Filter by دسته‌ها
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 چند مثال‌ روزانه هوش مصنوعی و درک بهتر این فناوری

چند مثال‌ روزانه هوش مصنوعی و درک بهتر این فناوری

چه متوجه باشیم چه نباشیم، هوش مصنوعی در پیرامون ما در حال رشد است و نقش فعالی در زندگی روزمره ما دارد. هر بار که در گوگل جست‌وجوی می‌کنیم، از سایت مورد نظرمان توصیه محصول دریافت می‌کنیم یا سفری آنلاین رزرو می‌کنیم، هوش مصنوعی به بهترین شکل با ما همراه است. حتی اگر اصطلاح «هوش مصنوعی» یا عبارت «مثال‌ روزانه هوش مصنوعی» را در گوگل جست‌وجو کرده‌اید و به این مقاله راه پیدا کرده‌اید، در حقیقت از هوش مصنوعی استفاده کرده‌اید. به نظر می‌رسد این فناوری در همه امور زندگی و کسب‌وکار نفوذ کرده است و کاربردهای خود را روز به روز افزایش می‌دهد. در این مقاله به چند مثال‌ روزانه هوش مصنوعی اشاره می‌کنیم.

آناتومی هوش مصنوعی

پیش از پرداختن به موضوع، بهتر دیدیم به آناتومی هوش مصنوعی اشاره‌ای کنیم، تا دریابیم محصولات این فناوری از دل کدامیک از این مراحل ایجاد شده و رشد کرده است:

۱- هوش مصنوعی محدود

این نوع هوش مصنوعی، با عنوان هوش مصنوعی باریک، هوش مصنوعی جزئی و هوش مصنوعی محدود شناخته می‌‌شود. دستگاه‌های ساخته‌شده بر اساس این فناوری، تمایل دارند برای یک هدف خاص کار کنند و فضای کمی برای گسترش ویژگی‌های خود دارند یا اصلاً وجود ندارند. چند مثال‌ روزانه هوش مصنوعی باریک که پیاده‌سازی شده‌اند و مجموعه‌ای از عملیات محدود را ارائه می‌دهند، بلندگوهای هوشمند (الکسا)، تلفن‌های هوشمند و غیره هستند.

2- هوش مصنوعی عمومی

دستگاه‌های ساخته‌شده بر اساس مفهوم هوش مصنوعی عمومی برای تقلید از توانایی‌های تفکر و تصمیم‌گیری ذهن انسان طراحی شده‌اند. آن‌ها عمدتاً به جای تأکید بر کارهای اساسی، بر کارهای بسیار فکری تمرکز می‌کنند. هوش مصنوعی عمومی به عنوان هوش مصنوعی قوی نیز شناخته می‌شود. به عنوان مثال، Hanson Robotics، یک شرکت مهندسی و رباتیک مستقر در هنگ‌کنگ، یک ربات اجتماعی به نام سوفیا ساخته است که توانایی یادگیری از محیط اطراف خود و تصمیم‌گیری مناسب را دارد.

مثال‌ روزانه هوش مصنوعی

3- ابرهوش مصنوعی

این نوع هوش مصنوعی، به یک مرحله فرضی اشاره دارد که هنوز به آن نرسیده‌ایم. همان‌طور که در اکثر فیلم‌های علمی- تخیلی نشان داده شده است، زمانی که هوش مصنوعی از هوش انسانی پیشی می‌گیرد، عصر ابرهوش مصنوعی خواهد بود.

مرور نمونه‌هایی از هوش مصنوعی که در اختیار انسان‌ها هستند

هر زمان که به هوش مصنوعی اشاره می‌شود، بسیاری از ما تمایل داریم دنیایی را تصور کنیم که در آن همه امور از طریق روبات‌ها انجام می‌شود. یک تصور بزرگ و در عین حال اشتباه این است که هوش مصنوعی در آینده توسعه خواهد یافت، در حالی که زمان خودنمایی هوش مصنوعی فرارسیده است و دیگر این فناوری مربوط به آینده نیست. هوش مصنوعی در زندگی روزمره آنقدر رایج شده است که ما بدون اینکه متوجه باشیم، از بسیاری از برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم و به همین دلیل، در آن واحد، قادریم چند مثال‌ روزانه هوش مصنوعی را برشمریم. در اینجا به نمونه‌هایی از هوش مصنوعی برگرفته از زندگی روزمره اشاره می‌کنیم:

۱- دستیاران دیجیتال

دستیارهای مجازی مانند سیری، کورتانا، دستیار گوگل و… زندگی ما را آسان کرده‌اند. این نرم‌افزار قابلیت تشخیص الگوی گفتار و امکان پردازش زبان طبیعی را دارد. علاوه بر این، این پتانسیل را دارد که با نظارت بر ساعات کاری، زمان نمایش و سایر عوامل مرتبط، در مورد کاربر اطلاعات را کسب کند.

۲- رسانه‌های اجتماعی: بسیاری از برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی از هوش مصنوعی برای امور متعدد استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، فیس بوک یا اینستاگرام از یادگیری ماشینی و یادگیری عمیق برای یافتن زمینه مورد علاقه کاربر استفاده می‌کنند.

۳- سایت‌های خرید: سایت‌های خرید به کمک هوش مصنوعی، زمان، آب‌وهوا، نزدیک شدن به جشنواره‌ها و الگوی محصولاتی را که کاربر اغلب تمایل به خرید آن‌ها را دارد، نظارت می‌کنند. بر اساس این، آن‌ها اعلان‌های پیشنهادی را منتشر می‌کنند و مشتریان را جذب می‌کنند.

۴- حمل‌ونقل: مثال‌ روزانه هوش مصنوعی دیگری که قرار است در اینجا بیاوریم، این است که اپلیکیشن‌های کرایه خودرو از فناوری یادگیری عمیق استفاده می‌کنند. این فناوری پیش از این، به الگوی ما در زندگی روزمره توجه کرده‌ است.

۵- سایت‌های سفارش غذا: سایت‌های سفارش آنلاین غذا به کمک نرم‌افزار هوش مصنوعی بر زمان‌هایی نظارت دارد که ممکن است هوس غذا کنید. حتی هوش مصنوعی تنوع غذایی را که دوست دارید بخورید، ثبت می‌کند و غذاهای جایگزین مشابهی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

۶- اتومبیل‌های خودران: اتومبیل‌های خودران مجهز به هوش مصنوعی، نمونه‌هایی از هوش مصنوعی هستند که آینده درخشانی دارند. این اتومبیل‌ها از یادگیری عمیق، شناسایی اشیاء، تشخیص تصویر، تشخیص حرکت و… برای انجام وظایفی مانند حمل‌ونقل و تحویل بسته استفاده می‌کنند. در صورت بروز حادثه، دستگاه از پیش برنامه‌ریزی‌شده این پتانسیل را دارد که سریعاً تصمیم درست را بگیرد.

مثال‌ روزانه هوش مصنوعی

۷- سیستم ایمیل: به کمک هوش مصنوعی، ایمیل‌های ناخواسته ما به طور خودکار فیلتر می‌شوند و به عنوان هرزنامه یا غیرمهم برچسب‌گذاری می‌شوند. برخی از سیستم‌های ایمیل نیز دارای این ویژگی هستند که به کمک این فناوری، سیستم به کاربر یادآوری می‌کند که پیام را در زمان خاصی ارسال کند.

۸- سایت‌های جست‌وجوی کار: برخی از سایت‌های جویای کار جزو مثال‌ روزانه هوش مصنوعی هستند. این سایت‌ها از یادگیری عمیق برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کاربر و نیازهای او استفاده می‌کنند. نرم‌افزار استفاده‌شده توسط این برنامه‌ها بهترین فرصت‌ها را برای پست خود دریافت می‌کنند.

۹- نرم‌افزارهای تبدیل متن به گفتار یا گفتار به متن: از طریق هوش مصنوعی می‌توانید متنی را اسکن کنید و برنامه با کمک تشخیص تصویر و پردازش زبان طبیعی آن را با صدای بلند بخواند. همچنین به کمک این فناوری می‌توانید صدایتان را به متنی قابل‌ویرایش تبدیل کنید. این نوع دستگاه‌های مجهز به هوش مصنوعی برای افراد کم‌بینا بسیار سودمند هستند.

۱۰- چت‌بات‌ها: چت‌بات یا ربات‌چت نرم‌افزاری است که به کمک هوش مصنوعی برای تقلید مکالمه انسان طراحی شده است. یک ربات‌چت درگیر سؤالات احتمالی است که کاربران ممکن است از آن بپرسند و ربات‌چت پاسخ هر یک از آن‌ها را متناسب با پرسش‌آن‌ها می‌داند.

۱۱- جست‌وجوهای پیش‌بینی: از جمله نمونه‌هایی از هوش مصنوعی وقتی است که در میانه راه جست‌وجوی یک موضوع خاص در کادر جست‌وجوی برنامه‌های اینترنتی هستید و پیشنهادهایی برای تکمیل جمله دریافت می‌کنید. این پیشنهادات اغلب برای صرفه‌جویی در وقت شما مفید هستند و دقیقاً آنچه را که در ذهن دارید به شما پیشنهاد می‌دهند.

۱۲- توصیه موسیقی: پیشنهاد موسیقی به کاربر، جزو مثال‌ روزانه هوش مصنوعی است. در واقع، الگوی آهنگ‌هایی که کاربر عادت دارد آن‌ها را پخش کند، به کمک هوش مصنوعی ذخیره می‌شود. دفعه بعد که کاربر توصیه رسانه‌ای درخواست می‌کند، فهرستی از رسانه‌ها بر اساس حال و هوا، زمان و آب‌وهوا در آن لحظه خاص به او داده می‌شود.

۱۳- بانکداری آنلاین: هنگامی که ما هر قبضی را پرداخت می‌کنیم، بلافاصله پیامی از سرورهای بانک دریافت می‌کنیم. در واقع، هوش مصنوعی مسئول پیگیری الگوی پرداخت‌های کاربر است و اگر مقدار نامتعارفی از حساب کاربر برداشت شود، بلافاصله یک هشدار برای جلوگیری از کلاهبرداری ارسال می‌کند.

۱۴- خلبان خودکار: خلبان خودکار نمونه بارز مثال‌ روزانه هوش مصنوعی در زندگی واقعی است. یک مطالعه نشان می‌دهد که یک هواپیما تقریباً 7 دقیقه به صورت دستی کار می‌کند، در حالی که بقیه پروازها به خلبان خودکار متکی هستند.

۱۵- سایت‌های بررسی سرقت ادبی: بسیاری از مدارس از سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی برای بررسی سرقت ادبی استفاده می‌کنند، تا تشخیص دهند آیا نویسنده داده‌ها را از منبع دیگری کپی کرده است یا خیر. این سایت‌ها سند را بررسی می‌کنند و آن را با داده‌های موجود در فضای ابری مقایسه می‌کنند.

۱۶- امنیت: در حال حاضر، بسیاری از برنامه‌های امنیتی به هوش مصنوعی وابسته هستند. از ویژگی بازگشایی صفحه گوشی هوشمندتان گرفته تا دوربین‌های امنیتی نصب‌شده در ساختمان شما، نمونه‌هایی از هوش مصنوعی هستند که تحت نظر فناوری تشخیص چهره از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

۱۷- بازی‌های ویدئویی: در بازی‌های ویدئویی، ما اغلب با یک رقیب مجازی رقابت می‌کنیم. این پخش‌کننده مجازی تجسمی از یک گیمر واقعی است و برای تکرار رفتار بازی در طول زمان با کمک یادگیری ماشینی و برنامه‌نویسی طراحی شده است و تجربه بازی لذت‌بخشی را برای کاربر فراهم می‌کند.

۱۸- تبلیغات آنلاین: آژانس‌های تبلیغاتی آنلاین با کمک هوش مصنوعی با علایق و نیازهای کاربر آشنا می‌شوند. سپس تبلیغات با در نظر گرفتن همه این عوامل ارائه می‌شوند. بسیاری از برنامه‌ها به مکالمات زندگی روزمره کاربر گوش می‌دهند و تمایل دارند کلمات کلیدی را استخراج کنند که می‌تواند نوع محصول مورد نیاز یا مورد علاقه او را نشان دهد.

۱۹- تصحیح خودکار: تصحیح خودکار جزو مثال‌ روزانه هوش مصنوعی است که نه‌تنها غلط املایی را تصحیح می‌کند، بلکه کلمه بعدی را در یک جمله به کاربر پیشنهاد می‌دهد. با این کار بیشترین حروف تایپ‌شده و پرتکرارترین متن‌های ارسالی شما ذخیره می‌شود. از طریق این کار، الگویی در حافظه مصنوعی دستگاه ایجاد می‌شود که بعداً برای پیشنهادات و پیش‌بینی‌ها استفاده می‌گردد.

۲۰- کاربردهای پزشکی: هوش مصنوعی کاربرد قابل‌توجهی در زمینه پزشکی دارد. تعدادی از دستگاه‌ها برای شناسایی و ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده استفاده می‌شوند. با هوش مصنوعی و توانایی‌های شناختی پیشرفته پردازش داده‌ها، مراقبت‌های بهداشتی به روشی باورنکردنی بهبود یافته است.

۲۱- تشخیص تصادف خودرو: در زمانی که هوش مصنوعی به‌کاررفته در برخی دستگاه‌ها از جمله اپل‌واچ‌ها احساس کند سقوط سختی داشته‌اید یا تصادف کرده‌اید، به نزدیک‌ترین تیم اورژانس هشدار می‌دهد. این‌گونه تشخیص، جزو نمونه‌هایی از هوش مصنوعی به حساب می‌آیند.

مثال‌ روزانه هوش مصنوعی

۲۲- خانه هوشمند: به‌جز الکسا و بیکسبی، دستگاه‌های ترموستاتی که از هوش مصنوعی برای تنظیم خودکار دما استفاده می‌کنند و برنامه‌های هوش مصنوعی که با روشن و خاموش کردن خودکار چراغ‌ها بر اساس حضور انسان در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند نیز جزو مثال‌ روزانه هوش مصنوعی برای هوشمند کردن خانه‌ها محسوب می‌شوند.

این موارد، نمونه‌هایی از هوش مصنوعی بودند که نشان می‌دهند دلیل اینکه در همه جا درباره هوش مصنوعی صحبت می‌شود، چیست.

حال و آینده هوش مصنوعی

زندگی همه ما روزانه تحت‌تأثیر فناوری هوش مصنوعی است. اگر ما در حال استفاده از تلفن‌های هوشمند، گشت‌و‌گذار در اینترنت، خرید محصولات به صورت آنلاین، استفاده از ناوبری، اتلاف وقت در رسانه‌های اجتماعی یا گوش دادن به آهنگ‌ها در سرویس پخش موسیقی مورد علاقه خود باشیم، هوش مصنوعی به طرق مختلف بر انتخاب‌های ما تأثیر می‌گذارد.

حقیقت آن است که محبوبیت هوش مصنوعی در حال افزایش است و حتی ممکن است در آینده به بخشی استاندارد از زندگی روزمره ما تبدیل شود، چراکه این فناوری هر روز بر تصمیمات و سبک زندگی ما تأثیر می‌گذارد و بدون شک طریقه زندگی‌مان در آینده تغییر خواهد داد و بدین طریق، حال و آینده هوش مصنوعی کاملاً روشن است.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

مقاله ما چطور بود؟

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.