پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 دستیار هوشمند فارسی‌زبان با ۱۰ قابلیت متفاوت طراحی شد

دستیار هوشمند فارسی‌زبان با ۱۰ قابلیت متفاوت طراحی شد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

دستیارهای هوشمند، که با استفاده از فناوری و هوش مصنوعی به وجود آمده‌اند، چند سالی است در سراسر جهان در اختیار عموم قرار گرفته‌اند و در همین مدت اندک توانسته‌اند با تسهیل امور برای کاربران آنان را به سمت خود جذب کنند. برنامه‌های مختلفی برای بهره بردن از این دستیارها طراحی شده است؛ اما از آنجا که در تنظیمات این برنامه‌ها، پشتیبانی از زبان فارسی، تعریف نشده بود فارسی‌زبانان امکان استفاده از این دستیارهای هوشمند با زبان مادری خود را نداشتند، تا اینکه پژوهشگران داخلی با تشخیص کمبودها و نیازهای کشور پا به این عرصه گذاشتند و تا کنون چند دستیار هوشمند را طراحی و عرضه کرده‌اند. به‌تازگی نیز یکی از شرکت‌های پیشروی ایرانی که وارد عرصه فناوری هوش مصنوعی شده است  موفق به طراحی و عرضه یک دستیار هوشمند فارسی شده است که قابلیت‌های متعدد و چندگانه‌ای دارد.

مجید صفاریان‌زاده، مدیر پروژه طراحی این دستیار هوشمند فارسی با اعلام اینکه بر اثر همکاری یک تیم نخبه از رشته‌های برنامه‌نویسی، هوش مصنوعی و امنیت داده در شرکتی دانش‌بنیان، طراحی این دستیار هوشمند فارسی‌زبان صوتی ممکن شده است گفت: این دستیار هوشمند، امکان تعامل در مکان‌های مختلف را داراست و همیشه و در هر شرایطی در کنار کاربر آماده ارائه خدمت است. به‌ویژه هنگامی که کاربران در حین انجام فعالیتی هستند که در آن لحظه نمی‌توانند به تلفن همراه خود دسترسی داشته باشند این دستیار هوشمند قادر به ارائه بیش از ۱۰ خدمت مفید به کاربران است.

طبق اظهارات صفاریان‌زاده، پایه کار با این دستیار هوشمند، یک بستر هوش مصنوعی است که توسط تیم تحت سرپرستی وی طراحی شده است و صفر تا صد این فناوری توسط نخبگان داخلی بومی‌سازی شده است. کیفیت بالای این دستیار به شکلی است که می‌توان مدعی شد این دستیار برای استفاده فارسی‌زبانان مقیم خارج کشور، ظرفیت صادرات را نیز داراست و از این راه امکان ارزآوری را فراهم کرده است.

دستیار هوشمند فارسی‌زبان

او با اشاره به اینکه یکی از اهداف سند جامع هوش مصنوعی کاربردی کردن هوش مصنوعی در زندگی مردم است و این دستیار نیز جنبه‌های کاربردی مختلفی در زندگی روزمره و رفع احتیاجات مردم دارد، ادامه داد: این دستیار می‌تواند وضعیت آب و هوا را به کاربران اعلام کند و همچنین آنها را در جریان اخبار و نیز آخرین وضعیت قیمت‌ها قرار دهد.

صفاریان‌زاده افزود: در این دستیار هوشمند یک مجموعه و ترکیبی از سرویس‌های مختلف هوش مصنوعی در کنار هم قرار گرفتند که اولین مرحله سرویس، بخش ارتباط صوتی است که بعد از مشخص شدن متن، فرمان مربوطه صادر می‌شود. از دیگر قابلیت‌های این دستیار هوشمند هوشمند فارسی‌زبان ارسال پیامک است. به این نحو که کاربر پیام مورد نظر خود را بر زبان می‌آورد و دستیار آن پیام صوتی را به صورت متن درمی‌آورد و برای شخص مورد نظر ارسال می‌کند.

طراحی این دستیار هوشمند گامی دیگر در مسیر ایجاد تعامل میان انسان و ماشین و کاربردی کردن و بومی‌سازی امکانات جهانی فناوری روز در کشور است. موارد استفاده و کاربرد این دستیار هوشمند متعدد است و برای نمونه در بانک‌ها، بیمارستان‌ها، خودرو و تلویزیون می‌توان از این محصول به عنوان یک رابط تعاملی فارسی‌زبان بهره برد. مدیر این طرح ابراز امیدواری کرده‌ است که با ادامه یافتن تلاش‌های نخبگان داخلی در زمینه هوش مصنوعی، امکان صادرات محصولات داخلی به کشورهای اروپایی نیز فراهم شود و در آینده بتوانیم به جذب مشتریان بین‌المللی نائل شویم.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]