40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 حل مشکل کنترل ترافیک به روش بینایی ماشین؛ بررسی استارتاپ Goodvision

حل مشکل کنترل ترافیک به روش بینایی ماشین؛ بررسی استارتاپ Goodvision

شهر هوشمند، امروزه مباحثی داغ و پرطرفدار در میان بسیاری از کشورهای جهان است. با گسترش فناوری‌های مانند اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، رباتیک و… حرکت به‌سمت گسترش شهرهای هوشمند، شتاب بیشتری گرفته و هوشمندسازی در شهرهای متعددی آغاز شده است. هرچند در سالیان اخیر نام شهر هوشمند را بیش از پیش می‌شنویم، اما قدمت این اصطلاح به بیش از 30 سال پیش برمی‌گردد. در سال 1977، لس‌آنجلس با جمع‌آوری کلان‌داده‌های شهری و تجزیه‌وتحلیل آنها طی تحقیقی با نام «وضعیت شهر: تحلیل خوشه‌ای لس‌آنجلس» طیف گسترده‌ای از مسائل شهری از جمله کنترل ترافیک را مورد بررسی قرار داد و بهترین راه‌حل جهت بهینه‌سازی بیشتر خدمات شهری را پیشنهاد داد. این اقدام را می‌توان اولین گام در جهت گسترش مفهوم شهرهای هوشمند بدانیم. در سال 1994 اما شهر آمستردام با تجهیز بخش‌های مختلفی از شهر به اینترنت پرسرعت، اولین شهر هوشمند دنیا لقب گرفت. رفته‌رفته با سرمایه‌گذاری گسترده کمپانی‌هایی مانند سیسکو و آی‌بی‌ام در هوشمندسازی شهرها و همچنین تصویب قوانینی ازجمله بازیابی و سرمایه‌گذاری مجدد آمریکا و دستورالعمل برق اتحادیه اروپا در سال‌های 2008 و 2009، به ظهور شهرهای هوشمند کمک شایانی کرد.

شهر هوشمند فاکتورهای گوناگونی دارد ازجمله فناوری‌های پایدار زیست‌محیطی، سیستم بازیافت پیشرفته، سیستم حمل‌ونقل عمومی کارآمد و… . یکی از مهم‌ترین فاکتورهای شهر هوشمند، سیستم ترافیک بهینه و کارآمد است. با پیشرفت بینایی ماشین و داده‌کاوی، تاثیر مثبت این فناوری‌ها بر روی بهینه‌سازی سیستم ترافیک شهری بررسی شد و محققان به این نتیجه رسیدند که با جمع‌آوری داده‌های ترافیکی و آنالیز آنها به کمک الگوریتم‌های هوش مصنوعی، می‌توان سیستم ترافیکی را پیاده‌سازی کرد که اتلاف ‌وقت، امکان تصادف و آلودگی‌های زیست‌محیطی در آن به حداقل برسد. یکی از استارتاپ‌هایی که به این منظور تأسیس شده و چشم‌انداز خود را در بهبود حداکثری سیستم ترافیک شهری با بهره‌گیری از هوش مصنوعی تعیین کرده، استارتاپ Goodvision واقع در جمهوری چک است. با بررسی این استارتاپ همراه ما باشید.

چگونگی آغاز فعالیت

استارتاپ Goodvision در سال 2017 توسط Daniel Stofan و Lukas Hruby تأسیس شد و فعالیت خود را در زمینه تحقیق ‌و توسعه سیستم آنالیز ترافیک از طریق بینایی ماشین آغاز کرد. دنیل به همراهی تیم خود، توسعه سیستمی مبتنی بر هوش مصنوعی را آغاز کرد که قادر بود با دریافت ویدئو دوربین‌های کنترل ترافیک شهری، خودروهای عبوری را شناسایی کند. این خود دستاورد بزرگی برای تیم تازه‌تأسیس Goodvision بود که توانستند با دقت نسبتاً بالایی، تعداد خودروها را اندازه‌گیری کنند، اما این تنها هدف تیم دنیل نبود. با گذشت یک سال و ارتقاء الگوریتم‌ها، Goodvision شاهد پیشرفت چشمگیری در عملکرد سیستم خود بود و این‌بار علاوه‌بر خودرو و کامیون‌های باری، امکان تشخیص موتورسیکلت‌ها، عابرین پیاده، قطار شهری و… را نیز فراهم کرد. یکی از دستاوردهای مهم آنها، امکان ردیابی وسایل نقلیه بود؛ به‌صورتی‌که علاوه‌بر تشخیص خودرو‌ها و عابرین پیاده، مسیر طی‌شده آنها را هم شناسایی و ذخیره می‌کرد. همین مورد باعث جمع‌آوری دیتاهای بسیار مفیدی شد که سیستم توسعه‌یافته Goodvision را از دیگر رقبای خود متمایز می‌کرد.

چگونگی آغاز فعالیت goodvision

جذب سرمایه

این استارتاپ در سال 2017 موفق به جذب سرمایه بذری یک‌میلیون دلاری از دو کمپانی Credo Ventures و Neo Ventures شد. Credo Ventures یک صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر واقع در جمهوری چک است که بر روی کسب‌وکارهای نوپا در بخش شرقی اروپا سرمایه‌گذاری می‌کند. Neo Ventures  نیز یک صندوق سرمایه‌گذاری مستر در اروپاست که در مراحل اولیه رشد استارتاپ‌ها، سرمایه مورد‌نیاز را در اختیار آنها قرار می‌دهد. این استارتاپ کار خود را با یک تیم سه‌نفره آغاز کرد و تا امروز تیم خود را به 25 نفر گسترش داده است.

حوزه فعالیت Goodvision

تعداد خودروهای موجود در شهرها روزبه‌روز درحال افزایش است و در‌صورتی که راه‌حل نوینی برای حل مشکل ترافیک اندیشیده نشود، می‌تواند مشکلات اساسی در زمینه‌های زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی ایجاد کند. افزایش تراکم راه‌ها و جاده‌ها یکی از معضلاتی است که اگر به صورت کارشناسی و با تحقیق مناسب به آن پرداخته نشود، نه‌تنها گره‌ای از چالش ترافیک باز نمی‌کند بلکه خود موجب ایجاد ترافیک بیشتر می‌شود.

استارتاپ Goodvision با معرفی سیستم Video Insights، راه‌حل تازه‌ای را برای این چالش پیشنهاد می‌دهد. Video Insights با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، بینایی ماشین و آنالیز کلان‌داده‌ها آموزش داده شده تا با استفاده از سخت‌افزارهای موجود مانند دوربین‌های کنترل ترافیک شهری، بتواند حجم ترافیک را اندازه‌گیری و اشیاء و عابرین را تشخیص و دسته‌بندی کند. رهگیری تخلفات رانندگی نیز از دیگر قابلیت‌های Video Insights است که بدون درگیرساختن نیروی انسانی، می‌تواند به جرایم رانندگان متخلف رسیدگی کند. در ادامه چند مورد از ویژگی‌های سرویس Video Insights استارتاپ Goodvision را با هم بررسی می‌کنیم:

قابلیت نصب و استفاده آسان

سرویس Video Insights نیاز به سخت‌افزار مخصوص و گران‌قیمتی ندارد و به‌سادگی بر روی دوربین‌های کنترل ترافیک شهری نصب شده و آن را به یک دوربین هوشمند تبدیل می‌کند. این سرویس به لطف اتوماسیون فرایند نظارتی خود، کارآمدتر از روش سنتی و دستی عمل می‌کند و می‌تواند علاوه‌بر افزایش کارایی، در زمان و هزینه نیز تا حد زیادی صرفه‌جویی کند.

آنالیز داده با کیفیت بالا در کوتاه‌ترین زمان

در آنالیز داده‌ها، علاوه‌بر دقت و کیفیت، زمان نیز یکی از فاکتورهای تأثیرگذار است. اینکه اطلاعات بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن پردازش شود و خروجی آن برای استفاده در دسترس قرار بگیرد، می‌تواند در اولویت‌بندی سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی اثر بگذارد. متخصصان Goodvision معتقدند که سیستم پردازشی آنها قادر است تصاویر را به‌صورت همزمان آنالیز کند و بلافاصله اطلاعات مورد‌نیاز را در اختیار اپراتور قرار دهد.

آنالیز داده با کیفیت بالا در کوتاه‌ترین زمان

صرفه‌جویی داده‌های ذخیره‌شده

دوربین‌های کنترل ترافیک عادی، درکی از آنچه می‌بینند ندارند و تمامی ویدئوهای دریافتی را فارغ از اهمیت آنها ذخیره می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود حجم دیتای ذخیره‌شده در یک شبانه‌روز به چنین ترابایت برسد که بخش زیادی از آن بلااستفاده است. به کمک تحلیل تصاویر با استفاده از هوش مصنوعی، تمامی اطلاعات به‌صورت لحظه‌ای بررسی و تنها داده‌های مهم ذخیره‌سازی می‌شود.

توسعه‌پذیری

برنامه GoodVision Live Traffic به‌صورت پیش‌فرض قادر است 8 مورد از وسایل نقلیه، اشیاء و عابرین پیاده را شناسایی کند، اما بنا به نیاز می‌توان این تعداد را گسترش داد، تا حتی نوع ماشین‌ها از جمله ماشین شخصی، آمبولانس، تاکسی، ماشین پلیس و… نیز شناسایی شوند.

آگاه‌سازی رانندگان از وضعیت جاده

در‌صورتی که رانندگان از وضعیت پیش روی خود ازجمله ترافیک شدید، تصادف، مسدودبودن راه و… آگاه باشند، از بروز بسیاری از حوادث جلوگیری می‌شود. امری که در این بین مهم است، سرعت اطلاع‌رسانی است. Live Traffic بدون هیچ وقفه‌ای اطلاعات جاده‌ای را در اختیار رانندگان قرار می‌دهد، تا هیچ‌گونه حادثه‌ای متوجه آنها نباشد.

جمع‌بندی

فناوری بینایی ماشین در چندسال گذشته تحولات بسیاری را به چشم دیده است و تاجایی پیشرفته است که می‌توان بخشی از فعالیت‌هایی را که پیش از این توسط نیروی انسانی انجام می‌گرفت، با خیالی آسوده به آنها واگذار کرد. GoodVision نیز از این پیشرفته به نحواحسن استفاده می‌کند و توانسته به کمک کاربردهای بینایی ماشین، آنالیز داده‌های ترافیک شهری را متحول کند. باوجود فعالیت استارتاپ‌ها و شرکت‌های مختلفی در این زمینه، بازهم این فناوری در ابتدای راه خود قرار دارد و مسیر برای ورود تیم‌های جدید به این عرصه هموار است.

درحال‌حاضر، دفتر اصلی GoodVision در لندن مستقر است و علاوه‌بر انگلستان، در پنج کشور دیگر هم فعالیت دارد. سیستم آنها تاکنون از 10 زبان مختلف پشتیبانی می‌کند و در تلاشند تا زبان‌های دیگری را هم به این لیست اضافه کنند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]