پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 داستان‌هایی تلخ و شیرین از هوش مصنوعی در سال 2021

داستان‌هایی تلخ و شیرین از هوش مصنوعی در سال 2021

زمان مطالعه: 2 دقیقه

سال 2021، سالی پر از اتفاقات به‌یادماندنی برای هوش مصنوعی بود، البته در همه موارد دلیل آن خوشایند نبود. این عرصه شاهد ترکیبی خیره‌کننده از پیشرفت‌ها، برنامه‌ها و ایده‌ها بود، اما جریانی پیوسته از تعصب، گزافه‌گویی و بربریت شرکت‌های بزرگ فناوری نیز در این سال مشاهده شد.

در ادامه قصد داریم که منصفانه و عادلانه، روایتی از بهترین و بدترین رویدادهای هوش مصنوعی در سال 2021 را نقل کنیم.

9- بد: ربات‌های قاتل به میدان می‌آیند

سال 2021، سال پرمشغله‌ای برای تسلیحات هوش مصنوعی بود. پس از اینکه شرکت DARPA جت‌هایی را که به‌وسیله الگوریتم کنترل می‌شدند، در نبرد تن‌به‌تن جنگنده‌های هوایی آزمایش کرد و یک سگ رباتی به مدت کوتاهی به ارتش فرانسه پیوست، زنگ خطری برای ما نواخته شد: به‌زودی «ربات‌های قاتل» در خیابان‌ها خواهند بود، مگر اینکه سازمان ملل، استفاده از آن‌ها را ممنوع اعلام کند.

هوش مصنوعی

8- خوب: تبدیل افراد مبتلا به ناشنوایی نواختی به ستاره‌های موسیقی رپ

خلاقیت محاسباتی در سال 2021، دستاوردهای بزرگی داشت و ترکیبی از الهام و رنجش را برای هنرمندان به همراه داشت. برنامه موردعلاقه نگارنده، نرم‌افزاری بود که متن‌ها را به آهنگ‌های رپ با صدای هنرمندان محبوب، تبدیل می‌کرد. این نزدیک‌ترین تجربه نویسنده به آواز خواندن شبیه به Biggie Smalls، خواننده بزرگ رپ بود.

هوش مصنوعی در سالی که گذشت

7- بد: پلیس‌ها با استفاده از هوش مصنوعی، بیداد می‌کنند

اگر کاربردی ویران‌شهری از هوش مصنوعی در دسترس باشد، به احتمال زیاد، پلیس آن را امتحان می‌کند. تعداد بی‌شماری از پلیس‌ها در حال حاضر می‌توانند از سیستم‌های جعبه‌سیاه هوش مصنوعی برای انجام تعقیب‌های غیراخلاقی، تولید شواهد و مدارک و تخطی از اصول قانونی اساسی استفاده کنند، و این در حالی است که این وضعیت دارد وخیم‌تر می‌شود.

هوش مصنوعی در سال 2021

6- خوب: هوش مصنوعی کوانتومی، سیاره ما را تبدیل به بهشت می‌کند

درگیر شدن با جنبه‌های منفی هوش مصنوعی آسان است، به‌خصوص اگر به اندازه نگارنده، دل‌زده شده باشید، اما دلایلی وجود دارد که می‌توان به‌واسطه آن‌ها به آینده خوش‌بین بود. یکی از این دلایل، پتانسیل هوش مصنوعی کوانتومی برای مقابله با بیماری‌ها، جنگ، قحطی و سالخوردگی است.

ترندهای هوش

5- بد: تعصب مدل زبانی GPT-3

نمی‌توان در ذکر بدترین رویدادهای هوش مصنوعی، به تعصب اشاره نکرد. متأسفانه سال 2021، با ترس‌های ناشی از تعصب‌های نژادی ماشین‌محور گرفته تا هوش مصنوعی نژادپرست فیس‌بوک، وحشت‌های زیادی آفرید. نویسنده، مجموعه‌ای از تعصب‌های مدل زبانی GPT-3 را بررسی کرده است: «سوگیری مداوم و خلاقانه مدل علیه مسلمانان». این یکی از نمونه‌های خلاقیت محاسباتی است که نباید ادامه‌دار باشد.

ربات هوشمند در سال 2021

4- خوب: جست‌وجوی بیماری‌های آینده

در دوران همه‌گیری کرونا، هوش مصنوعی ادعاهای زیادی کرد، اما دستاوردهای کمی داشت. با این حال، محققان ابزاری را ایجاد کرده‌اند که می‌تواند ما را برای مورد مشابه بعدی، آماده کند: این ابزار یک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی  است که می‌تواند بیماری‌هایی را که از حیوانات به انسان سرایت می‌کنند، شناسایی کند.

کرونا

3- بد: مرگ رویای ماشین‌های بدون راننده

قرار بود ماشین‌های بدون راننده تا به امروز، جاده‌ها را به تصرف خود درآورده باشند، اما حل چالش‌های فنی این موضوع، همچنان دشوار است. با اینکه این رویا هنوز نمرده است، اما تحت مراقبت‌های ویژه است.

سال 2021

2- خوب: تغییر بازار سمعک‌های سنتی

هیجان ناشی از پیشرفت‌های علمی و آینده‌پژوهی، می‌تواند منجر شود که دستاوردهای کنونی هوش مصنوعی را نادیده بگیریم. مثال‌های زیادی وجود دارند، از رابط‌های مغز و رایانه‌ای که افکار افراد فلج را به گفتار تبدیل می‌کند گرفته تا این ابزاری که مخصوص افراد کم‌شنوا است.

هوش در سالی که گذشت

1- خوب: رویکردی جدید به اخلاقیات هوش مصنوعی

با اینکه Timnit Gebru در سال 2020 از گوگل اخراج شد، اما پیامدهای آن در سال 2021 باقی ماند. این حادثه، نگرانی‌هایی را درباره پذیرش گوناگونی‌ها و اخلاقیات هوش مصنوعی در حوزه فناوری برانگیخت، اما در عین حال، نتایج مثبتی هم به بار آورد. درست یک سال پس از اینکه Gebru شغل خود در گوگل را از دست دارد، کار جدیدی را آغاز کرد: او آزمایشگاه DAIR را تأسیس کرد که خود مدیر اجرایی آن است. هدف این آزمایشگاه مستقل کردن تحقیقات هوش مصنوعی از شرکت‌های بزرگ فناوری است. این چشم‌انداز بلندپروازانه، سابقه‌ای برای مؤسسات اخلاقی آینده ایجاد می‌کند.

سال 2021 میلادی

امید است که سال 2022، پیش از اینکه ربات‌های قاتل کار ما را تمام کنند، تحولات جسورانه‌تر و مثبت‌تری را به همراه داشته باشد.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]