پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 کاربرد هوش مصنوعی در صنایع غذایی: ربات‌ها به کمک آشپزها می‌آیند

کاربرد هوش مصنوعی در صنایع غذایی: ربات‌ها به کمک آشپزها می‌آیند

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مرکز تحقیقات و توسعه هوش مصنوعی شرکت سونی از ماه آوریل کارش را با تمرکز بر روی بازی‌ها، پردازش تصاویر و همچنین حسگرها و غیره آغاز کرد. این بخش تازه‎تاسیس در کشورهای ژاپن و آمریکا و همچنین قاره اروپا دفاتر زیادی دارد و با دیگر بخش‌های شرکت سونی در تعامل است. به تازگی این سازمان از اولین تحقیق بزرگ خود که «پروژه برجسته غذاسازی» نام دارد، رونمایی کرده است. هدف این پروژه کاربرد هوش مصنوعی در صنایع غذایی ، تقویت خلاقیت و تکنیک‌های سرآشپزها در سراسر دنیا است.

سونی سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی را در آوریل 2018 و با ارائه اپلیکیشن‌های مربوط به هوش مصنوعی در صنایع غذایی آغاز کرده بود. در آن زمان شرکت سونی کشور آمریکا توافق‎نامه‌ای در جهت انجام تحقیقات رباتیک و هوش مصنوعی با دانشگاه Carnegie Mellon منعقد کرده بود. همان زمان هم این شرکت اعلام کرده بود که کارش را با تمرکز بر روی استفاده از هوش مصنوعی در صنایع غذایی برای بهینه‌‎سازی صنعت غذا با هدف آماده‎سازی، پخت‌و‌پز و ارسال آن آغاز کرده و دلیل ورود به این زمینه را این طور بیان کرده بود که صنعت غذا نیاز به ورود ربات‌ها دارد تا مشکلات و پیچیدگی‌های آن، از طبخ تا سرو غذا، آسان‌‎تر شود و بتوان این صنعت را گسترش داد. طبق ادعای وب‎سایت آماری مکنزی McKinsey و البته تحلیل‌های خود شرکت سونی امکان استفاده از هوش مصنوعی در صنایع غذایی بسیار فراهم است و 73% اموری که در صنعت غذا توسط کارگران انجام می‎شود، قابلیت خودکار شدن دارد.

هوش مصنوعی در صنایع غذایی

یکی از انواع کاربرد هوش مصنوعی در صنایع غذایی به این صورت است که هم اپلیکیشنی برای ارائه دستورپخت‌ها آماده می‌کند، هم رباتی برای انجام وظایف دستیار آشپزها می‌سازد و هم برای پیشبرد هر دوی این پروژه‌ها برنامه‌‎ریزی می‌کند.

برای توسعه نرم‌افزاری که به آن اشاره شد، سونی در حال بهره بردن از منابع داده‌های مربوط به دستور تهیه غذاها و همچنین اطلاعات درباره مواردی چون طعم، بو، چاشنی‌ها، ساختار مولکولی و مواد معدنی موجود در خوراکی‌ها است. با استفاده از این داده‌ها قرار است الگوریتم‌های هوش مصنوعی اختصاصی داشته باشد که به کمک سرآشپزهای دنیا بیایند. سونی اعلام کرده ساخت دستور پخت‌های جدید یکی از تحقیقات پرچالش برای آن‌ها بوده و دلیلش هم این است که تعداد نامحدودی دستور ترکیبی برای پخت غذا می‌توان ارائه داد و همچنین این ترکیب‌ها بسته به مناطقی که در آن قرار است سرو شوند، شرایط آب‌و‌هوایی و فصلی و غیره متغیر هستند. سونی مدعی شده با استفاده از هوش مصنوعی در صنایع غذایی و با اپلیکیشن جدیدشان نه‌تنها امکان طبخ غذاهای خوشمزه فراهم خواهد شد، بلکه توجه ویژه‌ای به موضوع سلامتی انسان‌ها و همچنین پایداری محیط شده است.

توسعه یک سیستم هوش مصنوعی در صنایع غذایی که بتواند چند دستور پخت غذایی را ترکیب کرده و دستور جدیدی ارائه دهد، خیلی هم بعید به نظر نمی‎رسد. IBM اخیرا اعلام کرده که قرار است با همکاری McCormick & Company با استفاده از یادگیری ماشین طعم‌های جدید برای غذاها بسازند. پروژه جدید این شرکت «سرآشپز واتسون» نام دارد و این پروژه توانسته با ساخت دستور پخت‌های جدید و تحلیل ترکیبات شیمیایی بیش از 10 هزار غذای جدید خلق کند.

همچنین استارتاپ نیویورکی Gastrograph که یک پلتفرم تحلیل طعم‌ها است، توانسته با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، محصولاتی با طعم‌های جدید تولید کند و هنوز هم در حال کار کردن بر روی بخش‌هایی است که امکان پیشرفت بیشتر در آن‌ها وجود دارد.

در لوس‌آنجلس آمریکا پلتفرمی با نام Halla’s I/O وجود دارد که از هوش مصنوعی در صنایع غذایی بهره برده تا با استفاده از آن برنامه‌ای برای رستوران‌ها و تهیه‌غذاهای بیرون‌بر بسازد که دستور تهیه غذا در اختیار آن‌ها قرار ‌دهد.

برنامه‌های سونی برای استفاده از هوش مصنوعی در صنایع غذایی اما متفاوت است و این شرکت سعی در ساخت رباتی دارد که بتواند در هر زمینه‌ای از پخت تا ارسال غذا به آشپزها کمک کند. این ربات‌ها حتی در شرایطی خاص با ارائه راهکارهای جدید کمک به ارتقای مهارت آشپزها و کارگران خواهند کرد.

سونی قرار است این اقدامات را با همکاری دانشگاه‌ها و موسسات مطالعاتی و تحقیقاتی انجام دهد. همچنین برای این منظور مشاوره‌های زیادی از رهبران صنعت غذایی گرفته و رایزنی‌های زیادی با متخصصان یادگیری ماشین داشته است. برخی از بزرگان صنعت غذا که سونی از آن‌ها مشاوره گرفته انکو آتسا، سرآشپز رستوران سه‌ستاره میشلن Azurmendi در بیلبائو اسپانیا، فرانچس کارتیه، سرآشپز و نویسنده کتب آشپزی و متخصص طعم‎شناسی و همچنین خوان روکا، یکی از رستوران‌داران مشهور دنیا، بوده‌اند.

استفاده از ربات‌‎ها در آشپزخانه ایده جدید نیست. در نمایشگاه لوازم الکترونیکی ماه ژانویه، شرکت سامسونگ از رباتی رونمایی کرد که توان کمک به آشپزها در آشپزخانه‌ها را دارد. همچنین اپلیکیشن‌هایی مانند Chowbotics، Creator، Miso Robotics و Picnic، توانستند خیلی زود وارد این عرصه شوند و سرویس‌هایی مانند آماده‎سازی سریع پیتزا، سیب زمینی سرخ‌شده، همبرگر و غیره را ارائه دهند. البته که نمونه‌های ناموفق زیادی هم در این زمینه وجود دارد. در ماه ژوئن، Zume که یک استارتاپ رباتیک با تمرکز بر روی پخت پیتزا است، کسب‎و‌کارش را تعطیل کرد. به همین دلیل سونی باید بداند استفاده از هوش مصنوعی در صنایع غذایی زمینه‌ای است که سرمایه‌‎گذاری در آن هرگز مطمئن به حساب نمی‌آمده است.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید.

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]