پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 کرم شدن یک ربات، آن هم با تغییر دما!

کرم شدن یک ربات، آن هم با تغییر دما!

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

به گزارش هوشیو، یک ربات ژلاتینی جدید، توانسته است هوشمندی خاصی را به حوزه رباتیک نرم بیاورد، به طوری که در بدن انسان می‌خزند و دارو را به نقاطی که نیاز دارد، تحویل می‌دهد. این ژل‌ربات‌ها دارای چنان طراحی هوشمندانه‌ای هستند که با تغییر دما شکل‌شان عوض می‌گردد و شبیه یک کرم می‌شوند!

ربات شبیه کرم


نویسنده ارشد، دیوید گراسیاس، استاد مهندسی شیمی و بیومولکولی، درباره این ربات می‌گوید: «به نظر بسیار ساده می‌رسد، اما این ربات به‌نوعی یک جسم محسوب می‌شود که بدون باتری، بدون سیم‌کشی و بدون هیچ‌گونه منبع تغذیه‌ای فقط بر اساس بزرگ و کوچک شدن ژل حرکت می‌کند! در واقع، مطالعات ما در این خصوص نشان‌دهنده این است که چگونه دستکاری در شکل، ابعاد و الگوی ژل‌ها می‌تواند مورفولوژی را برای تجسم نوعی هوش برای حرکت تنظیم کند.»
حقیقت آن است که ربات‌ها منحصراً از مواد سفت و سخت مانند فلزات و پلاستیک ساخته شده‌اند که این موضوع برای ساخت ربات‌های انسان‌مانند به هدف پیشرفت‌های زیست‌پزشکی انسان، مانعی اساسی محسوب می‌شود؛ اما با روی کار آمدن ژل‌های مبتنی بر آب، در واقع، یکی از امیدوارکننده‌ترین مواد رباتیک نرم در دسترس محققان قرار گرفت. محققان قبلاً نشان داده بودند ژل‌هایی که با زیاد شدن یا کم شدن دما متورم یا منقبض می‌شوند، می‌توانند برای ایجاد ساختارهای هوشمند استفاده شوند. در اینجا، تیم جانز هاپکینز برای اولین بار نشان داد که چگونه بزرگ و کوچک شدن ژل‌ها را می‌توان به صورت استراتژیک دستکاری کرد، تا ربات‌ها را بر روی سطوح صاف به جلو و عقب حرکت داد، یا اساساً کاری کرد که آن‌ها در جهت‌های خاصی با حرکتی موج‌دار بخزند.
گراسیاس طیف وسیعی از کاربردهای عملی آینده را در این خصوص پیش‌بینی می‌کند، از جمله حرکت این ژل‌ربات‌ها بر روی سطوح در بدن انسان برای اینکه داروهای هدفمندی را به جای خود منتقل کنند. حتی بعید نیست که ربات‌های دریایی باشند که در حال گشت‌زنی و نظارت بر سطح اقیانوس‌اند. گراسیاس امیدوار است که بتواند ژل‌ربات‌ها را در پاسخ به تغییرات در بیومارکرهای انسانی و بیوشیمیایی آموزش دهد، تا بخزند! او همچنین قصد دارد سایر اشکال الهام‌گرفته از کرم‌ها و ارگانیسم‌های دریایی را آزمایش کند و مایل است دوربین‌ها و حسگرهایی را روی بدن آن‌ها تعبیه کند.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]