پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 آغاز برنامه‌ریزی برای هوشمندسازی حمل ‌و نقل شهرهای کشور

آغاز برنامه‌ریزی برای هوشمندسازی حمل ‌و نقل شهرهای کشور

زمان مطالعه: 2 دقیقه

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از آغاز برنامه‌ریزی برای هوشمندسازی حمل ‌و نقل شهرهای کشور خبر داد. این اقدام در جهت بهبود و گسترش هم‌افزایی‌ها در ارائه برنامه راهبردی و عملیاتی راه‌حل‌محور برای حمل و نقل هوشمند در شهرها صورت پذیرفته است.

پیشرفت فناوری و گرایش بیشتر مردم به داشتن خودروهای شخصی، الزام هوشمندسازی و ایجاد سامانه حمل و نقل هوشمند در سیستم حمل و نقل شهری را بیش از پیش ضروری کرده است. هدف مهم و دغدغه اصلی مدیران شهری در امر ترافیک، تسهیل و تسریع جابه‌جایی در محیط‌های شهری است که اگر هوشمندسازی در سیستم حمل و نقل رخ دهد این هدف قابل دسترسی خواهد شد؛ زیرا حمل و نقل هوشمند با رساندن مشکلات ترافیکی به حداقل، صرفه‌جویی در وقت و هزینه شهروندان را در پی دارد.

هوشمندسازی حمل و نقل در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان به طور گسترده رواج دارد. استفاده از سامانه‌های حمل و نقل هوشمند تنها محدود به کنترل و تراکم ترافیک نیست و دامنه کاربرد آن شامل ایمنی جاده‌ها و بهره‌برداری کارآمد از زیرساخت‌ها هم می‌شود.

کاربرد سامانه‌های حمل و نقل هوشمند بر اساس گردآوری داده‌ها، تجزیه و تحلیل و استفاده از نتایج آنالیز در عملیات و کنترل برای مدیریت ترافیک است. در این زمینه حسگرها و پردازنده‌های اطلاعات، سیستم‌های ارتباطی، پیام‌های کنار جاده‌ای، به‌روزرسانی جی پی اس و سیگنال‌های اولویت‌بندی خودکار ترافیک نقش مهمی در ایجاد سیستم مدیریت پیشرفته ترافیک، سیستم اطلاعات پیشرفته مسافر، سیستم کنترل پیشرفته وسیله نقلیه و سامانه حمل و نقل عمومی پیشرفته دارد.

همسو با پیشرفت فناوری و هوشمندسازی حمل و نقل در سطح جهان، مدیران و برنامه‌ریزان شهری داخل کشور نیز چند سالی است که متوجه اهمیت فناوری اطلاعات برای حل مشکلات صنعت حمل و نقل شده‌اند و در تلاش هستند تا با بهره‌گیری از فناوری و سیستم‌های هوشمند، کارایی شبکه حمل و نقل و ترافیک را افزایش دهند و با گسترش هوشمندسازی در مدیریت شهری بسیاری از مشکلات حمل و نقل را مرتفع سازند.

برنامه‌ریزی برای هوشمندسازی حمل ‌و نقل شهرهای کشور بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در راستای ارتقای کیفیت خدمات شهری برای شهروندان آغاز شده است. کارشناسان مسائل شهری، وجود حمل و نقل روان و ایمن را از اساسی‌ترین پیش‌نیازهای توسعه صنایع و افزایش سطح رفاه اجتماعی هر کشور قلمداد می‌کنند. از همین رو به اجرا درآوردن طرح‌های ملی برای تسهیل و تسریع حمل و نقل اهمیت فراوان دارد.

طبق اطلاعات ارائه‌شده توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه ملی مذکور در جهت هوشمندسازی حمل ‌و نقل شهرهای کشور، شامل اقداماتی مانند «شناسایی همه سامانه‌های حمل و نقل هوشمند شهریِ پیاده‌سازی‌شده در داخل و خارج از کشور»، «ارائه هفت بسته خدماتی حمل و نقل هوشمند شهری» و «شناسایی همه شرکت‌های فعال در حوزه حمل و نقل هوشمند شهری» می‌شود.

این طرح که امید می‌رود زمینه‌ مناسبی را برای گسترش فناوری و هوشمندسازی در صنعت حمل و نقل کشور فراهم آورد، با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت آیرود الکترونیک آریا به اجرا درآمده است.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]