازش کامپیوتر و بهبود سیستم‌های گرمایش و سرمایش هستند.

آرگو برنامه‌دارد، فناوری رانندگی مستقل را برای ناوگان عمومی، به‌جای مالکیت شخصی با برنامه‌هایی از جمله «خدمات حمل‌ونقل و تحویل کالا» در آینده ارائه‌ دهد.

آزمایش خودروهای آرگو در جاده‌های حقیقی

آرگو به‌عنوان بخشی از نوآوری‌های خود در بخش تحقیق‌ و توسعه، مکان‌هایی حقیقی برای آزمایش خودروهای خودران در پیتسبورگ و دیربورن دارد. در اوایل سال ۲۰۱۸، آرگو آزمایش حقیقی خارج از آزمایشگاهِ وسایل نقلیه را در میامی، فلوریدا آغاز کرد، که این اولین‌باری بود که خودروها در خارج از سرزمین اصلی شرکت یعنی دیترویت و پیتسبورگ آزمایش شدند.

آرگو پس ‌از دریافت مجوز CA DMV در ژانویه ۲۰۱۹، آزمایش‌های خود را در مرکز مهندسی «پالو آلتو» شروع‌ کرد. گسترش آزمایش‌های شرکت به‌سایت‌های حقیقی تست‌ِ شهری، به‌شرکت اجازه‌ می‌دهد، تا رفتار رانندگی منحصربه‌فرد و فرهنگ جاده‌ای هر شهر و هر منطقه را بهتر بشناسد.

آزمایش‌های آرگو شامل میلیون‌ها شبیه‌سازی برای نمایش شرایط مختلف آب‌وهوا، زیرساخت‌های گوناگون، رفتار عابرانِ پیاده و سایر شرایط جاده‌ای است.

در ماه مه ۲۰۲۲، شرکت هوش مصنوعی آرگو با استفاده از خودرو فورد Escape Hybrid اصلاح‌شده، آزمایش‌های خود را در جاده‌های عمومیِ آستین و میامی آغاز کرد.

پژوهش‌های دانشگاهی و کالج هوش مصنوعی آرگو

در سال ۲۰۱۷، آرگو همکاری پژوهشی‌-دانشگاهی خود را با دانشگاه «کارنگی ملون و مؤسسه فناوری جورجیا» شروع کرد. هدف از این همکاری تحقیق در مورد فناوری‌های بینایی ماشینی و یادگیری ماشینی اعلام ‌شده‌است.

در ژوئن ۲۰۱۹، آرگو یک سرمایه‌گذاری «۱۵ میلیون دلاری» برای ایجاد مرکز پژوهش‌های هوش مصنوعیِ آرگو در دانشگاه کارنگی ملون، انجام داد. هدف از این سرمایه‌گذاری برای پژوهش روی خودروهای خودران اعلام‌ شده‌است؛ این پژوهش‌ها روی الگوریتم‌های پیشرفته‌ای برای وسایل ‌نقلیه خودران، به‌ویژه برای قابلیت‌های درک و تصمیم‌گیری‌های پیشرفته تمرکز خواهند کرد.

پس‌از معرفی مجموعه داده‌های منبع‌باز توسط شرکت، آرگو بیانیه‌ای منتشر کرد. مجموعه‌ای از نقشه‌ها و داده‌هایی که برای مطالعه بیشتر در مورد تحقیق و توسعه خودروهای خودران مستقل منتشر شده‌اند و موضوعات پژوهش‌های آزاد دانشگاهی خواهند بود.

موضوعات پژوهشی که برای مطالعه در مرکز تحقیقات هوش مصنوعی آرگو در نظر گرفته ‌شده‌است، شامل ترکیب حسگرهای هوشمند، درک صحنه سه‌بعدی، شبیه‌سازی شهری، ادراک مبتنی بر نقشه، پیش‌بینی رفتار و اعتبارسنجی نرم‌افزاری است.

پژوهش‌های دانشگاهی و کالج هوش مصنوعی آرگو

محصولات و دستاوردهای آرگو

پلتفرم خودران آرگو 

این پلتفرم شامل نرم‌افزار، سخت‌افزار، نقشه‌های HD و پشتیبانی پشتیبان مورد نیاز برای تامین انرژی کامل عملیات خودران خودروها در مقیاس بزرگ است. امروزه، فناوری خودران آرگو در دو وسیله نقلیه با سخت‌افزار سفارشی و سیستم‌های ایمنی اضافی ادغام شده‌است.

وسیله نقلیه اول «فورد Escape هیبریدی» (تصویر بالا) است، که این خودروی خودران هیبریدی-الکتریکی برای اهداف تجاری طراحی شده‌است و در شهرهای ایالات‌متحده خدمت‌رسانی می‌کند.

وسیله نقلیه دوم «فولکس واگنِ Buzz AD» (تصویر پایین) است، که این ونِ خودکارِ تمام الکتریکی برای اهداف تجاری و خدمات شهری در اروپا طراحی ‌شده‌است.

پلتفرم خودران آرگو 

آرگو لیدار (رادار نوری)

این حسگری لیزری است که به‌صورت اختصاصی روی خودرو نصب می‌شود و به‌طور خاص برای نیازهای رانندگی ایمن خودران ساخته شده است.

ویژگی‌های آرگو لیدار:

  • بیش از ۴۰۰ متر برد سنجش برای رانندگی ایمن در سرعت‌های بالاتر
  • تصاویر با وضوحِ بالا برای محیط‌های پیچیده شهر
  • تشخیص اجسام با انعکاسِ کم در فاصله
  • چرخش ۳۶۰ درجه برای پوشش کامل
آرگو لیدار

آرگو هاب (جهت‌یاب آرگو)

رانندگی خودران نیازمند فناوری‌هایی ا‌ست که بسیار فراتر از خود وسیله‌نقلیه خودران است. زیرساخت ابری انعطاف‌پذیر آرگو شامل سیستم‌های مدیریت ناوگان و اعزام است که می‌توانند با سرعت و کارایی به‌ عملیات موجود متصل شوند و برای استقرار خدمات حمل‌ونقل و تحویل در مقیاس بزرگ کار کنند.

آرگو هاب (جهت‌یاب آرگو)

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف را در هوشیو بخوانید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]