Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 آشتی غول‌های دنیای فناوری اطلاعات باانرژی هسته‌ای

آشتی غول‌های دنیای فناوری اطلاعات باانرژی هسته‌ای

مایکروسافت هفته گذشته اعلام کرد که با Constellation Energy برای راه‌اندازی مجدد یک رآکتور هسته‌ای در جزیره Three Mile توافق کرده است؛ این توافق به منظور تأمین نیازهای فزاینده برق مراکز داده بوده است.

در دهه گذشته، هفت رآکتور هسته‌ای در ایالات متحده از مدار خارج شدند و در این بازه زمانی تنها دو رآکتور جدید روشن شدند. در همین حال، تعداد مراکز داده افزایش‌یافته است. با بیش از ده هزار مرکز داده در سراسر جهان که نیمی از آنها در ایالات متحده هستند و با رشد محاسبات ابری، یک سازمان تحقیقاتی صنعت برق، پیش‌بینی می‌کند که تقاضای انرژی این بخش تا سال ۲۰۳۰ از ۲۹ درصد به ۱۶۶ درصد افزایش یابد.

امروزه مراکز داده حدود ۴ درصد از برق ایالات متحده را مصرف می‌کنند. تا پایان دهه، ممکن است این عدد به ۹ درصد برسد.

بر اساس گزارش پژوهشکده نیروی برق آمریکا، مراکز داده هایپر مقیاس، مانند آنچه که مایکروسافت، گوگل و آمازون و استارتاپ‌هایی مانند OpenAI و Anthropic به آنها تکیه می‌کنند، مسئول ۶۰ تا ۷۰ درصد کل مصرف انرژی مراکز داده هستند.

برای شرکت‌هایی مانند مایکروسافت که می‌خواهد انتشار کربن خود را تا سال ۲۰۳۰ حذف کند، رشد محاسبات ابری و هوش مصنوعی چالش خاصی را ایجاد می‌کند؛ انتشار کربن این شرکت در چهار سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش‌یافته است که عمدتاً نتیجه گسترش عملیات مراکز داده است. انتشار کربن گوگل نیز در پنج سال گذشته حدود ۴۸ درصد افزایش‌یافته است.

همه این‌ها باعث شده است که شرکت‌ها به انرژی هسته‌ای به‌عنوان راهی برای آشتی‌دادن رشد سرسام‌آور مرکز داده‌شان با تعهداتشان برای رسیدن به خالص صفر نگاه کنند. در این زمینه، به راحتی می‌توان فهمید که چرا انرژی هسته‌ای جذاب است.

رآکتورهای شکافت می‌توانند سال‌ها بدون وقفه کار کنند و بیش از ۹۰ درصد مواقع با حداکثر ظرفیت کار کنند. قطع و تعمیرات معمولاً از ماه‌ها یا سال‌ها قبل برنامه‌ریزی می‌شود و به مراکز داده زمان زیادی برای آماده‌سازی می‌دهد. جای تعجب نیست که مایکروسافت قراردادی ۲۰ ساله با Constellation امضا کرد.

خارج از قرارداد جدید، آمازون اخیراً یک مرکز داده در مقیاس عظیم خریداری کرد که مستقیماً به یک نیروگاه هسته‌ای متصل است و یک مهندس هسته‌ای را برای توسعه و دستیابی به انرژی هسته‌ای استخدام کرده است.

سرمایه‌گذاری غول‌های دنیای فناوری اطلاعات بر روی انرژی هسته‌ای نیز شدت بیشتری گرفته است؛ به عنوان مثال بیل گیتس یکی از بنیان‌گذاران TerraPower است و او شخصاً بیش از یک میلیارد دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده است. نام ناتان مایروولد، مدیر ارشد فناوری سابق مایکروسافت، از طریق   Intellectual Ventures، نیز روی میز اصلی قرار دارد. سم آلتمن نیز اخیراً از طریق استارتاپ oklo وارد این بازی شده است.

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]