Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 به دنیای شگفت‌انگیز هوش مصنوعی در بازی های کامپیوتری خوش آمدید

به دنیای شگفت‌انگیز هوش مصنوعی در بازی های کامپیوتری خوش آمدید

زمان مطالعه: 2 دقیقه

با تولید نسل جدیدی از کنسول‌ها، صنعت بازی‌های کامپیوتری در پی استفاده از گرافیک بهتر و فناوری‌های پیشرفته است تا خیل گیمرهای مشتاق را بیش از پیش هیجان‌زده کند و برای این منظور باید به استفاده بهینه از هوش مصنوعی در بازی های کامپیوتری توجه کرد. هوش مصنوعی عاملی است که همواره به تکامل خود ادامه داده و از ابتدا هم پای ثابت بازی‌های کامپیوتری بوده است.

ما می‌توانیم فناوری هوش مصنوعی را این‌طور درک کنیم که از طریق یادگیری ماشین به یک سیستم، نرم‌افزار یا ماشین اجازه می‌دهد تا یاد بگیرد و برخی اطلاعات خاص را از محیط تجزیه‌وتحلیل کند تا بتواند بیش از پیش رفتار انسانی از خود نشان دهد. اگرچه تا چند سال پیش به نظر می‌رسید این موضوع یک داستان تخیلی است که فقط در آثار آسیموف وجود دارد، اما واقعیتی است که درنهایت به‌عنوان انسان به ما رسیده است و دیگر به حوزه داستان علمی و حدس و گمان منحصر نشده است.

از هوش مصنوعی در بازی های کامپیوتری به‌عنوان تکنیک‌هایی استفاده می‌شود که توسعه‌دهندگان از آن برای طراحی رفتار شخصیت‌های غیرقابل بازی بهره می‌برند. یک شخصیت غیرقابل‌بازی شخصیتی در یک بازی است که توسط بازیکن کنترل نمی‌شود.

بااین‌حال، این یک تعریف خلاصه و ناکامل است، آن هم در مواجهه با فناوری‌ای که همراه با خود ِ صنعت بازی‌های کامپیوتری در حال رشد بوده است. هوش مصنوعی اکنون نه‌تنها بر تعیین رفتار دشمنان تمرکز دارد، بلکه توانایی طراحی هرچه بیشتر نقشه‌ها، سطوح بازی و چالش‌های بازیکنان را نیاز دارد.

هوش مصنوعی در بازی های کامپیوتری

قدم اول

منشأ هوش مصنوعی در بازی‌های کامپیوتری به زمانی برمی‌گردد که این صنعت هنوز به بخشی اساسی از فرهنگ عامه مردم در سراسر جهان تبدیل نشده بود. یکی از معروف‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در بازی های کامپیوتری به دهه 1950 برمی‌گردد؛ یک بازی شطرنج مبتنی بر رایانه که بر اساس الگوریتم MiniMax ساخته‌شده بود. این نرم‌افزار توانایی آن را داشت که موقعیت مهره‌ها را روی صفحه تجزیه‌وتحلیل کند تا بهترین حرکت ممکن را انتخاب کند. از دهه هفتاد و با ایجاد انقلابی در بازی‌های ویدئویی در بازار و تجربه سرگرمی کاربران، هوش مصنوعی نقشی اساسی در درک و توسعه بازی‌های برندهای بزرگ داشت.

پونگ یکی از قدیمی‌ترین بازی‌های آنلاین کامپیوتری است که در سال 1972 عرضه شد. بازی پونگ درواقع نسخه‌ای الکترونیک از بازی تنیس روی میز است. در پونگ بازی حریف شما بر اساس ضربه توپی برگشتی بود. درحالی‌که بعدها بازی مهاجمان فضایی به وضوح نشان داد که چگونه حریف شما در بازی تکامل یافته و می‌تواند شما را به چالش بکشد. بازیکنان ساعت‌ها در بازی تلاش می‌کردند تا بتوانند از هر یک از سطوح عبور کنند.

هوش مصنوعی پس‌ازآن در دهه 80 با بازی Pac-Man قدم دیگری برداشت. بسیاری از ما با این بازی نوستالژیک آشنا هستیم. پک من اولین بازی کامپیوتری بود که دارای یک سیستم جستجوی مسیر برای دشمنان بود درنتیجه آنان می‌توانستد تحت شرایط خاص به رمزگشایی مسیری بپردازند که بازیکن طی می‌کرد. در همان سال‌ها بازی دانکی کونگ با نشان‌دادن سطحی از دشواری که توانایی گیمرهای آن زمان را به چالش کشاند توانست قدرت هوش مصنوعی را به رخ کشید. با این ‌حال، هوش مصنوعی هنوز آن‌قدر توانمند نشده بود که بفهمد دستگاه قادر به یادگیری اشتباهات خود نیست و نمی‌تواند خود را با رفتار بازیکن سازگار کند؛ بنابراین بعدها مجبور شد برای اینکه سخت‌ترین چالش‌ها را رد کند برخی الگوها را رمزگشایی کند.

قدم بزرگ

در سال‌های اخیر بازی‌های کامپیوتری جزو محصولاتی قرار گرفتند که به‌طور فزاینده‌ای از مخاطبان مشتاق بیشتری برخوردار شدند. به همین دلیل جهش بزرگ هوش مصنوعی در بازی های کامپیوتری ادامه یافت. درنتیجه فرصت‌های جدیدی موردبررسی قرار گرفت و در سال 1987 بازی کامپیوتری Golden Axe عرضه شد. این بازی به حریف اجازه می‌داد که با دنبال کردن بازیکن از پشت به او حمله کند. این موضوع وقتی برجسته می‌شود که در نظر بگیریم در آن زمان دشمنان و حریفان در بازی از توانایی حرکت برجسته برخوردار نبودند.

کم‌کم، توسعه‌دهندگان بزرگ شروع به کشف حوزه‌های پیچیده‌تر کردند و تا سال 2011 الگوریتم‌های هوش مصنوعی با پیکربندی تصادفی مکان‌ها، دشمنان و اهداف در بازی‌های ARPG ، The Elder Scrolls V: Skyrim، مأموریت‌های ساده اما بی‌نظیری را ایجاد کردند.

اکنون نقش هوش مصنوعی در بازی های کامپیوتری به‌طور فزاینده‌ای تعیین‌کننده است و با طراحی از صفر تا صد به ارائه سطح بالاتری از واقع‌گرایی پرداخته‌اند.

از هوش مصنوعی در بازی های کامپیوتری جدید استفاده زیادی شده است. اکنون شما بگویید چالش‌برانگیزترین بازی کامپیوتری که در آن از هوش مصنوعی استفاده شده است و با آن روبرو شده‌اید چیست؟

 

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف را در هوشیو بخوانید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]