سونی با پتنت جدید خود به یاری گیمرهای پلیاستیشن میآید
تعداد گیمرهایی که اوقات فراغت خود را به کنسول پلیاستیشن خود و بازیهای کامپیوتری اختصاص میدهند، کم نیست و روزانه میلیونها نفر مشغول لذتبردن از بازی محبوبشان هستند؛ اما سرگرمی با بازیهای کامپیوتری همیشه هم لذتبخش نیست و زمانی به بخش دشواری از بازی برمیخورید که حتی پس از ساعتها تلاش هم قادر به گذر از آن مرحله نیستید، راهی جز خاموشکردن کنسول و کنارگذاشتن بازی نخواهید داشت. در این میان، سونی با معرفی پتنت جدید مبتنی بر هوش مصنوعی خود سعی دارد که به کاربران پلیاستیشن کمک کند که مراحل دشوار بازیها را سادهتر پشت سر بگذارند، تا تجربه بازیکردن همچنان برای گیمرها لذتبخش باقی بماند.
این پتنت در سال 2020 ثبت و در سال 2022 معرفی شد که همین موضوع نشان میدهد که سونی زمان زیادی را به توسعه این فناوری اختصاص داده است. پتنت جدید سونی فعالیت و سبک بازی کاربران را آنالیز میکند و براساس آن، برای هر گیمر یک پروفایل مجزا طراحی میکند. به این روش، هوش مصنوعی میآموزد که نقاط قوت و ضعف بازیکن کجاست و در مراحلی که عبور از آنها بسیار دشوار است، به یاری گیمر میآید و کنترل بازی را در دست میگیرد تا مرحله موردنظر را پشت سر بگذارد. بهطور خلاصه، این پتنت سبک بازی گیمرها را شبیهسازی میکند، تا روند کلی بازی سادهتر شود.
اما چالشی که از همین حالا پیرامون این پتنت به وجود آمده و بسیاری از منتقدان و علاقهمندان بازیهای کامپیوتری را نگران کرده، کاربرد این ویژگی در بازیهای چندنفره (multiplayer) است. درحال حاضر هم بخش چندنفره بازیها پر از افراد متقلب یا به اصطلاح cheater است که به هر طریقی سعی دارند که در رقابتهای آنلاین، دست بالا را داشته باشند. از هک نرمافزاری گرفته تا استفاده از سختافزارهای خاص که به آنها در هدفگیری بهتر کمک میکند. به همین دلیل استفاده از این پتنت میتواند فرصت سوءاستفاده را در اختیار افراد متقلب قرار دهد تا از طریق هوش مصنوعی، حریفان خود را شکست دهند. باید ببینیم که سونی برای این معضل چه راهکاری اندیشیده و چگونه قرار است در تیمی که یک طرف آن از این پتنت استفاده میکند و طرف مقابل از این قابلیت برخوردار نیست، تعادل را برقرار کند.
شرح کار پتنت
پتنت جدید سونی در مرحله توسعه است و هنوز اطلاعات زیادی از آن در دسترس نیست٬ اما براساس موارد بیانشده، میتوانیم به یک دید کلی نسبت به این قابلیت برسیم. این پتنت برای هر کاربر یک پروفایل پیشفرض اولیه در نظر میگیرد و با رصد و آنالیز سبک بازی کاربر، به مرور زمان آن را شخصیسازی میکند، تا حدی که بتواند نحوه بازی گیمر را شبیهسازی کند و بخشی از گیمپلی بازی را به صورت خودکار پشت سر بگذارد. این پتنت همچنین میتواند در بخشهایی از بازی که گیمر مجبور است یک کار تکراری را بارها انجام دهد تا منابعی خاص به دست آورد نیز کاربرد داشته باشد و با کنترل شخصیت اصلی بازی، کارهای روتین را به جای کاربر انجام دهد.
بخش زیادی از صنعت بازیهای کامپیوتری به هوش مصنوعی وابسته است و تا پیش از این، هوش مصنوعی تنها در کنترل NPCها یا همان «شخصیتهای غیرقابل بازی» کاربرد داشت، اما با پیشرفت این تکنولوژی، شرکتهای بزرگ فعال در این حوزه مانند مایکروسافت و سونی به فکر استفاده بیشتری از هوش مصنوعی افتادند. چندی پیش خبری مبتنی بر استفاده مایکروسافت از هوش مصنوعی در جهت ساخت موسیقی متن بازیها منتشر شد و اگر آن خبر را در کنار پتنت جدید مبتنی بر هوش مصنوعی سونی قرار دهیم، درمیابیم که چشمانداز شرکتهای فناوری سازنده کنسولهای بازی به هوش مصنوعی، بسیار فراتر از چیزی است که ما متصور هستیم.
جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید