پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 هنرمندان از ورود هوش مصنوعی در هنر خشمگین شدند

هنرمندان از ورود هوش مصنوعی در هنر خشمگین شدند

زمان مطالعه: 3 دقیقه

تاکنون هوش مصنوعی در هنر کاربردهای زیادی داشته است، از بازسازی آثار تقریباً نابودشده کهن بگیر تا کمک به باستان‌شناسان برای کشف آثار جدید و حتی درک و تحلیل آثار هنری گوناگون. با این‌حال، این‌بار هو‌‌‌‌‌ش مصنوعی در هنر کاربرد جدیدی پیدا کرده است و در بخش هنر دیجیتال دست به خلق اثر زده.

خبر جدید این‌که فردی که برنده جایزه مسابقه هنرهای زیبای نمایشگاه ایالت کلرادو در بخش هنر دیجیتال شده، برای خلق این اثر از هو‌‌‌‌‌ش مصنوعی در هنر استفاده کرده بود.

جیسون آلن، رئیس شرکت «اینکارنِیت گیمز» که کارش ساخت بازی‌های رومیزی است و در کلرادو واقع شده، در مسابقه سالانه هنرهای زیبای «نمایشگاه ایالت کلرادو» در بخش «هنرمندان و هنر دیجیتال» برنده‌ جایزه نخست شد.

بنابر وب‌سایت نمایشگاه، اثر هنری آلن به نام «تئاتر اپرای فضایی» در بخش «هنر دیجیتال/عکس‌های ویرایش‌ شده دیجیتال» موفق به دریافت جایزه نفر اول شد.

جیسون آلن، در حساب توییتری خود (با نام کاربری “Sincarnate”) راز برنده شدنش را افشا کرد و اعلام کرد، برای این کار از هوش مصنوعی در هنر استفاده کرده است. در حقیقت این تصویر را هوش مصنوعی میدجرنی خلق کرده و سپس بر روی بوم چاپ شده است. این‌جا هوش مصنوعی د‌‌‌‌‌ر هنر استادانه عمل کرده است؛ این نقاشی دیجیتال، که به نحوی استادانه تصویر شده و آلن برای شرکت در مسابقه آن را بر روی بوم چاپ کرده بود، ظاهراً صحنه‌ای از فضای اپرا را نشان می‌دهد. در این نقاشی دیجیتال، کاراکتر‌های کلاسیک در صحنه‌ای به سبک باروک نشان داده می‌شوند که از فضایی دایره‌ای‌شکل به منظره‌ای درخشان که غرق در نور آفتاب است، خیره شده‌اند.

هوش مصنوعی میدجرنی، برنده حقیقی این مسابقه است

با ورود امثال میدجرنی و هوش مصنو‌‌‌‌‌عی در هنر پرسش‌های بسیاری به‌وجود می‌آید. هرچند جیسون آلن خالق این تصویر نبوده، اما به عنوان برنده این بخش اعلام شده است. این اقدام البته با واکنش هنرمندان روبه‌رو شده، زیرا به اعتقاد آن‌ها وی برای شرکت در این مسابقه از برنامه میدجرنی و هوش مصنوعی در هنر استفاده کرده است و خودش هیچ‌کاری نکرده. هنرمندان در این باورند که او به روش رایج و معمول عمل نکرده و برای خلق این اثر از قلم‌موی دیجیتال استفاده نکرده است. آلن برای خلق این نقاشی دیجیتال از برنامه هوش مصنوعی میدجرنی استفاده کرده است؛ این برنامه بر اساس اعلان‌های متنی نقاشی دیجیتال و هنر دیجیتال خلق می‌کند.

هوش مصنوعی در هنر

آلن پیش از ارتقای کیفیت این تصویر در گیگاپیکسل، از برنامه فتوشاپ برای ارتقای آن استفاده کرده است. به گزارش Vice،  آلن در پُستی اعلام کرده که اثری که به نمایشگاه برای شرکت در مسابقه ارائه داده، برچسب «جیسون به همراه میدجرنی» را داشته است. در این‌جا تقریباً تمام کار را میدجرنی انجام داده است و هوش مصنوعی در هنر به این شکل وارد شده است.

نقاشی دیجیتال با کمک هو‌‌‌‌‌‌‌ش مصنوعی د‌‌‌‌‌‌‌ر هنر تغییر ایجاد می‌کند

منظور از نقاشی دیجیتال و یا هنر دیجیتال این است که هنرمند اثر هنری را در رایانه و با کمک «تکنیک‌های هنر و نقاشی دیجیتال» خلق کند. هنرمندان برای خلق چنین آثاری از نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای نقاشی دیجیتال که دارای قلم‌مو هستند، استفاده می‌کنند. علاوه بر این، در سال‌های گذشته هوش مصنوعی در هنر نیز وارد شده؛ می‌توان یک نقاشی دیجیتال را با استفاده از نرم‌افزارها و برنامه‌های هوشمندِ هوش مصنوعی در هنر و بر مبنای فرمان‌های متنی تولید کرد. از زمان ورود هوش مصنو‌‌‌‌عی در هنر، بسیاری بر این باورند که آثار هنری که در هنر دیجیتال با استفاده از برنامه‌های هوش مصنوعی نظیر «میدجرنی و دال‌ای» خلق شده‌اند، تا زمانی‌که دسته‌ای جداگانه به آن‌ها اختصاص داده شود، در دسته هنر دیجیتال قرار می‌گیرند.

هنرمندانِ نقاشی دیجیتال، با هوش مصنو‌‌‌‌عی د‌‌‌‌‌‌ر هنر موافق نیستند

درست است که هوش مصنوعی د‌‌‌‌ر هنر وارد شده، ولی عدم استفاده از روش‌های حقیقی خلق هنر، برای خلق آثار هنر دیجیتال به مشاجراتی در میان هنرمندان دامن ‌زده است؛ هنرمندان نقاشی دیجیتال، منتقدان و نظریه‌پردازان هنری، آلن را به تقلب، ابتذال و تسریع روند فروپاشی آثار خلاقانه محکوم کردند.

کاربران، چه آن‌ها که طرفدار استفاده از هوش مصنوعی در هنر هستند و چه آن‌ها که مخالف آن‌، نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های خود را در توییتر به اشتراک گذاشتند. یکی از کابران اظهار داشته مقایسه استفاده از هوش مصنو‌‌عی در هنر با ظهور فن عکاسی از اهمیت مسائل می‌کاهد و ابتذال به‌وجودآمده را پنهان می‌کند؛ چرا که هوش مصنوعی در هنر باعث می‌شود خلاقیت حقیقی و اندیشه درست هنرمندان نقاشی دیجیتال از بین برود و این‌کار اتفاقاً به نابودی نقاشی دیجیتال و هنر دیجیتال خواهد رسید.

هوش مصنوعی در هنر

یکی دیگر از هنرمندان نقاشی دیجیتال نوشته: «با این کار مرگ هنر را به چشم دیدیم.» و هشدار داده که اتوماسیون در هنر جایی ندارد، چرا که هنرمند باید با اندیشیدن و تمرین به خلق اثر هنری برسد. او در این باور است که هر کسی می‌تواند با استفاده از هوش مصنوعی در هنر به خلق نقاشی دیجیتال بپردازد و مفهوم هنرمند از بین می‌رود.

علاوه بر این، برخی از هنرمندان نقاشی دیجیتال اظهار داشتند آثار هنری که هو‌‌‌‌ش مصنوعی در هنر خلق می‌کند عاری از هرگونه معنا و مفهومی است و اندیشه هنرمند در آن دخیل نیست؛ به نظر می‌رسد شانس تأثیر بیشتری در خلق این نقاشی دیجیتال داشته باشد، تا اندیشه هنری.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]