40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 نوآوری‌های شرکت Affectiva در تحلیل سرنشینان خودرو با کمک هوش مصنوعی

نوآوری‌های شرکت Affectiva در تحلیل سرنشینان خودرو با کمک هوش مصنوعی

شرکت Affectiva از پیشگامان هوش مصنوعیِ درک انسانی Human perception AI، برای تشخیص آگاهی و عواطف سرنشینان وسایل نقلیه شش اختراع جدید به ثبت رسانده است.

فناوری Automotive AI شرکت Affectiva برای تحلیل وضعیت راننده و دیگر سرنشینان خودرو، در موقعیت واقعی، یادگیری عمیق را با بینایی کامپیوتر ترکیب کرده است.

نوآوری‌های شرکت Affectiva

دکتر رانا القلیوبی، هم‌موسس و مدیر مصری‌الاصل این شرکت می‌گوید:

«در طول دهه‌ گذشته، افکتیوا همواره به‌دنبال ابداعات جدید بوده است، تا جایی که ما در حوزه‌های هوش مصنوعی عواطف Emotion AI و هوش مصنوعی درک انسانی پیشرو بوده‌ایم.

گستردگی و عمق فهرست ابداعات ما بازتابی است از تعهد ما به غلبه بر محدودیت‌های بینایی کامپیوتر، یادگیری ماشین، یادگیری عمیق و هوش مصنوعی و شاهدی است بر پیشرو بودن ما در تعیین بسیاری از کاربست‌های متنوع و خلاقانه‌ی هوش مصنوعی درک انسانی که شکل‌دهنده‌‌ی صنعت در امروز و فرداست.»

دستاورد اصلی ابداعات این شرکت ایمنی و حفظ جان راننده و دیگر سرنشینان وسایل نقلیه است. تشخیص خواب‌آلودگی یا حواس‌پرتی می‌تواند به نجات جان افراد کمک کند.

به‌گفته‌ انجمن سلطنتی پیشگیری از تصادفات Royal Society for the Prevention of Accidents (RoSPA)، خطای انسانی و مسائل محیطی علل اصلی تصادفات هستند. خطای انسانی رتبه‌ی اول را دارد، بنابر آمار عامل 95 درصد از تصادفات خطای انسانی است.

با این حال، فناوری افکتیوا صرفاً به ایمنی مربوط نمی‌شود و امکانات دیگری نیز دارد. برای مثال این فناوری می‌تواند احساسات و افکار سرنشینان وسیله‌ی نقلیه را بخواند و متناسب با وضعیت آن‌ها با ابزارهای اطلاعاتی-سرگرمی تجربیاتشان را بهبود ببخشد.

شش اختراعی که اخیراً افکتیوا حمایت مالی از آن‌ها را رسانه‌ای کرده است:

تحلیل وضعیت ذهنی خواب‌آلودگی با استفاده از میزان پلک‌زدن: خواب‌آلودگی، خستگی ذهنی، و بارِ شناختی بر اساس تحلیل زمانی میزان پلک زدن تعیین می‌شود. این فناوری جدید با تحلیل این اطلاعات می‌تواند در عملکرد خودرو دخالت داشت باشد، مثلاً می‌تواند به راننده توصیه‌هایی درباره‌ استراحت داشته باشد، هوای درون خودرو را تنظیم کند یا سیستم ترمز را فعال کند و کنترل فرمان خودرو را در اختیار بگیرد.

ارزیابی وضعیت شناختی برای راهبری خودرو: ازطریق سنجش وضعیت شناختی سرنشینان با ابزارهای مختلف بر کنترل وسیله‌ نقلیه تاثیر می‌گذارد. این سیستم به‌ویژه برای وسایل نقلیه‌ نیمه‌خودکار مفید است و انتقال ایمن کنترل میان ماشین و راننده را تضمین می‌کند.

در این فناوری، تجزیه‌وتحلیل با استفاده از سیگنال‌هایی مثل صداهای گفتاری و غیرگفتاری، مانند خمیازه و خروپف، و داده‌های روان‌شناختی مثل ضربان قلب و میزان تنفس انجام می‌شود. این سیستم همچنین شرایط محیطی مثل دما، میزان روشنایی و آب‌وهوا را در نظر می‌گیرد.

بررسی وضعیت شناختی سرنشینان خودرو با استفاده از پردازش تصویر مادون قرمز نزدیک (NIR) و کمک به کنترل خودرو: پردازش تصاویری که با دوربین‌های مادون قرمز از داخل کابین خودرو گرفته شده است، ازطریق شبکه‌های عصبی عمیقی انجام می‌شود که بر روی سیستم‌ها تعبیه شده است. استفاده از دوربین‌های NIR امکان خوانش تصاویر را در شرایطی مثل رانندگی در شب یا درون تونل، که نور کم است فراهم می‌کند.

توصیه‌ محتوا بر اساس تحلیل وضعیت عاطفی: محتوایی که  سیستم اطلاعات-سرگرمی Infotainment system خودرو توصیه می‌کند بر اساس عواملی مانند وضعیت عاطفی سرنشینان وسیله نقلیه است. محتوای شخصی‌سازی‌شده تجربه‌ سفر را بهبود می‌بخشد و فرصت‌های جدیدی برای درآمدزایی خودروسازان و شرکت‌های تبلیغاتی فراهم می‌سازد.

توصیه محتوا بر اساس وضعیت شناختی: به مورد قبلی شبیه است اما این مورد بر اساس درک شرایط شناختی انجام می‌شود. این کار را حسگرهایی انجام می‌دهند که درون کابین خودرو تعبیه شده‌اند. توصیه‌های محتوایی مناسب می‌تواند به سرنشینان کمک کند تا هنگام سفر آرامش و تمرکز داشته باشند.

تجزیه‌وتحلیل تصویر برای ارزیابی متریک عواطف: واکنش‌های عاطفی فرد را نسبت به محتوای دیجیتالی که سرنشینان روی گوشی‌های تلفن همراه و وسائل نقلیه مصرف کرده‌اند جمع‌آوری می‌کند. این کار به راننده کمک می‌کند تا احساسات سرنشینان را ردگیری و ارزیابی کند. همه‌ این‌ اطلاعات با رضایت سرنشینان خودرو جمع‌آوری می‌شود.

شرکت افکتیوا حمایت مالی از 39 اختراع جدید را پذیرفته است و بیش از 25 اختراع نیز در انتظار تایید است.

القلیوبی می‌گوید: «این ابداعات شاهدی است بر ذهنیت نوآورانه مشترک ما و بازتابی است از تنوع باورنکردنی ایده‌هایی که تیم‌های مختلف ما تولید می‌کنند. ما به این ابداعات و ارزشی که آن‌ها برای شرکت ما به ارمغان می‌آورند افتخار می‌کنیم، سهام‌داران ما و به‌صورت کلی فعالان این حوزه، با همدیگر برای شکل دادن به آینده هوش مصنوعی درک انسانی در خودروها و دیگر بخش‌ها فعالیت می‌کنیم».

در کشور ایران نیز شاهد پیشرفت‌های بسیاری در این زمینه هستیم از جمله‌ی آن می توان به تفاهم‌نامه‌ی پارت دانش‌بنیان و دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران اشاره کرد که با محوریت رفع مشکلات صنایع با استفاده از فناوری هوش مصنوعی و طراحی خودروهای خودران منعقد گردید و بر اساس آن دو طرف تصمیم به شناسایی مشکلات صنایع و رفع آن‌ها با استفاده از هوش مصنوعی گرفتند؛ به احتمال زیاد فناوری‌هایی که در بالا به آن ها اشاره کردیم نیز در این طرح مورد استفاده قرار بگیرند.

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]