Filter by دسته‌ها
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 نگاهی به برنامه گوگل برای تسلط به حوزه کاربرد هوش مصنوعی در سلامت و بهداشت

نگاهی به برنامه گوگل برای تسلط به حوزه کاربرد هوش مصنوعی در سلامت و بهداشت

گوگل با خرید شرکت‌های فعال در حوزه بهداشت و کاربرد هوش مصنوعی در سلامت ، در اندیشه ساختارشکنی در این صنعت است.

هوش مصنوعی گوگل که قبلا در هوشیو درباره آن نوشتیم، توانسته توجه‌ها را به سمت خودش جلب کند. این غول اینترنتی در حال حاضر 57 استارتاپ حوزه سلامت را در اختیار دارد. در حالی که به نظر می‌رسید خبر خرید فیت‌بیت Fitbit بزرگترین حرکت گوگل در صنعت سلامت باشد اما سرمایه‌گذاری و همکاری‌های این شرکت با تامین‌کنندگان خدمات سلامت دلیل اصلی پیشرفت گوگل در آینده نزدیک خواهد بود.

در سال 2019 الفابت Alphabet به عنوان شرکت مادر گوگل با مدی‌تک Meditech که یکی از ارائه دهندگان خدمات پرونده‌های الکترونیک سلامت است قرارداد همکاری امضا کرد. در این قرارداد پرونده‌های الکترونیک سلامت از طریق خدمات ابری گوگل و با پرداخت اشتراک قابل دسترسی بودند. هدف این پروژه خودکارسازی فرایندهایی مثل تنظیم، کنترل و ورود داده به پرونده‌ها بوده که عموما توسط پرسنل بیمارستان‌ها یا پزشکان انجام می‌شد. با این حال شرکت اپیک Epic که بیشترین سهم بازار پرونده‌های الکترونیک سلامت را به خودش اختصاص داده، بعد از بروز مشکل حریم خصوصی در خدمات گوگل، همکاری‌اش را با این شرکت قطع کرد و در عوض از خدمات وب آمازون و اژور مایکروسافت Microsoft Azure استفاده نمود.

الفابت با بکارگیری هوش مصنوعی و سایر زیرساخت‌های گوگل در نظر دارد به پلتفرمی برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری در حوزه سلامت تبدیل شود. در حال حاضر رابط کاربری برنامه‌نویسی که توسط الفابت ارائه می‌شود ضمن استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، امکان ساخت محصولاتی را فراهم می‌آورد که می‌توانند داده‌ها را به صورت امن در بین منابع مختلف انتقال دهند.

شرکت وریلی که به صورت بازوی مستقل الفابت در حوزه علوم طبیعی و سلامت کار می‌کند در سال 2017 پروژه‌ای را تحت عنوان «بیس‌لاینbaseline» با تمرکز بر روی سلامت انسان شروع کرد. در این پروژه پلتفرم‌ها و حتی گجت‌های پوشیدنی در حوزه سلامت ساخته شدند. در این پروژه داده‌‌های بسیار زیادی در حوزه سلامت جمع‌آوری شده که با پیوستن چهار شرکت بزرگ از آنها استفاده شده است. همین پروژه توجیه کننده خرید فیت‌بیت با پرداخت بیشتر از 2 میلیارد دلار است. کاربران فیت‌بیت باز هم داده‌های بیشتری در حوزه سلامت تولید می‌کنند که می‌تواند توسط هوش مصنوعی الفابت و گوگل برای آزمایش و توسعه داروهای جدید مورد استفاده قرار بگیرد.

به نظر می‌رسد الفابت تصمیم دارد کنترل صنعت بهداشت و سلامت را در دست بگیرد در حالی که هنوز وارد رقابت با سازمان‌های دولتی در این حوزه نشده است. ارائه خدمات پرونده‌های الکترونیک سلامت در گوگل با ویژگی‌هایی مثل ذخیره‌سازی ابری، جستجو و ارائه پیشنهاد بر اساس نتایج و خودکارسازی تشخیص بیماری همگی ارزش‌های افزوده و ارزان قیمتی هستند که در پرتو کاربرد هوش مصنوعی در سلامت امکان‌پذیر می‌شوند. نظام سلامت و شرکت‌های بیمه‌ای که همیشه دنبال کاهش مصرف بودجه هستند قطعا از راهکارهای گوگل درا این حوزه استقبال می‌کنند.

کاربرد هوش مصنوعی در سلامت

هوش مصنوعی گوگل و استخراج داده‌های بیماران از نسخه‌ها!

در خبرهای جدیدی که از هوش مصنوعی گوگل منتشر شده، از یک مجموعه ابزار با تمرکز هوش مصنوعی رونمایی شده که شامل رابط کاربردی برنامه‌نویسی برای پردازش زبان طبیعی و استخراج ماهیت‌ها در حوزه سلامت است. این ابزارها با هدف یاری‌رسانی به متخصصان بهداشت و سلامت طراحی شده است. وظیفه اصلی آنها بررسی و تحلیل حجم انبوهی از پرونده‌های پزشکی است.

«مایکل ایمس» که سرپرستی بخش علوم طبیعی و سلامت گوگل را بر عهده دارد، درباره این محصول گفته: «پروژه‌های تحلیل اطلاعات پزشکی با این ابزارها بسیار سریع‌تر انجام می‌شوند. داده‌های مربوط به بیماران همیشه در فیلدهای مختلف پرونده پزشکی قابل یافتن نیستند بلکه گاهی اوقات یادداشت‌های پزشک یا پرستار است که حاوی این داده‌ها است. در چنین شرایطی ابزارهای هوش مصنوعی گوگل برای پردازش زبان طبیعی می‌توانند کاملا موثر باشند.»

گزارشی که اخیرا توسط سی‌بی اینسایتز CBInsights با عنوان «برنامه گوگل برای ساختارشکنی در صنعت 3 تریلیون دلاری سلامت ایالات متحده چیست» منتشر شده جزییات بیشتری از جایگاه هوش مصنوعی گوگل در صنعت سلامت ارائه می‌دهد. در این گزارش ذکر شده که گوگل همزمان با حرکت به سمت این صنعت به قابلیت‌هایش در حوزه هوش مصنوعی تکیه می‌کند. در واقع گوگل هم سرعت فرایندها را افزایش می‌دهد و هم از هوش مصنوعی برای درک روابط و معنابخشی به داده‌ها بهره می‌گیرد. علاوه بر این در میان پنج غول فناوری، یعنی فیسبوک، اپل، مایکروسافت، گوگل و آمازون، گوگل سهم عمده‌ای از پیشرفت در این مسیر را بر دوش روش‌های یادگیری ماشین گذاشته است.

سه زیر مجموعه گوگل که به صورت جدی بر روی سلامت و درمان متمرکز شده‌اند عبارتند از:وریلی، دیپ‌مایند و کالیکو که از این بین وریلی بیشتر شناخته شده است.

وریلی از داده‌ها برای بهبود سطح بهداشت با توسعه ابزارهای تحلیلی، پیشگیری و پژوهش استفاده می‌کند. این شرکت توسط «اندرو کنراد» که خودش متخصص ژنتیک است اداره می‌شود. کنراد برای پیشبرد اهداف گوگل گروهی از شیمی‌دانان، پزشکان، مهندسان، دانشمندان علوم‌رفتاری و متخصصان علوم داده را کنار هم جمع کرده است.

یکی از محصولات وریلی ساعت هوشمندی است که با تایید سازمان غذا و داروی آمریکا FDA و همکاری با شرکت آی‌ریتم، می‌تواند ضربان نامنظم قلب یا به اصطلاح دقیق‌تر فیبریلاسیون دهلیزی را تشخیص دهد. این مشکلی است که 10 میلیون آمریکایی با آن روبه‌رو هستند و هدف وریلی و در مقیاس بزرگتر گوگل، بهبود معاینه، تشخیص و مدیریت بیماران از طریق همکاری مشترک و استفاده از کاربرد هوش مصنوعی در سلامت است.

تشخیص و مدیریت دیابت بخش دیگری است که مورد توجه گوگل قرار گرفته است. وریلی در یک سرمایه‌گذاری مشترک با سانوفی Sanofi یک سیستم مجازی برای مدیریت دیابت توسعه داده‌ند که مشکل 30 میلیون آمریکایی است. این محصول که با نام آندو Onduo شناخته می‌شود بیشتر از 500 میلیون دلار هزینه برده است. آینده توسعه این محصول با مدیریت جدید سانوفی در سایه تردید قرار گرفته است.

به گزارش نشریه سی‌بی اینسایتز اعتماد همان عاملی است که باعث می‌شود گوگل در مسیر توسعه راهکارهای سازمانی برای صنعت سلامت دچار چالش شود. مردم بر این اساس به گوگل اعتماد می‌کنند که داده‌های شخصی آنها محرمانه باقی بماند. این در حالی است که این غول اینترنتی بخش عمده‌ای از درآمدش را از محل تبلیغاتی به دست می‌آورد که بر پایه داده‌های شخصی افراد هستند. یک نظرسنجی نشان داده 53 درصد از شرکت‌کنندگان اصلا یا خیلی کم به گوگل برای حفاظت از داده‌های سلامت‌شان اعتماد دارند.

مقاله ما چطور بود؟

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.