40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 مروری بر نمایشگاه CES 2021 از عینک‌های واقعیت افزوده تا تراشه‌های هوش مصنوعی

مروری بر نمایشگاه CES 2021 از عینک‌های واقعیت افزوده تا تراشه‌های هوش مصنوعی

اگرچه نمایشگاه CES 2021 امسال به صورت کاملا دیجیتالی برگزار شد، اما در هر صورت به عنوان بزرگترین نمایشگاه سالانه لوازم الکترونیکی مصرفی جهان با چالش‌های زیادی روبرو نبود.

در نمایشگاه CES 2021 تاکید زیادی بر نسل جدید شبکه‌های ۵G، هوش مصنوعی و سلامت دیجیتال شد تا بار دیگر ظرفیت این نمایشگاه به عنوان سکوی پرتاب نوآوری نشان داده شود. ما در ادامه نگاهی انداخته‌ایم به تکنولوژی‌ها و ابزارهایی که در نمایشگاه امسال درخشیدند.

عینک هوشمند ThinkReality A3 لنوو

نمایشگاه CES 2021

مدت هاست که در مورد نقش فزاینده عینک‌های هوشمند واقعیت افزوده در شرکت لنوو صحبت شده است. عینک سبک وزن ThinkReality A3 AR Lenovo عینکی است که با استفاده از آن می‌توان یک محیط کاری مجازی را در هر مکانی ایجاد کرد، از مانیتورهای مجازی در خانه گرفته تا نقشه‌های هدایت شده در کف کارخانه.

این عینک لنوو مجهز به پلتفرم اسنپدراگون XR1 کوالکام است و می‌تواند با به کارگیری نمایشگرهای استریوسکوپیک با وضوح ۱۰۸۰حداکثر ۵ نمایشگر مجازی را به کاربر نشان دهد. لنوو اعلام کرده است که این عینک‌ها از اواسط سال ۲۰۲۱ روانه بازار می‌شوند اما در مورد قیمت آن‌ها تاکنون چیزی نگفته است. جامعه هدف این محصول، محیط‌های سازمانی همچون کارخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها، خرده فروشی و مکان‌های مهمان‌پذیری است.

تلسکوپ هوشمند Vaonis Vespera

نمایشگاه CES 2021

پس از آنکه در سال ۲۰۱۸ شرکت Vaonis تلسکوپ هوشمند Stellina را به بازار عرضه کرد امسال نیز این شرکت از تلسکوپ دیگری با نام Vespera رونمایی کرد. این دستگاه از طریق یک سیستم تلسکوپ دیجیتال سفارشی که به پردازنده مرکزی Arm مجهز بود توانست انقلابی در نجوم ایجاد کند. کافی بود تا کاربران یک تلفن هوشمند یا تبلت داشته باشند تا بتوانند تصاویر ستاره‌ها و صورت‌های فلکی را ببینند و ثبت کنند.

با این وجود این، ابزار نجوم خودکار قیمتی حدود ۳.۹۹۹ دلار داشت. اما تلسکوپ جدید این شرکت یعنی Vespera در نمایشگاه CES 2021 با قیمت ۱۴۹۹ دلار عرضه شد. این قیمت پایین باعث شده است تا فاصله کانونی و وضوح حسگر تصویر Vespera نصف Stellina باشد، اما در هر حال راهی ارزان‌تر کشف آسمان‌ها است.

binah. ai

نمایشگاه CES 2021

با توجه به همه گیری کرونا، پزشکی از راه دور رشد زیادی داشته است. اما نظارت بر بیمار از راه دور یک چالش است؛ چالشی که binah. ai سعی در حل آن دارد.

برنامه binah. ai از فناوری هوش مصنوعی و پردازش سیگنال استفاده می‌کند تا علائم حیاتی پزشکی از جمله ضربان قلب، سطح اکسیژن، دما و میزان تنفس را به صورت لحظه‌ای و با استفاده از دوربین گوشی‌های هوشمند اندازه گیری کند. این برنامه با استفاده از تصویربرداری از راه دور (rPPG)، تغییرات منعکس شده از نور قرمز، سبز و آبی سطح پوست را اندازه گیری می‌کند تا یک تصویر کلی از سلامت فرد ارائه دهد.

این شرکت ادعا می‌کند ابزارهای آن‌ها دقت ۹۵ تا ۹۸ درصدی دارند. اگرچه صحت این ادعا باید اثبات شود اما در هر صورت این نمونه‌ای قابل توجه از قابلیت‌های پیشرفته سخت‌افزار و نرم‌افزار تلفن‌های هوشمند امروزی است.

MBUX Hyperscreen مرسدس بنز

نمایشگاه CES 2021

هایپر اسکرین MBUX یک داشبورد کاملاً دیجیتالی برای راننده و سرنشین جلو است که از ۸ هسته پردازنده و ۲۴ گیگابایت رم بهره می‌برد و ۵۶ اینچ عرض دارد. این هایپر اسکرین شگفت‌انگیز دارای توانایی انطباق است.

توانایی هایپر اسکرین برای یادگیری و انطباق با استفاده از هوش مصنوعی به این معنی است که صفحه نمایش و سیستم عامل با توجه به راننده و شرایط وی، می‌تواند پیشنهادات شخصی برای سرگرمی، راحتی و عملکردهای وسیله نقلیه ارائه دهد. قرار است از MBUX Hyperscreen در خودروی تمام الکترونیکی EQS مرسدس بنز در اواخر سال جاری رونمایی شود.

سنسور هوشمند AltumView Sentinare ۲

نمایشگاه CES 2021

یکی دیگر از برندگان نوآوری نمایشگاه CES ۲۰۲۱ سنسور فعالیت هوشمند AltumView’s Sentinare ۲ بود. یک سنسور ویدئویی که مجهز به هوش مصنوعی است و هدف آن نظارت و تجزیه و تحلیل فعالیت‌های افراد سالخورده است که به آن‌ها کمک کند تا آنجا که امکان‌پذیر است زندگی مستقلی داشته باشند.

این سنسور می‌تواند توانایی تشخیص افتادن را داشته باشد، برنامه روزمره فرد را یاد بگیرد و حتی خلق و خوی فرد را تشخیص دهد تا یک پروفایل شخصی شده را بسازد و به مراقبان در مورد هرگونه تغییری هشدار دهد.

سنسور هوشمند AltumView Sentinare ۲ علاوه بر این که از حریم شخصی افراد سالخورده محافظت می‌کند، مراقبان را نیز قادر می‌سازد تا در دوران همه گیری کووید ۱۹ فاصله خود را حفظ کنند. این سنسور با بهره گیری از پردازنده Arm از هویت کاربر محافظت می‌کند.

درایور ذخیره‌سازی محاسباتی سامسونگ

نمایشگاه CES 2021

این درایور ذخیره‌سازی محاسباتی جدید سامسونگ در ماه نوامبر رونمایی شد اما در جوایز نوآوری نمایشگاه CES ۲۰۲۱ به عنوان اولین پلت فرم ذخیره‌سازی محاسباتی قابل انعطاف در صنعت شناخته شد. این دستگاه ۴ ترابایتی دارای یک پردازنده اختصاصی است که قابلیت بارگیری را به همان روش موجود در پردازنده‌های گرافیکی دارد. به این ترتیب پردازش داده‌ها سریع‌تر از قبل انجام می‌شود.

سامسونگ این درایور جدید را با همکاری شرکت آمریکایی Xilinx ساخته است. تخصص این شرکت تولید تراشه‌هایی است که پس از ساخت، قابلیت برنامه ریزی مجدد را دارند.

پردازنده تصمیم گیری عصبی NDP120

نمایشگاه CES 2021

این پردازنده یکی دیگر از برندگان جایزه نوآوری جوایز نوآوری CES ۲۰۲۱ است. NDP120 یک تراشه مجهز به هوش مصنوعی است که دارای یک موتور استنتاج شبکه عصبی عمیق بسیار انعطاف‌پذیر و کم مصرف است. NDP120 با هسته میکروکنترلر Arm طراحی شده است تا با استفاده از آن بتوان فناوری یادگیری ماشین یا پردازش هوش مصنوعی را در هر دستگاه مصرفی دلخواه تعبیه کرد؛ از تلفن‌های هوشمند گرفته تا بلندگوهای هوشمند و حتی گوشواره‌ها.

Syntiant NDP120 در حال راه یافتن به وسایل مصرفی مانند پوشیدنی‌های بیومتریک است. این وسیله به عنوان نمونه‌ای از نوع نوآوری هوش مصنوعی نوید راهی روشن در این حوزه را می‌دهد.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید.

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]