40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 مدل جدید هوش مصنوعی متا ساخت ابزارهای هوش مصنوعی را برای همه ممکن می‌‌سازد

مدل جدید هوش مصنوعی متا ساخت ابزارهای هوش مصنوعی را برای همه ممکن می‌‌سازد

متا که قبلاً با نام فیس‌بوک شناخته می‌شد، قرار است نسخه تجاریLLaMA ، مدل متن باز زبان بزرگ (LLM) خود را منتشر کند که از هوش مصنوعی برای تولید متن، تصاویر و کد استفاده می‌کند. توسعه‌دهندگان می‌توانند از این مدل منبع‌باز، برای ساخت برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی خود استفاده نمایند.

به گزارش هوشیو، LLaMA مخفف کلمهLarge Language Model Meta AI ، نوعی فناوری است که در ماه فوریه به عنوان یک مدل پایه کوچک به صورت عمومی معرفی گردید و در اختیار محققان و دانشگاهیان قرار گرفت.  

اکنون، فایننشال تایمز گزارش داده که متا آماده است نسخه تجاری این مدل را منتشر کند، که توسعه‌دهندگان و کسب‌و‌کارها را قادر می‌سازد، برنامه‌های کاربردی خود را با استفاده از این مدل پایه بسازند.

از آنجایی که مدل LLaMA  یک فناوری هوش مصنوعی منبع‌باز است، دسترسی تجاری به آن برای مشاغل با هر اندازه این امکان را فراهم می‌آورد تا هوش مصنوعی را با سیستم خود تطبیق داده و بهبود بخشند، نوآوری‌های فناوری را در بخش‌های مختلف تسریع بخشیده و به صورت بالقوه منجر به ایجاد مدل‌های هوش مصنوعی قوی‌تر و موثرتر گردد که برای درک و پردازش داده‌ها بهتر هستند.

meta

توسعه‌دهندگان می‌توانند از LLM منبع‌باز (مدل‌های منبع‌باز مدل‌هایی هستند که کد ابزار آنها در دسترس عموم است تا بتوانند از آن استفاده کرده و هر طور می‌خواهند آن را تغییر دهند) برای ساخت برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی مانند ChatGPT استفاده کنند. این مدل‌ها برای استارتاپ‌ها یا مشاغلی که می‌خواهند از فناوری هوش مصنوعی برای بهبود خدمات خود یا تعامل مؤثرتر با مشتریان استفاده نمایند، مفید است.

LLaMA  متا در ۷، ۱۳، ۳۳ و ۶۵ میلیارد پارامتر در دسترس است، در مقایسه مدل هوش مصنوعی LLM ChatGPT ، GPT-3.5، دارای ۱۷۵ میلیارد پارامتر است. OpenAI  نگفته که مدل GPT-4 چند پارامتر دارد، اما تخمین زده می‌شود که بیش از ۱ تریلیون پارامتر داشته باشد. هر چه یک مدل هوش مصنوعی پارامترهای بیشتری داشته باشد، پیچیده‌تر بوده و می‌تواند ورودی را بهتر درک کرده و خروجی مناسبی تولید نماید.

در حال حاضر OpenAI باChatGPT ، چت‌بات هوش مصنوعی خود که با انتشار آن در ماه نوامبر انقلابی در هوش مصنوعی مولد به راه انداخته، در رقابت هوش مصنوعی پیشتاز است. مایکروسافت پول هنگفتی در OpenAI  سرمایه‌گذاری کرده است. این غول فناوری از فناوری GPT-4 مجهز به هوش مصنوعی، در ابزار جستجوی بینگ و ایجاد قدرت در خلق تصویر استفاده می‌کند. گوگل نیز چت‌بات هوش مصنوعی، Bard و LLM های اختصاصی خود را دارد که البته هیچ یک از این سیستم‌ها منبع‌باز نیستند.

اگرچه مدل‌های هوش مصنوعی منبع‌باز در حال حاضر وجود دارند، راه‌اندازی تجاری LLaMA متا یک گام مهم در این راستا به شمار می‌رود، زیرا از بسیاری از LLM های منبع‌باز موجود در بازار بزرگتر است، ضمن آنکه یکی از بزرگترین شرکت‌های فناوری در جهان نیز آن را ارائه داده.

این راه‌اندازی به این معنی است که متا به طور مستقیم با OpenAI و گوگل تحت حمایت مایکروسافت رقابت می‌کند و این رقابت می‌تواند به معنای پیشرفت‌های قابل‌توجهی در زمینه هوش مصنوعی باشد. نرم‌افزارهای بسته یا اختصاصی، مانند آنچه در ChatGPT OpenAI استفاده می‌شود، انتقادهایی را در مورد شفافیت و امنیت به‌‌دنبال داشته است.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]