40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 با فراشناسا، دقیق‌ترین سامانه احراز هویت غیرحضوری در ایران بیشتر آشنا شوید

با فراشناسا، دقیق‌ترین سامانه احراز هویت غیرحضوری در ایران بیشتر آشنا شوید

روزبه‌روز دامنه استفاده از سامانه‌های احراز هویت غیرحضوری گسترش می‌یابد. امروز دیگر بسیاری از کسب‌وکارها متوجه اهمیت استفاده از ابزارهای آنلاین و از راه دور دسترسی به حساب‌های کاربری شده‌اند.‌ سامانه‌های احراز هویت غیرحضوری نیز با بالا بردن دقت و امنیت سرویس‌های خود سعی دارند تجربه کاربری بهتری برای استفاده‌کنندگان از سامانه‌هایشان را به ارمغان بیاورند. در ادامه با فراشناسا، به‌عنوان دقیق‌ترین سامانه احراز هویت غیرحضوری در ایران بیشتر آشنا خواهیم شد.

احراز هویت بیومتریک چیست؟

احراز هویت بیومتریک روشی است که در آن برای احراز هویت از ویژگی‌های منحصربه‌فرد بیولوژیکی و رفتاری  افراد استفاده می‌شود. در سال‌های اخیر علاقه و استقبال از این نوع سیستم‌ها سرعت بیشتری گرفته است. سیستم‌های بیومتریک احراز هویت عناصر فیزیکی و رفتاری را با داده‌های بیومتریک موردتایید ذخیره‌شده در دیتابیس مطابقت می‌دهند. اگر هر دو نمونه از داده‌های بیومتریک با هم تطبیق داشته باشند احراز هویت تایید می‌شود.

فراشناسا؛ جامع‌ترین راهکار احراز هویت غیرحضوری در کشور

با گسترش خدمات‌دهی در فضای اینترنتی و مجازی چالش‌های این حوزه نیز هر روز بیش از قبل به چشم می‌آید. برای مثال ارائه خدمات‌ بانکی از راه دور و به‌صورت مجازی نگرانی‌هایی برای کاربران و خدمات‌دهندگان پدید آورده است. یکی از مهم‌ترین این دغدغه‌ها، مسئله تایید هویت فرد استفاده‌کننده از خدمات و امنیت تراکنش‌ها به‌صورت کلی است.

همه این چالش‌ها مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت را بر آن داشت تا سامانه احراز هویت غیرحضوری فراشناسا را توسعه دهد تا ارائه‌دهندگان و استفاده‌کنندگان از خدمات اینترنتی با آسایش خاطر و امنیت بالا در این فضا کارهای‌شان را انجام دهند.

در حال حاضر فراشناسا رتبه نخست احراز هویت از نظر تعداد کاربر و بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده است. فراشناسا محصولی از مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت است که با بیش از صد و پنجاه نیروی متخصص هوش مصنوعی ظرفیت‌های فنی و نیروی انسانی بسیار بالایی دارد و محصولات متنوعی مبتنی بر هوش مصنوعی به بازار ارائه داده است.

سنجش دقت سامانه‌های احراز هویت غیرحضوری

بیومتریک را می‌توان مناسب‌ترین ابزار برای شناسایی و احراز هویت افراد دانست که در آن به با استفاده از ویژگی‌های منحصربه‌فرد بیولوژیکی با سرعت فرایند احراز هویت افراد انجام می‌شود. سیستم‌های بیومتریک معمولاً بر چند فرایند مجزا متکی هستند: ثبت‌نام، ضبط زنده، استخراج الگو و تمپلیت و تطبیق و مقایسه این الگوها.

روش‌های مختلفی برای آزمودن دقت سیستم‌های بیومتریک احراز هویت وجود دارد. معمول‌ترین این روش‌ها استفاده از «نمودار مشخصه عملکرد» یا به اختصار منحنی ROC است که نشان‌دهنده «نرخ مطابقت کاذب» (FMR) و «نرخ عدم مطابقت کاذب» (FNMR) در یک نمونه بیومتریک است. در واقع، منحنی ROC به صورت کلی برای ارزیابی توانایی‌ها و دقت یک سیستم دسته‌بندی دودویی استفاده می‌شود.

سیستم بیومتریک خوب سیستمی با نتایج سریع است که نرخ تطابق کاذب و عدم تطابق کاذب کمتری دارد. باید به این مسئله نیز توجه داشت که دقت سیستم بیومتریک به میزان بسیار زیادی بر ماهیت داده‌های سیستم بستگی دارد.

فراموش نکنیم که در هوش مصنوعی و یادگیری ماشین داشتن دیتابیس خوب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کمتر مقاله یا دوره آموزشی هوش مصنوعی را می‌بینید که در آن درباره اهمیت مرحله جمع‌آوری داده‌ها صحبت نشده باشد. این اصل در اینجا نیز صدق می‌کند. سامانه‌های احراز هویت غیرحضوری هر چقدر داده‌های با کیفیت‌تری داشته باشند امکان استخراج الگوها و تمپلیت‌های دقیق‌تر بالاتر می‌رود و نتیجه کلی این فرایند بالا رفتن دقت کلی سیستم و اعتماد بیشتر کاربران به سیستم است.

استخراج الگو و تمپلیت‌های کمی برای یکی از ویژگی‌های بیومتریک، برای مثال چهره،  نیازمند پردازش نمونه‌های بیومتریک خام است. در واقع کامپیوترها قادر نیستند تصاویر خام را از یکدیگر تشخیص دهند. این تصاویر را باید به مقادیر کمی تبدیل کرد تا سیستم‌های کامپیوتری و الگوریتم‌ها بتوانند درکی از آن‌ها داشته باشند.

برای مقایسه میزان شباهت میان دو الگو و تمپلیت بیومتریک از محاسبات الگوریتمی استفاده می‌شود. در فرایند تطبیق و مقایسه دو الگو خروجی صرفاً یک مقدار کمی است. این عدد نشان‌دهنده میزان شباهت دو الگو با همدیگر است. اگر این عدد از استاندارد تعیین‌شده بالاتر باشد الگوها  مطابق هم به حساب می‌آیند.

می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین دارایی‌های شرکت‌های تولیدکننده سامانه‌های احراز هویت غیرحضوری همین الگوریتم‌های استخراج و تطبیق الگوها و تمپلیت‌ها هستند. این الگوریتم ها معمولاً اختصاصی و محرمانه هستند.

چرا فراشناسا دقیق‌ترین سامانه احراز هویت غیر حضوری در ایران است؟

فرایند احراز هویت غیرحضوری از حساسیت‌های بسیار بالایی برخوردار است. تصور کنید که در یک فرایند بانکی اگر فرایند احراز هویت به‌درستی صورت نگیرد می‌تواند چه تبعاتی به‌دنبال داشته باشد. در واقع در سامانه‌های احراز هویت غیرحضوری شاخصه‌های دقت و امنیت پیوند عمیقی با یکدیگر دارد. دقت بالا در شناسایی و تایید هویت یک کاربر به معنای بالا بودن امنیت سیستم است.

فراشناسا در فرایند احراز هویت از تکنیک‌های مختلفی همچون شناسایی و تطبیق چهره، تشخیص زنده بودن، تشخیص هوشیاری و تشخیص سنجه‌های رفتاری استفاده می‌کند، تا جایی که این فناوری‌ها دقت این سامانه الکترونیکی را بالا برده است.

این عدد نشان‌دهنده کارایی بالایی سامانه احراز هویت غیرحضوری فراشناسا و فناوری‌های به کار گرفته شده در آن است. در ادامه به چند نمونه از این فناوری‌ها که دقت و امنیت فراشناسا را بالا برده است اشاره می‌کنیم.

تطبیق چهره

چهره همیشه مهم‌ترین ابزار ما برای شناسایی و تشخیص افراد بوده است. فناوری‌های جدید سعی کرده‌اند از این ویژگی بیومتریک منحصربه‌فرد در سامانه‌های احراز هویت غیرحضوری نیز استفاده کنند.

سامانه احراز هویت غیرحضوری فراشناسا هم با در اختیار داشتن فناوری‌های پیشرفته مبتنی‌بر هوش مصنوعی ویژگی‌های دقیق چهره افراد را استخراج می‌کند و می‌تواند این ویژگی‌های را با دیگر تصاویر فرد تطبیق دهد و مطابقت دو چهره را تایید کند. فرایند کار در فراشناسا نیز بر اساس استخراج الگوهای چهره و تطبیق آن با الگویی است که در دیتابیس وجود دارد. اگر الگوها منطبق با یکدیگر نباشند احراز هویت انجام نمی‌شود.

تشخیص liveness

تکنیک تشخیص لایونس از آن فناوری‌هایی است که دقت و امنیت سامانه‌های احراز هویت را به میزان بسیار زیادی افزایش می‌دهد. استفاده از این فناوری در سامانه فراشناسا باعث شده است که این سامانه در برابر بسیاری از حملات جعل مقاوم باشد.

منظور از تشخیص لایونس هر نوع تکنیکی است که تلاش‌های مبتنی بر جعل را شناسایی می‌کند. الگوریتم‌های تشخیص لایونس بر روی دیتابیسی از بیومتریک انسان زنده و نمونه‌هایی از تلاش‌ها برای جعل آموزش داده می‌شوند.

وظیفه الگوریتم‌های تشخیص لایونس این است که داده‌های جمع‌آوری شده ازطریق حسگرهای بیومتریک را تجزیه‌وتحلیل کند و تشخیص دهد که منبع تصاویر زنده است و یا از تکنیک‌های جعل استفاده می‌کند.

سنجش هوشیاری

استفاده از این تکنیک نیز باعث افزایش دقت سامانه فراشناسا شده است. در سنجش هوشیاری سامانه فراشناسا از روش‌های مختلفی استفاده می‌کند. برای مثال در بخشی از فرایند احراز هویت دستورالعمل‌هایی حاوی عبارات متنی به کاربر می‌دهد و کاربر باید با خواندن آن‌ها آنلاین بودن فرایند را به سیستم اثبات کند. نوع دیگری از سنجش هوشیاری استفاده از دستورالعمل‌های حرکتی است. این مرحله بر پایه حرکات دست و سر توسعه داده شده است. به این شکل که سیستم از کاربر می‌خواهد حرکاتی را با دست‌ها و یا سر انجام دهد و این حرکات کاربر ازسوی سیستم مورد بررسی و تجزیه‌وتحلیل قرار می‌گیرد.

اما سامانه فراشناسا به همین تکنیک‌ها نیز اکتفا نکرده است. روش دیگری که در فراشناسا برای بالا بردن دقت و امنیت فرایند احراز هویت استفاده شده است کمک گرفتن از نوع دیگری از ویژگی‌های بیومتریک افراد است. این ویژگی همان معیارهای رفتاری است. در این روش از کاربر خواسته می‌شود رفتارهایی مانند خندیدن و اخم کردن را انجام دهد و این رفتارها با داده‌های موجود در دیتابیس تطبیق داده می‌شود تا از یکی بودن هویت فرد اطمینان حاصل شود.

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]