40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 گوگل ابزار واترمارک را برای شناسایی تصاویر ایجاد شده توسط هوش مصنوعی راه‌اندازی کرد

گوگل ابزار واترمارک را برای شناسایی تصاویر ایجاد شده توسط هوش مصنوعی راه‌اندازی کرد

گوگل ابزاری را راه‌اندازی کرده که برای علامت‌گذاری و واترمارک گذاشتن روی تصاویر ایجاد شده توسط فناوری هوش مصنوعی (AI) طراحی شده است. این واترمارک دیجیتال به شناسایی تصاویر جعلی یا دست‌کاری شده، کمک می‌کند و از محتوای دارای حق چاپ محافظت می‌نماید.

به گزارش هوشیو، گوگل؛ موتور جستجوی آمریکایی و شرکت تبلیغات آنلاین، این ابزار جدید را روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای معرفی کرد. گوگل قبلاً این سیستم را در اختیار تعداد محدودی از آزمایش‌کنندگان بتا قرار داده است و قصد دارد در آینده آن را در اختیار کاربران بیشتری قرار دهد.

تیمی در Google Deep Mind ابزاری به نام SynthID را با همکاری Google Research توسعه داده‌اند. SynthID برای کار با Imagen، سازنده تصویر هوش مصنوعی گوگل طراحی شده است. این سیستم از دستورات متنی ساده، تصاویری با کیفیت کامل فیلم ایجاد می‌کند. در حال حاضر، تنها کاربران Imagen می‌توانند از ابزار شناسایی هوش مصنوعی استفاده کنند.

SynthID با ایجاد یک «واترمارک» پنهان و دیجیتالی روی تصاویر کار می‌کند. واترمارک مدت‌هاست که برای اسناد کاغذی و پول، به‌عنوان راهی برای علامت‌گذاری واقعی یا معتبر بودن آنها استفاده می‌شود. با این روش، کاغذ را می‌توان در نزدیکی یک منبع نور نگه داشت، تا متوجه شد آیا واترمارک وجود دارد و سند معتبر است یا خیر؟

واترمارک دیجیتال نیز به دقیقا به همین منظور استفاده می‌شود، اما از فناوری برای جاسازی دیجیتالی نشانگرهای پنهان در تصاویر استفاده می‌کند. مشاهده این واترمارک‌ها تنها با نگاه کردن به یک تصویر دشوار است و ابزارهای خاصی برای شناسایی واترمارک دیجیتال مورد نیاز است.

گوگل می‌گوید، این واترمارک دیجیتال برای کمک به افراد و شرکت‌ها طراحی شده است که تشخیص دهند آیا یک تصویر توسط ابزارهای هوش مصنوعی ایجاد شده است یا خیر. این شیوه می‌تواند به افراد کمک کند تا تصاویر جعلی یا دستکاری شده آنلاین را تشخیص دهند و همچنین برای محافظت از محتوای بصری دارای حق چاپ مفید است.

شناسایی تصاویر ایجاد شده توسط هوش مصنوعی

کارشناسان فناوری این مسائل را به‌عنوان دو مورد از بزرگ‌ترین مشکلات ابزارهای مولد هوش مصنوعی شناسایی کرده‌اند، آنها می‌توانند میزان اطلاعات نادرست آنلاین را افزایش دهند و همچنین حق چاپ را نقض کنند.

ماه گذشته، آلفابت؛ شرکت مادر گوگل به دیگر شرکت‌های بزرگ فناوری پیوست تا در توسعه ابزارهای واترمارک برای ایمن‌تر کردن فناوری هوش مصنوعی همکاری نمایند.

این شرکت‌ها، از جمله متا مادر فیسبوک، توسعه‌دهنده هوش مصنوعی تحت حمایت مایکروسافت، OpenAI و فروشنده آنلاین آمازون، در دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید، این توافق را انجام دادند. آنها قول دادند که به طور کامل ابزارهای واترمارکینگ را برای محتوا از جمله متن، صدا و تصویر آزمایش نمایند.

گوگل اعلام کرد که سیستم آن‌ها یک واترمارک دیجیتال را مستقیماً در جزئیات یک تصویر تعبیه می‌کند. این ابزار می‌تواند برای «ارتباط افراد با اطلاعات با کیفیت بالا و حفظ اعتماد میان سازندگان تصاویر و کاربران در سراسر جامعه» استفاده شود.

توسعه‌دهندگان سیستم SynthID می‌گویند آن را طوری طراحی کرده‌اند که واترمارک تصاویر دست نخورده باقی می‌ماند، حتی اگر خود تصویر با استفاده از ابزارهایی که اندازه، تنظیم نور یا رنگ را تغییر می‌دهند، ویرایش شود.

این ابزار می‌تواند یک واترمارک مخفی به تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی و ایجاد شده توسط Imagen اضافه کند. SynthID همچنین می‌تواند تصاویر را اسکن کند تا واترمارک دیجیتالی پنهانی را که با سیستم Imagen تعبیه شده، شناسایی نماید.

گوگل می‌گوید که به آزمایش ابزار واترمارک ادامه خواهد داد و می‌خواهد بازخورد آزمایش‌کنندگان بتا فعلی را جمع‌آوری کند. این شرکت مشتاقانه منتظر است تا این سیستم را به سایر محصولات Google اضافه کرده و آن را برای افراد و سازمان‌های بیشتری در دسترس قرار دهد.

علاوه بر‌SynthID، گوگل همچنین روز سه‌شنبه از راه‌اندازی ابزارهای هوش مصنوعی اضافی طراحی‌شده برای کسب‌وکارها و بهبود ساختاری سیستم‌های محاسباتی خود خبر داد. این سیستم‌ها برای تولید ابزارهای هوش مصنوعی، که به‌عنوان مدل‌های زبان بزرگ نیز شناخته می‌شوند، استفاده می‌گردند.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]