40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
دوره
کارگاه
وبینار
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
وبینارها، کارگاره‌ها و دوره‌ها
 رقبای ChatGPT به عرصۀ رقابت بازمی‌گردند

رقبای ChatGPT به عرصۀ رقابت بازمی‌گردند

سیلیکون ولی در هفتۀ گذشته تا حد زیادی تحت تاثیر اخراج ناگهانی سم آلتمن، مدیرعامل شرکت بزرگ OpenAI قرار گرفت. هرچند آلتمن تنها پس از پنج روز به منصب خود بازگشت؛ اما همین وقفۀ کوتاه، هفتۀ بزرگی را برای رقبا و شرکای کلیدی  OpenAI رقم زد و رقیبان چت‌بات محبوب ChatGPT از این فرصت نهایت بهره را بردند.

رقیبان ChatGPT درحال گسترش

Anthropic، یکی از استارتاپ‌های هوش مصنوعی که موسسان آن کارمندان سابق OpenAI هستند، در این هفته از نسخۀ جدید چت‌بات خود، Claude، رونمایی کرد. این چت‌بات یکی از رقبای اصلی ChatGPT به حساب می‌آید و در به‌روزرسانی اخیرش، با افزایش قدرت پردازش اطلاعات، افزوده شدن ابزارهای API بیشتر و بالا رفتن توانایی در ارائه پاسخ‌های دقیق و صادقانه توانست توجه زیادی را به خود جلب کند.

Inflection AI، توسعه‌دهندۀ چت‌بات محبوب Pi، یک روز بعد از مدل جدید هوش مصنوعی بهره‌برداری کرد. بنیان‌گذاران این شرکت، رید هافمن و مصطفی سلیمان که موسس لینکدین نیز هست، ادعا می‌کنند که مدل جدید Inflection در برخی از فاکتورهای کلیدی گوگل را شکست خواهدداد. با‌این‌حال این شرکت باید مراحل مختلفی را قبل از شروع به کار مدل جدید Pi طی کند تا از ایمن بودن آن مطمئن شود.

علاوه بر استارت‌آپ‌ها، مایکروسافت نیز در این هفته به‌روزرسانی جدید LLM خود را منتشر کرد. این شرکت بزرگ با معرفی 2Orca باری دیگر توانست تمام توجهات در حوزۀ فناوری را به خود جلب کرد.

به گزارش هوشیو، هرج‌و‌مرج هفته گذشته در شرکت OpenAI باعث به وجود آمدن طیف جدیدی از سوالات و رویکرد نوینی برای نزدیک شدن به هوش مصنوعی مولد شد. وضعیت ناپایدار شرکت توسه‌دهندۀ ChatGPT در این هفته موجب شد که برخی از شرکت‌های نوپا یا استارت‌آپ‌هایی که تا کنون زیر سایۀ قدرت OpenAI مخفی شده بودند، رویکردهای تازه‌ای را برای گسترش و توسعه در پیش بگیرند. این شرکت‌ها در نظر دارند که ارائه دهندگان LLM خود را متنوع‌تر کنند تا تنها به یک شرکت خاص وابسته نباشند. این موضوع می‌تواند به سایر شرکت‌ها کمک کند تا به عرصۀ رقابت بازگردند.

تحلیل‌ها حاکی از آن هستند که نقش مردم، افکار عمومی و احساسات جمعی در تعیین مسیر هوش مصنوعی انکارناپذیر است و نمونۀ آن را می‌توان به‌خوبی در واکنش‌ها به اخراج آلتمن مشاهده کرد. تحلیلگران بر این باور اند که واکنش‌های عمومی تاثیر بسزایی در بازگشت آلتمن به منصب مدیریت داشته و عاملی تعیین کننده در هفته پرفراز و نشیب سیلیکون ولی تلقی می‌شود.

جمع‌بندی

با اخراج سم آلتمن از شرکت بزرگ OpenAI و هرج‌ومرج‌های پیش‌آمده، رقبای این شرکت توانستند از فرصت نهایت بهره را ببرند و با معرفی مدل‌های جدید و ارائه به‌روزسانی‌های قابل توجه، شرایط را برای OpenAI دشوارتر کنند. علاوه بر این با توجه به وضعیت ناپایدار شرکت OpenAI، بسیاری از فعالان دیگر این عرصه که تا کنون به این شرکت وابسته بودند، تصمیم به متنوع‌تر کردن ارائه دهندگان LLM خود گرفتند تا از مشکلات احتمالی بعدی جلوگیری کنند. همین موضوع باعث شد تا شرکت‌های دیگری که با وجود OpenAI مزیت رقابتی خود را از دست داده بودند، به عرصه رقابت بازگردند و فضایی فعال‌ و پویاتر ایجاد کنند.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.