پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 تقویت مهارت برش در ربات ها به کمک شبیه‌ساز

تقویت مهارت برش در ربات ها به کمک شبیه‌ساز

زمان مطالعه: 2 دقیقه

محققان دانشکده علوم کامپیوتر در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC) و NVIDIA از شبیه‌سازی برای تقویت مهارت برش در ربات ها رونمایی کرده‌اند؛ این شبیه‌ساز قادر به بازسازی نیروهای وارده به چاقو (برای مثال، برش دادن مواد غذایی از جمله میوه‌ها و سبزیجات) است. علاوه بر این، این سیستم می‌تواند بُرش بافت‌های بدن انسان را شبیه‌سازی کند و به همین دلیل ظرفیت آن را دارد که از آن در جراحی رباتیک استفاده شود. در مقاله‌ای که در کنفرانس رباتیک علوم و سیستم‌ها (RSS) ارائه شد، کارکرد این شبیه‌ساز به طور کامل شرح داده شد. این کنفرانس شانزدهم جولای سال 2021 برگزار شد و این مقاله موفق به دریافت جایزه بهترین مقاله دانشجویی شد.

در گذشته، پژوهشگران در ساخت ربات‌های مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی که بتوانند چیزی را بُرش دهند، به مشکل می‌خوردند و همواره به دنبال راهی برای تقویت مهارت برش در ربات ها بودند. در دنیای واقعی هیچ دو شی‌ای شبیه به هم نیستند و به همین دلیل، سیستم‌های برش رباتیک کنونی در تفکیک آن‌ها به مشکل می‌خورند. این تیم پژوهشی برای رفع این مشکل، رویکرد خاصی ارائه داده‌اند؛ در این رویکرد میان دو نیمه شی‌ای که قرار است بریده شود خاصیت کشسانی برقرار می‌شود و به وسیله مِش نشان داده می‌شوند. خاصیت کشسانی در طول زمان و به نسبت فشاری که با چاقو بر روی مش وارد می‌شود، تضعیف می‌شود.

این شبیه‌ساز برای اینکه این مهارت‌ها را از محیط شبیه‌سازی خارج کند و در محیط واقعی به نمایش بگذارد، باید بتواند از یک سیستم واقعی تقلید کند. این پژوهشگران در یکی از آزمایشات خود از دیتاستی متشکل از نیروهای وارده استفاده کردند. این نیروها از یک ربات فیزیکی استخراج شده بودند تا شبیه‌ساز به درستی بتواند نحوه حرکت چاقو در دنیای واقعی را پیش‌بینی کند. از این شبیه‌ساز می‌توان در صنعت فرآوری مواد غذایی استفاده کرد؛ ربات‌ها در این حوزه از صنعت می‌توانند کارهای خطرناک همچون برش‌های تکراری را انجام دهند. علاوه بر این، می‌توان از این شبیه‌ساز در جراحی رباتیک استفاده کرد؛ برای مثال، این شبیه‌ساز می‌تواند دقت بازخورد لمسی را افزایش داد و از جراحت‌های احتمالی جلوگیری کند.

هیدن، دانشجوی مقطع دکتری در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC)، که این شبیه‌ساز را ساخته است، می‌گوید: « مهم است مدل دقیقی برای بُرش دادن بسازیم که بتواند نیروهای وارده بر ابزار بُرش را در هنگام بریدن بافت‌های مختلف، بازسازی کند. ما با تکیه بر این رویکرد می‌توانیم شبیه‌ساز خود را به صورت خودکار تنظیم کنیم تا با مواد مختلف مطابقت پیدا کند و شبیه‌سازی‌های بسیار دقیقی از نیروها به دست آوریم.» این تیم پژوهشی قصد دارند در پژوهش‌های آتی خود این سیستم را به منظور تقویت مهارت برش در ربات ها، البته ربات‌های دنیای واقعی، به کار گیرند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]